اخبار

به دنبال طرح رجیستری: خداحافظی موبایل‌های «آیفون» با ایرانیان

اولین بار در سال ۸۵ طرح رجیستری تلفن‌های همراه به اجرا در آمد که در عمل چندان موفق نبود و دولت‌مردان ترجیح به کنار گذاشتن آن دادند. طی سال جاری نهاد مبارزه با قاچاق کالا با گسترش فعالیت خود تصمیم به اجرایی کردن دوباره این طرح گرفت و بدین ترتیب، تنها تلفن‌های همراهی که شماره سریال آن‌ها در سامانه گمرک به ثبت رسیده باشد اجازه فعالیت دارند و به سایر تلفن‌های همراه از سوی اپراتورها خدماتی ارائه نخواهد شد.
پدیده قاچاق موبایل مدت‌هاست دست در گریبان مردم ایران بوده و به دنبال خود دلالان و کاسبان بسیاری را تطمیع می‌کند. محصولات بسیاری از تولیدکنندگان موبایل‌های چینی در کنار برندهای معتبر امریکایی نظیر اپل و بلک بری به‌صورت قانونی وارد کشور نمی‌شوند و همین مسئله، گلوگاه تجارت بین ایران و این‌گونه کمپانی‌هاست.
طرح رجیستری موبایل‌ها لزوما نیاز به وجود اطلاعات تلفن همراه در سامانه‌های گمرکی نیست، بلکه اگر عرضه‌کننده به‌صورت رسمی در ایران ایجاد نمایندگی کرده باشد، مانعی برای کارکرد آن دستگاه وجود نخواهد داشت. گرچه این موضوع در مورد تلفن‌های همراه فعلی موجود در بازار صدق می‌کند و برای آینده قابل تعمیم نیست.

عباس نخعی، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف در این باره اظهار داشت :

کمپانی آیفون تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری، فرصت تاسیس نمایندگی در کشور را دارد. ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تاسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع‌آوری خواهند شد.
اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

بدین ترتیب تلفن‌های همراه صاحبان آیفون‌ اپل و یا هرنوع تلفن همراهی که به‌صورت رسمی در ایران فاقد نمایندگی هستند از ۱۲ مردادماه سال جاری جمع‌آوری خواهند شد و اجازه فعالیت به آنان داده نمی‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا