اخبار

کنترل بیماری قند خون توسط تلفن همراه هوشمند

کنترل بیماری قند خون توسط تلفن همراه هوشمند

کنترل قند خون با تلفن همراه

در دنیای امروزی ما به نظر می‌رسد که دیگر چیزی باقی نمانده باشد که نتوان آن را به کمک تلفن‌های همراه هوشمند به انجام رساند ولی هرروز شاهد اخباری جدید هستیم که نشان می‌دهد کاربری جدیدی برای تلفن‌های همراه هوشمند تعریف شده است. در همین راستا نیز محققان به‌تازگی موفق به ساخت سلول‌های ویژه‌ای شده‌اند که می‌توانند با فرمان یک نرم‌افزار نصب شده بر روی تلفن‌های همراه هوشمند به تولید انسولین پرداخته و قند خون افراد دیابتی را کنترل کنند.

نزدیک به ۴۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری قند خون یا دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مجبور هستند برای حفظ تعادل قند خون خود به‌صورت دائمی به مصرف انسولین بپردازند. سلول‌های انسانی می‌توانند به فاکتورهای زنده‌ای تبدیل شوند که به تولید و رساندن هورمون‌ها به مولکول‌ها می‌پردازند اما بیشتر گردش‌های بیولوژیکی مصنوعی این درجه از حساسیت و دقت را نخواهند داشت.

به‌تازگی محققان موفق به ساخت سلول‌های سفارشی‌ای شده‌اند که با قرارگیری در معرض نور مادون‌قرمز می‌توانند به تولید انسولین بپردازند. به‌این‌ترتیب با قرار دادن این سلول‌ها در بدن موش‌ها و نصب یک برنامه بر روی تلفن همراه هوشمند توانستند از راه دور آن‌ها را کنترل کرده و میزان انسولین تولید شده را نیز تحت کنترل دربیاورند. این محققان نه تنها الگوریتم‌های کنترلی این نرم‌افزار را به‌صورت سفارشی کدگذاری کردند بلکه آن‌ها را به‌طوری طراحی کرده‌اند که سلول‌های ایجاد کننده انسولین مصنوعی با سلول‌های تولید کننده انسولین طبیعی بدن تداخلی نداشته باشند.

بر اساس اظهارات این محققان این راه می‌تواند روشی موثر برای درمان و یا کنترل دیابت در نظر گرفته شود. بااین‌حال باید به یاد داشت که این آزمایش و روش یاد شده فعلا در مراحل اولیه خود قرار دارد و تنها بر روی موش‌ها آزمایش شده است. به‌این‌ترتیب  قطعی بودن کاربری آن بر روی انسان هنوز مشخص نیست.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا