اخبار

ضرر های استفاده از نرم افزار غیر اورجینال

در دنیا و به خصوص در ایران ، بسیاری از مردم به خیال و نیت صرفه جویی در هزینه هایشان اقدام به دانلود نرم افزار های قفل شکسته و به اصطلاح کرک شده می کنند . به طور مثال اکثر قریب به اتفاق نسخه های ویندوز مورد استفاده در ایران از نوع غیر اورجینال می باشند . همین قضیه در مورد سایر نرم افزار ها ، از قبیل نرم افزار های علمی و کاربردی و آموزشی ، صادق است . چیزی که اکثر مردم ایران نمی دانند این است که تمامی این نرم افزار ها توسط افرادی کرک می شوند و قفلشان شکسته می شوند که دارای معلومات بالایی در زمینه هک و ویروس هستند و یک ضرب المثل قدیمی است که می گوید هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد .
 

ضرر های استفاده از نرم افزار غیر اورجینال

اکثر هکر هایی که اقدام به شکستن قفل برنامه هایی مانند ویندوز ایکس پی یا ویندوز سون یا ویندوز ۸ یا کامپایلر ویژوال استودیو و یا سایر نرم افزار های گران قیمت می کنند ، بوسیله تسلط بالایی که در زمینه هک و برنامه نویسی سیستم دارند اقدام به قرار دادن رخنه ها و راه های نفوذ تعمدی در سیستم های قربانی می کنند و زمانی که یک فرد یا شرکت یا سازمان به خیال باطل خود ، صرفه جویی کرده و یک نرم افزار ده میلیون تومانی را به طور کرک شده و قفل شکسته به قیمت هزار تومن خریداری می کند ، در حقیقت سرنوشت خود و سازمان و شرکتش را در اختیار این افراد هکر قرار می دهد و خودش با دست خودش راه نفوذی برای آن افراد هکر در سیستم کامپیوتری خود قرار می دهد . به این ترتیب شاید در مرحله ای از کار ده یا بیست یا سی میلیون تومن صرفه جویی کرده باشد ولی در واقع سرنوشت و امنیت شرکت و سازمان چند صد میلیارد تومنی خود را با دست خودش به مخاطره انداخته و آن را در معرض نفوذ افراد بد اندیش قرار می دهد .

شرکت های بزرگ نرم افزاری

البته تا اینجا ما فرض را بر آن گذاشته ایم که شرکت های بیگانه مانند مایکروسافت خودشان با ما صادق هستند و خطری از ناحیه آنها متوجه ما نمی شود . که مطالعه تاریخ چند هزار ساله تمدن بشر نشان می دهد که در شرایط بحرانی و خطر مانند زمان روی دادن جنگ بین کشورها ، سازمان ها و شرکت های هر کشوری امکانات خود را برای ضربه زدن به دول متخاصم در اختیار حکومت مرکزی اشان قرار داده اند . چیزی که در مورد شرکت آمریکایی مایکروسافت نیز صادق است .
افشاگری های ادوارد اسنودن که مدتی به عنوان متخصص کامپیوتر در استخدام سازمان های امنیتی آمریکا بود و مدتی پیش به روسیه پناهنده شد نیز تایید کننده این مطلب است . بر طبق افشاگری های آقای اسنودن دولت آمریکا از تمام شرکت های کامپیوتری آمریکا به عنوان وسیله ای برای جاسوسی از دولت ها و افراد متخاصم استفاده می کند . بر طبق این افشاگری ها دولت آمریکا با استفاده از رواج شرکت های آمریکایی در سراسر دنیا اقدام به آنالیز ترافیک اینترنت در دول متخاصم خود می کند و به این ترتیب با نفوذ به درون سری ترین لایه های حکومت های دیگر ، به آسانی و به ارزانی اقدام به کسب اطلاعات جاسوسی می کند .
البته برای پی بردن به این حقیقت نیازی نبود که منتظر بمانیم تا آقای اسنودن به روسیه پناهنده شود و افشاگری کند . هر کس که اندکی تاریخ بشر را مطالعه کند می توانست این اقدام دولت آمریکا را پیش بینی کند .
یکی از راه های رفع این خطر این است که از سیستم عامل ها و نرم افزار های متن باز مانند لینوکس استفاده کنیم . این نرم افزار ها هم رایگان هستند و هم چون کد منبع شان آزاد است ، لذا بسیار امن تر هستند .
در ضمن این نرم افزار ها علاوه بر رایگان و امن بودن ، قانونی هم هستند . به طور مثال الان اگر یک فرد ایرانی با لپ تاپش که ویندوز غیر اورجینال دارد به یک کشور اروپایی پیشرفته سفر کند ، همواره این خطر برایش وجود دارد که توسط پلیس آن کشور به اتهام نقض قانون و سرقت غیر قانونی نرم افزار کرک شده ، دستگیر و جریمه و یا زندانی شود . ولی اگر همین فرد با لپ تاپی که جدیدترین لینوکس هم در آن نصب شده است به اروپا سفر کند ، کوچک ترین خطری متوجه او نیست .
 
منبع : زومتک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا