اخبار

کارمندان سابق اپل معتقدند این شرکت اصول یک طراحی زیبا را زیر پا گذاشته است

دو تن از طراحان سابق شاغل در اپل به نام‌های بروس تاگ تاگناتزینی (۶۶ امین کارمند اپل و نویسنده‌ی راهنمای اولین رابط کاربری انسانی این شرکت) و دان نورمن (معمار تجربه‌ی کاربری اپل از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶) معتقد هستند که اپل اساس و پایه‌ی یک طراحی خوب را از یاد برده است.
دو تن از کارمندان اسبق اپل در جدیدترین مقاله‌ی خود انتقاداتی به طراحی جدید این شرکت وارد کرده‌اند. این دو معتقد هستند که اپل در حال نابود کردن مفهوم طراحی است. آنها می‌نویسند:
هر چند محصولات جدید زیباتر از محصولات گذشته هستند، اما این زیبایی هزینه‌هایی نیز در پی داشته است. در این طراحی، اساس یک طراحی خوب همچون راحتی کار، بازخورد مناسب، بازیابی و بسیاری موارد دیگر زیرپا گذاشته شده‌اند.
آنها نماد طراحی جدید اپل را فونت سان‌فرانسیسکوی مورد استفاده قلمداد کرده و این گونه ادامه می‌دهند:
اپل به بهای زیبایی، فونت‌هایی طراحی کرده است که کوچک و نازک هستند و کنتراست کم آن‌ها باعث می‌شود تا برای بسیاری ناخوانا باشند. ویژگی‌های جدید و خوبی در گوشی‌های جدید اپل داریم که بسیاری حتی از وجود آن‌ها بی‌اطلاع هستند.
این دو همچنین اپل را برای قرار ندادن دکمه‌ی برگشت به عقب مورد انتقاد قرار داده و معتقد هستند که قرار دادن مقدار زیاد ژست‌های حرکتی باعث گیج شدن کاربر و از دست رفتن راحتی کار به بهای زیبایی رابط کاربری شده است.
طراحی خوب علاوه بر زیبایی، باید انجام کار را نیز راحت‌تر کند. یکی از اولین پایه‌های یک طراحی خوب که به شاگردان مبتدی درس داده می‌شود، راحتی کار و بازخورد مناسب رابط کاربری است. اگر اپل قصد گذراندن این کلاس را داشته باشد، به طور قطع در آن مردود می‌شود.
آنها در ادامه می‌ افزایند:
اپل ایده‌ی قدیمی را که می‌گوید تنها کاری که یک طراح باید انجام دهد زیباتر کردن رابط کاربری است را پیش رو گرفته و به تجربه‌ی کاربر در کار با آن توجهی ندارد. مهم‌تر این که بسیاری شرکت‌ها دیگر نیز پیرو اپل دست به این کار زده و زیبایی را فدای کارایی کرده‌اند. در نتیجه طراحان بدون توجه به نیازهای کاربر به سراغ طراحی می‌روند.
با این حال تاگ و نورمن تنها اپل را هدف قرار نداده و شرکت‌های دیگر از جمله گوگل و سیستم‌عامل آن، اندروید را نیز مورد انتقاد قرار داده‌اند. هر چند اگر شما شرکتی با بیشترین فروش مانند اپل هستید، غالب مشکلات و انتقادات متوجه شما خواهند بود. این دو نفر اذعان دارند که محصولات اپل زیباتر شده‌اند؛ اما آن را شمشیری دو لبه می‌دانند و می‌نویسند:
محصولات اپل زیبا هستند و در نتیجه‌ی آن وقتی کاربران به مشکلی برمی‌خورند خود را مقصر می‌دانند و نه شرکت سازنده‌ی گوشی را. موردی که برای اپل خوب و برای کاربران آن بد است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا