بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی Sony XPeria XA Ultra از نگاه موبایلستان

Sony XPeria XA Ultra

همانطور که اطلاع دارید شرکت سونی چندی پیش تصمیم گرفت تا توسعه ی تلفن های هوشمند سری Z را متوقف کرده و یک خانواده ی جدید با عنوان سری X را معرفی نمود که شامل محصولات پرچمدار، میان رده و پایین رده ی این تولید کننده می باشد.
 

xperia-xz-1

 
در این بررسی قصد داریم تا بیشتر با گوشی Xperia XA Ultra آشنا شویم. این گوشی را می توان نسخه بزرگتر شده ی Xperia XA دانست. البته بجز سایز صفحه، میزان Ram گوشی به ۳ گیگابیت و دوربین جلوی گوشی به ۱۶ مگاپیکسل و دوربین پشت به ۲۱ مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده است.
در ابتدا نگاه کلی به مشخصات سخت افزاری این گوشی می اندازیم و در ادامه به بررسی این گوشی می پردازیم. با موبایلستان همراه باشید :
 

مشخصات فنی

  • نمایشگر ۶.۰ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی
  • پردازنده‌ی هشت هسته‌ای هلیو P10 مدیاتک
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T860 MP2
  • حافظه‌ی رم ۳ گیگابایت و حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایت
  • باتری با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • اندروید ۶.۰.۱ مارشمالو
  • دوربین اصلی ۲۱.۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فیلمبرداری با رزولوشن فول اچ‌دی
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و فیلمبرداری با رزولوشن فول‌ اچ‌دی
  • درگاه میکرواس‌دی برای ارتقا حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت
  • پشتیبانی از ۳G و ۴G و بلوتوث ۴.۱
  • ابعاد ۱۶۴ در ۷۹ در ۸.۴ میلی‌متر و وزن ۲۰۲ گرم

 

طراحی

همانطور که مشخص است XA Ultra یک گوشی غول پیکر است. این گوشی بزرگ و سنگین وزنی معادل ۲۰۲ گرم دارد. با در نظر گرفتن این موارد می توان گفت که باید این دستگاه را در گروه فبلت ها قرار داد. گذشته از ابعاد XA Ultra، این گوشی دارای طراحی آشنایی از محصولات سونی است که بر اساس فلسفه همیشگی طراحی مستطیلی این شرکت ساخته شده است. این گوشی با یک قاب فلزی مستحکم محافظت می شود و به لطف لبه های باریک و خوش ساخت آن، به نظر می رسد که صفحه نمایش در هوا شناور است. البته این باریک بودن زیاد لبه ها باعث شده کف دست درصورتی که گوشی را با یک دست بگیرید با صفحه نمایش بخورد داشته باشد و عمکرد آن را با مشکل مواجه کند.
 

sony xperia xa ultra

 
سایر قسمت های گوشی از جنس پلی کربنات است. روی این نمایشگر را پوششی ضد خش از شیشه‌ ۲٫۵D فرا گرفته که انحنای بسیار ملایمی در لبه‌های نمایشگر به وجود آورده است، این موضوع سبب می‌شود تا در حین جابجا شدن به طرفین، حس خوبی به کاربر القا شود.
 

sony xperia xa ultra

 
در قسمت بالای نمایشگر،  نام برند سونی، اسپیکر مکالمه، سنسور مجاورت، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و فلش LED دیده می‌شوند. در پایین دستگاه طبق روال همیشگی، خبری از دکمه فیزیکی نیست.
 

sony xperia xa ultra

 
در سمت راست گوشی، کلیدهای شاتر دوربین، کنترل صدا و پاور دیده می‌شوند، جنس این کلیدها از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما محلی که برای آنها در نظر گرفته شده، کمی پایین‌تر از محل استاندارد آنهاست، این موضوع با توجه به بزرگ بودن گوشی، باعث می‌شود تا در هنگام تلاش برای دسترسی به آنها، کمی دچار مشکل شوید.
 

sony xperia xa ultra

 
در سمت چپ گوشی درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی قرار دارد. این درگاه‌ها توسط درپوش پوشیده شده‌اند. در بخش بالای گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون دیده می‌شوند. اسپیکر، پورت micro-USB و میکروفون دوم دستگاه نیز در بخش پایین گوشی تعبیه شده‌اند.
 

sony xperia xa ultra

 
زخامت این گوشی ۸٫۴ میلیمتر است که تقریباً از همه ی رقبای ۵٫۷ اینچی حدود ۱ میلی متر بیشتر است.
 

sony xperia xa ultra

 
سونی قاب پشتی دستگاه را از جنس پلی‌کربنات مات و بسیار باکیفیتی ساخته است. مات بودن دستگاه از لیز بودن آن می‌کاهد و باعث می‌شود تا دستگاه به خوبی در دست جای گیرد. اما اثر چربی های انگشت روی قالب پشت دستگاه بخوبی نمایان می شود.
 

sony xperia xa ultra

 
دوربین اصلی دستگاه و فلش LED آن در گوشه‌ی بالای قاب پشتی جای گرفته‌اند و برند XPERIA نیز در بخش میانی قابل رویت است.
در مورد رنگ های بدنه هم باید بدانید دستگاه در سه رنگ سفید، سیاه و طلایی به تولید رسیده است.
 

صفحه نمایش

سونی فبلت اکسپریا XA Ultra را به یک نمایشگر ۶ اینچی مجهز کرده استکه از نوع IPS LCD است. کیفیت این صفحه نمایش Full HD است و تراکم پیکسلی‌ای  آن برابر ۳۶۷ پیکسل در اینچ است که مقدار قابل قبولی است و پیکسل‌های نمایشگر نیز به سختی با چشم‌های غیر مسلح قابل تشخیص هستند.
 

sony xperia xa ultra

 
این نمایشگر ۶ اینچی ۲٫۵D به لطف تکنولوژی IPS از زاویه دید مناسبی برخوردار است و میزان خوانایی زیر نور خورشید به لطف روشنایی بالا کافی به نظر می رسد، هرچند میزان بازتاب از سطح نمایشگر می توانست کمتر باشد. البته باید بدانید با این وجود نمی توان از این فبلت میان رده توقع رقابت با نمایشگر QHD محصولات رده بالا را داشت، اما با این وجود می توان گفت وضوح و کیفیت صفحه نمایش تقریباً قابل قبول است.
البته سونی امکان شخصی سازی نحوه ی نمایش رنگهای نمایشگر را برای نرم افزار دستگاه در نظر گرفته است که توسط سه اسلایدر برای رنگ های قرمز، سبز و آبی انجام می گیرد.
علاوه بر این دو حالت Mobile Bravia 2 و Super Vivid نیز قابل انتخاب هستند که اولی میزان نویز را کاهش و جزئیات تصویر را در اپلیکیشن های گالری و ویدیو پلیر افزایش می دهد. حالت دوم نیز با افزایش گاما باعث می شود تصاویر پر زرق و برق تر به نظر برسند.
 
 

نرم افزار

سونی XA Ultra هم مثل دیگر محصولات سری X به اندروید مارشملو مجهز است. صفحه خانه گوشی نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده و شاهد ویژگی مشابه جستجوی اسپات‌لایت در آن هستیم. کافی است صفحه نمایش را به سمت پایین بکشید تا نوار جستجو در کنار اپلیکیشن‌های پراستفاده پیش‌روی شما قرار بگیرند. همچنین لیستی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی نیز در این بخش وجود دارد تا در صورت نیاز به صورت مستقیم آن‌ها را از  پلی‌استور نصب کنید.
 

sony xperia xa ultra

 
تم‌های مختلف و رنگانگ، امکان تغییر اندازه آیکون‌ها، ایجاد تغییرات در ۵ برنامه اصلی پایین گوشی، تغییر افکت جابه‌جایی صفحات و خاموش و روشن کردن صفحه‌نمایش با دوبار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش ازجمله امکانات خوبی هستند که به لطف رابط کاربری سونی به این محصول افزوده شده‌اند.
علاوه بر این ها این گوشی از قابلیت حالت کار با یک دست نیز پشتیبانی می کند که می توان آن را به راحتی با کشیدن انگشت از گوشه سمت راست و پایین صفحه به سمت مرکز فعال کرد. پس از انجام این کار رابط کاربری کوچک تر شده و می توان آن را به هر قسمتی از گوشی منتقل کرد.
 

sony xperia xa ultra

sony xperia xa ultra

 
سونی مانند دیگر گوشی هایش از گنجاندن قابلیت حسگر اثر انگشت در XA Ultra نیز خودداری کرده است. البته بر خلاف گوشی های Xperia X و X Performance که در بازار بعضی از کشور ها دارای مدل مجهز به حسگر اثر انگشت هستند، این گوشی کلا چنین ویژگی را ارائه نمی کند.
 
 

پردازنده

گوشی Xperia XA Ultra از سری پردازنده های Helio P10 مدیاتک استفاده کرده است. این گوشی در قلب خود یک تراشه ۸ هسته ای ۶۴ بیتی با هسته‌های Cortex-A53 دارد که با معماری ۲۸ نانومتری ساخته شده و باعث می شود XA Ultra به خوبی و نرمی از پس وظایف محول شده بر آید. فرکانس چهار هسته‌ی این پردازنده بر روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده و چهار هسته دیگر فرکانس ۱ گیگاهرتزی دارند. همچنین این گوشی به ۳ گیگابایت رم همراه با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت مجهز است.
ازنظر قدرت پردازشی، پردازنده این گوشی از پردازنده گوشی‌ای مانند Xperia X Performance ضعیف‌تر است، اما این ضعیف‌تر بودن تاثیر چندانی در کارایی‌اش ندارد. ما بازی آسفالت ۸ را به‌راحتی در بیشترین کیفیتش روی گوشی اجرا کردیم و مشکلی با آن نداشتیم و هیچ افت فریم یا لگی مشاهده نکردیم. در پردازش فرامین معمولی مانند باز و بسته کردن برنامه‌ها یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز به‌هیچ‌وجه مشکلی با گوشی نخواهید داشت.
 

sony xperia xa ultra

 
بر اساس امتیاز بنچمارک Antutu می توان گفت Xperia XA Ultra امنیاز بالاتری نسبت به برادر کوچکتر خود بدست آورد که امتیاز ، نتیجه قابل قبولی در میان هم رده های این گوشی به حساب می آید. همچنین نتایج بنچمارک نرم افزار Geenkbench نیز این موضوع را اثبات میکند.
 
 

اسپیکر

اسپیکر Xperia XA Ultra مثل Xperia XA پایین بدنه قرار دارد که محل مناسبی به حساب نمی آید و هنگام استفاده از دستگاه باعث دست کاربر بروی اسپیکر قرار میگیرد و باعث سد شدن صدا خواهد شد. اما جالب است بدانید برخلاف مدل کوچکتر، اسپیکر فبلت جدید از بلندی مناسبی برخوردار است. وضوح و کیفیت پخش نیز کاملاً قابل قبول است، هرچند باید توجه داشته باشید که با افزایش صدا تا آخرین درجه، میزان قابل توجهی نویز به گوش خواهد رسید.
با اینکه این فبلت از اسپیکر استریو بهره نمی‌برد، اما کیفیت و حجم صدای تولید شده توسط آن در حد بسیار مطلوبی قرار دارد. علیرغم آنکه با اتصال یک هدفون به دستگاه، تا حدودی از کیفیت و حجم صدا کاسته می‌شود، اما باز هم عملکرد آن راضی‌کننده است.
 

دوربین

یکی دیگر قابلیت برجسته XA Ultra دوربین های آن است. یک دوربین ۲۱ مگاپیکسلی در پشت گوشی به عنوان دوربین اصلی و یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در جلوی گوشی همراه با فلش LED وظیفه ثبت تصاویر سلفی را بر عهده دارد. سنسور دوربین اصلی از نوع Exmor RS با ابعاد ۱/۲.۴ اینچی و گشودگی دیافراگم f/2.2 است. لازم به ذکر است که این گوشی جزء معدود تلفن های هوشمند موجود به حساب می آید که حتی دوربین جلوی آن نیز به لرزشگیر اپتیکال مجهز است.
 

sony xperia xa ultra

sony xperia xa ultra

 
دوربین سلفی اکسپریا XA Ultra نیز همانند دوربین پشتی مجهز به فلش LED است، تا تصاویر سلفی در محیط‌های تاریک نیز کیفیت مطلوبی داشته باشند. در اکسپریا XA Ultra برای عکس‌برداری سلفی نیازی به فشار دادن دکمه‌ی شاتر نیست و تنها کافی است دست خود را جلوی دوربین بگیرید تا عکس گرفته شود. نکته‌ی جالب دیگری که سونی در فبلت جدید خود در نظر گرفته محل قرار گیری شمارش معکوس برای عکاسی سلفی است. سونی شمارش معکوس را در نزدیکی لنز دوربین سلفی قرار داده است، تا چشم‌ها در زمان عکاسی به محل درستی خیره شوند.
 

sony xperia xa ultra

 
در مورد نرم افزار دوربین، سونی رابط کاربری یکسانی را در همه گوشی های سری X به کار برده است که به رابط کاربری اختصاصی خانواده Z5 شباهت زیادی داشته که این جای خوش حالی دارد. به طور خلاصه باید گفت که دکمه های کنترل در سراسر نرم افزار دوربین گنجانده شده اند و به راحتی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد و شکل و شمایل آیکون ها نیز بسیار واضح و کمک کننده است.
حالت‌های عکاسی شامل مواردی همچون Superior Auto، دستی، پاناروما و واقعیت افزوده (AR) است. البته عملکردهای متفاوت دیگری نیز وجود دارد که به راحتی قابل دانلود هستند. سونی قابلیتی موسوم به Quick Capture برای دوربین این فبلت در نظر گرفته است که به کاربر اجازه‌ می‌دهد تا در حالت قفل بودن گوشی، با فشردن کلید شاتر، تصویری را ثبت کند، لازم به ذکر است که گاهی اوقات در این حالت فرصت فوکوس و تنظیم اکسپوژر وجود ندارد.
 

اما در مورد کیفیت تصویربرداری، باید بگوییم این تلفن هوشمند نیز مثل محصولات پیشین از عملکرد قابل قبولی برخوردار است. در نور روز میزان جزئیات کافی است و رنگها عموماً نزدیک به واقعیت ثبت می شوند. اگر دوربین به شکل خودکار حالت HDR را فعال کند یا شما روی حالت تنظیمات دستی این کار را انجام دهید، کنتراست تصویر باز هم افزایش یافته و عکس هایی با کیفیت هرچه بهتر در اختیار خواهید داشت. البته باید توجه داشته باشید در صورت فعال بودن HDR، به دلیل قدرت پردازش نه چندان بالای دستگاه، انجام پردازش روی تصاویر چند ثانیه ای زمان می برد و بهتر است این حالت را برای عکس برداری از سوژه های سریع و متحرک استفاده نکنید. نمونه تصاویر گرفته شده با این دوربین را می توانید در سایز اصلی ملاحظه بفرمایید.

 
 
اما اکنون نوبت به بخش فیلم برداری می رسد. دوربین اصلی این گوشی قادر به ضبط فیلم با رزولوشن ۱۹۲۰x1080 با سرعت۳۰  فریم در ثانیه است، ولی گزینه ای برای ضبط فیلم ۴K وجود ندارد. فیلم های ضبط شده توسط این دوربین مناسب و راضی کننده هستند، ولی وجود مشکلاتی مانند دامنه دینامیک، دقت رنگ ها و فوکوس خودکار ادامه دار در آن کمی ناراحت کننده است.
 

عمر باتری

سونی یک باتری ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعتی را برای XA Ultra در نظر گرفته که با توجه به اندازه ی دستگاه رقم چندان مناسبی به نظر نمی رسد و حتی از بسیاری تلفن های هوشمند کوچکتر هم کمتر است. اما سونی ادعا می‌کند که اکسپریا XA Ultra تا دو روز بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند و با ۱۰ دقیقه شارژ نیز می‌توان از گوشی به مدت ۵.۵ ساعت استفاده کرد. اما در طول مدت استفاده‌ی ما از Xperia XA Ultra، با توجه به آنکه در اغلب اوقات اتصال وای‌فای آن برقرار بود و به وب گردی و تماشای کلیپ و گوش دادن به موسیقی مشغول بودیم، شارژ گوشی حدود یک روز دوام آورد.
 

جمع بندی

گوشی Xperia XA Ultra بیشتر برای کاربرانی مناسب است که به دنبال گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش بزرگ و دوربین قوی هستند و نمی‌خواهند برای خرید گوشی هزینه‌ی زیادی کنند. این گوشی با وجود دوربین ۲۱ مگاپیکسل و دوربین سلفی  ۱۶  مگاپیکسلی قدرتمند جایگاهی بسیار خوبی در بین گوشی‌های میان رده دارد. این گوشی کیفیت ساخت مناسبی دارد، حاشیه‌های بسیار باریک نمایشگر در دو طرف آن و انحناهای ملایم لبه‌های نمایشگر، حس خوبی را به کاربر القا می‌کند.
نمایشگر این فبلت از رزولوشن Full HD و کیفیت قابل قبولی برخوردار است و بدون حاشیه بودن صفحه نمایش جلوه ی فراگیر تری به آن بخشیده است. از طرف دیگر بدون حاشیه بودن نمایشگر در چپ و راست موجب می شود این فبلت غول پیکر کوچکتر از حد معمول باشد و از نظر اندازه نزدیک به محصولات ۵٫۷ اینچی قرار گیرد.
از نقاط منفی این گوشی می توان عدم وجود سنسور اثر انگشت و عمر باتری کم نام برد.
در نهایت می توان گفت که برای عاشقان گوشی های هوشمند بزرگ، Xperia XA Ultra یک گزینه مناسب با قیمتی عاقلانه است.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا