اخبار

رایانه هایی که دنیا را تغییر دادند

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا، این تصاویر اغلب از کامپیوترهای نگهداری‌شده در موزه‌ها تهیه شده اند:
کامپیوتر Harwell Dekatron
این کامپیوتر انگلیسی که با عنوان WITCH (مخفف Wolverhampton Instrument for Teaching Computing from Harwell) نیز شناخته می‌شود، در دهه ۱۹۵۰ میلادی ساخته شد و بیش از ۲.۷ تن وزن دارد. این کامپیوتر در سال ۲۰۱۳ برای دومین بار به عنوان قدیمی ترین کامپیوتر دیجیتال جهان که هنوز هم کار می‌کند، در فهرست رکوردهای گینس ثبت شد.
کامپیوتر Pilot ACE
کامپیوتر Pilot ACE در دهه ۱۹۵۰ میلادی با استفاده از ۸۰۰ لامپ خلاء ساخته شده و قادر است اعداد اعشاری شناور را که برای محاسبات علمی ضروری هستند، محاسبه کند.
کامپیوتر IBM 1401
این کامپیوتر که در سال ۱۹۵۱ میلادی ساخته شد، اولین عضو خانواده بسیار موفق سری IBM 1400 است که به منظور ذخیره اطلاعات و جایگزینی با کارت‌‌های پانچ ساخته شد. مجموعا ۱۲ هزار عدد از این کامپیوتر ساخته شده و برخی از کشورها تا دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز از آن‌ها استفاده می‌کردند.
کامپیوترIBM 729
کامپیوتر IBM 729 Magnetic Tape Unit در واقع یک سیستم اختصاصی ذخیره‌سازی اطلاعات در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که از نوارهای مغناطیسی به طول حداکثر ۷۳۱ متر و عرض حداکثر ۲۶ سانتیمتر، برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کرد.
کامپیوتر (EAI Pace (TR 48
کامپیوتر (EAI Pace (TR 48 در واقع یک کامپیوتر رومیزی به طول ۱.۲ متر، عرض ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شد. وزن این کامپیوتر بین ۱۴۵ تا ۱۹۲ کیلوگرم بود و کاملترین کامپیوتر رومیزی زمان خود محسوب می‌شد.
کامپیوتر Control Data 6600
کامپیوتر CDC6600 اولین سوپر کامپیوتر موفق در تاریخ محسوب می شود و توان پردازشی آن به سه مگافلاپ می‌رسد. این کامپیوتر در بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ میلادی، سریع‌ترین کامپیوتر جهان محسوب می‌شد.
کامپیوتر Endim 2000
کامپیوتر آنالوگ Endim 2000 با استفاده از لامپ‌های خلا در جمهوری دموکراتیک آلمان سابق طراحی و ساخته شده است. از این کامپیوتر تنها ۲۰ نمونه ساخته شده است.
کامپیوتر Meda 42TA
کامپیوتر Meda 42TA یکی از آخرین کامپیوترهای هیبریدی آنالوگ بود که در چک‌اسلواکی ساخته شد. این دستگاه در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی ساخته شد و در بسیاری از کشورهای کومونیستی مورد استفاده قرار می گرفت.
کامپیوتر HDR 75
کامپیوتر HDR 75 یک کامپیوتر هیبریدی کوچک است که در دانشگاه فنی درسدن ساخته شد.
کامپیوتر ICL 7500
کامپیوترهای ICL مجموعه‌ای از کامپیوترها و ترمینال‌ها بودند که در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط یک شرکت انگلیسی به نام ICL ساخته شدند. این کامپیوترها با طراحی زیبا و کم حجم امکان استفاده در هر محیطی را داشتند و در دهه ۱۹۸۰ میلادی امکان اجرای جدیدترین بازی ها را برای کاربران فراهم می کردند.

منبع : ایرنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا