اخبار

درآمد ۲۰۶٫۹۱۰ میلیارد ریالی دولت از ایرانسل

irancell2015

مدیرعامل ایرانسل درآمدهای دولت از محل پروژه ایرانسل طی ۹ سال گذشته را ۲۰۶٫۹۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۴۰٫۵۵۴ میلیارد ریال پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت طی ۹ سال گذشته بوده است.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، علیرضا قلمبر دزفولی در نشست رسانهای به مناسبت نخستین سالروز بهرهبرداری از شـبکه نسل ۳ و ۴ ایرانسل، حق امتیاز صدور پروانه ۲G، ۳G و وایمکس، تسهیم درآمد، شمارهگذاری، خدمات اجباری عمومی، حق رگولاتوری، حق فرکانسهای واگذاری در باند GSM، حق فرکانسهای مایکروویو، هزینه اتصال متقابل، گمرک و عوارض، مالیات بر درآمد، مالیات تکلیفی، خطوط انتقال، هزینه برق، آب، گاز و انرژی و درآمدهای شرکتهای دولتی مخابراتی را از جمله پرداختیهای ایرانسل به دولت برشمرد.

تخصیص پیششماره ۰۹۰۳ به ایرانسل

وی از تخصیص رنج جدید پیششماره ۰۹۰۳ از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ایرانسل خبر داد و افزود: به تدریج این پیششماره وارد بازار میشود.

ویژگیهای شبکه باندپهن ایرانسل

به گفته دزفولی، ایرانسل سال گذشته موفق به امضای توافقنامه ارتقای شبکه به نسلهای سه و چهار و بالاتر تلفن همراه در هفته دولت و راهاندازی شبکه نسل سوم به صورت آزمایشی شد و سوم شهریور ماه ۹۳ شبکه نسل سوم ایرانسل به صورت رسمی و تجاری پس از اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی شد و ارایه سرویس ۴G نیز به فاصله اندکی پس از راهاندازی رسمی ۳G برای اولین بار در کشور آغاز شد.

وی، درباره پوشش سرویسهای ۳G ایرانسل گفت: درحال حاضر بیش از ۴۲۷ شهر و دهستان و ۵۶ مسیر جادهای اصلی در تمامی ۳۱ استان کشور تحت پوشش ۳G هستند و پوشش سرویس ۴G نیز در بیش از ۸۲ شهر تکمیل شده است.

به گفته وی، درحال حاضر ۱۹ هزار سایت BTS نسل دو در شبکه ایرانسل وجود دارد و تعداد کل مشترکان نسلهای دو، سه و چهار به ۴۵ میلیون مشترک رسیده است و دو هزار و ۳۵۵ شهر و دهستان، ۸۵٫۷ درصد از جمعیت و ۳۰ هزار و ۷۵۰ کیلومتر از جادهها را تحت پوشش قرار میدهد.

دزفولی افزود: شبکه نسل سه ایرانسل دارای چهار هزار و ۲۵۰ سایت است و ۱۲٫۵ میلیون مشترک، ۴۲۷ شهر و دهستان و ۳۵٫۸ درصد جمعیت را تحت پوشش قرار میدهد و ترافیک دیتای روزانه آن ۱۸۰ ترابایت است.

وی ویژگیهای شبکه نسل چهار ایرانسل را نیز برخورداری از یک هزار و ۷۵۰ سایت با یک میلیون سیمکارت USIM، ۸۲ شهر تحت پوشش، ۱۱٫۶ درصد جمعیت تحت پوشش و ۲۰ ترابایت ترافیک دیتای روزانه برشمرد.

مدیرعامل ایرانسل، شبکه پهنباند ایرانسل را نیز دارای هفت هزار سایت پهنباند همراه و ثابت، ۱۳ میلیون مشترک پهن باند، ۴۲۷ شهر و دهستان تحت پوشش با ۲۳ میلیون  گوشی هوشمند و ۳۰۰ ترابایت ترافیک دیتای روزانه عنوان کرد.

راهاندازی آزمایشی شبکه TD-LTE ایرانسل

دزفولی با اشاره به اینکه ایرانسل در اول شهریور ماه ۹۴ پروانه شبکه انتقال داده مبتنی بر بیسیم ثابت سراسری (TD-LTE) را دریافت کرد و دوم شهریور ماه ۹۴ نسبت به افتتاح آزمایشی آن اقدام کرد، گفت: در سال ۲۰۱۰ نخستین آزمایشهای میدانی شرکت اریکسون همراه با شرکت Reliance Industries در هند که طی آن به سرعت ۸۰ مگابیت بر ثانیه دست یافتند، صورت گرفت و در سال ۲۰۱۱، شرکت China Mobile با همکاری شرکت هواوی، سرویس LTE-TDD را در شش شهر چین به صورت آزمایشی راهاندازی کرد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۲ سرویس LTE-TDD به عنوان سرویس نسل۴ توسط  Soft Bank در ژاپن و در سال ۲۰۱۳ در آمریکا راهاندازی شد. همچنین در سال ۲۰۱۴ نخستین سرویس تجاری LTE-TDD در خاورمیانه و شرق آفریقا و در سال ۲۰۱۵ نخستین شبکه LTE – TDD  در ایران توسط ایرانسل راهاندازی میشود.

دزفولی همچنین به افتتاح نخستین شبکه وایفای عمومی کشور و بهرهبرداری از شش هزارمین سایت ۳G/4G ایرانسل در روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

۷٫۲ میلیارد اتصال تلفن همراه در دنیا

دزفولی درباره روندهای جهانی دیتا گفت: ۵۰ میلیارد دستگاه به صورت بیسیم به هم متصل خواهند شد و درحال حاضر ۷٫۲ میلیارد نفر با خطوط تلفن همراه و یک میلیارد خانه با خطوط تلفن ثابت به هم متصل هستند.

وی افزود: در هر ۲۴ ساعت، ۲٫۷ میلیارد دلار مبادلات مبتنی بر تجارت الکترونیک انجام و ۷۰۰ هزار کاربر جدید به کاربران اینترنت افزوده میشود. همچنین در همین زمان ۱۴٫۴ میلیارد جستجو از طریق موتور جستجوی گوگل و ۱۹۷ میلیارد ایمیل در سراسر جهان ارسال میشود و ۲٫۷ میلیارد عکس به اشتراک  گذاشته و ۳۲۸ میلیون برنامه کاربردی دانلود میشود.

روند توسعه LTE در دنیا

مدیرعامل ایرانسل درباره روند توسعه LTE در دنیا گفت: در سال ۲۰۰۴ شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان یک استاندارد بینالمللی در حوزه ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد اما در سال ۲۰۰۷ بود که شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعتهای ۱۴۴ مگابیت بر ثانیه و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه با استفاده از LTE را مورد آزمایش قرار دادند.

وی ادامه داد: یک سال پس از این تاریخ بخش ارتباطات رادیویی ITU، ملزومات استاندارد سیستمهای نسل ۴ را تعریف کرد و در سال ۲۰۰۹ شرکتهای نوکیا زیمنس (NSN) و LG با مشارکت یکدیگر اولین تست کامل (End-to-End) عملکرد LTE را با موفقیت انجام دادند.

به گفته دزفولی، نخستین شبکه LTE در دسترس عموم در جهان، در سال ۲۰۰۹ توسط Teliasonera و اریکسون به عنوان اپراتور پیشرو در شهرهای استکهلم و اسلو، راهاندازی شد و نخستین سرویس GPRS (اینترنت همراه ۲G) به صورت تجاری، پیش از این در سال ۲۰۰۰ توسط همین اپراتور ارایه شده بود.

وی گفت: در سال ۲۰۱۰ خدمات ۴G/LT توسط Verizon Wireless برای اولین بار در ۳۸ شهر آمریکا و با سرعت دانلود پنج تا ۱۲ مگابیت برثانیه، در سال ۲۰۱۱ در کره جنوبی توسط LG U+ و SK Telecom در شهر سئول، در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه توسط اتصالات در امارات متحده عربی، در سال ۲۰۱۳ در فرانسه توسط Orange و در سال ۲۰۱۴ نیز برای نخستین بار در ایران توسط ایرانسل راهاندازی شدند.

رشد ۱۱ برابری ترافیک دیتای همراه در جهان

وی درباره پیشبینی روند رشد جهانی دیتای همراه در جهان نیز گفت: رشد تجمعی مصرف دیتای همراه در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۱۸، هفتاد درصد خواهد بود و ۱۰ میلیون نفر از وسایل الکترونیکی که تا سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوریهای همراه با یکدیگر در ارتباط (شامل دستگاههای متصل به هم یا M2M) خواهند بود، ترافیک دیتای همراه در جهان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به میزان ۱۱ برابر رشد خواهد داشت و برآورد میزان ترافیک ماهانه دیتای همراه در سال ۲۰۱۸ نیز به ۱۵ اگزابایت خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل ایرانسل، درحال حاضر ۲٫۹ میلیارد مشترک پهن باند همراه وجود دارد و ۱٫۳ میلیارد گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شده و تعداد کاربران اینستاگرام به ۳۰۰ میلیون نفر و کاربران واتساپ به ۸۰۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

دزفولی از وجود ۳۲۲ شبکه ۴G در ۱۳۳ کشور جهان با ۶۳۵ میلیون مشترک خبر داد و گفت: تعداد شبکههای نسل سوم در دنیا نیز به ۶۰۳ شبکه در ۲۱۶ کشور جهان با ۱٫۹ میلیارد مشترک رسیده است.

وی افزود: پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۰ تعداد مشترکان تلفن همراه خاورمیانه و آفریقا به ۹۷۰ میلیون مشترک برسد که از این میزان ۲۱۰ میلیون مشترک نسل چهارم تلفن همراه خواهند بود و ترافیک دیتای همراه نیز ۱۴ برابر شده و مصرف ماهیانه دیتا به ازای هر گوشی هوشمند به پنج گیگابایت افزایش یابد.

رشد ۱٫۳۸ درصدی GDP به ازای افزایش ۱۰ درصدی ضریب نفوذ پهن باند

دزفولی با اشاره به گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۲ گفت: به ازای هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، تولید ناخالص ملی ۱٫۳۸ درصد رشد خواهد داشت و IAE نیز در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد اثر پهن باند همراه روی تولید ناخالص ملی آمریکا در سال ۲۰۱۷، معادل بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود و بیش از  یک میلیون شغل جدید در اثر توسعه پهن باند همراه درآمریکا ایجاد خواهد شد.

وی افزود: طبق گزارش ITIF در سال ۲۰۱۳ نیز به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، نرخ اشتغال ۰٫۲ درصـد رشد خواهـد داشت و طبق گزارش IAE، تا سال ۲۰۱۷ بیش از  یک میلیون شغل جدید در اثر توسعه پهن باند همراه درآمریکا ایجاد خوهد شد.

به گفته دزفولی، Analysis Mason نیز گزار داده است بـه ازای هر یک درصد افـزایش ضریب نفوذ پهنباند، نرخ بهرهوری تولید ۰٫۱۳ درصد رشد خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل ایرانسل، گزارش Criterion Economics نیز حاکی از آن است که صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال ۲۰۰۷ در آمریکا، ۳۰۰ میلیارد دلار معادل ۲۲ درصد از کل صرفه اقتصادی بوده است و ITU اعلام کرده است استفاده از اینترنت پهن باند، منـجر به شش درصد افزایش در صادرات شـرکت های تولیدی و ۱۰ درصد افزایش در فروش شرکتهای خدماتی میشود.

رشد ۳۱ درصدی گوشیهای هوشمند در شبکه ۳G ایرانسل

دزفولی، از رشد ۳۱ درصدی تعداد گوشیهای هوشمند روی شبکه نسل سوم ایرانسل خبر داد و گفت: در همین حال تعداد گوشیهای ۴G نیز ۳٫۲ برابر شده است و در مجموع ۲۳ میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل وجود دارد.

وی همچنین به رشد ۸۰ درصدی تعداد کاربران دیتای همراه ایرانسل اشاره کرد و افزود: ۱۳ میلیون نفر کاربر خدمات پهن باند ایرانسل هستند و ۲۲٫۵ میلیون نفر کل کاربران دیتای همراه ایرانسل را تشکیل میدهند.

مدیرعامل ایرانسل از ۳٫۵ برابر شدن میزان مصرف دیتای همراه به ازای هر کاربر خبر داد و گفت: میزان استفاده روزانه از دیتای همراه نیز شش برابر شده است و ۸۵ درصد مصرف کل دیتای شبکه ایرانسل به پهن باند تعلق دارد.

وی از ۹ برابر شدن سرعت استفاده از دیتای ۴G در مقایسه با ۳G و ۱۱ برابر شدن سرعت استفاده از ۳G در مقایسه با ۲G و ۱۰۰ برابر شدن سرعت استفاده از ۴G در مقایسه با ۲G خبر داد.

دزفولی، از مهمترین برنامههای کاربردی عرضه شده روی شبکه باندپهن ایرانسل را گیشه، نشان، پیشنهاد، کتابخوان، پدیدار، دانا، بازیک، ریتم و زوم عنوان کرد.

دزفولی، محصولات و خدمات سازمانی ایرانسل را نیز سامانه تعیین موقعیت، سامانه تعاملات دوسویه USSD، سامانه ارسال پیام کوتاه مخصوص سازمانها، خدمات ارتباطات یکپارچه سازمانی، خدمت ماموریت آنلاین و شـبکه اختصاصی تلفن همراه اعلام کرد.

ایرانسل دارای گستردهترین شبکه رومینگ بینالملل ایران

وی درخصوص شبکه رومینگ بین‌‌الملل ایرانسل نیز توضیح داد: رومینگ سیمکارتهای دائمی بـا ۴۲۱ اپراتور دنیا و رومینگ سیمکارتهـای اعتباری با ۱۵۸ اپـراتور دنیا برقرار است و ایرانسل تنها اپراتور ایرانی دارای قرارداد رومینگ دیتا با ۳۱۵ اپراتور است و امکان استفاده از کدهای دستوری و کارت شارژ در اپراتور کشورهای مقصد نیز فراهم است.

دزفولی افزود: همچنین امکان استفاده از سیمکارتهای ایرانسل در طول پروازهای بینالمللی و سفرهای دریایی برای اولین بار با ۲۱ خط هوایی و کشتیرانی فراهم شد.

مدیرعامل ایرانسل در سخنان خود از افزایش میزان فروش الکترونیکی شارژ ایرانسل به ۶۸٫۴ درصد از کل فروش و افزایش  فروش شارژ مستقیم (eCharge) به ۴۰٫۸ درصد از کل فروش اشاره کرد.

سرمایهگذاری هزار میلیاردی ایرانسل روی M2M

مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در این نشست به افتتاح پروژه M2M ایرانسل در روز گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در این پروژه دو یا چند شی در فضای اینترنت یا شبکه اختصاصی امن همراه  بر بستر ارتباطات بی سیم یا با سیم به یکدیگر متصل میشوند. ارتباطات M2M غالبا یک ارتباطات راه دور و نظارتی است که در مفهوم بالاتر و به ازای کاربرد در تمامی صنایع و خدمات مرتبط آنها مبنای یک مفهوم شناخته شده با نام اینترنت اشیا (IOT) است.

وی با اشاره به رشد پر شتاب خدمات M2M در دنیا افزود: تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد دستگاه متصل خواهند شد و بیش از ۵۰۰ اپراتور موبایل در۱۹۰ کشور جهان تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار M2M خواهند شد و بیش از ۲۵۰ میلیون ارتباط خودروهای هوشمند تا پایان سال ۲۰۲۰ در سراسر دنیا برقرار میشود.

وی، کل سرمایهگذاری در نظر گرفته شده برای خدمات دستگاه به دستگاه در شرکت ایرانسل را بالغ بر یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن این پروژه امکان اتصال انواع شرکتها و سازمانها و ارایه صدها خدمت مختلف بر این بستر فراهم میشود و نقش کلیدی در اشتغالزایی و ارایه خدمات دولت همراه خواهد داشت و بستر ارتباطی امنی را ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل افزود: درحال حاضر بیش از ۲۶۰ هزار سیمکارت M2M فعال در شبکه ایرانسل وجود دارد و به بیش از ۲۰۰ سازمان مختلف خدمات ارایه شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا