اخبار

پیش فرض پردازنده‌های ۷ نانومتری TSMC از سال ۲۰۱۸ به تولید انبوه می‌رسند

http://cdn01.zoomit.ir/2016/4/f0920254-b437-4d31-a714-3bc22b2783d1.jpg
به نظر می‌رسد نبرد میان تولیدکنندگان پردازنده‌های موبایلی سخت‌تر از گذشته شده است. در حالی که این روزها اخبار زیادی پیرامون لیتوگرافی ۱۰ نانومتری به گوش می‌رسد، TSMC اعلام کرده از اوایل سال ۲۰۱۸، تولید انبوه تراشه‌های ۷ نانومتری خود را آغاز خواهد کرد.
در حال حاضر بیشتر محصولات از پردازنده‌های ۱۴ و ۱۶ نانومتری بهره می‌برند و به زودی باید منتظر تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری باشیم. البته این موضوع هنوز در مورد پردازنده‌های گرافیکی صدق نمی‌کند. از آن جایی که ای‌ام‌دی و انویدیا به منظور کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت، خیلی به موضوع لیتوگرافی توجه نمی‌کنند، به نظر می‌رسد خبر تولید پردازنده‌های ۷ نانومتری توسط TSMC می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار پردازنده‌های گرافیکی کامپیوترهای شخصی داشته باشد.
براساس گزارش‌های اخیر، تی‌اس‌ام‌سی برخلاف نقشه‌ی راه خود قصد دارد برنامه‌ی تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را زودتر شروع کند. گفته می‌شود این کمپانی تلاش می‌کند تا برای رقابت با رقبایی چون اینتل و سامسونگ زودتر به سراغ فناوری ۷ نانومتری برود. در حال حاضر تی‌اس‌ام‌سی ۲۰ مشتری مختلف برای تراشه‌های ۷ نانومتری دارد که انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۷ نسخه‌ی اولیه‌ی این پردازنده‌ها در اختیار ۱۵ مشتری قرار گرفته و از سال ۲۰۱۸ تولید انبوه آنها آغاز شود. قطعا دو مشتری این تراشه‌ها اپل و انویدیا خواهند بود.
برخلاف تراشه‌های ۱۰ نانومتری که موبایل محور هستند، پردازنده‌های ۷ نانومتری با هدف قطعاتی با عملکرد بالا مانند پردازنده‌های گرافیکی تولید خواهند شد. یعنی اگر TSMC پیش از سامسونگ یا گلوبال فاندریز پردازنده‌ی ۷ نانومتری را تولید کند، آنگاه به لطف تراشه‌ی جدید انویدیا می‌تواند ای‌ام‌دی را پشت سر بگذارد. انتظار می‌رود پردازنده‌های ۷ نانومتری نسبت به نمونه‌های ۱۰ نانومتری ۶۰ درصد کوچکتر و ۳۰ تا ۴۰ درصد عملکرد بهتری داشته باشند. با توجه به مشکلاتی که اینتل برای تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری دارد، باید ببینیم آیا TSMC می‌تواند به هدف خود برسد یا نه.
زومیت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا