اخبار

انویدیا از تراشه جدید خود برای خودرو های بدون سرنشین رونمایی کرد

شرکت انویدیا به تازگی از تراشه‌ی جدید خود به نام Xavier رونمایی کرده است تا در خودروهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گیرد.
خودروهای بدون سرنشین نیاز به توان محاسباتی و پردازش بالایی دارند. از این رو، انویدیا (Nvidia) دست به کار شده و به تازگی از  تراشه‌های “خاویر یا ژاویر” (Xavier) رونمایی کرده است. قرار است که خاویر در پلتفرم Drive PX2 که آخرین مدل از ابررایانه‌ی ساخته شده برای خودروهای بدون سرنشین است پیاده‌سازی شود.
خاویر در واقع نوعی سیستم روی تراشه یا همان تراشه‌ای است که شامل واحد گرافیک (GPU)، یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و یک شتاب‌دهنده‌ی دید کامپیوتری است. این پردازنده می‌تواند ۲۰ تریلیون محاسبه را در ثانیه انجام دهد در حالی که مصرف انرژی آن تنها در حدود ۲۰ وات خواهد بود.
جن‌سون هوانگ (Jen-Hsun Huang) مدیرعامل انویدیا در کنفرانس اخیر  Nvidia’s GPU Technology در آمستردام گفت: “در فرآیند ساخت این نوع تراشه‌ بیشترین تلاش ممکن را انجام داده‌ایم و زمان بسیار زیادی را صرف تولید آن کرده‌ایم.”
طی یک بررسی که در ماه آوریل صورت گرفت، خاویر به عنوان جایگزینی برای ماژول‌های فعلی پلتفرم Drive PX2 طراحی شد. Drive PX2 دارای دو تراشه و چند GPU است. در حالی که خاویر به تنهایی می‌تواند توان مورد نیاز پردازش با مصرف انرژی کم را فراهم کند.
انودیا که مدیرعاملش در سال فعلی، آن را به یک کمپانی “همه کاره” توصیف کرده است، در زمینه‌ هوش مصنوعی هم وارد میدان شده است. این شرکت با همکاری کمپانی TomTom در تلاش است تا سیستم دقیق‌تری در مسیریابی خودروهای بدون سرنشین فراهم کند. این سیستم با اتصال به سرویس‌های ابری، نقشه‌های راه را برای خودروهای نقلیه بروزرسانی می‌کند.
این نقشه‌های دقیق از از اهمیت زیادی برای خودروهای بدون سرنشین برخوردار هستند و با بهره‌گیری از پردازنده‌های AI می‌توانند مواردی چون خطوط جاده‌ها، خروجی بزرگراه‌ها و موانع خطر را به سنسورهای خودرو مخابره کنند.
در همکاری بین انویدیا و TomTom نزدیک به ۷۵۰۰۰ مایل از مسیر بزرگراه‌های جهان، تحت پوشش قرار می‌گیرند و بهره‌گیری از این سیستم برای خودروهای بدون سرنشین مجهز به پلتفرم Drive PX فراهم خواهد بود.
 
“ویلم استریج‌بوش” (Willem Strijbosch)، مسئول بخش خودروهای بدون سرنشین شرکت TomTom می‌گوید:

آمیزه‌ای از نقشه‌های فوق‌العاده دقیق و باکیفیت ما به همراه پلتفرم انویدیا، کمک خواهند کرد تا قابلیت‌هایی به این خودروها اضافه کنیم تا سازندگان آن‌ها با سرعت بیشتری به روند ساخت آن‌ها توسعه دهند و در آینده‌ی نزدیک‌تری به رسمیت شناخته شوند.

منبع pcmag
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا