اخبار

آیا ورود گوگل و اپل به عرصه خودروسازی تهدیدی برای خودروسازان محسوب میشود ؟

 
 

photo_2015-10-29_13-34-53

 
اپل و گوگل دو غول عرصه‌ی تکنولوژی، خود را برای ورود به عرصه‌ی خودروسازی آماده می‌کنند. کن اوکویاما طراح بزرگ خودروهای اسپرت بر این باور است که این دو شرکت رقبای جدی برای خودروسازان سنتی به شمار می‌روند.
گوگل و اپل هنوز خودروی خود را عرضه نکرده‌اند؛ اما این دو شرکت بزرگ پتانسیل لازم برای ایجاد یک تغییر بزرگ در عرصه خودروسازی را دارا هستند. کن اوکویاما از بزرگان طراحی خودرو که طراحی انزو F60، پورشه باکستر و بازطراحی شورلت کامارو و کوروت را در کارنامه خود دارد، تکنولوژی خودروهای خودران را برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی ژاپن یک تهدید می‌داند.
شاید این دو غول عرصه‌ی تکنولوژی در ابتدای راه از خواسته‌های خریدار، طراحی خودرو و موارد از این دست آگاهی نداشته باشند، ولی قطعا پتانسیل لازم برای تغییر دورنمای صنعت خودروسازی را با نوآوری‌های نرم‌افزاری خود خواهند داشت. در آینده مردم به خودروهای کاربردی‌تر و مقرون به صرفه‌تر تمایل نشان خواهند داد؛ در این صورت شاهد موفق‌تر بودن شرکت‌های تکنولوژیک نسبت به خودروسازان سنتی خواهیم بود.
اوکویاما در حاشیه نمایشگاه خودروی توکیو به رویترز گفته است:
اگر این شرکت‌ها (خودروسازان) مراقب نباشند احتمالا به تامین‌کنندگان شرکت‌های تکنولوژی تبدیل خواهند شد.
شاید در آینده نزدیک نوشتن کدها نقش حیاتی در صنعت خودرو ایفا کنند؛ در این شرایط گوگل و اپل دنیای بزرگی را پیش روی خود خواهند دید. گوگل و اپل می‌توانند با توانایی‌های خود سازندگان خودرو را مجبور به حضور جدی‌تر در عرصه‌ی تکنولوژی کنند. خودران کردن اتومبیل‌ها شاید در آینده‌ی نزدیک به یکی از نیازهای اصلی خریداران مبدل شود.
اوکویاما پیش‌بینی می‌کند با گذشت زمان خودروها به سمت خودکار شدن پیش خواهند رفت و بازار به دو گروه عمده تقسیم خواهد شد. گروه اول، خودروهایی با حداقل طراحی هستند که در حمل و نقل عمومی استفاده خواهند شد و گروه دوم خودروهای بسیار لوکس هستند که به نمادی برای ثروتمندان تبدیل خواهند شد.
اوکویاما می‌گوید:
خودروسازان مجبور هستند تا تکنولوژی‌های موجود را برای ساخت ماشین‌هایی با قابلیت برقراری ارتباط موثر با راننده به کار گیرند. با این روش آن‌ها به ارزشمندتر شدن کالای خود کمک زیادی خواهند کرد. اتومبیل‌های خودران سرانجام دست‌یافتنی خواهند شد؛ در این شرایط خودروسازان نباید فقط به سخت‌افزار خودرو توجه کنند. شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز و تویوتا به دنبال یک سیستم کامل (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) در ماشین‌های آینده خود هستند، ولی گوگل در این بازی از آن‌ها موفق‌تر خواهد بود.
بسیاری از خودروسازان در تلاش هستند ویژگی‌های هوشمندی مانند ترمز خودکار، پارک خودکار و مواردی از این دست را به خودروهای خود اضافه کنند. آن‌ها به دنبال سیستم‌هایی هستند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا بسته به نیازش آن‌ها را فعال یا غیرفعال کند.
دیدگاه شرکت‌های تکنولوژیک با خودروسازان سنتی متفاوت است؛ برای مثال گوگل با همکاری ZMP (شرکت ژاپنی فعال در زمینه‌ی رباتیک) در حال توسعه‌ی اتومبیلی بدون فرمان و پدال است که بتواند در مواقعی همچون المپیک به مسافران خدمت‌رسانی کند. نظر شما در مورد ماشین‌های خودران چیست؟ آیا اپل و گوگل برای خودروسازان سنتی تهدید به شمار می‌روند؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا