اخبار

پنج تصور اشتباه درباره ی اینترنت ۵G

نسل آنالوگ خیلی زود جایش را به نسل دیجیتال داد و نسل دیجیتال هم سریعتر از آن جایش را به تلفن‌های ۳G دادند. تفاوت تلفن‌های ۳G در این بود که می‌توانستند علاوه بر صدا، تصاویر را هر چند با کیفیت‌های پایین انتقال دهند که خود این موضوع تحولی بود برای نسل جدید تلفن‌های همراه که برای نسل قبلی شبکه مخابراتی تلفن‌های همراه بسیار دور از دسترس بود. گوشی‌ها و سیمکارت‌های ۳G زمینه را برای تلفن‌های هوشمند فراهم کردند و در مدت زمان کم همه فهمیدند که این نیز کافی نیست. البته در کشور ما هنوز تلفن‌های۳G پدیده جدید محسوب می‌شوند!
 
 
bgcfny5f
 
 

سرعت ۵G

کشورهای پیشرفته مانند کره‌جنوبی، در حال استفاده از نسل چهارم گوشی‌ها یعنی۴G هستند و هنوز کامل از این نسل استفاده نکردند که قرار است نسل پنجم گوشی یا ۵G با سرعت بسیار بالای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه از راه برسد. با این سرعت می‌شود یک فیلم سینمایی را در کمترین زمان دانلود کرد یا می‌توانید با استفاده از تلفن‌همراه خود ارتباط تصویری اچ‌دی (HD) با هر کجای دنیا داشته باشید. کره‌جنوبی اعلام کرده است که این فناوری تا سال ۲۰۲۰ روانه اپراتورهای همراه خواهد شد، ولی تاکنون این اپراتور راه‌اندازی نشده است. گروهی از محققان دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه آلبورگ(دانشگاهی معتبر در آلمان)، دانشگاه MIT و کلتک (دانشگاهی در کالیفرنیا آمریکا) با استفاده از روش ریاضیات مدرن توانسته‌اند سرعت انتقال داده‌ها در اینترنت را تا ۱۰ برابر سرعت ۴G افزایش دهند. در این سیستم گره‌هایی که بسته اطلاعات را جابه‌جا می‌کنند هوشمند هستند و می‌توانند خود را با شرایط انتقال وفق دهند که این امر باعث می‌شود تا انتقال اطلاعات امن‌تر و دقیق‌تر انجام شود. از این طرح می‌توان در دنیای ماهواره و ۵G استفاده کرد. قبل از این سیستم انتقال داده‌ها به این صورت بود که ابتدا بسته‌ها اطلاعات را دریافت و ذخیره می‌کردند و سپس از گره‌ای به گره دیگر منتقل می‌کردند. به این سیستم پروتکل تی‌سی‌پی(TCP) می‌گویند. یکی از مشکلات این سیستم این است که اگر داده‌ای در مسیر انتقال از دست برود ارسال بقیه داده‌ها با مشکل مواجه می‌شود و اینترنت دچار افت سرعت شدیدی می‌شود.
 
 
e5xozclr
 
 

انتظارات زیادی از یک فناوری

اینترنت۵G بدون شک یکی از داغ‌ترین موضوعات بحث درزمینه‌ شبکه‌های بی‌سیم است. بسیاری از برجسته‌ترین محققان این صنعت و پردرآمدترین مدیران می‌خواهند هر چه زودتر این شبکه‌ اینترنتی فوق‌سریع و با پهنای باند بالا را ارائه دهند. بسیاری از مشتاقان ۵G می‌گویند این شبکه می‌تواند داده‌های موبایل را با سرعت برق‌آسا و ظرفیت نامحدود انتقال دهد و کل شهر را با اینترنت کیفیت‌ بالا پوشش‌دهی کند.علاوه براین، اتصالات اینترنت اشیاء را برای میلیاردها دستگاه فراهم کرده و حتی رانندگی خودکار را ممکن می‌سازد، اما این صنعت استانداردهایی را تعیین کرده که قابلیت‌های شبکه‌ ۵G را تعریف می‌کنند و در همان مراحل اولیه آن را آزمایش می‌کنند تا محدودیت‌های آن مشخص شود. اما عبارت ۵G در میان مردم به عنوان نوش‌دارویی شناخته‌شده که هم‌اکنون وجود دارد. به همین دلیل است که «سیزو اونوئه»، مدیر ارشد تکنولوژیNTT DOCOMO، بزرگ‌ترین اپراتور موبایل ژاپن به نقاط مختلف جهان سفر کرده و کنفرانس‌هایی برگزار می‌کند تا با شفاف‌سازی در این زمینه، مانع افزایش توقعات مردم از این تکنولوژی شود. اونوئه اخیراً در کوالالامپور سخنرانی کرد و در جریان آن سعی داشت بعضی از باورهای اشتباه رایج درباره‌ ۵G را از بین ببرد.
 
 
qk6bkmtb
 
 

باور اشتباه اول:

شبکه‌۵G یک سیستم هات‎اسپات خواهد بود

بسیاری از کارشناسان تصور می‌کنند که اپراتورهای مخابراتی، اینترنت۵G را باید از طریق آنتن‌های کوچک BTS که روی سقف خانه‌ها یا تیرهای چراغ برق نصب می‌شوند، ارائه دهند. این کار باعث می‌شود که در مقایسه با ارائه‌ اینترنت از طریق دکل‌های بزرگ موبایل که سیگنال‌ها را در منطقه‌ وسیعی پخش می‌کنند، مردم بتوانند دسترسی خیلی بهتر و سریع‌تری به اینترنت داشته باشند. اونوئه می‌گوید این باور یک پیش‌گویی نادرست است. اگر در این مرحله شبکه‌۵G را یک سیستم کوچک یا «هات اسپات» بپنداریم، این صنعت را به روی دیگر نوآوری‌ها می‌بندیم.
 
راه‌اندازی سیستم‌های هات اسپات در مناطق روستایی چندان کار آسانی نیست. اگر استراتژی تجاری مناسبی نداشته باشیم، ساختار کوچک برد۵G می‌تواند شکاف دیجیتالی بین اقشار مختلف جامعه را بزرگ‌تر کند. اونوئه می‌گوید بهتر است که ذهنمان را برای فناوری‌های دیگر باز نگه‌داریم تا بتوانیم شبکه‌۵G را به مشتریان روستایی هم برسانیم.
 
 
iwmb7s4m
 
 

باور اشتباه دوم:

شبکه‌۵G به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد

یکی از جسورانه‌ترین ادعاهای اونوئه این است که راه‌اندازی ۵G نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان ندارد. این گفته برخلاف تصور و پیش‌بینی‌های کارشناسان مربوط درزمینه‌ گسترش تکنولوژی‌های پیشگام است. اونوئه معتقد است که برای گسترش نیازی به تغییر ساختار کلی شبکه‌های فعلی نیست، بلکه می‌توانیم آن را در زیرساخت‌های فعلی هم راه‌اندازی کنیم. او می‌گوید سرویس‌دهی بهتر همیشه به معنی خرج هزینه‌های زیاد نیست.
 
 
t1tzpyr1
 
 

باور اشتباه سوم:

۵Gجای۴G را می‌گیرد

یک باور دیگر که اونوئه آن را زیر سؤال می‌برد این است که شبکه‌‌ ۵G بلافاصله شبکه‌۴G را کنار می‌گذارد. اما اونوئه می‌گوید که این‌طور نیست. برتری یک شبکه بی‌سیم جدید نتیجه‌ تکامل است، نه ظهور ناگهانی آن. البته طبق گفته‌ اونوئه، «درنهایت این اتفاق می‌افتد، اما نه یک‌شبه.» در این مورد، تاریخ هم با اونوئه موافق است. هیچ شبکه‌ بی‌سیمی به‌طور کامل جای نسل قبلی را نگرفته است، به‌عنوان‌مثال، در مناطق زیادی از جهان مثل هند، هنوز از شبکه۳G و حتی ۲G استفاده می‌شود. از طرف دیگر، با اینکه شبکه۵G سرعت و ظرفیت بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورد، اما هنوز در موارد بسیار زیادی شبکه‌ ۴G کارایی بیشتری خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، دستگاه‌های اینترنت اشیا مثل حسگرها در هر ساعت یا روز فقط یک‌بار باید حجم کمی از داده‌ها را منتقل کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند در پهنای باند کم هم کار کنند و نیازی به اتصالات بسیار سریع ندارند.
 
 

باور اشتباه چهارم:

شبکه‌۵G به طیف رادیویی بیشتری نیاز دارد

یک باور هست که در دنیای ارتباطات بی‌سیم مدام تکرار می‌شود؛ وقتی تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند بیشتر می‌شود، میزان مصرف پهنای باند هم به ازای هر کاربر افزایش می‌یابد، درنتیجه طیف فرکانسی که در اختیار داده‌های موبایل قرار می‌گیرد، اشباع می‌شود. بنابراین به طیف فرکانسی بیشتری احتیاج داریم، اما اونوئه می‌گوید اپراتورها می‌توانند از طیف رادیویی فعلی برای پشتیبانی از۵G استفاده کنند و با تغییر ساختار، طیف بیشتری را آزاد کنند. او برای دفاع از ادعایش به تجربه‌ ۳۰ ساله‌اش در این صنعت اشاره می‌کند. مثلاً می‌گوید اکثر مردم تصور می‌کردند که سرویس LTE به طیف رادیویی جدید احتیاج خواهد داشت، اما NTT DOCOMO در سال ۲۰۱۲ این سرویس را با استفاده از طیف رادیویی که وجود داشت، راه‌اندازی کرد.
 
 

باور اشتباه پنجم:

برای ۵G همه‌چیز باید جدید باشد

بسیاری از محققان و کارشناسان حرفه‌ای در این صنعت بسیار مشتاق هستند که در آینده تا حد ممکن از شبکه‌ ۵G استفاده کنند و سرویس‌های موجود را روی این شبکه‌ جدید ارتقا و گسترش دهند. اونوئه تأکید می‌کند اینکه ۵G، نسل جدیدی از شبکه‌های بی‌سیم است، به این معنی نیست که می‌تواند یا باید به تمام نیازهای احتمالی ما در حوزه‌های مختلف مثل رانندگی خودکار، اینترنت اشیا یا سرویس‌های پهن باند موبایل پاسخ دهد. او می‌گوید هیجان‌های ناشی از شبکه‌ ۵G حس عجیبی به او می‌دهد و یاد روزهایی می‌افتد که مردم فکر می‌کردند شبکه‌ ۴G می‌تواند تکنولوژی‌ها و سرویس‌های جدیدی برای ما به ارمغان بیاورد. به‌طورکلی اونوئه می‌گوید شبکه‌۵G درنهایت بسیاری از وعده‌‌های این صنعت را تحقق می‎بخشد؛ اما هنوز زود است که آن را راهگشایی برای بسیاری از پتانسیل‌ها در آینده تصور کنیم.
 
منبع : مجله تلفن همراه

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا