بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی گوشی ال جی G6

اگر بخواهیم راحت بگوییم، ال جی در نمایشگاه MWC 2017  با به معرض نمایش قرار دادن ال جی G6 مسیر پرچمداران سری V و G را تغییر داد. با دیدن این گوشی به با ارزش بودن آن در یک نگاه پی می بریم.
نقطه عطف ال جی G6 صفحه نمایش آن است که اندازه ۵٫۷ اینچی به صورت کامپکت شده درون بدنه ای با گنجایش صفحه ۵٫۳ اینچ دارد. چطور ممکن است؟ به دلیل استفاده از قدر نسبت ۱۸:۹ این امکان میسر شده است. از طرف دیگر وضوح تصویر آن ۲۸۸۰* ۱۴۴۰ پیکسل است و  از تکنولوژی HDR 10 با ماکزیمم روشنایی ۶۰۰ نیتز استفاده می کند که برای نور آفتاب نیز بسیار خوب عمل می کند.
 
بررسی تخصصی گوشی ال جی G6
 
این دستگاه به نظر پر فروش ترین دستگاه ال جی خواهد شد. از دیگر جزییات آن می توان به رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی آن اشاره کرد. البته مدل ۶۴ گیگابایتی آن نیز در برخی از دیگر کشور ها نیز موجود خواهد بود.
البته از گزینه های خوب این گوشی که بگذریم، عدم استفاده از اسنپدراگون ۸۳۵ و استفاده اسنپدراگون ۸۲۱ در آن موجب عقب افتادگی از دیگر رقبا شد.
قبل از این که به جزییات اصلی این گوشی بپردازیم باید بگوییم که یک سری جزییات اضافی در این گوشی وجود دارد که فقط مختص به کشورهای خاص شده است. مثلا شارژ بیسیم یا رادیو FM.
با این تفاسیر به جزییات این گوشی می پردازیم:

  • بدنه آلومینیمی با روکش صفحه گوریلا گلس ۳ و  محافظ پشتی GG5 و همچنین مجوز IP68 برای ضد آب و گرد و غبار بودن
  • صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی IPS LCD، وضوح ۲۸۸۰*۱۴۴۰ پیکسل با قدر نسبت ۱۸:۹ و تراکم پیکسلی ۵۶۵ppi، تکنولوژی HDR 10 و Dolby vision. ماکزیمم روشنایی ۵۰۰نیتز  در حالت معمولی و ۶۰۰ نیتز در زیر نور آفتاب.
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با دهانه f/1.8 با زاویه دید ۷۱ درجه به همراه OIS. همچنین دوربین دوم ۱۳ مگاپیکسلی با دهانه f/2.4 عریض با زاویه دید ۱۲۵ درجه بدون OIS. قدرت فیلمبرداری ۲۱۶۰p/30fps
  • دوربین جلو: ۵ مگاپیکسل زاویه دید ۱۰۰ درجه و تصویر برداری ۱۰۸۰p با ۳۰fps
  • سیستم عامل اندروید ۷٫۰ نوقا و طراحی رابط کاربری Full-screen UX برای قدر نسبت ۱۸:۹
  • پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۲۱، ۸ هسته ای با ۴ هسته Kryo 2.35 GH و ۴ هسته Kryo 1.6 GH
  • حافظه رم ۴ گیگابایت ، حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، اسلات حافظه تا ۲۵۶ گیابایت
  • باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری LI-Po با شارژ سریع ۳٫۰ به همراه WPC&PMA شارژ بیسیم که مخصوص کشور امریکا است
  • اتصالات:تک سیم کارت و دو سیم کارته، LTE-A، حامل ۳ بانده، Cat 12/13 با سرعت ۶۰۰MBPS دانلود و ۱۵۰MBPS آپلود. یو اس بی تایپ C با Wifi a/b/g/n/ac بلوتوث ۴٫۲ و رادیو FM که رادیو تنها در کشور های کره آمریکا و کانادا موجود است.
  • لوازم اضافی: سنسور تشخیص اثر انگشت، HI-Fi Quad DAC برای اسپیکر ها و جک ۳٫۵ میلیمتر

این گوشی دارای دوربین دوتایی است. که یکی از دوربین ها دارای زاویه دید ۱۲۵ درجه و دیگری دارای زاویه دید ۷۱ درجه است. این دوربین ها تقریبا شبیه به دوربین های سری G5 هستند با این تفاوت که دهانه لنز کوچکتری دارند. دوربین دوم نیز همان ۵ مگاپیکسل است با این تفاوت که تا ۱۰۰ درجه زاویه دید دارد.
 

 
باتری داخلی گوشی ال جی G6 قدرت ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت است که ۱۸ درصد از G5 فضای بیشتری دارد. همچنین در این سری از شارژ سریع ورژن ۳٫۰ نیز استفاده شده که به چشم بر هم زدنی می توانید گوشی خود را شارژ نمایید.
 

صفحه نمایش و ساخت بدنه:

در راستای ساخت و تولید ال جی G6 شرکت ال جی مبنای کار تیم طراحی خود را برای ساخت بدنه بر استفاده کاربران از صفحه بزرگ فقط با یک دست گذاشته است!
ایجاد صفحه فشرده تر در قالب فیزیکی ال جی G5 به این معنی است که به صورت عمودی این گوشی کشیده تر شده است. این که صفحه ای ۵٫۷ اینچی با نسبت تصویر ۱۸:۹ یا ۲:۱ با گوشه های گرد شده در این گوشی به کار رفته بسیار سری G6 را استثنایی جلوه می دهد و این سری ، اولین دست از گوشی های پرچمدار بود که توانست چنین قدر نسبت صفحه را پیاده کند. همچنین تراکم پیکسلی در این گوشی ۵۶۵ppi است که از نسل قبلی بسیار بهتر عمل می کند.
 

 
ال جی خاطر نشان کرده که ماکزیمم روشنایی صفحه این گوشی ۶۰۰ نیتز در زیر نور افتاب است و در حالت عادی نیز این مقدار به ماکزیمم ۵۰۰ می رسد. البته اگر این گوشی را در کنار G5 قرار دهیم کاملا تغییرات روشنایی صفحه را حس می کنیم.
همچنین تکنولوژی Dolby Vision و HDR 10 نیز در صفحه نمایش این گوشی کار گذاری شده است که بسیار نمایش صفحه را روان و واضح تر می کند. البته تا آنجا که می دانیم تنها ۱۵ فیلم و اثر هستند که تا به حال با تکنولوژی Dolby Vision تصویر برداری شده اند.
گوشه های صفحه نمایش گرد شده است . البته این حالت کامپکت شدگی را به ارمغان آورده است و همچنین این تاثر گذاری را داشته تا بتواند قدر نسبت ۱۸:۹ را به زیبایی در این گوشی پیاده کند.
ال جی G6 دارای محافظ صفحه گوریلا گلس ۳ است.  دلیل استفاده ال جی از نسل سوم این محافظ ضخامت کمتر و مقاومت درصدی بیشتر آن می باشد.
 

 
همچنین محافظ پشتی نیز به گونه ای طراحی شده که از ماندگاری اثر انگشت جلوگیری کند همچنین می توان گفت رنگ های سفید و پلاتینی آن از مشکی بهتر هستند.
 

 
ال جی همینطور در سری جدید G6 خود دیگر برای جای دوربین همانند G5 عمل نکرده و چیدمان و قرار گیری دوربین را تغییر داده است. در هر صورت در طراحی جدید قرار گیری مکان دوربین شکلی چشم نواز تر از سری قبل دارد.
خب در مورد مکان قرار گیری سنسور تشخیص اثر انگشت نیز باید بگوییم که این سنسور در این گوشی در پشت آن و در مکان زیر دوربین واقع شده است.
ساخت بدنه در لبه ها بسیار تغییر کرده و بهبود یافته است به طوری که بدنه آلومینیمی کاملا به هم پیوسته است و حتی در گوشه ها نیز به گونه ای تغییر زاویه داریم که این تغییر زاویه به بسته بودن کامل گوشی کمک کرده و حتی مقاومت آن را در برابر نفوذ آب زیاد می کند.
ال جی G6 تنها گوشی سری ال جی است که دارای IP68 یا مجوز ضد آب و گرد و غبار بودن است.
 

نرم افزاری

خب با داشتن یک تصویر با قدر نسبت ۱۸:۹ چگونه می توان برنامه ها را به خوبی اجرا کرد؟ باید در این مورد ال جی را مورد تحسین قرار دهیم چرا که با ایجاد قدر نسبت ۲:۱ در گوشی توانسته دو مربع بزرگ در صفحه ایجاد کند که از هر کدام بتوان به طور مجزا استفاده کرد. برای مثال شما برای اکثر برنامه هایی که پیش فرض روی این گوشی نصب هستند شما دو مربع جداگانه در صفحه خواهید داشت که به زیبایی برای اجرا تقسیم شده اند.
همچنین برای قسمت تماس ها نیز شما به راحتی می توانید در مربع اول اطلاعات تماس افراد و در مربع دوم کلید های تماس را داشته باشید.
 

 
خب البته برای برنامه های دیگر که با این UX تنظیم نشده اند این خاصیت دو مربعی را نخواهید داشت اما گوشی هرچه بلند تر باشد جزییات بیشتری از هر برنامه را می توان در یک صفحه آن جا داد. همچنین این که زمانی که برنامه ای را اجرا می کتید که در آن احتیاج به تایپ دارید، کیبورد فضای زیادی از صفحه را نخواهد گرفت و شما به راحتی می توانید اکثر جزییات صفحه را مشاهده کنید.
ال جی G6 اولین گوشی بود که ال جی از ابتدا آن را با اندروید ۷٫۰ نوقا روانه بازار می کرد، هرچند که قبل از این گوشی این V20 بود که به عنوان اولین گوشی ال جی دارای اندروید ۷٫۰ نوقا شده بود و آپدیت آن را دریافت کرده بود.
 

 
همانگونه که در جریان هستید اندروید نوقا در سیستم های چند پنجره ای بسیار خوب عمل می کند، حال آن که سیستم های چند پنجره ای روی قدر نسبت تصویر ۲:۱ این گوشی حتی بهینه تر نیز عمل خواهند کرد. در صفحه نمایش بلند این گوشی دو برنامه به صورت عمودی یا افقی به راحتی در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.
یکی از سوالاتی که شاید برای شما نیز پیش بیاید این است که آیا همه برنامه ها با قدر نسبت تصویر ۱۸:۹ این گوشی به درستی اجرا خواهند شد؟ جواب مثبت است زیرا ال جی برای رفع این مشکل همان ۱۶:۹ برنامه ها را اجرا می کند و بقیه باقیمانده تصویر را کاور می دهد. به طور مثال برای برنامه ها ۱۶٫۷:۹ را اختصاص می دهد و ۱٫۳:۹ را برای دکمه های لمسی کنار می گذارد.
 

پردازنده و کارایی ال جی G6

ال جی G6 با پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ پشتیبانی می شود که در حال حاضر نیز دومین-بهترین چیپست موجود در بازار گوشی های موبایل می باشد. این پردازنده همان است که در گوگل پیکسل و OnePlus 3T نیز استفاه شده است.
اگر به سراغ بنچمارک های این گوشی برویم ابتدا با بررسی GeekBench 4 چند هسته ای این گوشی را با امتیاز ۴۳۱۴ در رده پنجم می بینیم که در بالا دست آن (بدون احتساب گلکسی S8) هواوی Mate 9 Pro، گلکسی S7 اج، OnePlus 3T، و شیائومی می نوت ۲ قرار گرفته اند.
 

 
همچنین در تست تک هسته ای GeekBench نیز این گوشی به همان صورت چند هسته ای با امتیاز ۱۷۸۵ در رده پنجم بعد از گوشی های نامبرده قرار گرفته است.
در تست های AnTuTu و Basemark به ترتیب امتیاز های ۱۴۳۶۳۹ و ۳۰۵۰۷ را کسب کرده که بیشتر در بین پرچمداران یک گوشی متوسط محسوب می شود.
 

دوربین

ال جی از زمان تولید گوشی سری V10 خود ، استفاده از دوربین های دوتایی را آغاز کرد همچین استفاده از دو لنز عریض و متوسط را نیز در G5 به عمل گذاشت . اما در مورد G6 جریان کمی متفاوت تر است.
دوربین ال جی G6 دو سنسور مجزا روی هر لنز دارد. که این سنسور ها نیز IMX258 سونی ۱۳ مگاپیکسلی هستند. لنزی که نقش لنز معمولی را ایفا می کند خود نیز کمی عریض است و با دهانه f/1.8 معرفی شده و زاویه دیدی برابر ۷۱ درجه دارد. لنز عریض این دوربین نیز با دهانه f/2.4 و زاویه دید ۱۲۵ درجه ساخته شده است.
 

 
با وجود سنسور های تشخیصی روی هر دولنز این که بتوانیم بفهمیم کدام یک از این دو لنز ، اصلی هستند کمی سخت است. لنز معمولی این دوربین دارای OIS و فوکوس خودکار است در حالی که لنز عریض این دو را ندارد اما به جای آن فوکوس خودکار لیزر را در خود جای داده است.
دوربین جلویی این گوشی ۵ مگاپیکسل است که زاویه دید ۱۰۰ درجه دارد که این دوربین نیز تقریبا شبیه به دوربین دوم گوشی V20 است.
برنامه نرم افزاری کار با دوربین این گوشی برای بهینه سازی با تصویر ۱۸:۹ این گوشی کمی تغییر کرده است. به علت دارا بودن تصویر ۴:۳ دوربین و برای بهینه سازی روی ۱۸:۹ ، تصویر نرم افزار دوربین به حالت ۲/۳ از صفحه قرار داده شده است. در سمت چپ نرم افزار که نگاهی بیندازیم قسمت گالری را به شکل نوار فیلم میبینیم  که اخرین عکس های گرفته شده را نشان می دهد. همچنین در سمت راست نیز دکمه های فیلمبرداری و تصویر برداری را مشاهده می کنید.
 
 

جمع بندی

باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر در ساعت و ۱۸ درصد افزایش ظرفیت نسبت به G5 بسیار استثنایی است و ۸ درصد افزایش فضای صفحه نمایش را نیز در این گوشی شاهد هستیم. گوشی ال جی G6 از شارژ سریع ۳٫۰  استفاده می کند و گوشی را در عرض ۳۲ دقیقه تا ۵۰ درصد شار می کند و شارژ نهایی آن حدود ۹۶ دقیقه طول می کشد. به علاوه این که الگوریتم شارژ شدن این گوشی به عمر باتری و دمای فعلی باتری همچنین پارامترهای دیگری بستگی دارد که با رعایت کردن هرکدام می توانید طول باتری این گوشی را افزایش دهید.
شارژ بیسیم WPC و PMA تنها در کشور امریکا برای این گوشی قابل استفاده است. تا آنجایی که مشهود است این گوشی در حال رقابت با گلکسی های سامسونگ می باشد چرا که سری جدید گوشی های سامسونگ همگی از قابلیت شارژ بیسیم استفاده می کنند.
سپس به سراغ Quad DAC می رویم، قابلیتی که کاملا مخصوص این گوشی پیاده سازی شده است. که صد البته تنها  کاربران کشور کره جنوبی می توانند از همه قابلیت های آن استفاده نمایند.
در انتها باید بگوییم که ال جی G6 طراحی را اتخاذ کرده که آن را راه حل  خنک کنندگی با استفاده از Heat Pipe مایع می نامد. این سیستم گرما را از روی پردازنده به کناره ها می راند. این سیستم ال جی می تواند گرمای جمع شده در روی پردازنده را مدیریت کند و به قسمتی بزرگتر براند تا بتوان از پردازنده استفاده بیشتری کرد. که این امر را در هنگام بازی هایی که به گرافیک قوی و سرعت پردازش بالا نیاز دارند می توان با خنک بودن بدنه گوشی حس کرد.
نمایشگاه MWC 2017 بعد از سال ۲۰۱۱ تنها نمایشگاهی بود که سامسونگ برای معرفی پرچمدار خود از دست داد ، بر این اساس ال جی G6 به تنهایی در این نمایشگاه می درخشید. این گوشی یک گوشی فوق العاده با طراحی استثنایی است. صفحه نمایش عالی، دوربین دوتایی نایاب که تنها در این گوشی می توان چنین دوربین خاصی را مشاهده کرد. بدنه بزرگ و ضد آب و خیلی امکانات دیگر که همه و همه در این گوشی استثنایی موجود می باشند. هرچند که نبودن اسنپدراگون ۸۳۵ کمی دوست داران ال جی را تحت تاثیر قرار می دهد اما کلیات این گوشی دنیای دیگری است.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا