اخبار

توسعه روابط ایران و چین در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات

با جلسه مشترک وزیر صنعت و فناوری اطلاعات جمهوری خلق چین و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط ایران و چین در زمینه ICT کلید خورد. در حاشیه این نشست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان قرارداد همکاری با شرکت هواوی امضا کرد.

پیش از سفر رئیس جمهوری چین به ایران، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات این کشور با همتای ایرانی خود در تهران دیدار کرد. در این دیدار دو طرف به افزایش کیفی و کمی تعاملات دو کشور در زمینه ICT تاکید کردند.
وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در این دیدار با تاکید بر بازار مشترک موجود بین شرکت‌های ایرانی و چینی اعلام کرد با رفع تحریم‌ها فضای ارتباط با ایران در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات رقابتی می‌شود.
به گفته‌ی میائو وی، کشور چین همکاری همه جانبه‌ای با ایران درحوزه ICT خواهد داشت و در این زمینه از حضور شرکت‌های ایرانی در چین حمایت می‌کند.
او با اشاره به تاریخ و تمدن کهن ایران و چین گفت:
امضا سندهای مختلف همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضا، پیشرفت روابط ایران و چین را درپی خواهد داشت. چین حتی در زمان تحریم، با ایران روابط نزدیک داشت و با برداشتن تحریم‌ها، فضای همکاری و توسعه برای بسیاری از شرکت‌های جدید، فراهم می‌شود. همواره بازارچین برای ایران باز است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز در این دیدار ضمن بیان همکاری مشترک ایران و چین در بخش‌ فضا و ICT اعلام کرد که درشرایط جدید، همکاری با کشور چین درحوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تحکیم می یابد. کارتخصصی و فنی مشترک با چین در دستورکار قرار دارد. بر همین اساس‌ کمیته مشترکی برای پیگیری توافقات و مذاکرات میان دو کشور تشکیل می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران انتقال تکنولوژی همراه با دانش فنی میان دو کشور را لازم و ضروری دانست و گفت:

همکاری در زمینه فیبرنوری، نرم افزار و زیرساخت از جمله محورهای مهم این نشست بود. تلاش می‌کنیم علاوه برشرکت‌های چینی که در زمان تحریم با ایران همکاری داشته‌اند شرکت‌های جدیدی به بازار افزوده شوند.

درحاشیه این نشست که معاونان و مدیران شرکت‌های خصوصی فعال فناوری اطلاعات ایران و چین نیز حضور داشتند، سند همکاری میان مدیرکل امور بین الملل و مطالعات راهبردی وزارت ارتباطات ایران و شرکت هواوی چین امضا شد. جزئیات این سند همکاری هنوز اعلام نشده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا