اخبار

سامسونگ تراشه ۵ نانومتری تولید می کند

این روزها شرکت های تولیدکننده پردازده ها به دنبال این موضوع هستند که با کوچک کردن تراشه های خود بتوانند از عملکرد بالاتر و مصرف انرژی پایین تری استفاده کنند. به دنبال همین موضوع به نظر می رسد که سامسونگ با استفاده کردن از ابزارها و پلتفرم های دو شرکت‌ Cadence و Synopsys، به دنبال آن است که تراشه هایی ۵ نانومتری را مبتنی بر فناوری EVU تولید کند. این موضوع توسط کارخانه تولید تراشه این شرکت نیز تایید شده است. سامسونگ فاندری که وظیفه تولید پردازده ها را برعهده دارد، بیان کرده است که از پلتفرم Synopsys Fusion Design و راهکارهای Cadence Full-Flow Digital Solution به‌ منظور توسعه‌ فناوری تراشه‌ های ۵ نانومتری خود برای تولید هسته‌های آرم کورتکس A53 و آرم کورتکس A57 استفاده خواهد کرد.

سامسونگ در حال حاظر بزرگ ترین تولیدکننده گوشی های هوشمند بوده و باتوجه به رقابت شدید با هواوی، به نظر می رسد که شدیدا به دنبال نوآوری های سخت افزاری مناسب برای بهبود عملکرد دستگاه های خود است. از این رو با استفاده کردن از فناوری های دو شرکت نام برده شده، در پی ساختن تراشه هایی جدید بوده که مصرف کمتر انرژی‌، عملکرد بهبود یافته ‌تر و اندازه‌ بهینه ‌سازی ‌شده دارد. گفتنی است این تراشه ها با عنوان PPA به‌ معنی (Power, Performance, Area) شناخته می شوند. تراشه های مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری این شرکت برپایه‌ ترانزیستورهای FinFET با معماری جدید و مبتنی ‌بر فناوری‌های DUV و EUV تولید می ‌شوند که این تکنولوژی استفاده شده سبب آن خواهد شد که طراحان توانایی استفاده مجدد از تراشه‌های ۷LPP IP روی IC‌ های طراحی ‌شده برای تراشه‌ های ۵ نانومتری را بدست آورند.

لازم به ذکر است که فناوری تولید تراشه های ۵ نانومتری باعث خواهد شد که ۲۵ درصد بازدهی بیشتر، ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتر و ۱۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به تراشه های ۷ نانومتری به دست آید. گفته می شود که مجموعه ابزارهای شرکت‌ های Candence و Synopsys که به تأیید سامسونگ رسیده، کامپایلرها، ابزارهای سنجش ارزیابی، ابزارهای بهینه ‌سازی مدارهای پاور و ابزارهای ویژه‌ فناوری EUV را شامل می ‌شود. با  در نظر گرفتن این موضوع که تراشه های ۵ نانومتری در مقایسه با تراشه های ۷ نانومتری به لایه‌های بیشتری از EUV نیاز دارد، انتظار می رود که این تکنولوژی در آینده نزدیک به کارخانه‌ی Hwaseong سامسونگ نیز برسد. بنابر وعده های داده شده، خط تولید این تراشه ها در سال ۲۰۱۹ تکمیل و تولید آن در ۲۰۲۰ و با هزینه ای بالغ بر ۴.۶۱۵ میلیارد دلار آغاز شود.


بیشتر بخوانید

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا