آموزش و ترفنداخبار

باور های اشتباه افراد در مورد گوشی های هوشمند

گوشی های هوشمند یا همان اسمارت فون ها این روز ها به همراه جداناشدنی مردم در سراسر جهان مبدل شده اند و کمتر کسی را می توان یافت که دست کم یکی از این گجت ها را با خود به همراه نداشته باشد.در واقع این دستگاه ها اکنون محبوب ترین گجت های همراه انسان های امروزی هستند و نبود آنها حتی برای ساعاتی هم در بیشتر مواقع مشکل ساز خواهد شد.همین محبوبیت باعث شده تا باور های غلطی هم در مورد نحوه استتفاده صحیح و نگداری از این دستگاه ها در میان افراد شکل بگیرد.باورهای اشتباهی که شاید کوچک به نظر برسند اما با توجه به استفاده زیاد مردم از اسمارت فون ها ،  ممکن است در زندگی روزمره ما تاثیر گذار باشد.در این مطلب به ۱۰ مورد از غلط افراد در مورد گوشی های هوشمند پرداخته ایم که شاید شما نیز چند مورد از آنها را باور داشته باشید !
 

با ما همراه باشید …
 

خاموش کردن گوشی، برداشتن سیم‌کارت یا قرار دادن گوشی در حالت هواپیما باعث می‌شود تا کسی نتواند شما را ردیابی کند

airplane-mode
شما با قراردادن گوشی خود در حالت هواپیما، دسترسی سیم‌کارت به اپراتور و دسترسی گوشی به وای‌فای را قطع کرده‌اید. همین مسئله باعث می‌شود تا بسیاری فکر کنند با این کار دیگر گوشی‌شان قابل ردیابی نیست اما سخت در اشتباهند.
هر گوشی‌هوشمندی دارای دو نوع سیستم‌عامل است. نوع اول شما را به اپراتور‌ها و دکل‌های مختلف در محیط وصل می‌کند و نوع دوم ارتباط مستقیم کاربر با خود گوشی را شامل می‌شود. هنگامی که شما گوشی را در حالت هواپیما قرار می‌دهید تنها ارتباط خود را با گوشی قطع کرده‌اید درحالیکه هنوز گوشی شما با محیط پیرامون خود ارتباط دارد.
در واقع برای اینکه کسی نتواند شما را ردیابی کند باید برق از گوشی به طور کامل قطع شود بنابراین می‌توان گفت که خاموش کردن گوشی با برداشتن باتری می‌تواند کمک به‌سزایی به ردیابی نشدن شما توسط افراد مختلف بینجامد اما براساس تحقیقات انجام شده حدود ۱۰هزار عامل تخریب کننده در گوشی‌های هوشمند وجود دارد که گوشی شما را خاموش نشان می‌دهد ولی همچنان برق به گوشی شما می‌رسد و ارتباط با محیط پیرامون برقرار است.
برداشتن سیم‌کارت هم نمی‌تواند به ردیابی نشدن شما کمکی کند چراکه گوشی هنوز هم با برداشتن سیم‌کارت با محیط خود در ارتباط است و توسط دستگاه‌هایی به نام Stingray قابل ردیابی است.
شاید بتوان تنها راه جلوگیری از ردیابی گوشی را خرید کیف‌های مخصوص به نام Faraday Cage نام برد چرا که این کیف هرگز اجازه‌ی ورود یا خروج سیگنال را از گوشی نمی‌دهد. البته خارج کردن باتری هم می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های مدنظر باشد اما گوشی‌هایی همچون گوشی‌های ضد آب سونی، آیفون ۶اس و گلکسی اس۶ دارای باتری غیر قابل تعویض هستند.

برنامه‌های اجرایی پس‌زمینه در اندروید برای ذخیره باتری باید بسته شوند

multi-tasking
دو سیستم‌عامل اندروید و iOS به برنامه‌ها برای بهتر اجراشدن همزمان آن‌ها ( Multi Tasking) این اجازه را می‌دهند تا در پس‌زمینه سیستم‌عامل به اجرا در بیایند و تا وقتی که کاربر آن‌ها را نبستیده، همچنان در حالت اجرایی هستند. باور غلطی در این مورد شکل گرفته که برنامه‌هایی که در پس‌زمینه‌ی گوشی در حال اجرا هستند باعث مصرف باتری بیشتری می‌شوند که کاملا اشتباه است.
در واقع اندروید و iOS برروی برنامه‌های پس‌زمینه نظارت خاصی دارند و هرگز این اجازه را نمی‌دهند تا این برنامه‌ها از حد معینی از پردازنده‌ی گوشی کار بکشند. پس اگر باتری گوشی شما زودتر از حد معمول به اتمام می‌رسد یا اینکه گوشی‌ شما کمی کند شده‌ است مشکل از برنامه‌های پس زمینه‌ی اجرایی در گوشی نیست.
یکی از عوارض که این باور باعث به وجود آمدن آن شده، وجود برنامه‌هایی بوده که برنامه‌های موجود در پس زمینه‌ را به صورت خودکار می‌بندند. درواقع این برنامه‌ها هیچ‌گونه کمک خاصی به ذخیره‌ی مصرف باتری نمی‌کنند و هرگز کاربرد مفیدی نخواهند داشت. اندروید و iOS خود کاملا از این موضوع آگاه هستند و اگر برنامه‌های بیش از حد از باتری شما کار بکشد، آن برنامه را محدود می‌کنند.

قبل از شارژ مجدد گوشی، خالی شدن باتری به طور کامل ضرروری است

Recharging-smartphone
یکی دیگر از باورهای غلطی که چندین سال است در ذهن کاربران شکل گرفته این نکته است که در صورتی که باتری شما به طور کامل خالی شود، شارژ کردن آن بسیار بهتر از این خواهد بود تا اینکه باتری شما هنوز میزانی شارژ داشته باشد. در واقع باتری های لیتیوم یونی که امروزه در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند دارای حافظه‌ی سلولی نیستند و زمان شارژ کردن اینگونه باتری‌ها هیچ تاثیری در عملکرد آن‌ها نخواهد داشت.
البته این باور غلط تاحدودی نیز درست از آب درآمده است. برخی از محققان براین باورند که هر سه ماه یک‌بار یا هر ۴۰بار یک‌بار، کاربر می‌بایستی برای به وجود آوردن پدیده‌ای به اسم کالیبره کردن باتری، باتری گوشی را به ۰ درصد رسانده و تا ۱۰۰ درصد پر کند. همان‌طور که گفتیم بهتر است کالیبره کردن باتری را هر سه ماه یک‌بار انجام دهید.

مشخصات فنی کامل‌تر به معنای بهتر بودن گوشی است

smartphones
گوشی‌های اندرویدی هر سال با مشخصات فنی جدیدتر و کامل‌تری وارد بازار می‌شوند اما این بدان معنا نیست که این گوشی‌ها بهتر از گوشی‌های‌هوشمند قبلی خود هستند. برای مثال می‌توان به تفاوت دو دوربین با دو حسگر کاملا متفاوت اشاره کرد. دوربینی که دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بوده ممکن است برتر از دوربین دیگری با سنسور ۸ مگاپیکسلی نباشد. البته سایز تصاویر گرفته شده توسط سنسور ۱۲ مگاپیکسلی طبیعتا بزرگ‌تر از سنسور ۸ مگاپیکسلی خواهد بود اما باز هم به معنای برتری کامل این دوربین نخواهد بود. همین مسئله باری تعداد هسته‌های پردازنده در گوشی‌های‌هوشمند نیز صدق می‌کند چراکه گوشی با داشتن ۸ هسته‌ی پردازنده ممکن است ضعیف‌تر از گوشی با پردازنده‌ای ۴ هسته‌ای باشد.
عوامل مهمی در بهتر بودن یک گوشی نقش دارند. برای مثال گوشی‌های بسیاری با سیستم‌عامل اندروید در بازار هستند که از لحاظ سخت‌افزاری قوی‌تر از آیفون‌های اپل با سیستم‌عامل iOS به نظر می‌رسند اما این هرگز به معنای برتری گوشی‌های اندرویدی نبوده است. حتی نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر نیز از گوشی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهتر بودن گوشی داشته باشد.

بلوتوث یا Wi-Fi Direct باعث مصرف بیش‌از‌حد باتری می‌شوند

Bluetooth-Wi-Fi
بلوتوث و Wi-Fi Direct در انتقال فایل‌های شما به لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند دیگری با سرعت‌های متفاوت کمک به سزایی می‌کنند اما آیا این دو راه ارتباطی باعث مصرف بیش‌از‌حد باتری شما می‌شوند؟
خیر.
هنگامی که بلوتوث یا Wi-Fi Direct گوشی شما روشن است و از آن استفاده‌ای ندارید، هیچ میزان شارژ باتری از گوشی شما به خاطر روشن ماندن این دو ابزار کم نمی‌شود اما هنگامی که در حال انتقال فایل‌های خود به وسیله‌ی این دو هستید، میزان شارژ باتری  قابل توجهی از گوشی شما کم می‌شود. بنابراین فعال بودن این دو و استفاده نکردن از آن‌ها ربطی به مصرف بیش‌از‌حد شارژ باتری ندارد.

 شارژ کردن گوشی در طول شب باعث صدمه دیدن باتری می‌‌شود

Charge
این باور نیز در زمان گذشته شکل گرفته و در آن زمان درست بوده است اما باتوجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر نمی‌توان به این باور، عقیده داشت. باتری‌های قدیمی هوشمند نبودند و شارژ کردن آن‌ها در طول شب باعث صدمه دیدن به آن‌ها می‌شد اما باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده شده در گوشی‌های هوشمند امروزی آن‌قدر هوشمند هستند که با رسیدن میزان شارژ گوشی به ۱۰۰ درصد، برق را به صورت خودکار از گوشی قطع کنند.

کاربران به دنبال گوشی‌های هوشمند با نمایشگر کوچک هستند

Smaller-Devices
نیاز کاربران در چند سال گذشته به طور کامل تغییر کرده است. این مسئله را سامسونگ و اپل متوجه شده‌اند و موفقیت سری نوت سامسونگ و آیفون ۶اس پلاس می‌تواند تایید کننده‌ی همین موضوع باشد. درواقع سازندگان گوشی‌های‌هوشمند با ساختن فبلت‌های مختلف قصد دارند تا نیاز کاربران را به نمایشگرهای بزرگ‌تر جواب دهند و کاربران نیز از این مسئله استقبال کرده‌اند.

فقط باید از شارژر خود گوشی برای شارژ کردن باتری استفاده کرد

Charger
بدون‌شک می‌توان گفت که این باور غلط برای رسیدن پول بیشتر به جیب سازندگان گوشی‌های هوشمند شکل گرفته است. شارژرهای اصلی شرکت‌های سازنده از جمله سامسونگ، سونی و اپل قیمت‌های ۳۰ تا ۵۰ دلاری را دارند و کاربر با باور داشتن این عقیده‌ی اشتباه که حتما باید از شرکت سازنده شارژر خود را خریداری کند به سراغ آ‌ن‌ها می‌رود.
شرکت‌های بسیار دیگری نیز هستند که شارژر‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند تهیه می‌کنند. دو شرکت Belkin و آمازون را می‌توان برای خرید شارژر‌های مناسب گوشی‌های شما نام برد. البته فقط برای خرید شارژر گوشی باید به این نکته توجه داشته باشید که مشخصات فنی شارژر با مشخصات فنی که شارژر قبلی شما داشته یکی باشد. همچنین استفاده از شارژرهای چینی وارد شده و تقلبی اصلا پیشنهاد نمی‌شود چرا که از لحاظ امنیتی می‌تواند باعث به وجود آوردن مشکلات زیادی از جمله آتش‌گرفتن گوشی شود.در واقع منظور از این مورد این است که استفاده از یک شارژر استاندارد ، حتی اگر سازنده آن شرکت تولید کننده گوشی شما نباشد هم مشکل ساز نیست.

متن باز ( Open Source ) بودن اندروید باعث ناامنی این سیستم عامل شده است

android
بسیاری معتقدند که قابلیت Open Source بودن اندروید باعث ناامنی آن شده است. درست است که اندروید این اجازه را به هر کسی می‌دهد تا بر روی این سیستم عامل تغییراتی را ایجاد کند و به معنای واقعی کلمه سیستم‌عاملی ” باز ” است اما اندروید یکی از امن‌ترین سیستم‌عامل‌های حال حاظر است.
آن‌چیزی که اندروید را ناامن کرده برنامه‌های قرار گرفته در گوگل پلی و امکان اجرای این برنامه‌ها خارج از محیط گوگل پلی است که همین مسئله باعث شده تا راه‌های زیاید برای ناامن کردن این سیستم‌عامل در جلوی چشم افراد سودجو قرار بگیرد.

حالت تنظیم نور خودکار صفحه باعث ذخیره‌ی شارژ باتری می‌شود

Automatic-Brightness-Settin
یکی دیگر از باورهای غلط در مورد گوشی‌های هوشمند این است که با استفاده از سنسور قرار گرفته در جلوی گوشی و فعال کردن حالت تنظیم خودکار نور صفحه می‌توان انتظار شارژ باتری بیشتری را داشت اما این باور به طور کامل غلط است.
شاید در برخی مواقع تنظیم نور خودکار باعث ذخیره‌ی شارژ باتری شود و نور مورد نیاز شما را در نمایشگر نشان دهد اما سنسوری که برای این کار در نظر گرفته شده باعث می‌شود تا پردازش بیشتری در پردازنده دستگاه صورت بگیرد و در نتیجه شارژ بارتی گوشی شما نیز زودتر از آن‌چه که فکرش را بکنید تمام شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا