بررسی‌ تخصصی

صلابت را فریاد بزن – بررسی تخصصی هواوی Mate 10 پرو

بررسی تخصصی هواوی Mate 10 پرو

هواوی Mate 10 پرو نیرومندترین محصول خانواده هواوی Mate 10 است. در ادامه نگاهی به این مدل می‌اندازیم تا ببینیم که این تلفن همراه نیرومند تا چه اندازه می‌تواند انتظارات را برآورده کند.
در ادامه این محصول را در ۱۰ زمینه مختلف موردبررسی قرار داده و برای هر یک از بخش‌ها نمره‌ای بین ۱ تا ۱۰ را به این محصول می‌دهیم تا بتوانیم امتیاز کلی این مدل را به دست بیاوریم.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری این مدل رسما تفاوت چندانی با طراحی ظاهری سایر مدل‌های خانواده هواوی Mate 10 ندارد. بدنه این مدل از بخش جلویی شامل یک نمایشگر بسیار بزرگ است که تقریبا بیشتر بدنه را پر کرده است. در بخش بالای نمایشگر شاهد حضور خروجی صدای مکالمه و دوربین و یک حسگر هستیم و در بخش پایینی نیز هیچ‌چیزی جز لوگوی هواوی وجود ندارد.
در زاویه دید پشت شاهد یک نوار رنگی هستیم که برخلاف سایر بخش‌های بدنه، مات نیست ولی همرنگ با بدنه است. داخل این نوار، عدسی دوربین و فلش آن قرار دارد. اندکی پایین‌تر از این بخش نیز شاهد حضور حسگر اثرانگشت دایره‌ای هستیم. در پایین بدنه نیز لوگوی هواوی با رنگ سفید قرار گرفته است.
در زاویه دید بالایی این مدل شاهد حضور یک جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هستیم. در زاویه دید پایینی نیز ورودی یواس‌بی نوع C هستیم. در کنار این درگاه نیز شاهد وجود خروجی صدا هستیم. در کناره سمت راست دستگاه شاهد حضور دکمه روشن و خاموش کردن دستگاه و دکمه کنترل صدا هستیم. در سمت چپ بدنه نیز می‌توان به جایگاه سیم‌کارت دسترسی داشت.
ابعاد دقیق این دستگاه برابر با ۱۵۴٫۲ میلیمتر در ۷۴٫۵ میلیمتر است. ضخامت این محصول نیز برابر با ۷٫۹ میلیمتر است. کافی است تا وزن ۱۷۸ گرمی و استفاده از شیشه در قسمت پشتی دستگاه را به این مشخصات بیفزایید تا درک کنید که این محصول از نظر ظاهری جذاب است. این تلفن همراه در چهار رنگ عرضه می‌شود و این امر موجب می‌شود تا این محصول از نظر طراحی امتیاز ۱۰ از ۱۰ را دریافت کند.

نمایشگر

نمایشگر هواوی Mate 10 پرو یکی از برترین نمایشگرهای موجود در تاریخ محصولات هواوی و حتی تمامی تلفن‌های همراه هوشمند است. این نمایشگر ابعادی ۶ اینچی دارد و از نوع AMOLED است. این نمایشگر باقابلیت پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ، یک گزینه ایدئال برای دستگاه‌های همراه است. همچنین نسبت این نمایشگر به بدنه نیز برابر با ۸۰٫۹ درصد است و این ابعاد با نسبت طول و عرض ۱۸ به ۹ ارائه می‌شود.
رزولوشن نمایشگر هواوی Mate 10 پرو برابر با ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. این امر موجب می‌شود تا تراکم پیکسل برای این نمایشگر به ۴۰۲ پیکسل بر هر اینچ برسد. همچنین برای محافظت از نمایشگر هواوی Mate 10 پرو نیز شاهد نصب شدن لایه محافظ گوریلاگلس بر روی این مدل هستیم.
این نمایشگر از نظر کیفی یکی از برترین خروجی‌های موجود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. زاویه دید ۱۷۸ درجه می‌تواند موجب شود تا دیدی وسیع برای شما مهیا باشد و از سوی دیگر نیز این نمایشگر زیر تابش مستقیم نور آفتاب هم عملکرد بسیار خوبی دارد. تنها مشکل این نمایشگر را می‌توان اثرانگشت و باقی ماندن رد دستان بر روی آن دانست. البته می‌توان این مورد را با تمیز کردن منظم این نمایشگر رفع کرد.
تلفن همراه هواوی Mate 10 پرو در بخش نمایشگر نیز امتیاز کامل را کسب می‌کند.

توان پردازشی

توان پردازشی این مدل رسما با سایر اعضای خانواده هواوی Mate 10 (به‌غیراز مدل Lite) یکسان است. این تلفن همراه به پردازنده کایرین ۹۷۰ مجهز است. این پردازنده با ساختار هوش مصنوعی خود می‌تواند یکی از برترین پردازنده‌های تاریخ به‌حساب بیایند.
این پردازنده ۸ هسته‌ای بر پایه معماری ۱۰ نانومتری طراحی شده است. این تراشه از دو هسته کورتکس A73 و چهار هسته کورتکس A53 تشکیل‌شده است که چهار هسته اصلی کلاک ۲٫۴ گیگاهرتزی داشته و چهار هسته دوم از کلاک ۱٫۸ گیگاهرتزی بهره می‌برد. همچنین هسته پردازش گرافیکی Mali G72 MP12 نیز نیازهای گرافیکی این مدل را تأمین می‌کند.
این مدل با دو نوع رم به بازار عرضه می‌شود که یک مدل از رم ۴ گیگابایتی و یک مدل از رم ۶ گیگابایتی بهره‌مند هستند. بنچ‌مارک‌ها نیز نشان‌دهنده توان پردازشی عالی هواوی Mate 10 پرو هستند. در این مقاله به نتایج چند بنچ‌مارک اصلی برای شما ارائه می‌شود و نتایج بنچ‌مارک مشابه برای چند مدل از همراه‌های هوشمند برتر جهان نیز برای مقایسه به شما عرضه خواهند شد.
نخستین بنچ‌مارک، Geek bench 4.1 است که در دو نسخه تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بر روی هواوی Mate 10 پرو اعمال می‌شود. نتیجه به‌دست‌آمده در بخش تک‌هسته‌ای برابر با ۱۹۰۲ بود. این نتیجه برای مدل‌هایی مانند گلکسی نوت ۸ و آیفون ۸ پلاس، بالاتر از هواوی Mate 10 پرو بود ولی محصولاتی مانند اکسپریا XZ1 و ال‌جی V30 در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند.
دومین نسخه از بنچ‌مارک Geek bench یعنی نسخه چندهسته‌ای با کسب امتیاز ۶۷۸۳ توسط هواوی Mate 10 پرو همراه بود. این نتیجه موجب می‌شود تا این محصول با اختلافی اندک نسبت به گلکسی نوت ۸ (۶۷۸۴) قرار دارد و برای مثال پرچم‌دار ال‌جی یعنی مدل V30 در این بنچ‌مارک تنها ۶۳۶۵ امتیاز کسب کرده است و اکسپریا XZ1، ۶۵۴۱ امتیاز کسب کرده است.
سومین بنچ‌مارک، AnTuTu نسخه ۶ است که هواوی Mate 10 پرو یکی از بهترین نتایج در این بنچ‌مارک را به دست آورده است. این تلفن همراه امتیاز ۱۷۸۵۱۰ را در این بنچ‌مارک کسب کرده است. برای درک امتیاز مناسب این محصول در این کافی است بدانید که تنها آیفون ۸ پلاس با ۱۸۸۷۶۶ امتیاز از هواوی Mate 10 پرو بالاتر است و گلکسی نوت ۸ امتیاز ۱۷۲۴۲۵ را کسب کرده است.
این تلفن همراه هوشمند در بخش توان پردازشی یکی از بهترین محصولات جهان به‌حساب می‌آید و به همین دلیل نیز امتیاز ۱۰ از ۱۰ در این بخش به این محصول داده می‌شود.

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

هواوی Mate 10 پرو با دو نوع حافظه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود. این محصول از نظر حافظه داخلی با یک مشکل بزرگ روبرو است و این مشکل عدم امکان ارتقاءدادن حافظه داخلی این محصول است. این تلفن همراه هوشمند به امکان استفاده از حافظه به‌صورت OTG مجهز است ولی استفاده از این فناوری در تمامی شرایط ممکن نیست. به همین دلیل نیز امتیاز این تلفن همراه برابر با ۸ از ۱۰ است.

دوربین

دوربین هواوی Mate 10 پرو یکی از بهترین دوربین‌های جهان است. این دوربین مشابه با دوربین هواوی Mate 10 و نسخه پورشه دیزاین این رده است. این دوربین از دو عدسی ۲۰ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل‌شده است. این دوربین دوقلو با توجه به قابلیت‌های هوش مصنوعی این تلفن همراه می‌تواند یکی از برترین محصولات در زمینه عکس‌برداری باشد. کیفیت تصاویر برداشت‌شده با این مدل دقیقا مشابه با هواوی Mate 10 است. دوربین دوم این تلفن همراه نیز یک عدسی ۸ مگاپیکسلی است و می‌تواند موجب شود تا تصاویر سلفی مناسبی را برداشت کرد.
قابلیت فیلم‌برداری دوربین هواوی Mate 10 پرو نیز در دو سطح است و می‌توان فیلم‌هایی با کیفیت ۲۱۶۰P و ۱۰۸۰P است که نرخ فریم وضعیت ۲۱۶۰P برابر با ۳۰ فریم بوده و نرخ فریم ۱۰۸۰P برابر با ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. قابلیت‌های استانداردی مانند برداشت تصاویر پانوراما، شناسایی چهره و لبخند، ژئوتگ، تمرکز با کمک لمس و غیره در این محصول وجود دارند. این امر به این معنی است که این تلفن همراه می‌تواند در این بخش نیز امتیاز ۱۰ از ۱۰ را کسب کند.

سیستم صوتی

بلندگوی استریوی هواوی Mate 10 پرو می‌تواند محیط یک اتاق کوچک را پر کند ولی به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را برای پخش موسیقی با صدای بلند مناسب دانست. البته این امر به این معنی نیست که کیفیت صوتی این تلفن همراه خوب نیست. شاید نتوان کیفیت صوتی هواوی Mate 10 پرو را بهترین مورد در جهان دانست ولی کیفیت مطلوب این سیستم صوتی، برای ۹۹ درصد کاربران قابل‌قبول خواهد بود. کیفیت صوتی در زمینه مکالمه نیز یکی از بهترین تجربه‌های هواوی Mate 10 پرو است زیرا در آزمایش‌های این محصول عملا کمترین مشکل در تماس‌های صوتی داشته‌اند. امتیاز هواوی Mate 10 پرو در بخش توان صوتی برابر با ۹ است، البته این مدل تا کسب امتیاز ۱۰ فاصله چندانی نداشته است.

باتری

قرار داشتن یک باتری ۴ هزار آمپرساعتی بر روی هواوی Mate 10 پرو موجب شده است تا این تلفن همراه هوشمند از نظر باتری به یکی از بهترین پرچم‌داران جهان بدل شود. این باتری موجب شده است که وزن این تلفن همراه اندکی بیشتر از سایر محصولات این رده باشد ولی این وزن به‌هیچ‌وجه ناراحت‌کننده نیست. این باتری می‌تواند تقریبا یک روز کامل در کاربری‌های عمومی به کار کردن ادامه بدهد و در شرایط مصرف پرفشار نیز پس از یک ساعت و نیم پخش تصاویر اچ‌دی با نور کامل نمایشگر و وضعیت روشن بودن وای‌فای، باتری این مدل از ۱۰۰ درصد به ۹۰ درصد رسید. امتیاز هواوی Mate 10 پرو در این بخش برابر با ۱۰ است.

نرم‌افزار

سیستم عامل اندروید ۸ یکی از برترین سیستم‌های عامل موجود در جهان است و آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل به‌حساب می‌آید. با این وجود این تلفن همراه از نقاط ضعف نرم‌افزاری اندکی نیز رنج می‌برد. برای مثال تعدادی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را از روی دستگاه پاک کرد. از سوی دیگر نیز رابط کاربری این تلفن همراه ممکن است برای تعدادی از کاربران دشوار باشد. درمجموع باید گفت که امتیازبخش نرم‌افزاری هواوی Mate 10 پرو برابر با ۹ از ۱۰ است.

امکانات جانبی

این تلفن همراه به تجهیزات جانبی بسیار ویژه‌ای مجهز است. مواردی مانند حسگر اثرانگشت، شارژ سریع و حسگرهای متعدد موجود بر روی این محصول موجب شده‌اند تا امکانات جانبی این مدل در سطحی مطلوب قرار داشته باشند. امکانات هوش مصنوعی نیز مزید بر علت شده‌اند تا این تلفن همراه بتواند امتیاز ۱۰ از ۱۰ را کسب کند.

ارزش در برابر قیمت

وقتی‌که قیمت به میان می‌آید، باید این تلفن همراه و قیمتی نزدیک به ۱۰۰۰ دلار برای آن یک موضوع برای بحثی داغ و طولانی است. این تلفن همراه هوشمند از نظر قیمتی در میان محصولات گران‌قیمت بازار است با این حال ارزش این محصول در برابر این قیمت تقریبا مناسب است. اگر بخواهیم امتیاز ارزش در برابر قیمت به این مدل اعطا کنیم، باید مدل‌های هم‌خانواده این محصول یعنی هواوی Mate 10 را نیز مقایسه کنیم و این امر موجب می‌شود تا کمترین تفاوت را بین این دو مدل احساس کنیم، تفاوتی که با تفاوت قیمت دو مدل چندان سازگار نیست. امتیاز هواوی Mate 10 پرو در این بخش برابر با ۸ از ۱۰ است.

نتیجه‌گیری

درمجموع باید گفت که‌ هواوی Mate 10 پرو یک تلفن همراه هوشمند نیرومند است که کاربران فراوانی می‌توانند آن را به‌عنوان محصولی جذاب به‌حساب بیاورند. مزایای متعددی بر روی این تلفن همراه هوشمند وجود دارد ولی به‌شخصه ترجیح می‌دهم مدل هواوی Mate 10 را خریداری کنم زیرا تفاوت این مدل‌ها با هم چندان زیاد نیست.
این تلفن همراه هوشمند یک محصول استاندارد و مناسب است و بدون شک درصورتی‌که پول کافی برای خرید آن دارید، از داشتن این محصول لذت می‌برید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا