بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی HTC M9 از نگاه موبایلستان

عباس خوانساری – موبایلستان:
همانطور که خاطرتان هست در تاریخ اول اردیبهشت ماه پرچمدار جدید شرکت HTC با نام One M9 در تهران به صورت رسمی معرفی شد. شرکت HTC یکی از برترین شرکت های سازنده گوشی های هوشمند به حساب می آید که تا کنون گوشی های بسیار با کیفیتی نیز به بازار عرضه کرده است. امروز می خواهیم نگاه نزدیکی به این پرچمدار داشته باشیم و تجربیات خودمان را از این گوشی قدرتمند در این بررسی ارائه دهیم.
 
معرفی HTC One M9:
این گوشی همانند مدل قبلی خود یعنی One M8 تغییر انقلابی زیادی نداشته است اما همچنان به خاطر طراحی زیبا و بدنه فلزی کاملا مقاوم از جنس فلز و همچنین طراحی اصولی با ارگونومی دست، جز گوشی های پرطرفدار بازار خواهد بود. کیفیت تصویر صفحه ۵ اینچی این گوشی Full HD می باشد که باعث نمایش تصاویر به صورت زنده خواهد شد. این پرچم دار دارای پردازنده هشت هسته ای Snapdragon 810 می باشد.  دوربین جلویی آن ۴ مگاپیکسل بوده و دوربین پشتی دستگاه به ماژول ۲۰٫۷ مگاپیکسلی مجهز شده است. به صورت کلی در گوشی M9 به نسبت پرجمدار قبلی M8، تمرکز بیشتری بروی سیستم دوربین و ارتقای سخت افزار و همچنین تغییرات جزئی در طراحی شده است.
طراحی :
در نگاه اول شاید این گوشی را با پرجمدار سال گذشته اشتباه بگیرید. هماهنطور که در مراسم رونمایی این گوشی، نیکیتاس نایب رئیس ارشد اجرایی اچ تی سی در این باره گفت  که “ما به این نوع طراحی افتخار میکنیم”، لذا بدنه این گوشی با همان کیفیت قبل طرفداران خود را راضی نگه می دارد و همچنان یکی از زیباترین گوشی ها بازار می باشد. در این پرچمدار تمامی دکمه ها به سمت راست گوشی منتقل شده که زیبایی خاصی به این گوشی داده است. جایگیری کلید پاور در سمت راست منطقی‌تر و دسترسی به آن با هر دو دست راحت‌تر است اما با این وجود در برخی مواقع به‌جای کلید پاور دستتان روی کلید تنظیم صدا می‌رود. بالای دکمه ها درگاه کارت حافظه قرار دارد. در سمت چپ نیز تنها درگاه سیم کارت نانو وجود دارد. طبق روال گذشته در بالا و پایین صفحه نمایش اسپیکرهای BoomSound این بار با فن آوری دالبی سوراند خود نمایی می‌کنند و لازم نیست از قدرت و کیفیت صدای این اسپیکرها تعریف کنیم. البته در تست صدایی که انجام شد، از لحاظ کیفیت صدا حرفی برای گفتن ندارد اما از لحاظ بلندی صدا، در برابر گوشی های دیگر صدای ضعیفتری دارد که با توجه به کیفیت بالای صدا این مورد قابل چشم پوشی است. M9 با سه رنگ اصلی (رنگ طوسی، ترکیب رز گلد / نقره‌ای و طلایی) البته یک ترکیب رنگ دیگر هم برای این گوشی در سایت‌های مختلف دیده می‌شود و آن ترکیب صورتی طلایی است که احتمالا در برخی از بازارها عرضه می‌شود.
پردازنده :
اچ تی سی M9 را به آخرین مدل از پردازنده‌های ساخت Qualcomm یعنی MSM8994 Snapdragon 810 مجهز کرده است. این پردازنده یک پردازنده ۶۴ بیتی با هشت هسته است (۴ هسته ۱٫۵ گیگاهرتزی Cortex-A53 و ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A57). همچنین ۳ گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR4 برای M9 در نظر گرفته شده است از این میزان حدود ۱٫۹ گیگابایت قبل از اجرای نرم افزارها آزاد است. از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی M9 تنها حدود ۱۸ گیگابایت آن آزاد است اما می‌توانید با استفاده از درگاه Micro SD حافظه گوشی را تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش دهید ضمن اینکه با خرید گوشی و فعال کردن آن ۱۰۰ گیگابایت حافظه ابری Google Drive به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد.
در تست پردازنده، اجرای بازی سنگین نظیر Asphalt بسیار عالی بود و هیچگونه لگ در اجرای این بازی دیده نشد. یکی از نکات منفی گرم شدن بدنه این گوشی در هنگام بازی و یا دیدن فیلم بود که حتی با نصب آخرین آپدیت این مشکل به طور کامل برطرف نشده است. در مقابل برای گوشی S6 تست مشابه ای انجام دادیم که بدنه گوشی به نسبت کمتر از M9 گرم شد.
در تست بنچمارک Antutu رتبه این گوشی  ۴۸۳۴۵ بود که پایین تر از گوشی NOTE4 قرار داشت.
 
رابط کاربری:
اگر شما از طرفداران گوشی های HTC بوده اید قطعا با رابط کاربری Sence آشنا هستید. اچ تی سی با ارائه رابط کاربری Sence7 روح تازه ای به این گوشی بخشیده و قابلیت های بسیار خوبی به این گوشی اضافه کرده است. برای این نسخه نیز میتوانید ظاهر منوها و آیکون ها را با انتخاب تم به سلیقه خودتان تبدیل کنید و یا حتی میتوانید تم خود را بسازید و در مارکت اچ تی سی در اختیار دیگران قرار دهید.
یکی از کاربرهای جالب این نسخه، قابلیت Sense Home می باشد. این قابلیت بر اساس موقعیت مکانی شما برنامه های مورد نیازتان را بروی صفحه اصلی قرار میدهد و حتی تعدادی اپلیکیشن به شما پیشنهاد می دهد که درصورت تمایل نصب و استفاده کنید.
قابلیت روشن شدن صفحه با دوبار ضربه زدن و حالت Kid mode مانند نسخه قدیمی می باشد و تغییری نداشته است.

sense home-650-80

دوربین :
شرکت اچ تی سی به دلیل عدم موفقیت و استقبال کاربران از دوربین دوگانه Ultra Pixel، در پرچمدار جدید خود به چرخه مگاپیکسل ها بازگشت و با نصب دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم F2.2 و گستردگی دید ۲۷٫۸ میلی میتری به رقابت با دیگر برندها پرداخته است. دوربین M9 در مقایسه با M8 تقریبا در تمام شرایط عملکرد بهتری دارد و این تفاوت مخصوصا در محیط‌های پر نور بیشتر به چشم می‌خورد اما به دلیل نداشتن لرزش گیر اپتیکال لنز در عکس‌هایی که در محیط‌های کم نور گرفته شده‌اند نویز مشاهده می‌شود. با این حال هنوز هم M9 از نظر کیفیت عکس‌برداری در مقایسه با رقبایی همچون آیفون ۶ و گلکسی S6 در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.
دوربین دوم این گوشی بسیار شبیه به دوربین اصلی M8 است. همان دوربین ۴ اولتراپیکسل البته بدون فوکوس اتوماتیک. دیافراگم این دوربین f/2.0 و ۲۶٫۸ میلی‌متری است و می‌تواند باکیفیت Full HD فیلم برداری کند. کیفیت عکس‌ها و سلفی‌های گرفته شده با این دوربین خصوصا در محیط‌های کم نور عالی ست. اگر شما از علاقه‌مندان به عکاسی سلفی هستید قطعا این دوربین را دوست خواهید داشت.
در مجموع باید گفت ما از کیفیت عکس‌ها و امکانات دوربین S6 سامسونگ رضایت بیشتری داشتیم اما این بدان معنا نیست که کیفیت دوربین M9 بد باشد.
صفحه نمایش:
با اینکه پرچمدارهای برند های رقیب اکثرا به صفحه نمایش QHD مجهز شده اند اما اچ تی سی در این گوشی ترجیح داده که از صفحه نمایش Full HD استفاده کند هرچند تشخیص میان این دو سطح تفکیک در نمایشگر ۵ اینچی بسیار دشوار است.. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که صفحه نمایش QHD مصرف باتری بیشتری دارد. صفحه نمایش Super LCD3 استفاده شده در این گوشی دارای تراکم پیکسل ۴۴۱ می باشد. اگرچه انتخاب میان گرمی رنگ‌ها در فناوری AMOLED بستگی بسیاری به سلیقه دارد، اما آنچه با چشم قابل دیدن است نشان از کاهش کیفیت نمایش رنگ‌ها در قیاس با پرچمدار سال پیش اچ‌تی‌سی دارد. نتیجه آنکه، کار کردن با دستگاه در محیط‌های پرنور بسیار راحت و مشکلی به دنبال نخواهد داشت.
منتظر بررسی تخصصی های بعدی موبایلستان باشید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا