اخبار

نگاهی به تاریخچه بریدگی نمایشگر (Notch) ؛ اپل اولین نبوده است!

زایده یا بریدگی نمایشگر که اصطلاحا Notch نامیده می‌شود بیشتر با آیفون ایکس سر زبان‌ها آمد. در این مقاله از موبایلستان قصد داریم تا به تاریخچه این موضوع بپردازیم و با محصولاتی که پیش از آیفون X از چنین زایده‌ای استفاده کرده بودند آشنا شویم. همراه موبایلستان باشید.
کلمه Notch در فارسی به معنای زایده یا بریدگی است و حدود یک سال پیش بود که این واژه بیشتر از قبل وارد وب‌سایت‌های حوزه فناوری شد. دلیل این موضوع نیز یکی از محصولات کمپانی اپل با نام آیفون ایکس بود. آیفون‌های اپل همواره محبوبیت زیادی در بین کاربران دارند و به همین دلیل اغلب محصولات این کمپانی مورد توجه هستند. اپل در آیفون ایکس یک خلاقیت ویژه به خرج داد. خلاقیتی که عده‌ای عاشق آن شدند و عده‌ای اصلا خوششان نیامد. اپل در آیفون X از یک نمایشگر نامتداول استفاده کرد که بخش بالایی آن یک تکه نبود و یک زایده را در بین آن شاهد بودیم که دوربین و اسپیکر مکالمات دستگاه در آنجا قرار داشتند. این بخش که به عنوان یک زایده و بریدگی روی نمایشگر است، اصلاحا Notch نامیده می‌شود. بعد از این اقدام اپل، کمپانی‌های دیگر نیز به سراغ نمایشگر‌های با زایده آمدند و اکنون چندین دستگاه را در بازار شاهد هستیم که از چنین نمایشگری بهره می‌برند. حتی گفته می‌شود برخی محصولات آینده شرکت‌های سامسونگ و گوگل نیز دارای چنین نمایشگری خواهند بود. نوکیا هم بزودی محصولی با نمایشگر دارای Notch روانه بازار خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

با وجود اینکه اغلب افراد فکر می‌کنند استفاده از زایده نمایشگر یک نوآوری از سوی اپل بود، اما این موضوع کاملا غلط است. حضور Notch در نمایشگر به چند سال پیش باز می‌گردد و زایده نمایشگر برای اولین بار در آیفون ایکس عرضه نشده است. در این مقاله قصد داریم تا به تاریخچه بریدگی نمایشگر (Notch) بپردازیم و با شرکت‌ها و محصولاتی که پیش از اپل و آیفون ایکس به سراغ این موضوع رفته بودند آشنا شویم. همراه ما باشید.

کدام کمپانی برای اولین بار به سراغ Notch رفت؟

آیفون X
یکی از سوالات متداولی که در بین کاربران وجود دارد این است که کدام کمپانی و با چه محصولی برای اولین بار به سراغ زایده نمایشگر رفته است. بر اساس اطلاعاتی که از سوی رسانه‌های مختلف منتشر شده، اولین کمپانی که از زایده نمایشگر در محصول خود استفاده کرد، یک شرکت به نام Essential بود که در سال ۲۰۱۷ محصولی جالب را روانه بازار نمود. در نمایشگر این تلفن هوشمند یک زایده کوچک وجود داشت که مربوط به دوربین سلفی دستگاه بود. اما باید بگوییم که این ادعای رسانه‌ها اشتباه است! زیرا محصول Essential اولین تلفن هوشمند با زایده نمایشگر نبود و اولین محصول این چنینی را کمپانی شارپ تولید کرده است. شارپ تلفن هوشمند مذکور را Aquos S2 نام گذاری کرد. البته دلیل این ادعای رسانه‌ها فاصله زمانی بسیار کم این دو کمپانی در معرفی محصولشان است. زیرا هر دو شرکت محصول خود را با فاصله زمانی بسیار کمی از هم معرفی کرده‌اند و همین موضوع باعث شده که برخی از رسانه‌ها به اشتباه بیافتند و محصول شرکت Essential را اولین تلفن هوشمند در این زمینه بنامند.
شارپ
هر دو محصول شارپ و Essential ساختاری شبیه به یکدیگر داشتند. همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، هر دو تلفن هوشمند دارای یک زایده کوچک در بخش مرکزی بالای نمایشگر هستند که دوربین سلفی در آن قرار گرفته است. حاشیه کمی را نیز در اطراف این دوربین شاهد هستیم. البته کمپانی شارپ پیش از این موضوع، محصول دیگری را با نام Aqous Crystal در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده بود. این محصول دارای حاشیه‌های بسیار باریکی بود که در زمان خود یک محصول شگفت انگیز به حساب می‌آمد. در این محصول حاشیه‌های نمایشگر بسیار باریک بودند و در عوض در بخش زیرین نمایشگر یک حاشیه بزرگ را شاهد بودیم که حتی دوربین سلفی گوشی نیز در این بخش قرار داشت. این موضوع مشکلاتی را برای کاربران به وجود آورده بود. زیرا افراد برای ثبت تصویر سلفی یا انجام مکالمه ویدیویی مجبور بودند تا گوشی را چرخانده و از خود سلفی بگیرند.
شارپ
همان‌طور که گفته شد، قرار دادن دوربین سلفی در بخش زیرین نمایشگر مشکلاتی را برای کاربران به وجود می‌آورد و در نتیجه شرکت‌ها مجبور هستند تا دوربین را در بخش بالای نمایشگر قرار دهند. برای انجام این کار یا باید حاشیه بالای صفحه نمایش را افزایش دهند تا دوربین در این بخش قرار گیرد یا اینکه نسبت به قرار دادن زایده و بریدگی در نمایشگر اقدام کنند. این مشکل در حال حاضر گریبان‌گیر بسیاری از کمپانی‌های مطرح تولید کننده تلفن هوشمند است که از این بین می‌توان به اپل، سامسونگ، نوکیا، شیائومی و گوگل اشاره کرد.

بریدگی نمایشگر آیفون X

بریدگی نمایشگر
زمانی که اپل در سال ۲۰۱۷ آیفون ایکس را معرفی و روانه بازار کرد، بسیاری از افراد انگشت اتهام را به سمت این کمپانی گرفتند و مدعی شدند که اپل از شارپ و Essential کپی برداری کرده است. اما این در حالی بود که محصولات شرکت‌های مذکور در زیر نمایشگر خود دارای حاشیه بودند اما محصول اپل در پایین نمایشگر هیچ حاشیه‌ای نداشت و تنها در بخش بالایی آن شاهد یک بریدگی بودیم. زایده نمایشگر آیفون ایکس نسبت به دو محصول دیگر بزرگ‌تر است و در این بخش شاهد ۷ اجزای مختلف هستیم. دو دوربین در زایده آیفون ایکس قرار گرفته که یکی از آن‌ها در سمت راست و دیگری در سمت چپ زایده است و با عنوان شاخ‌های آیفون ایکس شناخته می‌شوند. این دوربین‌های سلفی باعث می‌شود که دستگاه بتواند اسکن سه بعدی چهره را انجام دهد و از طریق آن گوشی را قفل گشایی کند. اسپیکر، میکروفن، سنسور مجاورت، سنسور نور و برخی اجزای دیگر از جمله کامپوننت‌هایی هستند که در زایده آیفون ایکس قرار دارند.
آیفون X
پس با این اوصاف اپل اولین یا حتی دومین شرکتی نیست که چنین طرحی را روی محصول خود پیاده می‌کند. اما باید اعتراف کنیم که اپل این موضوع را به شکل کاملا متفاوتی مدیریت کرده است و در حال حاضر کمپانی‌های دیگر در حال کپی کردن از روی اپل هستند. البته بدون شک حضور زایده نمایشگر در آیفون ایکس، بازار فروش آن را نیز تحت تاثیر قرار داد. اما این موضوع یکی از تاثیرات جانبی حضور زایده نمایشگر است و هدف اصلی مورد دیگری بود. در واقع اپل زایده نمایشگر را به عنوان حاشیه‌ای نمی‌بیند که وارد نمایشگر شده است. بلکه این بخش را حاشیه‌ای در نظر گرفته که نمایشگر آن را بریده و وارد آن شده است. در واقع در این دیدگاه این نمایشگر است که بزرگ‌تر شده! در واقع اپل هیچ موقع واژه زایده را بدون اشاره به نمایشگر اطراف آن به زبان نمی‌آورد.
در حال حاضر کمپانی‌های تولید کننده تلفن هوشمند اندرویدی در حال کپی کردن از آیفون ایکس هستند و چنین ساختاری را به تلفن‌های هوشمند خود نیز اضافه می‌کنند. این کمپانی‌ها تقریبا همان ظاهر موجود در آیفون ایکس را روی محصولات خود شبیه سازی می‌کنند و دوربین سلفی، میکروفون، سنسور‌های ضروری و چراغ نوتیفکیشن را روی این بخش قرار می‌دهند.

آینده تلفن‌های هوشمند

Vivo Apex
با وجود اینکه زایده نمایشگر در حال حاضر تاحدودی جذاب و دوست داشتنی است، اما بدون شک آینده تلفن‌های هوشمند این چنین نخواهد بود. انتظار می‌رود که تلفن‌های هوشمند آینده بدون حاشیه و البته بدون زایده باشند. اما باید توجه داشت که در حال حاضر انجام چنین کاری به هیچ وجه ارزان نیست و مشکلات مهندسی خود را دارد.
Vivo Apex یکی از محصولاتی است که شاید بتوان آن را آینده تلفن‌های هوشمند نامید. در این تلفن هوشمند هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد و سنسور اثر انگشت فیزیکی نیز از آن حذف شده است. در واقع ویوو توانسته این سنسور را در داخل نمایشگر قرار دهد و با آن ادغام کند. دوربین سلفی دستگاه نیز در زمان نیاز به آن، صورت پاپ‌آپ از داخل گوشی خارج می‌شود.

در طول هفته پیش نیز کمپانی اوپو محصولی به نام اوپو Find X معرفی و روانه بازار کرد. این محصول ساختار جدید و متفاوتی نسبت به تلفن‌های هوشمندی عادی دارد و تاحدودی طرح کلی آن شبیه به Vivo Apex است. در واقع در Find X کمپانی اوپو سعی کرده نمایشگری کاملا بدون حاشیه داشته باشد و برای قرار دادن دوربین سلفی نیز ساختار متفاوتی را استفاده کرده است. در این محصول یک ماژول کشویی وجود دارد که در زمان نیاز به دوربین، بالا می‌آید و دوربین سلفی و دوربین پشتی دستگاه در دسترس قرار می‌گیرند. در زمان‌هایی هم که نیازی به دوربین ندارید، این دوربین‌ها در داخلی گوشی مخفی می‌شوند.
اوپو Find X
با وجود اینکه چنین قابلیت‌هایی کاربردی به نظر می‌رسند، ولی به دلیل اینکه ساختاری فیزیکی در این بین وجود دارد، احتمال می‌رود که دوربین کشویی بشکند. همچنین مشکلاتی دیگری نیز ممکن است برای آن به وجود آید که از این بین می‌توان به گیر کردن دوربین اشاره کرد. از سوی دیگر اگر یک تولید کننده بخواهد دو دوربین سلفی در محصول خود به صورت کشویی و فیزیکی قرار دهد، در این صورت پیچیدگی کار بیشتر شده و هزینه‌ها نیز به صورت چشمگیری افزایش می‌یابند.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان تاریخچه کوتاه زایده نمایشگر (Notch) را مطالعه کردید، انتظار داریم که طول عمر این بریدگی نیز کم باشد. امیدواریم که کمپانی‌های تولید کننده تلفن هوشمند به زودی راهکاری عملی برای رفع این مشکل و کاملا بدون حاشیه کردن دستگاه‌ها بیابند. البته بدون ایجاد مشکلات زیبایی شناسی دیگر!
نظر شما در خصوص حاشیه نمایشگر‌ها و همچنین بریدگی صفحه نمایش (Notch) چیست؟ شما آینده تلفن‌های هوشمند را چگونه می‌بیند؟ از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران موبایلستان در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا