بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸

سری A در محصولات سامسونگ همیشه راه خود را داشته‌اند، آن‌ها نه مدعی قدرتی در سطح سری S بوده‌اند و نه اینکه خود را در سطحی پایین نشان می‌دادند. آخرین‌مدل از محصولات این سری که  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ نام دارد، عملا سطحی در میان محصولات میان رده و پرچم‌داران را به خود اختصاص می‌دهد و در ادامه به بررسی تخصصی این محصول می‌پردازیم تا ببینیم که چه قابلیت‌هایی در آن نهفته است و چه امکاناتی به کاربران آن عرضه خواهد شد. مطابق معمول در هر بخش به تحلیل این دستگاه می‌پردازیم و درنهایت با امتیازدهی در هر قسمت، امتیاز کلی محصول را تعیین خواهیم کرد.
 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ عملا تفاوت چندانی با نسل‌های قبلی خود ندارد. به‌صورت کلی سامسونگ به استاندارد طراحی خاصی برای سری‌های مختلف خود دست پیدا کرده است که ممکن است برای چند سال تنها با تغییراتی جزئی، این طراحی را تکرار کند. داستان  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ نیز دقیقا به همین ترتیب است. یک تلفن همراه مستطیلی با لبه‌هایی نرم که راحت در دستان کاربر جای می‌گیرند.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
بدنه این دستگاه در بخش‌های جلویی و پشتی از جنس شیشه است و با توجه به ابعاد مناسب این دستگاه، می‌توان گفت که ظاهر کلی این مدل، جذاب و گیرا است. فریم اصلی دستگاه از جنس آلومینیوم طراحی‌شده است و مقاومت نسبتا خوبی دارد. ابعاد این محصول به‌صورت دقیق برابر با ۱۴٫۹ در ۷٫۱ سانتی‌متر است و ضخامت  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ نیز برابر با ۸٫۴ میلیمتر است. این ضخامت اندکی بیشتر از برخی از محصولات دیگر سامسونگ است ولی در عمل طرح نهایی دستگاه چندان ضخیم به نظر نمی‌رسد. همچنین این محصول نسبتا بزرگ با وزنی ۱۷۲ گرمی عرضه می‌شود که رقمی مناسب برای این ابعاد و مشخصات سخت‌افزاری به حساب می‌آید.
در طرحی قسمت جلویی  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ شاهد عدسی دوربین و چند حسگر در بخش جلویی دستگاه هستیم که در میان آن‌ها عدسی دوقلوی دوربین سلفی بیشتر از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
در بخش پشتی آن نیز تنها لوگوی سامسونگ را به همراه یک قاب با رنگی متفاوت در بالای آن می‌بینیم که درون این قاب شاهد وجود حسگر اثرانگشت و عدسی دوربین اصلی این محصول هستیم. فلش عکاسی نیز در سمت راست این چهارچوب و خارج از آن طراحی‌شده است.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
در کناره بالایی دستگاه هم تنها خشاب ورودی کارت حافظه و سیم کارت اول وجود دارد و در لبه پایینی دستگاه تنها شاهد حضور درگاه یواس‌بی نوع C و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هستیم.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
در کناره سمت چپ این تلفن همراه هم ابتدا دکمه کنترل صوتی و پس‌ازآن خشاب قرارگیری سیم‌کارت دوم دیده می‌شود و در سمت مقابل یعنی سمت راست، خروجی بلندگو و دکمه روشن و خاموش کردن نمایشگر به چشم می‌خورند.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
به‌صورت کلی باید طراحی ظاهری این دستگاه را زیبا ولی فاقد نوآوری و ظرافت ویژه دانست و به دلیل شباهت بسیار زیاد این طراحی با سایر محصولات سامسونگ نمی‌توان به آن نمره‌ای کامل داد. امتیاز  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.
 

نمایشگر

سامسونگ همیشه نمایشگرهای بسیار خوبی را بر روی دستگاه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهد و این امر به‌واسطه امکان تولید این نمایشگرها توسط این شرکت ممکن شده است. در همین راستا نیز نمایشگر سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ یک نمایشگر بسیار خوب، باکیفیت و فراتر از استانداردهای متوسط بازار است.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
این نمایشگر ۵٫۶ اینچ اندازه دارد و از نوع سوپر AMOLED است. مانند بسیاری از نمایشگرهای خوب دیگر بازار، این نمایشگر هم دارای قابلیت پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ است و با نسبت نمایشگر به بدنه ۷۵٫۶ درصد بر روی بدنه قرارگرفته است. نسبت تقسیم تصویر در این صفحه‌نمایش هم برابر با ۱۸٫۵ به ۹ است که موجب شده است تا ظاهر نمایشگر بر روی دستگاه، یادآور پرچم‌داران سامسونگ باشد.
وقتی‌که بحث ظاهر نمایشگر را کنار بگذاریم، شاهد این هستیم که رزولوشن نمایشگر سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ برابر با ۲۲۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. این ضریب تفکیک تصویری موجب می‌شود تا تراکم پیکسل ۴۴۱ پیکسل بر هر اینچ برای این‌که این محصول به ثبت برسد که یک رقم بسیار مناسب و سطح بالا به حساب می‌آید. درزمینهٔ حفاظت از نمایشگر هم باید گفت که کاربران این دستگاه می‌توانند از یک‌لایه حفاظتی گوریلاگلس بر روی نمایشگر خود بهره‌مند باشند که مسلما به آن‌ها برای حفاظت از دستگاه کمک شایانی می‌کند.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
این نمایشگر زاویه دید نسبتا گسترده‌ای داشته و زاویه دید ۱۷۸ درجه‌ای در زوایای افقی و عموی برای آن وجود دارد. کیفیت رنگ این صفحه‌نمایش هم بسیار زنده و جذاب است و می‌توان آن را در محیط‌های پرنور نیز به‌راحتی مورد استفاده قرارداد. بااین‌حال یکی از مشکلات نمایشگر  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ این است که اثرانگشت کاربر به‌راحتی بر روی آن قرار می‌گیرد و همین امر نیز موجب می‌شود که اگر مانند من وسواس تمیزی نمایشگر دارید، دائم در حال تمیز کردن نمایشگر خود باشید.
امتیاز سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است زیرا این نمایشگر بدون شک فراتر از یک محصول غیرپرچمدار طراحی‌شده است.
 

توان پردازشی

توان پردازشی  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ به‌واسطه پردازنده خود شرکت سامسونگ یعنی تراشه اگزینوس ۷۸۸۵ تامین می‌شود.  این پردازنده با هشت هسته پردازشی خود می‌تواند به‌خوبی نیازهای کاربران را تامین کند. این پردازنده از دو هسته کورتکس A73 با کلاک ۲٫۲ گیگاهرتز و شش هسته ۱٫۶ گیگاهرتزی A53 تشکیل شده است و معماری ۴ به ۴ مرسوم در بسیاری از تراشه‌ها را دستخوش تغییر کرده است. علاوه بر این هسته پردازشی، یک تراشه گرافیکی هم بر روی این پردازنده نصب است که از نوع مالی G71 بوده و قدرت گرافیکی مطلوبی را برای این مدل به همراه می‌آورد.
سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ دارای ۴ گیگابایت رم است که همراه مناسبی برای این پردازنده به حساب می‌آید و مجموع عملکرد این مدل را در سطح مطلوبی نگاه می‌دارد.  بااین‌حال این موارد تنها آمار و ارقام خالی هستند و باید دید که این مدل در عمل در آزمایش‌های رسمی یا بنچ‌مارک‌ها چگونه عمل می‌کند. در ادامه سه بنچ‌مارک استاندارد و مهم را بر روی  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ اعمال می‌کنیم تا ببینیم که نتیجه به دست آمده چه توانی برای این مدل به ثبت می‌رساند.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
مطابق معمول، اولین بنچ‌مارک مدنظر ما بنچ‌مارک Geek bench نسخه ۴٫۱ است که در دو وضعیت چندهسته‌ای و تک‌هسته‌ای بر روی  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. در بخش چندهسته‌ای این بنچ‌مارک، سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸  موفق به کسب ۴۳۵۰ امتیاز شده است. این امتیاز برای این محصول بار دیگر نشان می‌دهد که  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در سطحی بین پرچم‌داران و محصولات عادی قرار دارد. این رقم از محصولاتی مانند مدل J7 سامسونگ بالاتر بوده و از بیشتر پرچم‌داران شرکت‌هایی مانند اوپو، وان پلاس و حتی خود سامسونگ، پایین‌تر است. در بخش تک‌هسته‌ای شاهد شرایطی مشابه هستیم و کسب امتیاز با ۱۴۹۳ برای این مدل بار دیگر مهر تائیدی به گفته‌های قبلی ما است.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
سومین بنچ‌مارک مدنظر ما نیز بنچ‌مارکAnTuTu  نسخه ۷ است که  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در آن موفق به کسب امتیاز ۱۱۵۹۲۳ شد که رقمی مناسب و معقول به‌حساب می‌آید. بار دیگر این بخش نشان می‌دهد که  سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ از یک میان رده نیرومندتر بوده و از یک پرچم‌دار ضعیف‌تر عمل می‌کند.
امتیاز سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.
 

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

تلفن همراه هوشمند سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ با دو نوع حافظه داخلی یعنی مقادیر ۶۴ و ۳۲ گیگابایتی به مشتریان عرضه می‌شود. البته اگر دوست دارید تا از حافظه‌ای بالاتر بر روی دستگاه خود بهره ببرید هم  این مدل به امکان افزایش ظرفیت حافظه  تا سقف ۲۵۶ گیگابایت مجهز است. امتیاز این تلفن همراه برابر با ۱۰ از ۱۰ است.
 

دوربین

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ برخلاف رسم امروزی بازار تلفن‌های همراه، یک دوربین دوقلو نیست بلکه به‌جای آن یک عدسی تکی ۱۶ مگاپیکسلی بر روی این دستگاه مورد استفاده قرارگرفته است. بااین‌وجود دوربین سلفی یا دوم این محصول، یک دوربین دوقلو است که از دو عدسی با کیفیت‌های ۱۶ و ۸ مگاپیکسل تشکیل شده است. این موضوع موجب می‌شود تا این دوربین برای برداشت تصاویر بسیار مناسب جهت عکاسی سلفی مورد استفاده قرار گیرد، البته عدسی اصلی نیز کیفیت مطلوبی دارد ولی فاصله‌ای زیاد با پرچم‌داران این رده داشته و نمی‌تواند کیفیتی در خور یک پرچم‌دار را از خود به‌جای بگذارد.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
کیفیت رنگ این مدل در عکاسی بسیار مناسب است و تصاویر برداشت شده در نورهای مختلف، نمره قبولی را برای این دوربین به همراه آورده‌اند. فلش سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ هم در محیط‌های کم‌نور، کمک‌حال این محصول است.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
فیلم‌برداری با دوربین سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ تنها باکیفیت ۱۰۸۰P ممکن خواهد بود. این فیلم‌برداری با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه قابل انجام است که موجب می‌شود تا تصاویر مناسبی به‌واسطه آن ثبت شود. درمجموع می‌توان گفت که دوربین این محصول، در مقایسه با سایر محصولات سامسونگ چندان نیرومند نیست ولی از سوی دیگر دوربین سلفی این مدل، کیفیتی در خور توجه دارد و یکی از بهترین دوربین‌های سلفی دوقلو به حساب می‌آید و به همین دلیل هم امتیاز سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در این بخش برابر با ۹ از ۱۰ است.
 

سیستم صوتی

بلندگوی استریوی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ برخلاف انتظار و موقعیت عجیب‌وغریب و غیرمعمول قرارگیری آن، کیفیت خروجی ایدئالی دارد. این کیفیت یکی از بهترین کیفیت‌های صوتی موجود در بازار است و بدون شک دارندگان این دستگاه از داشتن این محصول لذت خواهند برد. کیفیت صوتی این مدل در خروجی صوتی با کمک بلندگوهای خارجی هم بسیار مناسب است و به نظر می‌رسد که معماری صوتی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ یکی از بهترین‌ها بوده است.
بدون شک امتیاز سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.
 

باتری

باتری سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸، سه هزار آمپرساعتی است و به همین دلیل نیز ممکن است در نخستین نگاه فکر کنید که این باتری پاسخگوی نیازهای این مدل و نمایشگر ویژه آن نیست. بااین‌حال در آزمایش‌هایی مانند پخش ویدیوهای اچ‌دی، این دستگاه توانست تا برای مدت ۱۷ ساعت به کار کردن ادامه بدهد. همچنین وقتی‌که به‌صورت وب گردی با شبکه اینترنت وای‌فای  به آزمایش این محصول دست زدیم، زمان ۱۱ ساعت و نیم برای سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ به ثبت رسید که ارقامی مناسب هستند.
 

با این‌ وجود اگر مثل من یک کاربر پرمصرف هستید، ممکن است این باتری برای شما کافی نباشد و در روز بیش از یک بار مجبور به شارژ دستگاه خود شوید. به همین دلیل نیز  امتیاز سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در این بخش برابر با ۹ از ۱۰ است.
 

نرم‌افزار

انتظار داشتن آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید در شرایط فعلی که مدتی طولانی از عرضه آن گذشته است، امری چندان غیرمعقول نیست ولی سامسونگ بازهم این مدل را با اندروید ۷ عرضه کرده است. البته اندروید ۷ به‌خوبی بر روی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ اجرا شده و با کمترین مشکل اجرایی همراه است. نرم‌افزارهای پیش فرض سامسونگ نیز مطابق معمولی حضوری در پس‌زمینه دارند که برای کاربران این محصولات، بسیار پررنگ‌تر از چیزی است که کاربران عادی می‌بینند.
 

 
رابط کاربری هم درست مانند رابط کاربری همیشگی سامسونگ است و کسانی که با سایر محصولات سامسونگ کار کرده باشند، با موقعیت آشنای امکانات، احساس راحتی خواهند کرد و کاربران تازه‌وارد هم به‌سرعت می‌توانند با این رابط سازگار شوند.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸
 
امتیاز سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ در بخش نرم‌افزار، امتیاز کامل نیست و دلیل اصلی آن نیز نبودن اندروید ۸ بر روی این دستگاه است. به همین دلیل نیز تنها امتیاز ۹ از ۱۰ به این محصول داده می‌شود.
 

امکانات جانبی

سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ به امکاناتی نظیر مقاومت نمایشگر در برابر آب و گرد و خاک و حسگر اثرانگشت مجهز است که بسیاری از محصولات از دو مورد اولی بی‌بهره هستند. همچنین وجود حسگرهای متعدد و فناوری شارژ سریع موجب شده است که عملا کمبودی در این بخش احساس نشود. احساس می‌کنم که اگر بخواهم به خاطر نبودن حسگر چهره بر روی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ از آن امتیاز کم کنم، بیش‌ازحد سختگیری به خرج داده‌ام زیرا این فناوری هنوز در سطح بسیار محدودی قرار دارد و یک معیار مقایسه مناسب نیست. هرچند که قابلیت Face Unlock بروی این دستگاه وجود دارد و با سرعت بالا صورت شما را تشخیص می دهد و قفل گوشی را باز می کند (البته اینکار توسط دوربین سلفی انجام میشود). به همین دلیل نیز به این مدل امتیاز ۱۰ از ۱۰ اعطا می‌شود.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸

ارزش در برابر قیمت

وقتی بحث قیمت به میان می‌آید باید گفت که سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ جای زیادی برای کاهش قیمت داشته است. حضور این محصول در میان تلفن‌های همراهی که بالاتر از ۲ میلیون تومان قیمت دارند، موجب می‌شود که انتظارات نسبت به آن به‌شدت بالا برود ولی درمجموع باید گفت که این قیمت به نسبت امکاناتی مانند نمایشگر ویژه و دوربین سلفی، بسیار بالا به حساب نمی‌آید. این محصول در این بخش تنها امتیاز ۹ از ۱۰ را کسب می‌کند.
 

نتیجه‌گیری

اگر دوست دارید که محصولی مانند گلکسی نوت ۸ یا گلکسی اس ۸ را در دست بگیرید ولی بودجه شما مناسب این محصولات نیست یا اینکه دوست دارید تا یکی از محصولات سامسونگ را باقیمتی پایین‌تر از پرچم‌داران در اختیار داشته باشید، بدون شک سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ یک گزینه مناسب برای شما به حساب می‌آید. با این حال اگر به دنبال فناوری‌های منحصربه‌فرد و آخرین نوآوری‌های روز هستید، هم باید فکری به حال بودجه خود کرده و آن را افزایش بدهید و هم اینکه ممکن است سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ نتواند ماجراجویی شما را تامین کند ولی اگر در این گروه قرار ندارید، بدون شک سامسونگ گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا