اخبار

نقد و بررسی کوتاه سونی اکسپریا زد ۵ کامپکت

شما رو نمی دانیم اما زمانیکه ما نقد اسمارت فون های قدیمی را مطالعه می کنیم واقعا احساس فوق العاده ای بهمون دست می دهد، احساسی از جنس نوستالژی. در چند سال پیش اسمارت فون ها همانند الان در یک سطح نبودند و تنها اندکی از گوشی ها می توانستند به جمع پر چمداران بپیوندند، در ادامه این موضوع را برای شما روشن خواهیم ساخت. خب برای روشن کردن این موضوع برای شما ما قصد داریم تا فلش بکی به اولین نسخه های اکسپریا بزنیم. زمانیکه سونی اریکسون ایکس ۱۰ راهی بازار شد توانست هزاران نفر را درگیر خود کند و به یکی از بهترین اسمارت فون های ۵ سال پیش نیز تبدیل شد، در آن زمان تنها سامسونگ، سونی، نوکیا و اپل در بازار مطرح بودند. اما دیگر الان زمانه تغییر کرده و گوشی های هوشمند زیادی از سوی کمپانی های متفرقه راهی بازار شده اند و به خوبی نیز توانسته اند نام کمپانی سازنده را بر روی زبان مردم بی اندازند، یکی از دلایلی که باعث به شهرت رسیدن هر گوشی هوشمندی می شود صفحه نمایش آن است که در این عصر بیشتر گوشی های هوشمند از صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن FULL HD بهره می برند.
 
Z5-3
 
نمی خواهیم سرتان را درد بی آوریم پس بهتر است تا به شما بگوییم که امروز قرار است به نقد چه گوشی هوشمندی بپردازیم خب براتون خبر خوبی داریم ما امروز قصد داریم تا گوشی هوشمند سونی اکسپریا زد ۵ کامپکت را نقد کنیم، مدل کوچکتر زد ۵ که از صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی، دوربین اصلی ۲۳ مگاپیکسلی بهره می برد و همانند سایر اعضای خانواده خود ضد آب نیز است و طبق گفته کمپانی سازنده، این گوشی هوشمند از عمر باتری بالایی نیز بهره می برد. زمانیکه این گوشی هوشمند را تهیه می کنید، اولین کاری که می کنید آنرا از جعبه در می آورید و با محتویات زیر مواجه می شوید :

  • اکسپریا زد ۵ کامپکت
    شارژر دیواری
    کابل میکرو USB
    دفترچه راهنما

Z5-1
طراحی
اولین سوالاتی که قبل از در دست گرفتن این گوشی هوشمند به ذهن شما خطور می کند این است که آیا این گوشی هوشمند خیلی کوچک است؟! آیا این گوشی هوشمند خوش دست است و می تواند حتی با یک دست نیز آن را در دست گرفت؟! خب تنها جوابی که می توان به همه این سوالات داد این است که این گوشی هوشمند از طراحی فوق العاده ای بهره می برد بنابراین نگران هیچ چیزی نباشید. این گوشی هوشمند از بدنه ای مستطیلی شکل تخت بهره می برد و کاملا شبیه به مدل اصلی خود یعنی اکسپریا زد ۵ طراحی شده است. اولین چیزی که هنگام در دست گرفتن این گوشی هوشمند متوجه آن می شوید دو اسپیکر گنجانده شده در جلوی آن است.
این دستگاه گواهینامه IP65/68 دارد این به این معناست که این گوشی هوشمند در مقابل گرد و غبار و آب مقاوم است بنابراین دیگر نیازی نیست زمانیکه باران می آید از اینکه آب به گوشیتان آسیب برساند نگران باشید زیرا که این گوشی هوشمند در حدی مقاوم است که تا چند دقیقه نیز می تواند در زیر آب نیز دوام بیاورد بنابراین از این بابت خیالتان راحت باشد. در کناره های این گوشی هوشمند جای حافظه رم میکرو اس دی و سیم کارت قرار داده شده است و خوشبختانه دیگر خبری از پورت میکرو USB در بالای این دستگاه نیست. در حاشیه راست این اسمارت فون یکسری کلید فیزیکی و کلید پاور و تنظیم صدا نیز نهفته است. حسگر اثر انگشت این گوشی هوشمند بر روی کلید پاور آن تعبیه شده است. حسگر این دستگاه از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و به خوبی نیز می تواند اثر انگشت را تشخیص دهد، البته برای چپ دستان خبر بدی دارم زیرا که دسترسی به حسگر اثر انگشت برای آنان کار زیاد آسانی نیست.
Z5-2
صفحه نمایش
سونی اکسپریا زد۵ کامپکت از یک صفحه نمایش ۴٫۶ اینچی IPS LCD بهره می برد، بنابراین با یک صفحه نمایش کاملا استاندارد روبرو هستیم، اما با این حال باید این را بدانید که این صفحه نمایش شما را از تجربه عناوینی چون NFS و تماشا فیلم باز نخواهد داشت، هر چند که تجربه عنوان ذکر شده بر روی یک صفحه نمایش بزرگتر لذت بخش تر خواهد بود اما با این حال نیز صفحه نمایش این گوشی هوشمند تو ذوق شما نخواهد زد. رزولوشن صفحه نمایش این دستگاه HD و تراکم پیکسلی آن نیز ۳۱۹ است. جالب است بدانید که رزولوشن کمتر به معنی عملکرد بهتر در اجرای بازی (گیمینگ) است. صفحه نمایش این اسمارت فون به گونه ای تعبیه شده که حتی اگر دست شما نیز خیس باشد باز قابل استفاد هاست و انگشت شما را تشخیص می دهد. جالب است بدانید که برای این گوشی هوشمند مدی به نام مد دستکش در نظر گرفته شده است که به شما این امکان را می دهد تا در صورتیکه از دستکش استفاده می کنید نیز بتوانید با صفحه نمایش آن کار کنید البته اگر برای استفاده از این گوشی هوشمند از دستکش استفاده نمی کنید به شما پیشنهاد می کنیم تا این مد را خاموش کنید زیرا که در صورتیکه بخواهید بدون دستکش با این اسمارت فون کار کنید کمی کارتان سخت خواهد شد.
عملکرد سیستم
سونی اکسپریا زد ۵ کامپکت از چیپست Qualcomm’s Snapdragon 810 (MSM8996) 2.0 GHz بهره می رد، بنابراین با این گوشی هوشمند شما به راحتی می توانید سنگینترین بازی های سه بعدی را نیز با بالاترین فریم ممکن اجرا کنید و رزولوشن کم صفحه نمایش آن نیز باعث می شود تا این دستگاه در اجرای بازی ها عملکرد بهتری داشته باشد. این گوشی هوشمند از حافظه رم ۲ گیگابایتی بهره می برد و حافظه داخلی آن نیز چیزی معادل ۳۲ گیگابایت است که ۲۰ گیگ از آن به برنامه ها و رسانه ها و ۱۰ گیگ آن نیز به نرم افزار سیستم اختصاص داده شده است البته ناگفته نماند که این گوشی هوشمند از کارت حافظه میکرو اس دی نیز پشتیبانی می کند.
دوربین
این گوشی هوشمند از دوربین اصلی ۲۳ مگاپیکسلی Exmor RS بهره می برد، با دوربین آن شما می توانید در کمتر از ۰٫۰۳ ثانیه فوکوس کنید، فاصله کانونی آن نیز چیزی معادل ۲۴ میلی متر است. اسونی سلفی بازان را نیز فراموش نکرده و برای آنها یک دوربین ثانویه ۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته است که به راحتی می تواند کار آنها را راه بی اندازد. ناگفته نماند که این گوشی هوشمند از قابلیت عکس برداری HDR نیز بهره می برد و در نور کم نیز شما به راحتی می توانید عکس های با کیفیت بگیرید. کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی این گوشی هوشمند FULL HD با سرعت فریم ۳۰ است البته لازم به ذکر که شما می توانید با کیفیت ۴K نیز فیلمبرداری کنید اما متاسفانه یکی از دلایلی که شاید بیشتر شما را از فیلمبرداری با این کیفیت باز دارد این است که فایل های ثبت شده از حجم بسیار بالایی بهره می برند. در کل کیفیت دوربین این گوشی هوشمند فوق العاده است و جزئیات در آن به خوبی به چشم می خورند.
باتری
سونی اکسپریا زد ۵ کامپکت از باتری ۲۷۰۰ میلی آمپری بهره می برد و به وسیله این باتری شما می توانید حدود ۹ ساعت و ۲۷ دقیقه از این گوشی هوشمند استفاده کنید که این موضوع واقعا فوق العاده است. طبق تست های انجام شده عمر باتری این گوشی هوشمند حدود ۲ روز است. این گوشی هوشمند از شارژ سریع نیز پشتیبانی می کند اما موضوعی که شاید شما را کمی آزار دهد این است که ۱۵۶ دقیقه طول می کشد تا این گوشی هوشمند به طور کامل شارژ شود.
نظر شما در مورد این گوشی هوشمند چیست؟! خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
منبع : تک فارس

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا