اخبار

جدا کردن باتری تنها راهی است که مانع از ردیابی تلفن همراه می‌شود

شاید در خیلی از فیلم‌های جاسوسی و تعقیب‌های دزد و پلیسی دیده باشید که نیروهای پلیس، مکان دقیق مجرم را از طریق ردیابی تلفن همراه او که دارای باتری و روشن است، بر روی نقشه پیدا می‌کنند و بعد هم مجرم از همه جا بی‌خبر که احتمالا جزو دسته‌ی تازه‌کاران باند خلافکارانه‌ی خود باشد، دستگیر شده و به زندان می‌ا‌فتد.
طبق گزارشی که به‌تازگی در فون آرنا منتشر شده است، این موضوع کاملا حقیقت دارد و ردیابی تلفن همراه چه توسط نیروهای پلیس، چه توسط هکرها و چه توسط افراد خرابکاری که قصد نفوذ و ردیابی یک کاربر را داشته باشند، تنها در صورتی غیر ممکن می‌شود که کاربر باتری تلفن همراه خود را از جایش بیرون بیاورد.
شاید تا به حال نمی‌دانستید اما صرف نظر از اینکه اسمارت فون شما دارای سیستم عامل آی او اس، اندروید و یا ویندوز موبایل باشد، یک سیستم عامل دیگر نیز در پشت صحنه در حال فعالیت است. این سیستم عامل دوم در واقع مربوط به قطعه‌ی مودم تلفن همراه می‌شود و در زمانی که دیوایس روشن باشد، در پس زمینه فعالیت می‌کند و زمینه‌ی ارتباط آن موبایل با اپراتور مخابراتی سیمکارت مورد نظر را فراهم می‌کند.
بنابراین اگر تلفن همراه را بر روی حالت هواپیما قرار دهید، باز هم این سیستم عامل اضافی در پس زمینه فعال است و تنها تفاوت این حالت این است که سیگنال‌های سیمکارت برای گوشی ارسال نمی‌شوند و به همین دلیل هم هست که تماس‌ها و پیام‌های ورودی در حالت هواپیما غیر فعال می‌شوند؛ اما این به معنای خاموش شدن سیستم عامل مودم نیست و همچنان هم امکان ردیابی تلفن همراه وجود دارد.
شاید با خود بگویید که با بیرون آوردن سیمکارت و جدا کردن آن، امکان ردیابی از بین برود اما سخت در اشتباه هستید! بدون سیمکارت هم هنوز اطلاعات مختلفی از طریق روش‌های گوناگون به خارج از تلفن همراه ارسال می‌شود و بنابراین باز هم امکان ردیابی تلفن همراه وجود داشته و هنوز هم مکان فعلی آن دیوایس در معرض خطر لو رفتن قرار دارد.
جدا کردن باتری تنها راهی است که مانع از ردیابی تلفن همراه می‌شود
احتمالا خیلی از کاربران تصور می‌کنند که با خاموش کردن تلفن همراه هوشمند خود، دیگر امکان ارسال اطلاعات از سوی آن به بیرون وجود نداشته باشد، اما اگر آن دیوایس هم به بدافزارهای مخربی نظیر PowerOffHijack مجهز باشد چه؟ این نوع از ویروس‌های پیشرفته، خاموش شدن را به‌صورت انیمیشنی غیر واقعی شبیه‌سازی می‌کنند و در حالی که کاربر تصور می‌کند گوشی خود را خاموش کرده است، اما در حقیقت آن دیوایس روشن است و در حال ارسال اطلاعات شخصی برای هکر و یا افراد خرابکار است!
بنابراین تنها راهی که می‌تواند تا حد زیادی باعث از بین رفتن امکان ردیابی تلفن همراه شود، بیرون آوردن باتری به‌طور کامل است، زیرا تا وقتی‌که انرژی الکتریکی مورد نیاز برای فعالیت قطعه‌های مورد نظر در داخل دیوایس وجود نداشته باشد، ارسال اطلاعات هم صورت نخواهد گرفت. البته گفتیم تا حد زیادی و نه به‌صورت صد در صد؛ زیرا با جدا کردن باتری اصلی هم باز منبع انرژی دیگری داخل دیوایس وجود دارد که به‌طور مثال برای کارکردهایی نظیر فعال نگه داشتن ساعت داخلی دیوایس در زمان خاموش بودن تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین باز هم این روش به‌صورت کامل نمی‌تواند مانع از ردیابی و نفوذ به تلفن‌های همراه شود!
البته این گزارش یک نکته‌ی مثبت و امیدوارکننده هم برای کاربران دارد و آن‌هم این است که با خریدن دیوایس‌های نظیر گلکسی‌های جدید سامسونگ و آیفون‌های اپل که به باتری غیر قابل بیرون آوردن مجهز هستند، می‌تواند خیالشان از اینکه سارق یا فرد یابنده با بیرون آوردن باتری از ردیابی آن جلوگیری کند، راحت باشد؛ شاید دیوایس‌هایی مانند جی‌ ۵ ال‌جی که دارای باتری قابل جداسازی هستند، از این نظر بیشتر مورد پسند سارقان باشند!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا