اخبار

مقایسه ۵ مدل از بهترین گوشی‎های Xperia سونی

sh

به جرات می‎توان گفت که سونی یکی از شناخته شده‎ترین و محبوب‎ترین برندهای ایران است. از گذشته این باور بین مردم ایران خصوصا میانسال ها و نسل‎های قدیمی‎تر وجود داشته که جنس “ژاپنی اصل” بخرید تا یک عمری از آن استفاده کنید که البته کم بیراه هم نیست. سالیان پیش، زمانی که هنوز چین و کره جنوبی به غول‎های اقتصادی و تکنولوژی امروزی تبدیل نشده بودند، این ژاپنی‎ها با برند‎هایی همانند سونی و توشیبا بودند که بازار لوازم الکترونیکی بسیاری از کشورها را با محصولات خود در اختیار داشتند.
اما اگر از بحث تاریخچه محبوبیت برندهای ژاپنی مانند سونی عبور کنیم و به بحث گوشی‎های هوشمند امروزی برسیم، به نام‎هایی متفاوت مانند سامسونگ، اپل، اچ تی سی و البته سونی خواهیم رسید که هر کدام از محبوبیت بالایی در ایران برخوردارند. اگرچه در سالیان اخیر و بعد از قدرت نمایی اپل و سامسونگ و چینی ها، سونی کمی از قافله رقابت عقب ماند و گاهی هم به بیراهه رفت، اما این دلیلی بر بی کیفیتی گوشی‎های اکسپریای سونی نیست. گوشی های اکسپریا اگرچه در صدر فروش نبوده اند، اما همیشه طرفداران خاص خود را داشته‎اند و حالا که کم کم به پایان سال میلادی جاری نزدیک می‎شویم، بد نیست ۵ عدد از بهترین گوشی‎های هوشمند سونی را با هم مرور کنیم. گوشی‎هایی که همواره به دلیل ضد آب و ضد گرد و غبار بودنشان مورد تحسین بوده اند پس دیگر جای گفتن نمی‎ماند که همه گوشی‎های این لیست ضد آب و ضد گرد و غبار نیز می‎باشند.
پس اگر شما به زودی قصد خرید گوشی هوشمند دارید و در عین حال به هر دلیلی ممکن است گوشه ذهنتان نام سونی وجود داشته باشد. احتمالا خواندن این مقاله کمکتان خواهد کرد
در ابتدا ذکر این نکته ضروریست که قیمت ها فقط برای رفاه حال خوانندگان تهیه شده و ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت‎هایی در آن دیده شود. همچنین قیمت‎ها به تاریخ نگارش مقاله یعنی ۲۳ آبان ۱۳۹۴ می‎باشند.
 
۱- XPERIA Z5 COMPACT:

عرضه شده در مهر ماه ۹۴
قیمت تقریبی در ایران: ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
فلسفه وجودی این گوشی موضوعی است که همیشه توسط سازنده‎های دیگر نادیده گرفته می‎شود؛ و آن اینکه اگر بخواهید یک گوشی پرچم دار با تمام امکانات روز را داشته باشید ولی از اندازه بزرگ صفحه نمایش‎های امروزی گوشی‎های هوشمند دل خوشی نداشته باشید، چه راه حلی پیش روی شما خواهد بود؟ تنها سازنده‎ای که جوابی برای این سوال شما در آستینش دارد سونی است. بیشتر سازنده‎ها، پرچم داران خود را با اندازه صفحه نمایش ۵ اینچی و یا بیشتر به بازار عرضه می‎کنند. حتی اپل هم که روزگاری مخالف صفحه نمایش های بزرگ بود هم به جرگه سازندگان گوشی‎های بزرگ پیوسته است.
البته منظور ما را بد متوجه نشوید، چراکه گوشی‎های با صفحه نمایش بزرگ هیچ ایرادی ندارد. ولی به عقیده ما، همیشه باید اندازه‎های مختلف برای سلیقه‎های مختلف وجود داشته باشد.
اما سخت افزار این گوشی چه طور؟ سخت افزار این گوشی دقیقا مانند برادر بزگترش Z5 است با این تفاوت که به دلیل سایز کوچکترش کمی هم از ظرفیت باطری و رزولیشن صفحه نمایشش کاسته شده است. صفحه نمایش این گوشی ۴٫۶ اینچی و رزولیشن آن از نوع HD و رزولیشن ۷۲۰×۱۲۸۰ است. باطری این گوشی هم یک باطری ۲۷۰۰ میلی آمپری غیرقابل تعویض با قابلیت Quick Charge 2.0 می‎باشد. همچنین این گوشی مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ همراه با طراحی عالی سری گوشی‎های Z5 و نیز دوربین عالی ۲۳ مگاپیکسلی در جلو و ۵٫۱ مگاپیکسلی در پشت می باشد.
 
۲- XPERIA Z5:

عرضه شده در مهر ماه ۹۴
قیمت تقریبی در ایران: ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان
برادر بزرگتر Z5 COMPACT که البته با ۱۱۰ دلار افزایش قیمت نیز همراه است. مشخصات این گوشی شبیه هم خانواده‎ای خود Z5 COMPACT در بالا است، پس از نقل شباهت‎های این دو پرهیز می‎کنیم اما در حوزه تفاوت‎ها می توان به صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی Full HD با رزولیشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ و باطری بزرگتر ۲۹۰۰ میلی آمپری و ۱ گیگابایت رم بیشتر اشاره کرد. همچنین باطری این گوشی هم غیر قابل تعویض می‎باشد.
اما قبل از معرفی گزینه بعدی باید به پردازنده های ۲ مورد اول اشاره ای اجمالی داشته باشیم. در Z5 COMPACT و Z5 سونی با موفقیت توانست مشکل گرمای بیش از حد اسنپدراگون ۸۱۰ را رفع کند و شاید یکی از مهم ترین وجوه تمایز این ۲ گوشی با سایر گوشی های ایسن لیست همین یک نکته باشد.
 
۳- +XPERIA Z3:

عرضه شده در خرداد ماه ۹۴
قیمت تقریبی در ایران: ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
این گوشی که در ژاپن به XPERIA Z4 هم شناخته می‎شود، به نوعی آب سردی بود روی عطش هواداران سونی. در آن زمان سامسونگ با معرفی Galaxy S6 و Galaxy S6 edge در حال فروش بالای خود بود و همزمان خبرهای Galaxy Note 5 و iPhone 6s هم در حال به بیرون درز کردن بود، اما در این بین هیچ خبری از گوشی جدید سونی نبود. به همین خاطر تمام طرفداران سونی منتظر معرفی یک پرچم دار قوی از سوی سونی بودند تا رقابت میان برندهای سازنده گوشی حتی داغ‎تر هم بشود. اما در نهایت سونی با معرفی این گوشی خیلی‎ها را تا حدودی ناامید کرد. اما این بدان معنا نیست که +XPERIA Z3 واقعا گوشی ناامید کننده ای بود.
این گوشی در حقیقت نسخه بهبود یافته و اسلیم شده Xperia Z3 بود. پردازنده این گوشی نسخه سریع تر اسنپدراگون ۸۱۰ و صفحه نمایش بسیار خوبش ۵٫۲ اینچی Full HD بود. اما اسلیم شدن +XPERIA Z3 به معنای ظرفیت کمتر باطری اش نسبت به Xperia Z3 بود. به طوری که برخی از مواقع، باطری این گوشی به سختی می تواند حتی یک روز کامل را هم دوام آورد.
اگرچه سونی دوربین جلو را نسبت به Xperia Z3 تا ۵ مگاپیکسل ارتقا داده بود اما دوربین پشتی این گوشی، همچنان همان دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی Xperia Z3 بود. بنابراین در اولین نقدها نتوانست نظر منتقدین را جلب کند چراکه بسیاری دوربین گوشی های تازه عرضه شده iPhone، LG و Samsung را بهتر می‎دانستد.
و در نهایت مشکل گرمایی هم در پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ این گوشی وجود داشت. خصوصا زمانی که با رزولیشن بالا اقدام به فیلم برداری می کردید.
همه این مسائل، همان طور که گفتیم منجر به ناامیدی طرفداران سونی شد. ولی با این حال نمی‎توان گفت که +XPERIA Z3 گوشی خوبی نیست، فقط اینکه گزینه‎های بهتر و کم دردسر‎تری مانند XPERIA Z3 هم موحود است.
 
۴- XPERIA Z3:

عرضه شده در شهریور ماه ۹۳
قیمت تقریبی در ایران: ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
XPERIA Z3 پرچم دار موفق سونی در سال ۹۳ و اوایل ۹۴ بود. این گوشی در حالی همراه با برادر کوچکترش Z3 Compact معرفی شد که تمام ویژگی‎های مورد انتظار یک گوشی پرچم دار را در سال ۹۳ برآورده می‎کرد. اگرچه در بعضی از حوزه‎ها هم می لنگید. ترکیب شیشه و فلز در بدنه XPERIA Z3، ظاهری شیک و زیبا به این گوشی بخشید و استفاده از ۳ گیگابایت رم و همچنین پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ ساخت کوالکام که در سال ۹۳ یکی از بهترین ها بود، هیچ مشکل یا لگی در رابط کاربری و اجرای برنامه ها باقی نمی گذاشت.
این گوشی همراه با صفحه نمایشی روشن و با کیفیت ۵٫۲ اینچی Full HD، دوربین جلوی ۲٫۲ مگاپیکسلی و دوربین پشتی بسیار خوب ۲۰٫۷ مگاپیکسلی با لنز اختصاصی خود سونی که Exmor RS نام داشت عرضه شد. اما شاید بهترین ویژگی XPERIA Z3 ظرفیت بالای باطری آن باشد. باطری ۳۱۰۰ میلی آمپری این گوشی به همراه با ویژگی Power Saving سونی می تواند عمری ۲ روزه به این گوشی بخشد که یکی از بهترین ها در بین گوشی های دیگر است.
 
۵- XPERIA Z3 COMPACT:

عرضه شده در شهریور ماه ۹۳
قیمت تقریبی در ایران: ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
همان طور که از اسمش پیداست، این گوشی نسخه کوچکتر شده XPERIA Z3 با همان تفکر ارائه گوشی کوچکتر برای سایر سلیقه‎ها است. باطری این گوشی ۲۶۰۰ میلی آمپری و صفحه نمایشش ۴٫۶ اینچی HD با رزولیشن ۷۲۰×۱۲۸۰ به همراه ۱ گیگابایت رم کمتر نسبت به Z3 می‎باشد. در مورد باطری باید بگوییم که اگرچه باطری Z3 COMPACT کمی کوچک‎تر شده اما هنوز هم توان رقابت با XPERIA Z3 را خواهد داشت.
اما جز موارد ذکر شده در بالا، سایر مشخصات این گوشی شبیه گوشی XPERIA Z3 است. پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ و همان دوربین خوب ۲۰٫۷ مگاپیکسلی Exmor RS سونی در این گوشی هم جا‎ سازی شده است. البته سونی یک نکته را در Z3 COMPACT تغییر داده است که دلیلش همچنان برای ما مبهم است و آن حذف و جایگزنی فلز آلمینیومی با پلاستیک در بدنه است. بدنه گوشی XPERIA Z3 از فلز و شیشه ولی بدنه Z3 COMPACT از پلاستیک و شیشه است. گرچه این موضوع لطمه زیادی به حس خوب در دست گرفتن گوشی وارد نکرده است و گوشی همچنان همان چهره زیبا و شیک خود را حفظ کرده است.
اما مسلما از آنجایی که گوشی Z5 COMPACT جدیدا عرضه شده، قیمت این گوشی با افت محسوسی مواجه شده است که می تواند موقعیت مناسبی برای خریداران آن باشد.
در پایان باز هم باید بگوییم که سونی گرچه در صدر فروش گوشی های هوشمند قرار ندارد و هر از چندگاهی هم خبرهایی مبنی بر زیان ده بودن بخش موبایل سونی به گوش می‎رسد، اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که گوشی‎های سونی توان رقابت با سایر برندهای سازنده گوشی را ندارند. شاید اگر فشار سازندگان ارزان فروش چینی و همچنین اپل و سامسونگ نبود، سونی در جایگاه بهتری قرار داشت.
نظرات خود را در مورد گوشی های سونی با ما در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا