اخبار

مقایسه بین دستیار صوتی های مختلف ؛ تفاوت های الکسا،سیری،بیکسبی،گوگل اسیستنت و کورتانا چیست؟

در عصر جدید هوش مصنوعی قدرت نمایی می کند و هر آن چیزی را که در کنار ما است در دست گرفته. در این مطلب مقایسه کلی بین دستیار صوتی های مختلف انجام خواهیم داد.
آیا الکسا (Alexa)، سیری (Siri)، بیکسبی (Bixby) ، گوگل (Google assistant) و کورتانا (Cortana) کدام یک بهتر از دیگر عمل می کنند و کدام یک دستیار صوتی بهتری هستند؟
هوش مصنوعی هنوز هم در سال های ابتدایی رشد خود قرار دارد و آن قدر هم بزرگ و گسترده نشده. از گوگل گرفته تا هواوی، آمازون، اپل و سامسونگ سعی کرده‌اند به کمک هوش مصنوعی، دستیار اختصاصی خود را طراحی و در محصولاتشان قرار دهند. اما این دستیاران صوتی تا چه حد هوشمند هستند؟

ردیابی مکالمه های روزمره

دستیار صوتیدستیار صوتی هوشمند باید بتواند به راحتی مکالمه های روزمره را دنبال کند و از آن ها یادگیری داشته باشد نه این که به زور به آن چیزی فهماند یا از آن به زور چیزی خواست.بهترین دستیار هوشمند در تلفن های همراه باید به معنای واقعی هوشمند باشد! این ابزارها باید ضمن شناسایی و درک فرمان‌های صوتی کاربران، بتوانند آنها را در کنار هم قرار داده و یک خروجی مناسب ارائه کنند.
در مکالمات روزمره اگر از فردی بخواهیم چچیزی به ما بدهد در اولین سوال این کار را انجام می دهد مگر این که مشکل شنوایی یا مغزی داشته باشد. با این حال چنین چیزی در فرمان دادن به اکثر دستیاران هوشمند گوشی ها اتفاق نمی‌افتد و باید بارها سوال‌ خود را تکرار کنید و به همین خاطر بسیاری از کاربران قید استفاده از این ابزارها را زده و آنها را به کلی غیرفعال می‌کنند. البته دستیار هوشمند گوگل از این قاعده مستثنی است و عملکرد مناسب‌تری به نسبت رقیبان خود دارد. دستیار هوشمند سامسونگ با نام بیکسبی متاسفانه عملکرد خوبی در این بخش ندارد.

فرمان گیری مناسب

دستیار صوتییک دستیار هوشمند باید بتواند به خوبی در گوشی تحت کنترل خود تمامی امور را در دست گیرد و کارکردهای مختلف را بتوان از طریق آن در اختیار داشت. به جز الکسا که در کمتر گوشی هوشمند بازار دیده می‌شود، بیکسبی سامسونگ در این بخش نمره خوبی کسب کرد. این دستیار هوشمند حتی کنترل برخی قابلیت‌های مربوط به اپلیکیشن‌های گوشی را نیز در دست دارد و به کمک آن می‌توان تصاویر را کراپ کرد و حتی در برخی برنامه‌ها متن وارد کرد. به نظر می‌رسد تنها همین دستیار در زمینه کنترل کارکردهای مختلف عملکرد خوبی داشته است.

عملکرد در مقایسه بین فرمان صوتی و نشان دادن تصویر

دستیار های صوتی اکثرا در مقابل سوالات به خوبی پاسخ را پیدا میکنند و جواب می دهند اما آیا در برابر نشان دادن تصاویر نیز چنین امکانی را دارند؟ سیستم‌های شناسایی هوشمند اشیا امروزه در اپلیکیشن‌های مختلف و سیستم‌های خاص بیشتر از گذشته به کار گرفته می‌شوند و حالا به نظر می‌رسد دستیاران هوشمند موبایل نیز وارد این عرصه خواهند شد. دستیار گوگل و الکسا برای اولین بار به سمت این قابلیت رفتند، اما بیکسبی سامسونگ قرار است این قابلیت را در سطح جدید و منحصر به فردی ارائه کند.
با نشان دادن تصویری به بیکسبی سامسونگ، این دستیار به دنبال موارد مشابه آن در شبکه اجتماعی Pinterest می‌گردد، اما گفته می‌شود به زودی بیکسبی می‌تواند بگوید غذایی که قرار است بخورید برای قلب شما خوب است یا خیر و در خرید کردن نیز به شما کمک خواهد کرد.

امکان پشتیبانی از زبان های زنده دنیا

دستیار صوتیالبته یکه از بزرگترین مشکلات همه دستیار های صوتی تک زبانه بودن آن ها و اکثرا انگلیسی بودن آن ها است. هرچند که جدیدا در این دستیار های صوتی امکان ترجمه زبان نیز قرار گرفته و خوشبختانه این ابزارهای هوشمند در زمینه برگرداندن زبان و ترجمه نیز کاربرد مناسبی دارند.
بیکسبی در این بخش عملکرد خیلی خوبی داشت و می‌توانست برنده رقابت باشد اما با این حال دستیار گوگل به لطف تعامل با سرویس Google Lens بهترین کاربرد را در زمینه ترجمه و برگرداندن زبان داشت. البته این قابلیت در حال حاضر به گوشی پیکسل ۲ منحصر است اما در مجموع دستیار گوگل با کمک سرویس ترجمه این شرکت در ترجمه آنی متون و عبارات بسیار قدرتمند است. به نظر می‌رسد شرکت آمازون نیز در حال طراحی سیستمی مشابه برای دستیار خود است.

حرف آخر

در این مقایسه ابتدا گوگل اسیستنت قرار گرفت چرا که بهترین عملکرد را در بخش های مختلف از خود نشان داد. در رده دوم نیز بیکسبی سامسونگ جای گرفت که این دستیار صوتی نیز به نظر مناسب می آمد. متاسفانه حتی طرفداران سامسونگ نیز پس از رونمایی نامناسب این شرکت از دستیار هوشمند خود کمی دلسرد شده‌ بودند و حالا می‌توانند امیدوار باشند. دستیار آمازون به دلیل محدودیت‌های مختلفی که داشت در جایگاه آخر قرار گرفت.
اما عقب ماندن سیری اپل از این رقابت کمی ناراحت‌کننده بود، چرا که عمر آن از همه این دستیارها بیشتر است و رقابت در این حوزه را نیز همین ابزار هوشمند آغاز کرده بود. در نهایت کورتانا مایکروسافت طبق معمولا در حد یک ستاره ظاهر نشده است و کارکرد ویژه‌ای ندارد. مایکروسافت در حال حاضر می‌خواهد این دستیار را در دو سیستم عامل اندروید و iOS توسعه دهد اما به نظر می‌رسد کمی دبر به این فکر افتاده.
 


بیشتر بخوانید:

شیائومی Mi Note ۲ و سامسونگ گلکسی S۷، مقایسه ای بین دو غول گوشی هوشمند

مقایسه اولیه وان پلاس ۳ و وان پلاس ۳T

نگاهی به تکنولوژی شارژ سریع Dash Charge و مقایسه آن با Quick Charge کوالکام

سیری باگ پیدا کرد؛ توانایی خواندن اعلان ها در زمان قفل صفحه نمایش

افزوده شدن قابلیتی جدید برای بی صدا کردن الکسا

آلکسا در سال ۲۰۱۷ بی‌رقیب بوده است

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا