اخبار

چیپست اکسینوس ۸۸۹۰ سامسونگ معرفی شد : پردازنده ای که در گلکسی اس۷ استفاده میشود !

 

 
کمپانی سامسونگ امروز سرانجام جزئیات نسبتا کاملی از تراشه جدید موبایلی خود موسوم به اکسینوس ۸۸۹۰ (Exynos 8890 ) را منتشر و به نوعی آن را معرفی کرد.Exynos 8890 قرار است جایگزین چیپست قبلی سامسونگ یعنی Exynos 7420 شده و در محصولات بالارده این کمپانی نظیر گلکسی اس ۷ یا گلکسی نوت ۶ مورد استفاده قرار گیرد.
در اکسینوس ۸۸۹۰ سامسونگ باز هم از ساختار بیگ.لیتل آرم استفاده کرده و این بار هم ۲ گروه ۴ هسته‌ای در نقش پردازنده‌ی اصلی انجام وظیفه می‌کنند. گروه ضعیف از هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A53 بهره می‌گیرد اما در گروه دیگر، پدیده‌ای جدید وجود دارد، ۴ هسته‌ی Exynos M1 و با توجه به M1 احتمالاً شما هم به این باور رسیده‌اید که سامسونگ بالاخره پس از چند سال تحقیق و بررسی، می‌خواهد پردازنده‌ی اصلی را خودش و البته مبتنی بر طرح‌های جالب کمپانی آرم مثل Cortex-A72 و … طراحی کند.
در مورد اکسینوس M1 فعلاً اطلاعات زیادی وجود ندارد، به جز این‌که پایپ‌لاین اجرای دستورات پهنای ۳ واحدی دارد و طبق معمولی می‌تواند دستورات را خارج از نوبت اجرا کند.
سامسونگ مدعی است که اکسینوس ۸۸۹۰ حدود ۳۰ درصد سریع‌تر از اکسینوس ۷۴۲۰ است و از نظر توان مصرفی هم ۱۰ درصد بهتر است. اگر منظور قدرت پردازش مالتی‌ترد باشد، در بنچ‌مارکی مثل گیک‌بنچ به اعدادی در حد ۶۵۰۰ می‌رسیم، کمتر تراشه‌ای با این امتیاز بالا معرفی شده است. اگر منظور حالت تک‌ترد باشد، امتیاز در گیک‌بنچ تک‌ترد احتمالاً حدود ۱۹۰۰ خواهد بود که با شایعات قبلی تا حدی متفاوت است.
 

مقایسه اکسینوس ۸۸۹۰ یا اکسینوس M1 با اکسینوس ۷۴۲۰ و اپل A9
نام تراشه گیک‌بنچ تک‌ترد گیک‌بنچ مالتی‌ترد
Samsung Exynos M1 Mongoose – ۲.۳GHz ۲۲۹۴ ۶۹۰۸
Samsung Exynos M1 (Mongoose) – Power Saving ۱۷۱۰ ۴۸۹۶
Samsung Exynos M1 (Mongoose) – Ultra Power Saving ۱۱۰۰ ۳۲۰۹
Samsung Exynos 7420 ۱۴۸۶ ۴۹۷۰
Apple A9 ۲۴۸۷ ۴۳۳۰

 
احتمالاً سامسونگ سرعت کلاک را کمتر از ۲.۳ گیگاهرتز تعیین کرده و یا اعداد جدول فوق واقعی نیست. اما به هر حال، فعلاً هسته‌های تویستر در A9 اپل و البته A9X بهترین رکورد تک‌تردی را دارند.
اگر اخبار و بنچ‌مارک‌های مرتبط با A9 و A9X را دنبال کرده باشید، احتمالاً قدرت پردازشی ۲۷۰ و حدود ۵۵۰ گیگافلاپسی بخش گرافیک A9 و A9X ، شما را شگفت‌زده کرده است. سامسونگ هم در اکسینوس ۸۸۹۰ از پردازنده‌ی گرافیکی بسیار بزرگ و سریعی استفاده می‌کند. Mali-T880 MP12 انتخاب سامسونگ است. در اکسینوس ۷۴۲۰ بخش گرافیک شامل ۸ گروه هسته‌ی Mali-T760 بوده و لذا از نظر تعداد هسته‌ها، افزایشی ۵۰ درصدی مشاهده می‌کنیم.
نکته‌ی جالب این است که T880 از نظر تعداد واحدهای محاسبه و منطق پایپ‌لاین‌ها در هر هسته نیز ۵۰ درصد بزرگ‌تر از T760 است. لذا قدرت بخش گرافیکی اکسینوس ۸۸۹۰ با در نظر گرفتن سرعت کلاک ثابت و نه کمتر، حدود ۲.۲۵ برابر اکسینوس ۷۴۲۰ است. در نهایت به عدد جالب ۴۷۰ گیگافلاپس قدرت خام محاسبات اعشاری ۳۲ بیتی می‌رسیم. ۲۰۰ گیگافلاپس بیشتر از A9 اپل و حدود ۸۰ گیگافلاپس کمتر از A9X. احتمالاً سامسونگ برای کاهش توان مصرفی و کنترل حرارت تولیدی تراشه، سرعت کلاک را اندکی پایین آورده است و توان خام در محدوده‌ی ۴۰۰ گیگافلاپس است. ممکن است نسل دوم لیتوگرافی ۱۴ نانومتری سامسونگ یعنی ۱۴nm LPP با ۱۰ درصد بهبود عملکرد و توان مصرفی، مشکل را حل کرده باشد و توان خام همان عدد تخمینی اول باشد.
سامسونگ با چنین پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی، رزولوشن ۴K را هدف گرفته است. تا چندی پیش رقیبی در برابر Tegra X1 انویدیا وجود نداشت و حالا علاوه بر A9X اپل، اکسینوس ۸۸۹۰ هم تگرا ایکس‌وان را به چالش می‌کشد. شاید S820 هم با حل شدن مشکلات گرمایی S810 و افزایش هسته‌های گرافیکی، رقیب دیگری باشد.
ویژگی‌های جالب اکسینوس ۸۸۹۰ تنها به قدرت پردازشی پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی محدود نمی‌شود و حاصل تکامل بخش پردازش تصویر و موتور مالتی‌مدیا طی چند سال حضور اکسینوس‌ها را در آن خواهیم دید. در حال حاضر تنها بخش دیگری که اطلاعاتی در مورد آن وجود دارد، مودم است. اکسینوس ۸۸۹۰ جزء تراشه‌های گروه ModAP سامسونگ است و لذا دارای مودم مجتمع است. البته با توجه به تصاویر وب‌سایت رسمی سامسونگ، به نظر می‌رسد که این مودم از نوع روی قالب تراشه‌ای نیست بلکه به صورت SiP یا سیستم در یک بسته در کنار سایر بخش‌های اکسینوس ۸۸۹۰ قرار می‌گیرد. مودم LTE کلاس ۱۲ با تجمیع ۳ اپراتوری می‌تواند به سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه در حالت دانلود و سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه (کلاس ۱۳) در حالت آپلود برسد.
فکر می‌کنید برتری کوآلکام در بخش مودم چگونه است؟
برتری خاصی وجود ندارد! مودم Shannon جدید از نظر سرعت و قابلیت‌ها، مشابه مودم بسیار سریع تراشه‌ی S820 کوآلکام است!
در اخر بد نیست بدانید که شایعات جدید حاکی از ان است که سامسونگ تولید انبوه تراشه Exynos 8890 را اغاز کرده تا بتواند در یکی از نسخه های پرچمدار اینده Galaxy S7 خود استفاده نماید.خوب این خبر بیشتر نشان این دارد که سامسونگ تصمیم به معرفی زودتر از انتظار پرچمدار بعدی خود را دارد که خیلی دور از انتظار نیست، طبق شایعات گذشته انتظار می رود که در فوریه سال اینده شاهد معرفی دو نسخه از گلکسی اس۷ سامسونگ باشیم، یکی از نسخه ها که به تراشه اگزینوس۸۸۹۰ ذکر شده مجهز است و دیگری به تراشه اسنپدراگون۸۲۰ کوالکام مجهز می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا