بررسی‌ تخصصی

جنگ تلفن‌های همراه: هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸

هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸

در این مقاله قصد داریم تا دو تلفن همراه ویژه و دو عدد از بهترین پرچم‌داران دنیای تلفن‌های همراه هوشمند را در مقابل یکدیگر قرار داده و ببینیم که کدام محصول می‌تواند در آزمایشگاه موبایلستان عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.
در ادامه این تلفن‌های همراه هوشمند در ۱۰ بخش مختلف با هم مقایسه خواهند شد تا درنهایت ببینیم که هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ با برتری کدام دستگاه به پایان خواهد رسید. به‌این‌ترتیب بهتر است بدون این‌که بخواهیم بیش از این مقدمه‌چینی کنیم به سراغ شروع کار خود رفته و مقایسه رسمی این دو مدل را آغاز نماییم.

طراحی ظاهری

از نظر طراحی ظاهری ابتدا باید پیش از هر امر دیگری بگوییم که هر دو مدل موجود در این رقابت، بسیار زیبا طراحی شده‌اند ولی طراحی ظاهری هواوی Mate 10 اندکی جذاب‌تر و مدرن‌تر از گلکسی نوت ۸ به نظر می‌رسد. هر دو محصول از نظر ابعاد تقریبا ضخامتی برابر دارند ولی گلکسی نوت ۸ از نظر طول و عرض بزرگ‌تر از هواوی Mate 10 است. محصول سامسونگ با ابعاد ۱۶۲٫۵ در ۷۴٫۸ سانتی‌متری خود به‌مراتب بزرگ‌تر از هواوی Mate 10 است که ۱۵۰٫۵ در ۷۷٫۸ میلیمتر اندازه دارد. یکی از مواردی که موجب می‌شود گلکسی نوت ۸ ظاهری شکیل‌تر را داشته باشد، رنگ مشکی بخش‌های غیر نمایشگر آن در بخش جلویی دستگاه است. با این وجود وقتی‌که می‌خواهیم مجموع عملکرد طراحی را در نظر بگیریم، باید امتیاز را به هواوی Mate 10 بدهیم و برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه هواوی Mate 10 است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰ : یک – گلکسی نوت ۸: صفر

نمایشگر

وقتی‌که بحث نمایشگر به میان می‌آید، بدون شک باید گفت که هر دو مدل هواوی Mate 10 و گلکسی نوت ۸ در میان برترین‌های بازار قرار دارند. هر دو محصول از بهترین مدل‌های نمایشگر بدون لبه استفاده می‌کنند و گلکسی نوت ۸ یکی از پیش‌گامان این عرصه به‌حساب می‌آید. بااین‌حال نمایشگر هواوی Mate 10 اندکی ضعیف‌تر از رقیب کره‌ای است.
اولین برتری محسوس از آن گلکسی نوت ۸ است زیرا این محصول سامسونگ از یک پنل AMOLED بهره می‌برد درحالی‌که هواوی Mate 10 پنلی از نوع ال‌سی‌دی را به کاربران عرضه کرده است. وقتی به‌وضوح تصویر نگاه می‌کنیم، بازهم شرکت سامسونگ توانسته است تا محصولی برتر را عرضه کند. البته یکی از دلایل این امر، بزرگ‌تر بودن نمایشگر گلکسی نوت ۸ است. علیرغم این‌که گلکسی نوت ۸ نمایشگری بزرگ‌تر دارد، بازهم نرخ تراکم پیکسل آن بیشتر از هواوی Mate 10 است. مدل هواوی Mate 10 تراکم پیکسل ۴۹۹ پیکسل در هر اینچ را با ضریب ۱۶ به ۹ نمایشگر عرضه می‌کند درحالی‌که این ارقام برای گلکسی نوت ۸ برابر با ۵۲۱ پیکسل در هر اینچ و نسبت ۱۸ به ۵٫۹ است.
از نظر شفافیت و عملکرد صفحه نمایش در زیر نور طبیعی و مستقیم نیز هر دو مدل عملکردی تقریبا مشابه داشته و کیفیت بسیار مناسبی در این بخش دارند. رقابت در این بخش بسیار جذاب است ولی به‌سادگی می‌توان درک کرد که چرا گلکسی نوت ۸ امتیاز بهتری را در این بخش به دست آورده است. البته این به آن معنی نیست که گوشی Mate 10 کیفیت پایینی داشته باشد، بلکه کیفیت صفحه نمایش میت ۱۰ نیز از شفافیت و کیفیت بالایی برخوردار است و در موضوع مقایسه این دو گوشی، گوشی نوت ۸ تنها اندکی بهتر از میت ۱۰ بوده است.
برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه گلکسی نوت ۸ است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰ : یک – گلکسی نوت ۸: یک

توان پردازشی

گلکسی نوت ۸ از تراشه‌های اسنپ دراگون ۸۳۵ یا اگزینوس ۸۸۹۵ بهره برده و هواوی Mate 10 از پردازنده کایرین ۹۷۰ استفاده می‌کند. هر دو مدل در میان بهترین محصولات بازار از نظر توان پردازشی قرار دارند با این وجود یک مورد خاص می‌تواند رای به برتری محصول هواوی بدهد و آن مورد، هوش مصنوعی است. به‌غیراز این مورد خاص، در سایر موارد شاهد عملکردی برابر برای هر دو محصول هستیم ولی برای درک بهتر این‌که کدام مدل عملکرد پردازشی بهینه‌تری دارد ابتدا به مقایسه آماری پردازنده‌های این دو محصول می‌پردازیم.
هر سه پردازنده یاد شده از نوع ۸ هسته‌ای هستند ولی کلاک پردازنده مدل Mate 10 اندکی بالاتر از هر دو مدل پردازنده‌های موجود بر روی گلکسی نوت ۸ است. کایرین ۹۷۰ از ۴ هسته ۲٫۴ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی تشکیل‌شده است ولی پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵، ۴ هسته ۲٫۳۵ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱٫۹ گیگاهرتزی دارد و این آمار برای تراشه اگزینوس ۸۹۹۵ ۲٫۳ و ۱٫۷ برای هر گروه چهار هسته‌ای می‌رسد. همچنین هر سه تراشه یاد شده از معماری ۱۰ نانومتری استفاده می‌کنند و به فناوری‌هایی مانند LTE داخلی مجهز هستند. البته وقتی صحبت از معماری به میان می‌آید باید یادآور شد که هر سه پردازنده بر پایه معماری ۶۴ بیتی طراحی‌شده‌اند که البته در عصر فعلی این امر یک مزیت ویژه محسوب نمی‌شود.
نتایج بنچ‌مارک‌ها نیز در نوع خود برابری این دو محصول را اثبات می‌کنند و این امر کار را بیش‌ازپیش برای ما دشوار می‌سازد. با این وجود یک مولفه دیگر در زمینه پردازش وجود دارد که هنوز به آن نگاه نکرده‌ایم و این مولفه، میزان رم دستگاه است. میزان رم موجود بر روی هواوی Mate 10 برابر با ۴ گیگابایت است (البته در Mate10 Pro میزان رم دستگاه ۶ گیگابایت است)  درحالی‌که این میزان برای گلکسی نوت ۸ به ۶ گیگابایت افزایش می‌یابد. درمجموع باید این دو محصول را در این رده بسیار نزدیک و برابر دانست و به همین دلیل نیز امتیاز این بخش بین دو مدل تقسیم می‌شود.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰ : دو – گلکسی نوت ۸: دو

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

حافظه داخلی هواوی میت ۱۰، ۶۴ گیگابایت است و حافظه داخلی گلکسی نوت ۸ در سه مدل مختلف عرضه می‌شود که شامل رده‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی هستند. همچنین هر دو مدل می‌توانند از درگاه سیم‌کارت دوم به‌عنوان ورودی کارت حافظه از نوع میکرو اس دی استفاده کنند. ظرفیت کارت حافظه موردپذیرش در این دو مدل نیز یکسان بوده و برابر با ۲۵۶ گیگابایت است.
همچنین باید یادآور شد که هر دو مدل یاد شده از امکان استفاده از OTG بهره‌مند هستند و به همین دلیل با توجه به برتری گزینه‌های حافظه داخلی اصلی در محصول سامسونگ باید این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ را با برتری گلکسی نوت ۸ مختومه اعلام کرد.
برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه گلکسی نوت ۸ است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: دو – گلکسی نوت ۸: سه

دوربین

امروزه دوربین به یکی از مهم‌ترین المان‌های سنجش کیفیت یک تلفن همراه هوشمند بدل شده است و هر دو رقیب این مبارزه، در میان برترین عرضه کنندگان دوربین بر روی تلفن‌های همراه هوشمند قرار دارند. از نظر آمار و ارقام باید گفت که گلکسی نوت ۸ به یک دوربین دوقلوی ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است درحالی‌که این آمار برای هواوی Mate 10 برابر با ۱۲ + ۲۰ است. با این وجود برتری هواوی Mate 10 در بخش دوربین تنها به آمار و ارقام باز‌نمی‌گردد بلکه کیفیت تصاویر برداشت‌شده با دوربین این مدل نیز اندکی از محصول سامسونگ بهتر است. وقتی تصاویر برداشت‌شده توسط این دو مدل را کنار هم قرار داده و مقایسه می‌کنیم، کیفیت برداشت تصویر توسط هواوی Mate 10 دقت بیشتری نسبت به محصول سامسونگ دارد و این امر به‌صورت خاصی در رنگ‌های گرم خود را نشان می‌دهد.
همچنین گوشی میت ۱۰  با وجود هوش مصنوعی می تواند سوژه عکس را تشخیص دهد و تنظیمات دوربین را متناسب با آن تنظیم کند که در کیفیت نهایی تصویر تاثیر بسیار بالایی دارد.
گوشی میت ۱۰ نیز نسبت به نوت ۸ در عکاسی در شب نیز امتیاز بالاتری دریافت میکند و تصاویر روشن تر و واضحتری را به ارمغان می آورد.
دوربین دوم این دو مدل نیز ۸ مگاپیکسلی است که عملکرد دوربین سلفی هر دو دستگاه تقریبا برابر است. با این وجود درمجموع باید گفت که برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه هواوی Mate 10 است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: سه – گلکسی نوت ۸: سه

سیستم صوتی

سیستم صوتی تعبیه شده بر روی دو مدل هواوی Mate 10 و گلکسی نوت ۸ در بخش پخش صدا از بلندگوی اصلی دستگاه عملکرد تقریبا یکسانی دارند. هر دو محصول یاد شده از یک بلندگوی استریو بهره می‌برند که می‌تواند فضای یک اتاق ۶ الی ۹ متری را به‌راحتی و بدون دردسر پر کند.
بااین‌حال هر دو مدل مشکلات خود را در شرایط پخش موسیقی‌های دارای نت‌های بالا و آهنگ‌هایی که بیس بالایی دارند، با مشکل در اجرای صدا روبرو شده و با عملکرد ایدئال فاصله می‌گیرند. هر دو مدل به جک هدفون مجهز هستند و قابلیت‌های یکسانی دارند ولی کیفیت بلندگوی گلکسی نوت ۸ اندکی بهتر از رقیبش به‌حساب می‌آید، اما یک مزیت برتر که گوشی میت ۱۰ آن را متمایز کرده است، کیفیت صدا در هنگام مکالمه است، همانطور که در بررسی تخصصی میت ۱۰ خواندید، میت در در محیط های شلوغ با حذف صدای محیط و نامرتبط، صدایی شفاف و با کیفیت و بدون نویز را به مخاطب شنونده ارسال می کند، لذا برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه میت ۱۰ است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: چهار – گلکسی نوت ۸: سه

باتری

هواوی Mate 10 یکی از بهترین پرچم‌داران جهان در مقوله باتری به‌حساب می‌آید. این محصول با باتری ۴ هزار آمپرساعتی و نمایشگر کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر خود به‌راحتی می‌تواند بر گلکسی اس ۸ غلبه کرده و با یک بار شارژ برای مدت‌زمانی طولانی‌تر از رقیب خود به کار کردن ادامه بدهد. این بخش عملا یکی از واضح‌ترین بخش‌های این مقایسه است و به‌سادگی می‌توان گفت که برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه هواوی Mate 10 است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: پنج – گلکسی نوت ۸: سه

نرم‌افزار

هر دو مدل از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند. همچنین نرم‌افزارهای داخلی یکسانی بر روی هر دو مدل موجود هستند. بااین‌حال دو مورد اصلی موجب می‌شوند تا محصول هواوی بتواند برتری را از آن خود کند. نخستین مورد، نسخه سیستم عامل است. هواوی Mate 10 به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۸ عرضه می‌شود درحالی‌که سیستم عامل گلکسی نوت ۸، برابر با نسخه ۷٫۱٫۱ اندروید است. دومین مورد نیز به قابلیت‌های هوش مصنوعی بازمی‌گردد که گستردگی نرم‌افزاری بیشتری را برای هواوی Mate 10 به همراه آورده است.
بر اساس دلایل یاد شده، برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه هواوی Mate 10 است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: شش – گلکسی نوت ۸: سه

امکانات

هر دو محصول به امکاناتی استاندارد مانند حسگر اثرانگشت و حسگرهای مختلف و استاندارد دیگر مجهز هستند. بااین‌حال باید گفت که گلکسی نوت ۸ به علت استفاده از قلم ویژه خود، کاربری‌های کاملا متفاوت و ویژه‌ای را به کاربران ارائه می‌کند که بهره بردن از این قابلیت‌ها برای کاربران هواوی Mate 10 ممکن نیست.
به همین دلیل نیز باید گفت که برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه گلکسی نوت ۸ است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: شش – گلکسی نوت ۸: چهار

ارزش در برابر قیمت

یکی از برترین ویژگی‌هایی که هواوی Mate 10 در مقایسه با سایر پرچم‌داران در اختیار دارد، قیمت‌گذاری رقابتی‌تر این محصول است. قیمت گلکسی نوت ۸ تقریبا ۴۲ درصد بیشتر از قیمت هواوی Mate 10 است و به همین دلیل نیز می‌توان درک کرد که چرا محصول هواوی بااین‌همه امکانات و قیمتی به‌مراتب کمتر، می‌تواند در بخش ارزش در برابر قیمت عملکرد بهتری داشته باشد.
برنده این بخش از رقابت هواوی Mate 10 در برابر گلکسی نوت ۸ از نظر موبایلستان، بدون شک تلفن همراه هواوی Mate 10 است.
نتیجه کلی: هواوی میت ۱۰: هفت – گلکسی نوت ۸: چهار

جمع‌بندی

درمجموع باید گفت که این دو محصول رقابتی پایاپای را پشت سر گذاشتند ولی هواوی به خاطر مواردی مانند دوربین، باتری و ارزش در برابر قیمت توانست تا برتری نهایی خود را شکل بدهد. البته با توجه به این‌که این دو محصول با فاصله زمانی نسبتا زیادی عرضه شده‌اند، شاید بهتر باشد که تا عرضه گلکسی نوت ۹ منتظر بوده و سپس به قضاوت دست بزنیم.
نتیجه نهایی: هواوی میت ۱۰: هفت – گلکسی نوت ۸: چهار
در انتها در یک نگاه کلی، به‌ بررسی مشخصات سخت‌افزاری این دو محصول در کنار هم می‌پردازیم:

هواوی Mate 10

گلکسی نوت ۸

ابعاد نمایشگر

۵٫۹ اینچ

۶٫۳ اینچ

نوع نمایشگر

ال‌سی‌دی

Super AMOLED

رزولوشن

۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل

۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل

نسبت تصویر و میزان پوشش

۱۶ به ۹ و پوشش ۸۱٫۶ درصدی بدنه

۱۸ به ۵٫۹ و پوشش ۸۳٫۲ درصدی بدنه

ابعاد

۱۵ در ۷٫۸ سانتی‌متر با ضخامت ۸٫۲ میلیمتر

۱۶٫۳ در ۷٫۵ سانتی‌متر با ضخامت ۸٫۶ میلیمتر

وزن

۱۸۶ گرم

۱۹۵ گرم

شبکه‌های ارتباطی

شبکه ۴G LTE

شبکه ۴G LTE

تعداد سیم‌کارت

۲ سیم‌کارت

۲ سیم‌کارت

پردازنده

کایرین ۹۷۰

اگزینوس ۸۹۹۵ یا اسنپ دراگون ۸۴۵

رم

۴ گیگابایت

۶ گیگابایت

حافظه داخلی

۶۴ گیگابایت

۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

دوربین دوقلوی ۲۰+ ۱۲ مگاپیکسل

دوربین دوقلوی ۱۲+ ۱۲ مگاپیکسل

دوربین دوم

۸ مگاپیکسل

۸ مگاپیکسل

باتری

۴ هزار آمپرساعت

۳۳۰۰ هزار آمپرساعت

سیستم‌عامل

اندروید نسخه ۸

اندروید نسخه ۷٫۱٫۱

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا