اخبار

نسل جدید پردازنده سری i مدیاتک معرفی شد

مدیاتک یکی از شرکت های مطرح تولیدکننده پردازنده های موبایلی می باشد که اخیرا از سری پردازنده های i خود رونمایی کرده است. مدتی پیش این شرکت از تراشه مدیاتک i500 پرده برداری کرد، حال پس از گذشت مدتی زمان آن رسیده است که با عضو دیگر از این خانواده یعنی i700 آشنا شویم. این طور که مدیاتک بیان کرده است، تراشه i700 در اهداف مربوط به واقعیت افزوده، خانه های هوشمند، فروشگاه ها و کارخانه ها کاربردهای فراوانی دارد. به نوعی می نوان گفت که i700، نسل جدیدی از i500 می باشد که عمدتا با کارایی در بخش های اینترنت اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی (AI IoT) ساخته شده، ولی این توانایی را دارد که در نمایشگرهای هوشمند، دوربین های امنیتی باکیفیت و سایر کاربردها نیز بکار گرفته شود.

گفتنی است که پردازنده جدید مدیاتک به یک واحد پردازشگر عصبی دو هسته ای مجهز شده و به همین جهت می تواند که فرایند تشخیص چهره را تا ۵ برابر سریع تر از نسل خود انجام دهد. این چیپست همچنین از API شبکه های عصبی اندروید و اکثر چارچوب های یادگیری عمیق نیز پشتیبانی می کند. شرکت های تولیدکننده دستگاه های مختلف می توانند با استفاده از تراشه i700 از دوربین های ۳۲ مگاپیکسلی یا دوربین دوگانه ۲۴ مگاپیکسلی و ۱۶ مگاپیکسلی نیز استفاده کنند که البته در سیستم دوربین دوگانه استفاده از موتور سنجش عمق و تخمین فاصله نیز ممکن شده است. دوربین های متصل شده به این پردازنده امکان تصویربرداری با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه در حالت حرکت سریع را پیدا می کنند که کاربردهای زیادی در اپلیکیشن های واقعیت افزوده و تناسب اندام دارد.

تراشه مدیاتک i700، یک پردازنده ۸ هسته می باشد که از دو هسته Cortex-A75 تشکیل شده که با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز کار می کند. هسته های بعدی از نوع Cortex-A55 بوده که با فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز به پردازش اطلاعات مشغول هستند. در کنار این مجموعه از یک پردازنده گرافیکی MG PowerVR GM 9446 با فرکانس کاری ۹۷۰ مگاهرتز نیز استفاده شده است. دستگاه های مجهز شده به این پردازنده می توانند تا ۸ گیگابایت رم از نوع LPDDR4x با فرکانس کاری ۱۸۶۶ مگاهرتز متصل شوند، از طرفی i700 از وای فای ۵ و بلوتوث ۵.۰ پشتیبانی کرده و برای اتصال به شبکه از یک مودم LTE Cat.12 کمک می گیرد.

این پردازنده به نحوی طراحی شده است که می تواند در ساختمان های هوشمند، تشخیص چهره برای احراز هویت و تایید پرداخت، دستگاه های تناسب اندام و سرگرمی و حتی برخی وسایل نقلیه موجود در کارخانه ها و انبارها استفاده شود. البته اینگونه که اعلام شده است، i700 برای استفاده شدن در اسپیکرهای هوشمند زیادی قدرتمند بوده و چندان توجیهی ندارد، بنابر اعلام رسمی مدیاتک اولین دستگاه های مجهز شده به این پردازنده در سال ۲۰۲۰ روانه بازار خواهند شد.


بیشتر بخوانید

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا