بررسی‌ تخصصی

تاریخچه‌ای از جنس افتخار، نگاهی به برند honor و تاریخچه آن

نگاهی به برند honor و تاریخچه آن
در این مقاله قصد داریم تا یکی از برندهای مشهور بازار یعنی سری honor را زیر ذره‌بین قرار داده و ببینیم که این برند چگونه راه خود را به بازار تلفن‌های همراه هوشمند باز کرده و چه مسیری را برای رسیدن به جایگاه فعلی طی کرده است.
شعار برند honor بسیار ساده ولی نیرومند است. این برند با شعار for the brave به معنای برای فرد شجاع، هدف و انگیزه اصلی خود را فریاد می‌زند. در دنیای امروزی دوری کردن از برندهای خوش‌نامی مانند سامسونگ و اپل و گوگل و مراجعه به برند honor نشان می‌دهد که فرد خریدار، انسانی شجاع است و توانسته است تا از قیدوبند نام‌های بزرگ بین‌المللی خلاص شده و به سراغ استفاده از برندی برود که علیرغم خوش‌نامی، سابقه‌ای به درازای سایر رقبای خود ندارد.
نخستین جرقه‌های برند honor در سال ۲۰۱۱ میلادی خورده شد ولی تا عملیاتی شدن این برند و تبدیل شدن آن به یکی از بازوهای اصلی عملکرد شرکت هواوی زمان زیادی باقی مانده بود. سرانجام پس از گذشت نزدیک به دو سال، نخستین همراه‌های هوشمند هواوی با نام جدید و تحت لوای این برند روانه بازار شدند. عملکرد این تلفن‌های همراه به‌اندازه‌ای خوب بود که بسیاری آن‌ها را اصلی‌ترین دلیل توفیق آن سال هواوی در بازار چین می‌دانند.
عملکرد مثبت و پذیرش بسیار مناسب در بازار چین موجب شد که این برند هوای جهانی شدن در سر داشته باشد. به این ترتیب تنها یک سال بعد و در سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد عرضه نخستین همراه‌های مزین به نام honor در بازار جهانی بودیم. رونمایی از این برند برای کشورهای خارج از چین در کنفرانسی در خاک آلمان انجام شد و چندی بعد نیز مدل honor 6 برای عرضه در بازار اروپا آماده شد. عملکرد بین‌المللی این برند نیز بسیار درخشان بود و تلفن همراه یاد شده توانست تا در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی به رقم فروش چشمگیر ۲۰ میلیون دستگاه برسد.
محبوبیت این برند جدید رو به افزایش بود و در کمتر از دو سال پس از متولد شدن این برند شاهد حضور آن در بازار ۷۴ کشور جهان بودیم. این گسترش تنها شامل بازارهای رو به رشد نبود بلکه کشورهایی مانند ژاپن که سابقه‌ای درخشان در بازار جهانی داشتند نیز استقبال مناسبی از honor به عمل آوردند. با این حال باید گفت که بخش عمده‌ای از موفقیت این برند در جهان از آن بازار هندوستان بود. این بازار رو به رشد، تشنه محصولاتی نیرومند با قیمتی مناسب و نسبتا پایین بود و honor پاسخی مستقیم به این خواسته به‌حساب می‌آمد.
نگاهی به برند honor و تاریخچه آن
سال ۲۰۱۵ سالی درخشان برای honor بود زیرا این برند به کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا و … راه یافت و علاوه بر تلفن همراه هوشمند، شروع به تولید گجت‌های مختلف و فناوری‌های پوشیدنی نیز کرد. با این وجود سال ۲۰۱۶ برای honor سالی به‌مراتب بزرگ‌تر از سال‌های پیش بود. این برند توانست تا در این سال به رقم فروش ۶۰ میلیون دستگاه رسیده و درآمد چشمگیر ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را برای هواوی به ارمغان بیاورد. شاهکار اصلی honor در آن سال، پرچم‌دار نسل سوم آن‌ها یعنی honor 8 بود که با استقبال چشمگیر در تمامی جهان روبرو شد. امروز این برند با محصولاتی مانند honor 9 در میان برترین‌های جهان جایگاهی ثابت دارد و نقشی چشمگیر در پیشرفت نجومی هواوی ایفا می‌کند.
با این وجود ورود honor به ایران با اندکی تاخیر انجام شد و در پاییز سال ۱۳۹۴ بود که نخستین اخبار مربوط به عرضه یک زیر برند ویژه برای هواوی و عرضه آن در ایران به رسانه‌ها راه یافت. این شرکت با honor 7 به‌صورت رسمی به بازار ایران وارد شد و از آن به بعد به یکی از محصولات محبوب بازار کشورمان بدل شد.
یکی از موارد منحصربه‌فرد شرکت honor، روش فروش محبوب آن‌ها است. این روش فروش که در کشور ما چندان کارآمد نیست، شامل عرضه تلفن همراه به تعدادی مشخص در بازه زمانی خاص است. در این روش که با نام flash sale نامیده می‌شود، شرکت honor اعلام می‌کند که در راس ساعت خاصی از یک تاریخ مشخص، محصول مخصوصی را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کند. این امر موجب می‌شود تا بسیاری از کاربران برای خرید این محصول آماده باشند و با توجه به محدود بودن تعداد عرضه در هر نوبت، کاربرانی که سریع‌تر سفارش بدهند شانس داشتن تلفن همراه در آن لحظه را خواهند داشت. این نوع روش برای چند نوبت تکرار خواهد شد و به کمک آن موجی از هیجان و اشتیاق برای کاربران به وجود خواهد آمد. با این حال روش فروش یاد شده در کشور ما عملا ممکن به نظر نمی‌رسد که علت آن خارج از حوصله این مقاله است.
این شرکت در کشور ما تحت نام هواوی پوشش داده می‌شود و تمامی موارد مانند خدمات پس از فروش و ضمانت آن در دفاتر هواوی انجام می‌شود ولی علیرغم کیفیت بالا، قیمت محصولات honor معمولا از پرچم‌داران دیگر هواوی ارزان‌تر است. این شرکت همیشه به دوربین تلفن‌های همراه اهمیت ویژه‌ای داده و سعی داشته است تا یکی از بهترین تجربه‌ها را در چهارچوب بودجه‌ای مناسب برای کاربران به همراه بیاورد و به همین دلیل نیز موفقیت این شرکت را نباید به‌هیچ‌عنوان به‌پای بخت و اقبال نوشت.
برند honor در حال حاضر متشکل از ۲۴ مدل تلفن همراه هوشمند و دو گجت پوشیدنی است و با عرضه ۵ محصول درجه‌یک در سال ۲۰۱۷، سالی درخشان را سپری کرده است. جورج شائو به‌عنوان مدیر شاخه مربوط به این برند در شرکت هواوی، یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های این شرکت به‌حساب می‌آید و بدون شک بخش عمده‌ای از موفقیت هواوی وابسته به برند honor است. برندی که به گفته یکی از نویسندگان بزرگ عرصه فناوری، بهترین برند جهان است که زیر سایه شرکت دیگری فعالیت می‌کند.
در پایان باید یادآور شویم که honor فراتر از یک بخش از شرکت هواوی است. این برند نام، روح و رویکرد مخصوص خود را دارد و همیشه سعی کرده است فارغ از رویکرد شرکت مادر، مشتریان را با احترامی دوجانبه خطاب قرار داده و به آن‌ها فرصت بدهد تا در دنیایی که با برند گرایی و قیمت‌های جعلی به مرز انفجار رسیده است، شجاع بوده و افتخار یا honor را تجربه کنند. چیزی که در بسیاری از برندها و رویکردهای آن‌ها مشاهده نمی‌شود و انتخابی که به کاربر حسی خوشایند می‌دهد. honor یک برند معقول است که تاریخچه‌ای غنی ندارد ولی در آستانه تاریخ‌سازی است و بدون شک در آینده از آن بیشتر خواهید شنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا