اخبار

پروژه بلاکس گوگل ؛ ایجاد یک پلتفرم آموزش برنامه نویسی به کودکان

گوگل به عنوان غول تکنولوژی دنیا همواره سعی در پیشبرد و گسترش تکنولوژی داشته و همواره هدف نهایی خودش را کمک به مردم از این طریق قرار داده است. گسترش علم و فناوری در میان کودکان نیز همواره یکی از کلیدی ترین مباحثِ مورد توجه سازمان ها و کمپانی های بزرگ دنیاست. حال گوگل با توجه به این دو نگرش، سعی دارد با معرفی پروژه بلاکس (Project Bloks)، بستری برای آموزش برنامه نویسی به کودکان فراهم کند.

معرفی پروژه بلاکس

پروژه بلاکس (Project Bloks) یک پروژه تحقیقاتی بوده که هدفِ آن، ایجاد یک پلتفرم سخت افزاری باز است تا بدین وسیله به توسعه دهندگان، طراحان و محققان برای ساخت نسل جدیدی از تجارب و آزمایش های برنامه نویسی ملموس و قابل درک برای کودکان، کمک کند.
 
معرفی پروژه بلاکس پروژه بلاکس (Project Bloks) یک پروژه تحقیقاتی بوده که هدفِ آن، ایجاد یک پلتفرم سخت افزاری باز است تا بدین وسیله به توسعه دهندگان، طراحان و محققان برای ساخت نسل جدیدی از تجارب و آزمایش های برنامه نویسی ملموس و قابل درک برای کودکان، کمک کند.
کودکان به صورت طبیعی و ذاتی با استفاده از دستانشان بازی کرده، چیزهای مختلف ساخته و یاد می گیرند. یکی از مزیت های این پروژه و آموزش برنامه نویسی ملموس و قابل درک برای کودکان این است که کدها را به صورت یک شیء فیزیکی در می آورد، بنابراین کودکان قادرند با آن بازی کرده و نمودار یادگیری آن ها افزایش می یابد.
در نتیجه یکی از اهداف اصلی Project Bloks این است که از طریق آزمایش های برنامه نویسی نشاط بخش، قابل لمس و مشارکتی، نوعی از تفکر محاسباتی (مجموعه ای از مهارت های حل مسئله بنیادی) از سنین پایین و در کودکان توسعه یابد.
ساخت یک پلتفرم باز (متن باز) موانع فنی را از سر راه طراحان، توسعه دهندگان و محققان برخواهد داشت. بنابراین این افراد می توانند بر روی نوآوری، آزمایش و ایجاد راه های جدید برای توسعه تفکر محاسباتی در کودکان تمرکز کنند.
این پروژه الهام گرفته از کارهای علمی گذشته بوده و تحقیقات بر روی آن همچنان ادامه دارد.
گوگل در وب سایت مربوط به Project Bloks در رابطه با اینکه چه چیزهایی تا این لحظه توسعه داده شده آورده است که "ما تا این لحظه به منظور آموزش برنامه نویسی ملموس و قابل درک، یک سیستم ماژولار ایجاد کرده ایم که از بوردهای الکترونیکی و قطعات (پاک، Puck) قابل برنامه ریزی (Pucks) تشکیل شده است. این سیستم به شما امکان این را می دهد که بعد از اتصال آن ها به یکدیگر دستورالعمل های مختلفی را به دستگاه ها ارسال کنید."
گوگل در وب سایت مربوط به Project Bloks در رابطه با اینکه چه چیزهایی تا این لحظه توسعه داده شده آورده است که “ما تا این لحظه به منظور آموزش برنامه نویسی ملموس و قابل درک، یک سیستم ماژولار ایجاد کرده ایم که از بوردهای الکترونیکی و قطعات (پاک، Puck) قابل برنامه ریزی (Pucks) تشکیل شده است. این سیستم به شما امکان این را می دهد که بعد از اتصال آن ها به یکدیگر دستورالعمل های مختلفی را به دستگاه ها ارسال کنید.”
 

المان های منحصر به فرد Project Bloks

این سیستم از المان ها و عناصر منحصر به فردی از قبیل پاک ها (Pucks)، بوردهای پایه (Base Boards) و بورد مغز و اصلی (Brain Board) تشکیل شده است.
 
پاک ها
این قطعات (پاک ها) انواع مختلفی دارند که قابل تعامل بوده و با استفاده از دستورات مختلف، قابل برنامه ریزی هستند؛ به عنوان مثل روشن و خاموش کردن، حرکت به چپ، پریدن، پخش موسیقی و … .
پاک ها این قطعات (پاک ها) انواع مختلفی دارند که قابل تعامل بوده و با استفاده از دستورات مختلف، قابل برنامه ریزی هستند؛ به عنوان مثل روشن و خاموش کردن، حرکت به چپ، پریدن، پخش موسیقی و ... .
بوردهای پایه
هنگامی که شما یک پاک را روی یک بورد پایه قرار می دهید، دستورات پاک از طریق یک سنسور خازنی توسط این بورد خوانده می شود. همچنین شما می توانید چندین بورد پایه را به یکدیگر وصل کنید.
بوردهای پایه هنگامی که شما یک پاک را روی یک بورد پایه قرار می دهید، دستورات پاک از طریق یک سنسور خازنی توسط این بورد خوانده می شود. همچنین شما می توانید چندین بورد پایه را به یکدیگر وصل کنید.
بورد مغز
این بورد، انرژی و ارتباطات را برای سیستم فراهم می کند. هنگامی که شما چند بورد پایه را به بورد مغز متصل می کنید، این بورد می تواند دستورات را خوانده و آن ها را از طریق وای فای یا بلوتوث به دستگاه های متصل ارسال کند. این بورد روی یک مینی کامپیوتر رسپبری پای زیرو (Raspberry Pi Ziro) ساخته شده است.
بورد مغز این بورد، انرژی و ارتباطات را برای سیستم فراهم می کند. هنگامی که شما چند بورد پایه را به بورد مغز متصل می کنید، این بورد می تواند دستورات را خوانده و آن ها را از طریق وای فای یا بلوتوث به دستگاه های متصل ارسال کند. این بورد روی یک مینی کامپیوتر رسپبری پای زیرو (Raspberry Pi Ziro) ساخته شده است.
.

چه چیزهای با پروژه بلاکس می توان ساخت؟

این بوردها می توانند به هر فرم و حالتی که شما تمایل داشته باشید در کنار هم چیده شده تا تجربه های گوناگونی از ساخت آن ها حاصل شود. در ادامه به چند نمونه از ایده هایی که شما می توانید با استفاده از این سیستم بسازید، اشاره خواهیم کرد.
.
آزمایشگاه سنسور
این کیت به شما اجازه می دهد با سنسورهای به آزمایش پرداخته و یک ورودی را به یک خروجی نگاشت کنید. به عنوان مثل روشن شدن یک چراغ در اثر کاهش دما.
آهنگ ساز
با آهنگ ساز (Music Maker) شما می توانید با استفاده از تفکر محاسباتی و از طریق ترکیب صدای سازهای مختلف، لایه بندی و ایجاد حلقه برای صداها یک آهنگ ساخته و در نهایت آن را از طریق یک اسپیکر بدون سیم پخش کنید.
کیت برنامه نویسی
با این کیت شما می توانید کدهای فیزیکی را به یکدیگر متصل کرده و دستورات مختلفی به اسباب بازی های اطراف خود ارسال کنید؛ به عنوان مثال، کنترل یک ربات برای ساخت یک اثر هنری.
همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، ساخت یک پلتفرم باز (متن باز) موانع فنی را از سر راه طراحان، توسعه دهندگان و محققان برخواهد داشت. بنابراین این افراد می توانند بر روی نوآوری، آزمایش و ایجاد راه های جدید برای توسعه تفکر محاسباتی در کودکان تمرکز کنند. همچنین گفتیم که تحقیقات بر روی Project Bloks همچنان ادامه دارد.
گوگل ادعا می کند که در آینده برای توسعه بیشتر این پروژه قصد دارد در دوره تابستانی، بر روی برنامه نویسی ملموس و پلتفرم پروژه بلاکس تحقیقات بیشتری را صورت دهد.
اگر فکر می کنید نکته ای از قلم افتاده و یا تکمله ای برای این مقاله دارید، آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
 
منبع: projectbloks

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا