بررسی‌ تخصصی

اقتدار در اوج سبک‌بالی – بررسی تخصصی هواوی Mate 10 نسخه Lite

هواوی Mate 10 نسخه Lite

هواوی Mate 10 نسخه Lite یکی از برترین محصولاتی بود که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و خانواده این محصولات به‌خوبی توانسته‌اند تا مخاطبان در محدوده‌های مختلفی را پوشش بدهند. یکی از محصولاتی که در این خانواده عرضه شده است، هواوی Mate 10 نسخه Lite نام دارد که یک نسخه سبک‌تر و اندکی ضعیف‌تر از هواوی Mate 10 است که امکاناتی بسیار مناسب را در کمترین محدوده قیمتی‌این خانواده عرضه می‌کند. به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به این محصول انداخته و ببینیم که چه امکاناتی را برای کاربران خود به همراه می‌آورد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری هواوی Mate 10 نسخه Lite از استاندارد خانواده mate 10 تبعیت می‌کند ولی تفاوت‌هایی نیز در طراحی ظاهری این مدل وجود دارد که موجب تمایز آن با سه عضو دیگر این خانواده شده است. این محصول به بدنه‌ای آلومینیومی مجهز است و برخلاف سایر مدل‌های موجود در نسل دهم سری mate، از بدنه پشتی شیشه‌ای بهره نمی‌برد. به‌شخصه این موضوع را نه‌تنها یک ایراد نمی‌دانم بلکه آن را یک برتری طراحی می‌داند. برای شرح این موضوع کافی است تا ازنقطه‌نظر افرادی مانند من به این طراحی نگاه کنید. دستان من همیشه دستانی امن نبوده‌اند و بارها تلفن‌های همراه از دست من سرخورده و به زمین افتاده‌اند. در این شرایط است که داشتن یک دستگاه با بخش پشتی شیشه‌ای، خطر شکستگی را به میزان دو برابر افزایش می‌دهد. با این وجود هواوی Mate 10 نسخه Lite و بدنه فلزی آن به معنی امنیت بیشتر در این شرایط است.
ابعاد بدنه‌ای مدل برابر با ۱۵۶٫۲ میلیمتر در ۷۵٫۲ میلیمتر است که به نسبت سایر محصولات این خانواده، اندکی کوچک‌تر به‌حساب می‌آید. همچنین ضخامت این محصول برابر با ۷٫۵ میلی‌متر است و درمجموع با یک محصول شکیل و زیبا روبرو هستیم.
در بخش بالایی هواوی Mate 10 نسخه Lite شاهد وجود هیچ درگاه تعاملی این نیستم و تنها یک حسگر صوتی در این بخش تعبیه شده است. در بخش پایینی دستگاه شاهد وضعیتی کاملا معکوس هستیم. این بخش شامل بلندگو، ورودی درگاه یواس‌بی، جک هدفون و پیچ‌های گشودن دستگاه است. در سمت چپ هواوی Mate 10 نسخه Lite نیز تنها بخش ورودی سیم‌کارت وجود دارد و در سمت راست دستگاه، شاهد حضور دکمه روشن و خاموش کردن نمایشگر و دکمه‌های کنترل صدا هستیم.
در بخش جلویی این مدل، در بخش بالایی نمایشگر شاهد حضور دوربین دوقلوی سلفی و خروجی صدا برای مکالمه هستیم. در بخش پشتی نیز این طراحی خلوت ادامه داشته و ابتدا در بالای بدنه شاهد یک نوار بسیار باریک با رنگی پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها هستیم که فلش دستگاه در مرکز آن قرار گرفته است. پایین این فلش شاهد حضور دوربین دوقلوی اصلی هستیم که به‌صورت عمودی قرار گرفته است. در پایین این دو عدسی نیز حسگر اثرانگشت با رنگی مشابه با رنگ بدنه اصلی جای گرفته است.
وزن هواوی Mate 10 نسخه Lite نیز ۱۶۴ گرم است و از باید گفت که این مدل، نظر ساختار وزنی، سبک‌ترین محصول این خانواده محسوب می‌گردد. درمجموع می‌توان طراحی این محصول را بسیار مناسب و جذاب دانست ولی با توجه به این‌که طراحی اندکی از المان‌های موردعلاقه مشتریان روز جهان دور است، نمی‌توان به آن نمره کامل داد و هواوی Mate 10 نسخه Lite در این قسمت نمره ۹ را دریافت می‌کند.

نمایشگر

هواوی Mate 10 نسخه Lite از نظر نمایشگر، عملا چیزی از سایر محصولات خانواده خود کم ندارد. نمایشگر این مدل از نوع ال سی دی بوده و اندازه ۵٫۹ اینچی دارد. این نمایشگر می‌تواند خروجی ۱۶ میلیون رنگ را در رزولوشن ۲۱۰۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل به کاربران خود عرضه کند.
نمایشگر بدون لبه هواوی Mate 10 نسخه Lite با نرخ تقسیم تصویر ۱۸ به ۹ عرضه می‌شود و تقریبا ۷۶٫۵ درصد از کل بخش جلویی بدنه دستگاه را پر کرده است. علاوه بر این باید اشاره کرد که این نمایشگر با نرخ تراکم پیکسل ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ، یک محصول مناسب به‌حساب می‌آید.
ازجمله معایب این نمایشگر می‌توان به عدم وجود لایه حفاظتی مشابه با سایر اعضای خانواده mate 10 بر روی آن اشاره کرد. بااین‌حال مقاومت این صفحه نمایش به‌اندازه کافی برای مقابله با سقوط‌های ناگهانی بالا خواهد بود که نیازی به نگرانی دائم دراین‌باره را نداشته باشید.
این نمایشگر در نوع خود یکی از معقول‌ترین و بهترین نمایشگرهای موجود در بازه قیمتی‌ای است که هواوی Mate 10 نسخه Lite در آن جای گرفته است. بااین‌حال به علت این‌که این نسخه، نسخه سبک‌تر از خانواده Mate 10 است نباید انتظار داشت که تمامی فناوری‌های موجود در سایر اعضای خانواده بر روی آن عرضه شوند.
امتیاز هواوی Mate 10 نسخه Lite در بخش نمایشگر برابر با ۹ از ۱۰ است.

توان پردازشی

این تلفن همراه از نظر توان پردازشی به‌هیچ‌عنوان با سایر اعضای خانواده‌اش قابل‌مقایسه نیست. البته این امر به‌هیچ‌عنوان به این معنی نیست که هواوی Mate 10 نسخه Lite از توان پردازشی ضعیفی بهره‌مند است. این مدل به یک تراشه‌های سیلیکون کایرین ۶۵۹ مجهز است. این تراشه هشت هسته‌ای از دو بخش مختلف تشکیل‌شده است که چهار هسته آن از نوع کورتکس A53 با کلاک ۲٫۳۶ گیگاهرتز است و چهار هسته دیگر باز هم از نوع کورتکس A53 هستند ولی کلاک آن‌ها برابر با ۱٫۷ گیگاهرتز است.
این محصول در بنچ‌مارک‌های استاندارد نیز امتیاز بسیار مناسبی را کسب کرده است. برای مثال بنچ‌مارک Antutu بر روی این محصول اجرا شده است و نتیجه به‌دست‌آمده امتیاز ۶۳۱۹۵ را نشان می‌دهد که با نتیجه سایر اعضای خانواده Mate 10 قابل قیاس نیست. این پردازنده حتی از پردازنده موجود بر روی محصول honor 9 نیز به‌مراتب ضعیف‌تر عمل کرده است. نتایج این بنچ‌مارک موجب می‌شوند تا هواوی Mate 10 نسخه Lite در کنار محصولاتی مانند سامسونگ گلکسی A5 مدل سال ۲۰۱۷ قرار بگیرد.
در بخش geekbench 4.1 نیز شاهد عملکرد متوسط پردازنده هواوی Mate 10 نسخه Lite هستیم. این محصول در این بنچ‌مارک امتیاز ۳۶۳۱ را در بخش چندهسته‌ای و امتیاز ۹۱۴ را در بخش تک‌هسته‌ای به دست آورده است. آخرین بنچ‌مارکی که برای این محصول اعمال شده است، بنچ‌مارک PCMARK برای اندروید است که در این بخش، عملکرد هواوی Mate 10 نسخه Lite اندکی بهتر از سایر بنچ‌مارک‌ها بوده است. امتیاز کسب شده توسط این محصول در این بخش برابر با ۴۸۴۷ بوده است.
از نظر ظرفیت رم، هواوی Mate 10 نسخه Lite با مشکلی روبرو نیست زیرا میزان ۴ گیگابایت رم بر روی آن تعبیه شده است که بر اساس نوع پردازنده و میزان نیاز دستگاه، رقمی کاملا عالی به‌حساب می‌آید. بااین‌حال باید گفت که این محصل در مقایسه با سایر مدل‌های خانواده خود به‌هیچ‌عنوان در بخش پردازش موفق نبوده است و امتیاز این مدل در این بخش تنها ۷ از ۱۰ است.

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

این محصول به یک حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی مجهز است. این حافظه به نحوی طراحی شده است که می‌توان با کمک درگاه سیم‌کارت دوم این مدل، آن را به میزان ۲۵۶ گیگابایت افزایش داد. البته برای این کار باید یک کارت حافظه Micro SD خریداری کنید. همچنین امکان استفاده از درگاه یواس‌بی برای بهره‌گیری از امکانات OTG نیز برای این محصول در نظر گرفته شده است.
به‌این‌ترتیب باید گفت که این بخش از امکانات در این محصول به‌هیچ‌عنوان مشکل‌ساز نیست و باید به هواوی Mate 10 نسخه Lite در این بخش، امتیاز ۱۰ از ۱۰ را ارائه کرد.

دوربین

دوربین این مدل بسیار مناسب و خوب است ولی با دوربین سایر اعضای خانواده Mate 10 قابل قیاس نیست. این محصول از یک نظر از سایر برادران خود ضعیف‌تر بوده و از یک نظر به آن‌ها برتری دارد. دوربین اصلی هواوی Mate 10 نسخه Lite یک دوربین دوقلوی ۱۶ و ۲ مگاپیکسلی است. این دوربین کیفیت تصاویر بسیار مناسبی را دارد ولی از سایر اعضای این خانواده ضعیف‌تر است. کیفیت دوربین این مدل از بسیاری از رقبای هم قیمتش بهتر است. کیفیت رنگ برداشت‌شده و کیفیت نور تصاویر نیز بسیار مناسب هستند.
بااین‌حال وقتی به دوربین سلفی هواوی Mate 10 نسخه Lite نگاه می‌کنیم، جریان جذاب می‌شود.این دستگاه برخلاف سایر برادران خود به یک دوربین سلفی دوقلو مجهز است. این دوربین به دو عدسی ۱۳ و ۲ مگاپیکسلی مجهز است و به‌مراتب بهتر از سایر اعضای خانواده mate 10 عمل می‌کند.
در زمینه فیلم‌برداری نیز هواوی Mate 10 نسخه Lite امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰P و ۳۰ فریم بر ثانیه را با دوربین اصلی فراهم می‌آورد. درمجموع باید گفت که کیفیت دوربین این محصول در نوع خود بسیار مناسب است و می‌توان به آن امتیاز ۹ از ۱۰ را اعطا کرد.

سیستم صوتی

نباید از سیستم صوتی هواوی Mate 10 نسخه Lite توقع فراوان و زیادی داشت. این محصول در نوع خود کیفیت صوتی قابل قبولی را ارائه می‌کند ولی با افزایش صدا، میزان کیفیت صدای خروجی نیز کاهش پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توان یک اتاق ۴ الی ۶ متری را با صدای این دستگاه پوشش داد ولی موسیقی‌هایی که ضرباهنگ تند و بیس بالا دارند، با نویز زیادی بر روی این مدل پخش می‌شوند. بااین‌حال می‌توان با بهره‌گیری از خروجی ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، امکانات صوتی هواوی Mate 10 نسخه Lite را گسترش داد. امتیاز هواوی Mate 10 نسخه Lite در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.

باتری

باتری این مدل نیز اندکی از سایر اعضای خانواده‌اش ضعیف‌تر است. بااین‌حال این باتری ۳۳۴۰ آمپرساعتی به‌خوبی می‌تواند کیفیتی برابر با باتری ۴ هزار آمپرساعتی سایر محصولات خانواده mate 10 را به ارمغان بیاورد. علت این امر نیز کمتر بودن میزان انرژی مصرفی پردازنده هواوی Mate 10 نسخه Lite است. باتری این مدل در ارتباط صوتی ۳G توانست تا اندکی کمتر از ۲۰ ساعت به کار کردن ادامه بدهد. این زمان برای مرور وب به نزدیک به ۹ ساعت رسید و پخش ویدیو با کیفیت اچ‌دی نیز موجب شد تا باتری این محصول در مدت‌زمانی بیش از ۱۰ ساعت، به پایان برسد. امتیاز باتری این مدل را می‌توان ۹ از ۱۰ دانست.

نرم‌افزار

این دستگاه به سیستم عامل اندروید نسخه ۷٫۰ مجهز است. نرم‌افزارهای جانبی مناسبی نیز به‌صورت پیش‌فرض بر روی این دستگاه نصب‌شده‌اند. سیستم عامل اندروید نیز با پوسته EMUI نسخه ۵٫۱ عرضه می‌شود. این پوسته یکی از بهترین و راحت‌ترین رابطه‌ای کاربری اندروید است و بدون شک کاربران در استفاده از آن با مشکلی روبرو نخواهند شد.
بااین‌حال از مواردی مانند نرم‌افزارهای ویژه هوش مصنوعی که بر روی سایر اعضای خانواده mate 10 موجود هستند، بر روی هواوی Mate 10 نسخه Lite خبری نیست. به همین دلیل نیز امتیاز هواوی Mate 10 نسخه Lite در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.

امکانات جانبی

امکانات جانبی هواوی Mate 10 نسخه Lite را می‌توان در حد استاندارد دانست و مورد ویژه‌ای بر روی این مدل وجود ندارد. این تلفن همراه قابلیت‌هایی مانند حسگر اثرانگشت و شتاب سنج و قطب‌نمایی دیجیتالی را در خود جای‌داده است. یکی از ویژگی‌های این محصول، سیستم موقعیت‌یاب مکانی آن است که در نوع خود یکی از برترین‌های بازار است. با این وجود کمبود ویژگی‌های خاص موجب می‌شود تا نتوان امتیاز کامل را به این محصول داد.

ارزش در برابر قیمت

یکی از برترین بخش‌های این تلفن همراه را می‌توان قیمت‌گذاری آن دانست. این تلفن همراه هوشمند به نسبت قیمت خود امکانات بسیار مناسبی را به کاربران ارائه می‌کند. هواوی Mate 10 نسخه Lite یک همراه میان رده بسیار عالی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل نیز امتیاز هواوی Mate 10 نسخه Lite در این بخش برابر با ۱۰ از ۱۰ است.

نتیجه‌گیری

بدون شک این تلفن همراه هوشمند ضعیف‌ترین نسخه از خانواده mate 10 است ولی قابلیت‌هایی مانند دوربین سلفی دوقلو و کیفیت بالای نمایشگر این محصول موجب شده‌اند که این مدل یکی از باارزش‌ترین اعضای خانواده خود به‌حساب بیاید. اگر بودجه‌ای محدود دارید و نمی‌توانید مدل‌های اصلی این سری را خریداری کنید، هواوی Mate 10 نسخه Lite یک گزینه ایدئال برای شما به‌حساب می‌آید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا