اخبار

فرانسه دستور منع ردگیری کاربران ویندوز ۱۰ را توسط مایکروسافت صادر کرد

کمیسیون حفاظت از داده‌های فرانسه (CNIL) به مایکروسافت دستور “توقف جمع‌آوری گسترده‌ی داده‌های کاربران” و “توقف ردگیری وب‌گردی کاربران ویندوز ۱۰ بدون رضایت آن‌ها” را داده است. به موجب اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده است، CNIL اعلام کرده است که مایکروسافت همچنین باید در جهت تضمین “امنیت و محرمانگی” اطلاعات شخصی کاربران خود نیز اقدام کند، چرا که این شرکت در شرایطی به موجب توافق “Safe Harbor”، به انتقال داده به ایالات متحده‌ی آمریکا ادامه می‌دهد که دادگاهی در اتحادیه‌ی اروپا در ماه اکتبر آن را باطل کرده‌ است. به گفته‌ی CNIL، مایکروسافت فرصتی سه ماهه برای پیروی از این دستورات دارد.
CNIL، دیده‌بان حریم خصوصی فرانسه، تصمیم خود را بر پایه‌ی تحقیقاتی که بین ماه‌های آوریل و ژوئن سال جاری انجام شده، اتخاذ کرده است. این سازمان می‌گوید، ارگان‌های اروپایی حفاظت از اطلاعات دیگری نیز پس از انتشار ویندوز ۱۰ در ماه ژوئن گذشته، با تشکیل یک “گروه ارتباطی”، شیوه‌های جمع آوری داده توسط مایکروسافت را زیر نظر گرفته‌اند. در سپتامبر سال ۲۰۱۵، تری میرسون، مدیر بخش ویندوز مایکروسافت، در پاسخ به نگرانی‌های روزافزون مرتبط با حریم خصوصی در ویندوز ۱۰، اعلام کرد که این سیستم عامل اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند تا عملکرد بهتری را برای شما ارائه دهد و کاربران قادر به تعیین این هستند که چه اطلاعاتی جمع‌آوری شود.
CNIL با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ میلیون کاربر ویندوز در فرانسه وجود دارد که به دلیل شدت تخلفات و نگرانی‌‌های تعداد زیادی از افراد تصمیم به صدور این اخطار گرفته است. به گفته‌ی CNIL، مایکروسافت در حال جمع‌آوری گسترده و بیش از حد از داده‌های کاربران ویندوز ۱۰ است؛ این داده‌ها شامل مواردی مانند نوع اپلیکیشن‌هایی که کاربران دانلود می‌کنند و مدت زمانی که صرف هر یک از آن‌ها می‌کنند، است. این سازمان در ادامه می‌افزاید که مایکروسافت بدون اطلاع کاربران و بدون دادن حق انتخاب به آن‌ها، از کوکی‌ها، در ایجاد تبلیغات شخصی‌سازی شده‌، استفاده می‌کند. سیستم PIN چهار کاراکتری که برای دسترسی به سرویس‌های مایکروسافت به کار گرفته می‌شود، نیز  ناامن است؛ چرا که هیچ محدودیتی در تعداد دفعات وارد کردن کد وجود ندارد. چنانچه مایکروسافت در طول این مدت سه ماهه، از دستورات CNIL پیروی نکند، احتمالا ارگان یاد شده نسبت به اعمال تحریم‌هایی علیه این شرکت، اقدام خواهد کرد.
در بیانیه‌ی CNIL آمده است:

هدف از این اخطار، منع مایکروسافت از هر گونه تبلیغ در سرویس‌های این شرکت نیست، بلکه هدف این است که کاربران با آگاهی از حقوق خود، در انتخاب‌های خود آزادی عمل داشته باشند.

CNIL در گذشته نیز اخطارهای مشابهی را علیه شرکت‌های فناوری آمریکا صادر کرده است. سال گذشته، این سازمان، گوگل را ملزم به گسترش “حق فراموش شدن” اروپا، جهت پوشش تمام وب‌سایت‌های این شرکت کرد و در اوایل سال جاری نیز دستور منع ردیابی وب‌گردی non-userها توسط فیسبوک را صادر کرد و به این شرکت فرصتی سه ماهه جهت پیروی از این دستور، داد.
در بیانیه‌ای که مایکروسافت به رویترز ارائه داده، آمده است که این شرکت در جهت توسعه‌ی راهکارهای قابل قبول، با CNIL همکاری خواهد کرد.

منبع theverge
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا