اخبارلوازم خانگی

نکاتی در باب خرید تلویزیون؛ بایدها و نبایدهای تکنولوژیک

آیا SUHD واقعاً بهتر از UHD است، یا اینکه فقط یک حرف S به انتهای آن اضافه شده؟ مقایسه HDR و ۴K به چه صورت است؟ تفاوت بین تکنولوژی هایی همچون ۴K و HDR و OLED و UHD و SUHD و UHDBD و بسیاری علائم اختصاری دیگر، در چیست؟ اینها سؤالاتی هستند که هنگام انتخاب تلویزیون در بازار کنونی قطعاً به ذهنتان می آیند.
 

Samsung-TV

اگر سری به مراکز عرضه لوازم خانگی دیجیتال بزنید، می بینید که دنیای صنعت نمایشگر انباشته از اصطلاحات و عبارت نامفهوم و تخصصی است، و البته این محصول روز به روز گران تر نیز می شود. به هر حال حق خریدار است که بداند باید تلویزیون UHD HDR OLED بخرد یا ۴K SUHD LED LCD را انتخاب کند.
حال می خواهیم به بررسی هرکدام از این فناوری ها و تأثیر آنها در انتخاب خریدار بپردازیم.

HDR

در انتخاب این گزینه تردید نکنید. این تکنولوژی نقطه اوج صنعت تلویزیون در سال جاری بوده و به حق این لقب را دریافت داشته. HDR یا بازه دینامیکی بالا در محصولاتی به کار رفته که هایلایت های شفاف تر و رنگ هایی غنی تر را نسبت به دستگاه های عادی به نمایش می گذارند.
 

HDR-2

در سال جاری تقریباً تمامی محصولات رده بالا از فناوری اچ دی آر برخوردارند. نکته مهم این است که قابلیت HDR در تلویزیون با همین ویژگی در دوربین عکاسی کاملاً متفاوت است، و این دو به مفاهیمی متفاوت اشاره دارند.

۴K و Ultra HD

دو واژه فوق در واقع یک مفهوم را می رسانند، و هر دو برای استاندارد کنونی رزولوشن در تلویزیون ها به کار می روند. نمایشگر های HDTV رزولوشنی برابر با ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل داشتند، حال دستگاه های ۴K یا UHD رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل را ارائه می کنند، که چهار برابر استاندارد پیشین است.
با این حال لازم است بدانید رزولوشن پنل تلویزیون تنها یکی از ابعاد کیفیت نهایی به شمار می رود، و برخی ویژگی های دیگر نسبت به آن ارجحیت دارند. می توان از نسبت کنتراست و کیفیت رنگ به عنوان دو فاکتور برتر نام برد. در واقع تلویزیونی که نسبت کنتراست بالاتری داشته باشد، رنگ های دقیق تر و تصویر جذاب تری را نسبت به مدل دیگر با رزولوشن بالاتر به نمایش خواهد گذاشت.
 

HDR-1

البته توجه داشته باشید که در حال حاضر تلویزیون های میان رده یا بالاتر، مخصوصاً در ابعاد بالای ۵۰ اینچ، اکثراً رزولوشن ۴K دارند. بنابراین اگرچه انتخاب ویژگی HDR را باید اولویت اصلی خود در نظر بگیرید، اما تمامی تلویزیون های HDR با رزولوشن ۴K عرضه می شوند.

نوردهی موضعی

این گزینه بسیار اهمیت دارد. از آنجا که بخش اعظم تلویزیون های بازار از پنل های LCD بهره می گیرند (که به آنها LED LCD یا به اختصار LED نیز می گویند) افزایش روشنایی تصویر در آنها باعث روشن تر شدن قسمت های تیره نیز می شود. حال برخی شرکت ها توانسته اند با تکنولوژی نوردهی موضعی بر این ضعف فائق آیند.
 

local-dimming-1

البته برندهای مختلف در رده های قیمتی متنوع از تکنولوژی های متفاوتی برای این کار استفاده می کنند، اما در کل می توان گفت تلویزیون LCD با قابلیت نوردهی موضعی، همواره تصویری بهتر از محصولات فاقد این فناوری نمایش خواهند داد.

OLED

در حین خرید تلویزیون به این چهار حرف توجه ویژه ای نشان دهید. همان طور که گفتیم بخش عمده نمایشگرهای بازار از نوع LCD هستند، اما در این میان مدل های انگشت شماری نیز با فناوری متفاوتی به نام OLED عرضه شده اند.
 

oled-tv

به طور خلاصه باید گفت تلویزیون های OLED بالاترین کیفیت را در بین تمامی محصولات بازار دارند، و بزرگ ترین مزیت آنها نیز نسبت کنتراست فوق العاده در مقایسه با حتی پیشرفته ترین LED LCD های مجهز به تکنولوژی نوردهی موضعی است.
بنابراین بهترین انتخاب در بازار کنونی، تلویزیون های OLED هستند اما یک مشکل اساسی سر راه خرید آنها وجود دارد، و آن هم قیمت بالای این محصولات در مقایسه با رقباست.

SUHD

این عبارت خیلی مهم نیست. در واقع سامسونگ برای متمایز ساختن تلویزیون های رده بالایش از محصولات دیگر رقبا از عبارت SUHD استفاده می کند که البته تمامی آنها به رزولوشن ۴K و قابلیت HDR مجهز هستند، اما لزوماً از دیگر تلویزیون های UHD کیفیت بالاتری ندارند.

samsung-suhd

با این حساب از آنجا که این حروف فقط مختص شرکت سامسونگ بوده و تکنولوژی متمایز و برجسته ای به شمار نمی رود، بنابراین ضرورتی ندارد به آن توجه کنید، صرفاً کافیست بدانید با محصولی رده بالا از این کمپانی کره ای مواجهید.

Quantom Dot و Nano Crystal

در حال حاضر این ویژگی چندان اهمیت ندارد، البته بحث در مورد آن کمی تخصصی است. در واقع LCD ها برای تولید رنگ، از فیلترهایی با رنگ های قرمز، سبز و آبی استفاده می کنند. حال این فیلترها را هرچه تیره تر بسازیم، رنگ های حاصل از آنها طبیعی تر خواهند بود.
مشکل اینجاست که تیره تر بودن فیلترها به قیمت روشنایی کمتر نمایشگر نهایی تمام می شود. Quantom Dots یا نقاط کوانتومی نوعی ذرات بسیار ریز هستند که می توانند به شیوه ای کاملاً بهینه و کارآمد، در رنگ های خاصی بدرخشند.
 

Quantom-Dot

بنابراین مشاهده عبارت Quantom Dots در برخی از محصولات سامسونگ بدین معناست که توانایی تولید تصاویر با روشنایی بیشتر و گاموت رنگی گسترده تری را خواهند داشت. اگرچه این تکنولوژی بسیار جذاب بوده و احتمالاً در آینده پیشرفت های فوق العاده ای را به صنعت نمایش عرضه می کند، اما فعلاً نمی توان خیلی روی آن مانور داد.
در واقع اگر به دنبال بهترین تلویزیون حال حاضر بازار هستید، برخی از مدل های OLED یا محصولات سونی مجهز به فناوری Triluminos نیز در رده ی مشابه نمایشگرهای نقاط کوانتومی جای می گیرند.

Ultra HD 4K Blu-ray

برای اینکه بهترین استفاده را از تلویزیون UHD 4K خود داشته باشید، باید به محتوای ۴K نیز دست یابید. ساده ترین راه، استفاده از سرویس های استریم ویدیو همچون نتفلیکس، آمازون، وودو و برخی نمونه های دیگر است که محتوای ۴K را عرضه کرده و برخی از آنها از HDR نیز پشتیبانی می نمایند.
البته پخش موفقیت آمیز این ویدیوها به ارتباط اینترنتی بسیار سریع و با کیفیت نیاز دارد، که هزینه زیادی را برایتان در بر خواهد داشت، همچنین شاید فیلم و سریال های مورد علاقه شما در این کیفیت وجود نداشته باشند.

UltraHD-4K-Bluray-Player

به همین دلیل شاید بهتر باشد از دستگاه های پخش دیسک بلوری استفاده کنید، بنابراین در هنگام خرید آنها به عبارت UHD Blu-ray Player توجه نمایید. این پلیرها برخلاف نسل قبلی، قابلیت پخش محتوای ۴K را دارند، و تفاوت قیمت خیلی زیادی نیز با نسل قبلی Blu-ray Player ها نخواهند داشت.

UHD Alliance Premium Certified

گروه UHD Alliance مجموعه ای متشکل از شرکت های تولیدکننده تلویزیون است که بسیاری از آنها را می شناسید و نام برخی از آنها حتی به گوشتان هم نخورده. هدف اصلی آنها، تسهیل روند انتقال به استاندارد UHD است تا به مشکلات قبلی در سال ۲۰۰۰ بر نخورند.
 

UHD-Alliance-Premium

محصولاتی که این استاندارد را دریافت کرده اند، حداقل شرایط تعیین شده توسط گروه فوق را از نظر کیفیت تصویر برآورده می سازند. با این حال تلویزیون هایی نیز در بازار می بینیم که اگرچه نشان این گروه روی آنها درج نشده، اما عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمونه های تأیید شده ارائه می کنند.
در مجموع می توان گفت اگر تلویزیونی مجوز UHD Alliance Premium را دریافت کرده، کیفیت تصویر خوبی دارد، اما لزوماً آنهایی که این نشان را ندارند، محصولات بی کیفیتی نیستند، و حتی ممکن است عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا