اخبار

سرعت اینترنت موبایل تا سال ۹۶ به ۵ مگابیت خواهد رسید

فاز نخست شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد و حالا باید منتظر تغییرات ناشی از این رخداد باشیم. گفته می شود با آغاز فعالیت این شبکه سرانه ترافیک در کشور از ۱۴ کیلو بیت بر ثانیه، ۲٫۵ برابر رشد خواهد کرد و به ۳۸ کیلو بیت بر ثانیه خواهد رسید.
همانطور که در اخبار خواندید، شبکه ملی اطلاعات پس از ۱۱ سال تاخیر بالاخره رخ نمود و قرار است افزایش کیفت و سرعت در دسترسی به سایت ها و سرویس های داخلی با تعرفه ای به مراتب ارزان تر را به ارمغان بیاورد.
این شبکه ملی در سه فاز تعریف شده که فعلا فاز اول راه اندازی شده است و فازهای دوم و سوم حداکثر تا اردیبهشت ۹۶ آغاز به کار می کنند. با راه اندازی کامل این شبکه شاخص هایی نیز باید به دست آیند.
نخستین شاخص مورد نظر افزایش سرانه ترافیک اینترنت به ۲٫۵ برابر است. بر مبنای شاخص مذکور، سرانه ترافیک اینترنت به ازای هر کیلو بیت بر ثانیه از شهریور ماه سال ۹۲ که یک کیلو بیت بود، در اردیبهشت ۹۶ باید به ۳۸ کیلو بیت بر ثانیه برسد.
درشاخص های تعیین شده برای نسبت ترافیک داخلی به ترافیک ارتباطات خارج از کشور، نیز باید تا پایان بهمن ماه شاهد افزایش این نسبت و کسب نسبت ۵۰ درصدی باشیم. طبق برنامه ریزی های انجام شده، تا اردیبهشت ۹۶ نسبت ترافیک داخلی به خارج از کشور باید به ۵۵ درصد برسد؛ یعنی ۵۵درصد حجم ترافیک اینترنت در داخل کشور تبادل شود.
در راستای تعدیل هزینه های دسترسی به ارتباطات پرسرعت نیز تغییراتی ایجاد شده است. هم اکنون شاخص نسبت هزینه سالیانه دسترسی به اطلاعات به درآمد سرانه حدود ۳ درصد است که کمترین رقم ممکن برآورد می شود.
همچنین بر مبنای شاخص های تعیین شده، ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت پرسرعت خانگی که هم اکنون ۴۰ درصد است، باید تا پایان اردیبهشت ۹۶ به ۶۵ درصد بر مبنای خانوار برسد. طبق این برنامه ریزی ها ضریب دسترسی به اینترنت موبایل باند پهن از ۳۰ درصد فعلی باید به بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد.
طبق این برآوردها، تا پایان اردیبهشت ۹۶ متوسط سرعت دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از ۳ مگابیت بر ثانیه به ۵ مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت پرسرعت موبایل از ۲ مگابیت بر ثانیه به ۴ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا