اخبار

نقصی بزرگ در سیستم عامل اپل

نقصی بزرگ در سیستم عامل اپل

سیستم عامل اپل یعنی مک نقص دیگری دارد که به دیگران اجازه می‌دهد تا بدون دانستن گذرواژه شما به دستگاهتان وارد شوند. اما برخلاف بار گذشته که این اشکال پیش آمد، این بار این نقص کامپیوتر شمارا در معرض سوءاستفاده‌های جزئی قرار می‌دهد.  بااین‌وجود این نقص نگرانی‌های زیادی را درباره کیفیت نرم‌افزار اپل ایجاد می‌کند اما این به آن معناست که نقص یادشده درگاه‌ها و اطلاعات اصلی کامپیوتر شمارا در اختیار افراد دیگر نخواهد گذاشت.
لازم به ذکر است که در ماه نوامبر، کاربران دریافتند که هر فردی با ثبت‌نام کاربری “root” و بدون هیچ پسوردی می‌تواند به‌حساب کاربری مک وارد شود. این نقصی جدی بود که بسیاری از خطوط ابتدایی امنیت را نیز نادیده گرفته و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانست دستگاه کاربران را از دزدان و حتی دوستان و اعضای خانواده محافظت کند. در پی همین موضوع به‌تازگی گزارشی منتشر شد که بر اساس آن هر فردی می‌توانست با واردکردن هر گذرواژه‌ای به تنظیمات اپ استور افراد وارد شود.
درباره این نقص از اپل سؤالات بسیار زیادی شد اما پاسخی سریع دریافت نشد. لازم به ذکر است که این نقص فقط زمانی خود را نشان می‌دهد که یک کاربر مک با دسترسی‌های مدیریتی وارد حساب کاربری شود. برای کاربران محلی، تغییر تنظیمات اپ استور نیازمند هیچ پسوردی نبود.  در طی انجام آزمایشی کوچک از سوی متخصصان، وجود این نقص به‌راحتی تائید شد و متخصصان از این طریق توانستند کنترل کامل تنظیمات اپ استور را به دست بگیرند.
البته برای روشن‌تر شدن این موضوع کافی است بدانید که هکرها برای استفاده از این نقص باید برای منتظر باشند تا کاربر مک موردنظر آن‌ها بدون خارج شدن از حساب کاربری‌اش از دستگاه دور شود. در این شرایط این هکرها باید به‌سرعت به شمت کامپیوتر فرد موردنظر رفته، تنظیمات اپ استور را بازکرده و با ورود هر ترکیبی از کلمات در بخش پسورد به اعمال تغییرات لازمه بپردازند. در آخر، هکرها می‌توانند کامپیوتر شمارا تنها به صورتی محدود کنترل کرده و برای مثال نهایتاً دریافت به‌روزرسانی‌های جدید را محدود کند. بااین‌حال نقص یادشده هرچقدر هم که کوچک باشد باز نیازمند برطرف شدن است و به‌احتمال بسیار زیاد مقامات اپل به‌زودی آن را برطرف خواهند کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا