اخبار

بررسی و تحلیل تاثیر نوسانات دلار در بازار تلفن هوشمند

افزایش شدید قیمت دلار در طول ماه‌های گذشته باعث شده که قیمت اغلب محصولات در بازار افزایش یابد که تلفن‌های هوشمند و ابزار‌های الکترونیکی نیز از این غافله مستثنی نیستند. در این مقاله از موبایلستان قصد داریم تا به تحلیل و بررسی شرایط بازار تلفن‌های هوشمند بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.  این روز‌ها کسی نیست که از نوسانات ناراحت کننده بازار ارز اطلاع نداشته باشد. قیمت دلار و سکه نقل مجالس شده‌اند و در هر کوی و برزنی شاهد گفتگو‌هایی در این خصوص هستیم. دلیل این موضوع نیز تاثیر مستقیم قیمت دلار و سکه در زندگی مردم است. با وجود اینکه حدود شش ماه پیش هر دلار با بهایی حدود ۴.۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما در طول روز‌های گذشته قیمت سکه به ترتیب پله‌های ۷ و ۸ هزار تومان را پشت سر گذاشت و حتی به ۹ هزار تومان نیز رسید.

مطلب مرتبط:

از آنجایی که کالاهای وارداتی نیز رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارند، افزایش بهای دلار (و در مقابل، بی ارزش شدن پول ملی) باعث می‌شود که قیمت کالاهای وارداتی افزایش یابد. تلفن هوشمند نیز یکی از محصولاتی است که اغلب نیاز جامعه توسط واردات تامین می‌شود. تا چند ماه پیش واردات تلفن هوشمند از روش‌های غیرقانونی نظیر قاچاق نیز صورت می‌گرفت که باعث می‌شود قیمت تلفن‌های هوشمند قاچاق از نمونه‌های گمرکی کمتر باشد. به همین دلیل رونق خوبی در بازار تلفن‌های هوشمند قاچاق وجود داشت. اما با آغاز به کار طرح ریجیستری، قاچاق تلفن هوشمند تقریبا غیرممکن شد و اکنون تنها دستگاه‌هایی می‌توانند در شبکه کشور کار کنند که شناسه آن‌ها ثبت شده باشد و در واقع از طریق قانونی وارد شده باشند.
دلار
با افزایش قیمت دلار، قیمت موبایل نیز افزایش شدیدی داشت و چند روز پیش اعلام شد که آیفون ایکس ۲۵۶ گیگابایتی با قیمتی حدود ۱۱ میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسد. چنین عددی برای یک تلفن هوشمند ۱۱۴۹ دلاری واقعا عجیب است! البته این در حالی است که تمام این آیفون ایکس‌ها باید از مبادی قانونی وارد کشور می‌شدند و اغلب آن‌ها نیز توسط وارد کنندگانی به بازار ایران راه یافته‌اند که بنابر اعلام محمدجواد آذری جهرمی، این وارد کنندگان از ارز دولتی نسبت به واردات این دستگاه‌ها اقدام کرده‌اند. با این اوصاف وارد کنندگانی در کشور حضور دارند که از یک سو با نرخ دولتی، تامین ارز می‌کنند و از سوی دیگر با قیمت دلاری که دلالان اعلام می‌کنند، محصولات وارد شده را بفروش می‌رسانند. در راستای مقابله با این موضوع نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات لیستی از شرکت‌هایی که به آن‌ها دلار دولتی تخصیص داده شده را منتشر کرده است تا از طریق آن، مشتریان در زمان خرید نسبت به قیمت دستگاهی که می‌خرند اطمینان یابند. همچنین بزودی وب‌سایتی نیز در این خصوص شروع به کار خواهد کرد که از طریق آن می‌توان با وارد کردن شناسه دستگاه، از دلاری که برای وارد کردن گوشی استفاده شده، مطلع شد.
لیست وارد کنندگان تلفن هوشمند لیست وارد کنندگان تلفن هوشمند
بهای دلار به صورت لجام گسیخته‌ای افزایش یافته و با وجود کنترل‌های دولت، فعلا در حالت کاملا نامطلوبی قرار دارد. از سوی دیگر وارد کنندگان تلفن‌های هوشمند نیز شرایط مناسبی ندارند و اغلب آن‌ها از شرایط تخصیص دلار دولتی شاکی هستند. زیرا بر اساس ادعای آن‌ها، این کار به سختی صورت می‌گیرد و مقدار کمی دلار برای واردات گوشی به آن‌ها اختصاص می‌یابد.
امروز خبری به نقل از رئیس اتاق اصناف منتشر شد که در آن گفته شده بود یک شرکت دام و طیور با استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات تلفن هوشمند کرده است. وی همچنین اعلام کرده که تلفن هوشمند نباید به عنوان یک کالای لوکس شناخته شود. زیرا تلفن‌های هوشمند در حال حاضر جزئی از سبد خانوار هستند.
دلار
تمام تلفن‌های هوشمند از همه برند‌ها در طول ماه‌های گذشته رشد قیمت چشمگیری داشته‌اند. فرقی نمی‌کند که این محصول پرچم‌دار باشد یا میان رده و اقتصادی. در تمام رده‌بندی‌های مربوط به تلفن هوشمند شاهد افزایش قیمت شدید هستیم و این موضوع تنها به بازار تلفن هوشمند محدود نمی‌شود. بلکه بازار تبلت، دوربین عکاسی، لپ تاپ و بسیاری از ابزار‌های الکترونیکی دیگر نیز این چنین است.
در طول روز‌های گذشته نیز دولت لیستی از کالاهای طبقه چهار را که نمونه داخلی دارند منتشر نمود و اعلام کرد از این پس واردات این کالاها ممنوع خواهد شد. در این لیست حدود ۱۴۰۰ قلم کالا ذکر شده است که دسته بازی و موارد مشابه نیز در این بین دیده می‌شوند. به همین دلیل بازار کنسول‌های بازی هم علاوه بر تاثیر افزایش قیمت دلار، مجددا تحت تاثیر قرار گرفته است.
فروش آنلاین تلفن هوشمند
با نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین و بررسی بخش تلفن‌های هوشمند نیز متوجه می‌شویم که اغلب محصولات در حالت ناموجود قرار دارند. حال اینکه فروشگاه‌های مذکور محصولات فوق را در انبار‌های خود دِپو کرده‌اند یا خیر، خود موضوع دیگری است.
فروش آنلاین تلفن هوشمند
به هر حال در شرایط فعلی اگر نیاز ضروری به خرید تلفن هوشمند و سایر ابزار‌های الکترونیکی ندارید، بهتر است که برای خرید آن‌ها دست نگهدارید. زیرا این بازار در حال حاضر وضعیت بسیار نابسامانی دارد و اینکه در آینده نیز قیمت‌ها افزایش خواهند یافت یا خیر فعلا قابل پیش بینی نیست. اما امیدواریم که دولت تدبیر و امید، تدبیری در خصوص نابسامانی وضعیت اقتصاد کشور بیاندیشد. از سوی دیگر خرید در شرایط این چنینی باعث ترغیب بازار به افزایش قیمت می‌شود. شما آینده بازار تلفن‌های هوشمند و سایر ابزار‌های الکترونیکی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران موبایلستان در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا