اخبار

سیستم بیدار باش اندروید باعث تخلیه سریع باتری می شود !

طبق گزارشات وجود یک باگ در سیستم عامل اندروید سیستم بیدار باش را تحت تاثیر قرار داده و موجب تخلیه سریع شارژ باتری حتی بدون استفاده از گوشی می شود.
به گزارش کلیک، طی چند ماه گذشته، تعداد  زیاد و رو به افزایشی از کاربران گوشی های اندرویدی مشکلاتی را با طول عمر باتری خود به خصوص با حالت های deep sleep و Doze Mode گزارش کرده اند. این طور که مشخص است مقصر اصلی این قضیه قابلیت بیدار باش (wakelock) سیستم بک آپ اندروید است که از ورود ترمینال به حالت خواب عمیق در زمانی که صفحه خاموش است جلوگیری می کند. این مشکل ابتدا توسط یکی از کاربران گوشی های Huawei Nexus 6P که از اندروید خام AOSP گوگل استفاده می کند، تشخیص داده شد و اکنون به نظر می رسد که مشکل ذکر شده بسیاری از گوشی هایی که دارای اندروید مارشمالو ۶ هستند را تحت تاثیر قرار داده است.
ممکن است بعضی از خوانندگان این مطلب با اصطلاح “بیدار باش” (wakelock) آشنا نباشند. برای این دسته از خوانندگان باید توضیح دهیم که این یک مکانیسم مدیریت انرژی در سیستم عامل اندروید است که از غیر فعال شدن و خاموش شدن برخی اجزای خاص گوشی جلوگیری می کند.
بخشی از سیستم بیدار باش می تواند هنگامی که صفحه گوشی خاموش است، پردازنده را فعال نگه دارد که این برای اپلیکیشن هایی که نیاز به فعالیت در پس زمینه دارند مفید است. اما از طرف دیگر، سیستم بیدار باش می تواند در عملکرد باتری نیز تاثیر بگذارد و بنابر این فعالیت آن باید به طور کامل توسط سیستم عامل مدیریت و کنترل شود.
مشکل این است که به نظر می رسد گزینه Back up my data (تهیه نسخه پشتیبان از داده ها) در اندروید ۶ از قابلیت بیدار باش استفاده کرده و در بعضی از دستگاه ها باعث مصرف بیش از حد باتری می شود. این مشکل توسط یک اپلیکیشن جانبی به نام BetterBatteryStats کشف شده است. این اپلیکیشن قادر است بیدار باش های فعال را شناسایی کرده و میزان باتری که توسط آن ها به هدر می رود را نشان دهد.
 
battery-wakelock
 
طی ماه های گذشته از زمانی که اولین بار این مشکل کشف شده است، کاربران گوشی های هوشمند زیادی وجود مشکل مشابهی را در دستگاه خود تایید کرده اند که شامل دستگاه هایی مثل Google Nexus، Samsung Galaxy S6، Galaxy S7 و Samsung Galaxy Note 4 با اندروید ۶ می شود.
ظاهرا بعضی از کاربران با غیر فعال کردن گزینه Back up my data و حذف کش پارتیشن های گوشی (wipe cache partition) و سپس فعال سازی مجدد قابلیت بک آپ توانسته اند مشکل را به صورت موقت حل نمایند. عده ای دیگر از کاربران مدعی هستند که با غیر فعال سازی کامل قابلیت Back up my data مشکل حل می شود.
حال مشکل از هر چه که باشد شما با استفاده از اپلیکیشن BetterBatteryStats یا اپلیکیشن های مشابه نظارت بر باتری می توانید متوجه شوید که آیا گوشی شما نیز با این مشکل مواجه است یا نه. برای غیر فعال کردن سیستم بک آپ خودکار، پس از ورود به منو تنظیمات (Settings) گزینه ای شبیه به Backup & reset را بیابید و تهیه بک آپ خودکار را غیر فعال نمایید.
البته باید توجه داشته باشید که با انجام این کار دیگر پشتیبانی از اطلاعات شخصی شما شامل رمز های وای فای، تنظیمات و اطلاعات مربوط به حساب کاربری تهیه نمی شود و در صورت از دست دادن آن ها قادر به بازیابی نیستید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا