اخبار

مقایسه اسنپدراگون ۸۱۰، اسنپدراگون ۸۰۸، اکسینوس ۷۴۲۰، اپل A8 و اتم Z3580 ؛ کدامیک در طول زمان کاهش عملکرد کمتری دارد؟

طی ماه‌های  اخیر اخبار مربوط به داغ شدن اسنپدراگون ۸۱۰  بطور کامل پوشش داده شده است ولی شاید مقایسه زیادی بین نسل‌های اخیر سری اسنپدراگون و سایر پردازنده‌های موبایل مثل اکسینوس سامسونگ، اتم اینتل و A8 اپل صورت نگرفته باشد. در ادامه عملکرد پردازنده‌های ذکر شده را با هم مقایسه می‌کنیم.

 
 
با استفاده از بنچ مارک Geekbench مقایسه‌ای بین پردازنده‌های کوالکام، اپل، سامسونگ و اینتل در زمینه بهترین، متوسط  و پایین‌ترین امتیاز کسب شده توسط آن‌ها صورت گرفته است. گوشی‌های استفاده شده در این مقایسه، اچ تی سی وان ام ۹ با اولین نسل از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰، آیفون ۶ اپل با پردازنده A8، گلکسی اس ۶ با پردازنده اکسینوس ۷۴۲۰، گلکسی نوت ۴ با پردازنده اکسینوس ۵۴۳۳/اسنپدراگون ۸۰۵، ال جی جی ۴ با اسنپدراگون ۸۰۸ و در نهایت زن فون ۲ ایسوس با پردازنده اتم Z3580 هستند.
 
 
در بین پردازنده‌های ذکر شده اسنپدراگون ۸۱۰ با بیشترین اختلاف بین بهترین و بدترین امتیاز کسب شده‌اش  که تا ۶۵ درصد رسیده بدترین عملکرد را داشته است. این امر به این مفهوم است که اولین باری که بنچ‌مارک Geekbench را روی وان ام ۹ اجرا کنید، امتیاز قابل قبولی را کسب خواهید کرد ولی در پنجمین یا دهمین باری که این کار را انجام دهید، گوشی کم کم به طرز قابل توجهی داغ می‌کند و این همان جایی است که عملکرد پردازنده به طرز چشمگیری تا ۶۵ درصد نسبت به بهترین  نتیجه‌ای که قبلا توسط اسنپدراگون ۸۱۰ در همین تست کسب شده کاهش پیدا می‌کند. این امر عملکرد هسته‌های پردازشی را از حداکثر ۲ گیگاهرتز به ۱٫۵ گیگاهرتز و حتی کمتر می‌رساند که همین امر می‌تواند نتایج بنچمارک را به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد.
 
 
پیش از این همین اتفاق را در مورد جی فلکس ۲ ال جی که از اولین نسل پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کند و البته به نسبت کمتری در می نوت پرو شیائومی و اکسپریا زد ۳ پلاس سونی که از نسخه v2.1 اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کنند، دیده بودیم.
 
 
 

 
 
 
 
در این بین چیپ A8 اپل بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت. پردازنده اپل فقط به میزان ۱۰ درصد یا کمی بیشتر نسبت به بهترین عملکرد خود کاهش نشان داد. البته با در نظر گرفتن این که حداکثر فرکانس کاری پردازنده اپل ۱٫۴ گیگاهرتز است این میزان کاهش قابل انتظار است.
 
 
حتی عملکرد پردازنده ۱۴ نانومتری اکسینوس ۷۴۲۰ سامسونگ که در گلکس اس ۶ بکار رفته است نیز تا۴۲ درصد کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که عملکرد پردازنده اتم اینتل جالب توجه است. این پردازنده با حداکثر فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتزی فقط ۲۰ درصد کاهش در عملکرد را تجربه می‌کند.
 
 
وقتی بهترین امتیاز کسب شده توسط هر پردازنده را با میانگین امتیاز کسب شده توسط آن مقایسه می‌کنیم باز هم اسنپدراگون ۸۱۰ بدترین نتیجه را دارد.
 
 
 

 
 
 
اما نتایج حاصل از تست گرافیک واقعا جالب هستند. در این تست هم چیپ A8 اپل پیشتاز است و کاهش عملکردی بسیار ناچیزی دارد. نتیجه جالب دیگر متعلق به اسنپدراگون ۸۰۸ است که در رتبه دوم قرار گرفته است. این پردازنده کمتر از ۵ درصد کاهش در عملکرد دارد که واقعا قابل توجه است. اکسینوس ۷۴۲۰ سامسونگ هم با کاهش عملکردی ۲۳ درصدی چندان عملکد خوبی در این تست ندارد. اسنپدراگون ۸۱۰ فقط در تست مربوط به کاهش عملکرد پردازنده گرافیکی است که عملکرد به نسبت بهتری دارد و در میانه لیست قرار می‌گیرد. این پردازنده کاهش عملکرد ۲۵ درصدی را تجربه می‌کند.  در این تست اسنپدراگون ۸۰۵ است که این بار اجازه نمی‌دهد انتهای لیست خالی از نام اسنپدراگون باشد.
 
 

جمع‌بندی

 
به نظر می‌رسد نسل اول پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۱۰ واقعا گلوگاه حرارتی داشته‌اند به این معنی که با افزایش دمای پردازنده شاهد کاهش قدرت آن هستیم تا از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. کوالکام در نسخه دوم پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ این مشکل را حل کرده است ولی نه به صورت کامل.
 
 
اپل در زمینه ارائه عملکرد قدرتمند بطور مداوم  با کمترین میزان کاهش عملکردی  هم در پردازشگر و هم در پردازشگر گرافیکی بسیار خوب عمل کرده است. این حوزه‌ای است که سایر تولید کنندگان اگر می‌‌خواهند که از زیر سایه اپل خارج شوند بایدتلاش بیشتری به خرج دهند.
 
 
جالب است بدانید که  پردازشگرهای گرافیکی، سیستم روی یک چیپ‌های امروزی را بیشتر از پردازشگرهای مرکزی تحت تاثیر قرار می‌دهند و ضعف پردازشگرهای گرافیکی بیشتر روی عملکرد کلی سیستم روی یک چیپ تاثیر می‌گذارد.
 
 
وقتی میانگین سطح عملکردی را در نظر می‌گیریم، اسنپدراگون ۸۰۸ سطح عملکردی مشابه اسنپدراگون ۸۱۰ ارائه می‌دهد. اما در بدترین سناریوهای ممکن، اسنپدراگون ۸۰۸ بهتر از اسنپدراگون ۸۱۰ است شاید به همین دلیل باشد که ال‌جی تصمیم گرفته تا در پرچمدار جدید خود یعنی جی ۴ از اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده کند
 
 
 
زومیت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا