اخبار

اپراتور ژاپنی NTT DoCoMo تکنولوژی امنیتی سنس‌ آیدی کوالکام را در گوشی های خود تست می‌ کند

اخیرا اعلام شده که NTT DoCoMo، اپراتور بزرگ ژاپنی، تکنولوژی امنیتی خود را مبتنی بر تکنولوژی Sense ID کوالکام تست می‌کند. این تکنولوژی اثرانگشت را به صورت یک داده دو بعدی ذخیره می‌کند و رقیبی جدی برای تاچ آی‌دی اپل به شمار می‌رود.

Sense ID کوالکام از امواج اولتراسونیک (فراصوت) برای تشخیص اثر انگشت به صورت سه‌بعدی استفاده می‌کند. بر خلاف Touch ID، فناوری کوالکام می‌تواند اثر انگشت شما را حتی درصورت کثیف یا خیس بودن تشخیص دهد. حتی این سنسور می‌تواند از روی شیشه، آلومینیوم، استیل، یاقوت کبود و پلاستیک هم اثر انگشت کاربر را تشخیص دهد. بنابراین تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا سنسور اثر انگشت را در دل بدنه تلفن قرار دهند و دیگر نیازی به اختصاص بخشی مجزا از جنسی متفاوت از بدنه گوشی برای سنسور نخواهد بود. مثلا سنسور می‌تواند روی حاشیه تبلت به صورت یکپارچه با بدنه تعبیه شده و اصلا دیده نشود.
تکنولوژی پیشرفته‌ی بیومتریک کوالکام، از این قابلیت برخوردار است که حتی با کثیف بودن انگشت، اثر انگشت را شناسایی کند. اپراتور NTT DoCoMo از این تکنولوژی به عنوان بخشی از سرویس احزار هویت خود که روز چهارشنبه معرفی می‌شود، استفاده خواهد کرد.
کوالکام این تکنولوژی را برای اولین بار در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۵ معرفی کرد. چیزی که این تکنولوژی را از دیگر سنسورهای اثر انگشت متمایز می‌کند، نبود نیاز به دکمه یا سنسور خاص برای تشخیص اثر انگشت است. Sense ID این قابلیت را دارد تا ویژگی‌‌های دقیق‌تری را ثبت و بررسی کند. به عنوان مثال می‌تواند منافذ تعریق موجود در پوست انگشت را نیز تشخیص دهد. بنابراین با استفاده از این فناوری به نظر می‎‌رسد جایگزین قابل اعتمادی برای گذرواژه‌ها پیدا شده است.
گوشی‌هایی که اپراتور DoCoMo عرضه خواهد کرد تحت اجرای پروتکل FIDO اجرا شده و به این تکنولوژی مجهز می‌شوند. پروتکل FIDO در طول چند سال اخیر به استانداردی برای سیستم‌های امنیتی بیومتریک مانند سیستم احراز هویت یو‌اس‌یس گوگل با نام U2F و تاچ پد Synaptics با نام SecurePad تبدیل شده است. DoCoMo اولین اپراتوری است که تکنولوژی Sense ID کوالکام را به عنوان بخشی از سیستم امنیتی خود به کار می‌گیرد، البته در سیستم DoCoMo از دیگر سنسورهای تولید شده توسط شخص ثالث نیز استفاده شده است.گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های شارپ و فوجیتسو اولین محصولاتی خواهند بود که به این تکنولوژی مجهز می‌شوند. البته انتظار می‌رود جدیدترین گوشی‌های اندرویدی که توسط این اپراتور عرضه می‌شوند نیز از این تکنولوژی برخوردار شوند.
البته طبق آخرین خبرها، اگرچه اپراتور DoCoMo تکنولوژی Sense ID کوالکام را بکار می‌گیرد اما نظر سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز در اجرای این تصمیم دخیل خواهد بود.
زومیت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا