اخبار

پتنت جدید سامسونگ قرار است تحول عظیمی در عکاسی در نور کم ایجاد کند

سامسونگ یکی از آن کمپانی‌هایی است که نسبت به پنج سال یا شش سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. البته صرف نظر از مسائل تجاری، منظورمان از این پیشرفت، بهبودی است که در روند تحقیقاتی و حصول دانش این کمپانی کره‌ای ایجاد شده است و بخش موبایل و گجت‌های الکترونیکی نیز توانسته‌اند بیشترین بهره را از این موضوع برداشت کنند.
شاید اگر بخش موبایل سامسونگ آن اوایل و با عرضه‌ی اولین اسمارت فون‌های سری گلکسی اس خود، به کپی‌برداری از روی دست اپل و حتی دیگر برندهای فعال در آن زمان یعنی سونی، اچ تی سی و ال‌جی محکوم می‌شد، اما آن شرایط به هیچ وجه در این سال‌ها وجود ندارد. کمپانی کره‌ای حالا به جایی رسیده است که خودش به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فناوری و علوم تکنولوژیک در سراسر دنیا تبدیل شده است و دیوایس‌های سامسونگ از همه نظر از طراحی گرفته تا معماری سخت افزاری، باعث الهام گرفتن کمپانی‌های ریز و درشت دیگر می‌شوند.
یکی از نشانه‌هایی که به طور واضح، این پیشرفت دانش‌بنیان را نشان می‌دهد، تعداد پتنت‌های ثبت شده توسط این کمپانی در سال‌های اخیر بوده است. تعداد این پتنت‌های ثبت شده که به زبان ساده، اختراعات انجام گرفته توسط مهندسان سخت افزاری و نرم افزاری سامسونگ و شرکت‌های زیر‌مجموعه‌ی آن محسوب می‌شوند، در طی سال‌های اخیر بیش از چند برابر شده است و این روند افزایشی سال به سال نیز ادامه داشته است؛ شاید بتوانیم دعوای حقوقی بین اپل و سامسونگ و جریمه‌ی سنگینی که این برند کره‌ای به دلیل باخت این پرونده‌ی طولانی متحمل آن شد، مهم‌ترین دلیلی هستند که سامسونگ این روزها در حال افزایش تعداد پتنت‌های تحت مالکیت خود بوده است.
به‌تازگی نیز پتنت جدیدی توسط این غول دیجیتالی کره‌ای ثبت شده است که نشان می‌دهد مدیران این کمپانی به دنبال بهبود کیفیت عکاسی در شرایط دشوار هستند. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف اکثر دوربین‌های دیجیتال و به خصوص آنهایی که در اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها به کار می‌روند، این است که در محیط‌هایی که دارای نور کمی هستند و یا در هنگام عکس‌برداری زیر نور ماه، نمی‌توانند چندان موفق عمل کنند و عملا عکاسی بدون استفاده از نور فلاش ممکن نیست که آن‌هم معایب خاص خودش را دارد و خیلی از عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند.
 
پتنت جدید سامسونگ قرار است تحول عظیمی در عکاسی در نور کم ایجاد کند
دوربین‌های دیجیتالی فعلی به سبب ساختار فیزیکی آنها و نحوه‌ی عملکردشان هنگام تصویربرداری، مجبور هستند که از فیلترهای رنگی مختلفی استفاده کنند تا بتوانند گستره‌ی رنگ‌های مختلف را از هم جدا کنند، آنها را ثبت کنند و در نهایت آنها را در عکس نهایی به تصویر بکشند. نتایج پردازش این فیلترها برای ثبت آن عکس یا آن قطعه فیلم در آن لحظه کاملا ضروری است، اما ایرادی که در این روش وجود دارد این است که هر کدام از این فیلترها به نوبه‌ی خود و با توجه به طیف رنگی که ثبت می‌کنند، مقداری از نور دریافتی را به خود اختصاص می‌دهند و آن مقدار نور از چرخه‌ی عکاسی حذف می‌شود.
بنابراین هنگامی که چند مورد از این فیلترها به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در کنار آنها نیز فیلترهای جانبی دیگری توسط کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقدار نوری که به لنز آن دوربین دیجیتال برخورد می‌کند، بسیار کاهش می‌یابد و حتی در اکثر موارد این نور، دو سوم نور اولیه‌ای است که در محیط وجود داشته است؛ به همین دلیل است که به طور مثال شما با چشمان خود می‌توانید اجسام مختلف را به طور واضح در نور کم مشاهده کنید اما هنگامی که دوربین دیجیتالی خود را به سمت آنها می‌گیرید، صفحه‌ی نمایشگر به شدت تیره می‌شود و دیگر آن اجسامی که قبلا با چشم غیر مسلح قابل تماشا بودند، دیده نمی‌شوند.
پتنت جدید سامسونگ قرار است تحول عظیمی در عکاسی در نور کم ایجاد کند
عکاسی به این روش و در محیط‌هایی با نور کم، باعث سخت‌تر شدن هر چه بیشتر کار سنسورها و عملیات نرم افزاری برای پردازش تصاویر می‌شود و همانطور که خودتان می‌دانید این سخت‌تر شدن، باعث به وجود آمدن آثاری نظیر نویزهای مصنوعی، دانه دانه‌های رنگی، تصاویر بلوری و غیر شفاف و البته خطوط غیر عادی و بی‌معنی در تصویر نهایی می‌شود؛ درواقع این آثار عجیب، عکس‌العملی هستند که از سوی نرم افزار و واحد پردازش آن تصاویر، نسبت به ترجمه و نشان دادن موارد ثبت شده از سوی سنسور نشان داده می‌شوند و به دلیل ناقص بودن اطلاعات ثبت شده توسط سنسور به دلیل نور کم رسیده به آن، عکس‌العمل نرم افزار نیز به این صورت انجام می‌شود.
برای برطرف کردن این مشکل، تولیدکنندگان مختلف سعی کرده‌اند که از روش‌های متفاوت و خلاقانه‌ای نظیر ثبت پیکسل‌های با ابعاد بزرگ‌تر و یا سیستم‌های مانند سیستم پایدارسازی اپتیکال تصاویر به صورت مکانیکی استفاده کنند، اما روشی که سامسونگ در این پتنت آن را معرفی کرده است، قادر است تحول به‌مراتب عظیم‌تری را در عملیات جداسازی طیف‌های رنگی مختلف و نتیجه‌ی نهایی عکاسی در نور کم ایجاد کند.

تکنولوژی معرفی شده در پتنت سامسونگ دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

در این مطلب در گجت نیوز قصد نداریم وارد مباحث فنی این پتنت سامسونگ بشویم، اما به طور خلاصه، فناوری به کار رفته در این سیستم جدید باعث می‌شود که دوربین دیجیتالی بتواند نور وارد شده از آن محیط در نور کم را با استفاده از تکنیک‌ها و قوانین بحث شکست نور، تقسیم کند. به این ترتیب طیف‌های رنگی متفاوت که دارای طول موج‌های غیر یکسانی هستند، به صورت کامل جدا می‌شوند و به ساب – پیکسل‌های آبی و سبز هدایت می‌شوند. این هدایت در بین پیکسل‌های سبز بار دیگر نیز انجام می‌شود و آنها دوباره به ساب – پیسکل‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.
پتنت جدید سامسونگ قرار است تحول عظیمی در عکاسی در نور کم ایجاد کند
نتیجه این عملیات این است که مشابه قبل، سنسورهای دوربین دیجیتالی مورد نظر می‌توانند تمام رنگ‌های قرمز، آبی و سبز که سه رنگ اصلی محسوب می‌شوند و باقی رنگ‌ها از ترکیب آنها با یکدیگر به وجود می‌آیند را تشخیص دهند. حالا تفاوت این سیستم با روش‌های فعلی دوربین‌های دیجیتال به کار رفته در اسمارت فون‌ها و دیگر گجت‌های الکترونیکی این است که روش جدید باعث می‌شود که سیستم تفکیک رنگ‌ها و رساندن آنها به لنز دوربین، با کمترین میزان نور از دست رفته صورت بگیرد و تصویر نهایی با کیفیت بسیار بالاتری و با نویزها و ایرادات فنی کاملا کاهش یافته‌ای ثبت شود؛ به این ترتیب پتنت سامسونگ می‌تواند تغییر قابل توجهی در دوربین‌های دیجیتال آینده ایجاد کند و عکاسی در نور کم با تحول عظیمی همراه خواهد شد.
گفتنی است که از کمپانی سونی که یکی از برترین تولیدکنندگان لنزهای دوربین اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها و دوربین‌های دیجیتال در سراسر جهان است، به عنوان یکی از مشتریان اصلی این پتنت سامسونگ نام برده می‌شود و در صورت عملی شدن این موضوع، حتی ممکن است از این تکنولوژی در نسل آینده‌ی اسمارت فون‌های اکسپریا، اپل و خیلی از کمپانی‌های دیگر سازنده‌ی موبایل و گجت‌های همراه در جهان استفاده شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا