بررسی‌ تخصصی

آزمون کیفیت صوتی و مکالمه در هواوی Mate 10

هواوی Mate 10

در این مقاله قصد داریم تا با هم به بررسی سیستم صوتی موجود بر روی تلفن همراه هواوی Mate 10  دست زده و ببینیم که این تلفن همراه از نظر صوتی تا چه اندازه می‌تواند برای کاربران خود مفید باشد.
این مقاله از چند بخش تشکیل می‌شود:
سخت‌افزار و سیستم صوتی تلفن همراه
تجربه شخصی از خروجی صدا
اندازه‌گیری کیفیت صدا با کمک سیستم‌های حرفه‌ای
کیفیت صدا در مکالمه
نتیجه‌گیری
در ادامه با تک‌تک این بخش‌ها در خدمت شما هستیم
 

سخت‌افزار و سیستم صوتی تلفن همراه

این دستگاه به یک بلندگو مجهز است که در پایین دستگاه قرار گرفته است. این بلندگو کیفیت صوتی استریو را برای کاربران به همراه می‌آورد و در مشخصات سخت‌افزاری ارائه شده توسط شرکت هواوی نیز هیچ اثری از اطلاعات مربوط به وجود استاندارد سخت‌افزاری ویژه بر روی این مدل وجود ندارد. همچنین مدل عادی Mate 10 به جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون مجهز است که به نظر شخصی بنده، یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید.
 

تجربه شخصی از خروجی صدا

برای این بخش، تصمیم به این گرفتم که موسیقی‌های مختلفی را با این دستگاه پخش کنم. نخستین موسیقی مدنظر من، سوناتای مونلایت بتهوون بود. علت انتخاب این موسیقی این بود که آهنگ یاد شده با نت پایین شروع شده و به‌تدریج اوج می‌گیرد و با توجه به فاصله بین نت‌ها، می‌توان به‌راحتی هرگونه پارازیت در صدای دستگاه را حس کرد. نتیجه به‌دست‌آمده در این بخش تقریبا بی‌نقص بود.
موسیقی دوم اندکی ضرباهنگ تندتر داشت و برای این کار اقدام به پخش موسیقی الکترونیک با بیس نسبتا بالا کردیم. نتیجه این بخش نیز در کمال ناباوری بدون مشکل و افت کیفیت بود که برای یک تلفن همراه هوشمند بسیار مناسب است.
در گام بعدی اقدام به پخش گزارش فوتبال کرده و برای این کار، گزارشگرهای آمریکای جنوبی را انتخاب کردیم. علت این انتخاب، نحوه فریادهای متوالی آن‌ها پس از گل است که عملا برای مدت‌زمانی نزدیک به ۱۰ ثانیه می‌توان شاهد خروج صدا با حداکثر توان ممکن بود. در این بخش نیز هواوی Mate 10 بدون مشکل به کار کردن ادامه داد.
آخرین آزمون مربوط به پخش موسیقی با حجم صدای مختلف بود. عملا وقتی صدای دستگاه را کم می‌کردید، درصورتی‌که حتی یک نفر در اتاق با فرد دیگری حرف می‌زد بازهم نمی‌توانستید موسیقی را بشنوید و برای شنیدن صدا در وضعیت ۳۰% نیاز به سکوت کامل محیطی داشتیم. بااین‌حال کیفیت صدا در وضعیت ۵۰ درصد می‌توانست بر صداهای کم محیطی غلبه کند و در وضعیت ۱۰۰ درصد، شاهد عملکرد بسیار خوب این بلندگو بودیم.
بلندگوی نصب‌شده بر روی هواوی Mate 10 می‌تواند به‌راحتی فضای یک اتاق ۱۰ تا ۱۲ متری را پر کند و به نظر من یکی از بهترین بلندگوهای موجود بر روی یک تلفن همراه است.
 

اندازه‌گیری کیفیت صدا با کمک سیستم‌های حرفه‌ای

برای این کار با کمک صداسنج، صدای دستگاه را در دو بخش آزمودیم. نخستین بخش پخش موسیقی بود و بخش دوم صدای زنگ تلفن همراه. نتیجه به‌دست‌آمده این بود که در زمان پخش موسیقی، هواوی Mate 10 می‌توانست صدایی با قدرت ۹۰ دسی‌بل را از خود خارج کند که این رقم برای یک تلفن همراه بسیار شگفت‌آور است. برای درک بهتر این کیفیت کافی است بدانید که آیفون ۸ پلاس که یک تلفن همراه مجهز به یک بلندگوی نیرومند است، تنها موفق به کسب خروجی ۷۶ دسی‌بل شده است.
هواوی Mate 10 در زمان پخش زنگ دستگاه نیز بسیار خوب عمل کرده و صدای خروجی این مدل در این شرایط برابر با ۸۴ دسی‌بل بود. در این زمینه باید گفت که تنها هواوی mate 9 و ال‌جی V30 برای من چنین کیفیت صدای زنگی را به ارمغان آورده بودند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان گفت که کدام‌یک از این سه محصول از دیگری برتر عمل کرده‌اند.
 

کیفیت صدا در مکالمه

وقتی یک تلفن همراه را از نظر کیفیت صوتی مورد بررسی قرار می‌دهیم، ابتدا باید بخش تلفن بودن آن را مدنظر قرار بدهیم.  کیفیت مکالمه به عناصر مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها سیم‌کارت و اپراتور مخابراتی است که در این مقاله به‌هیچ‌عنوان قصد پرداختن به آن را نداریم. مورد دوم به کیفیت صوتی مکالمه داخلی در خود دستگاه بازمی‌گردد. تماس‌های تلفنی در دو وضعیت انجام می‌شوند، نخستین مورد با استفاده از امکانات مخابراتی محض و مورد دوم استفاده از شبکه اینترنت هستند.
در بخش نخست آزمایش‌های ما نشان داد که هواوی Mate 10 می‌تواند به‌خوبی در محیط‌های مختلف از نظر کیفیت و وضوح، صدایی مناسب را به کاربران ارائه کند. این دستگاه در شلوغی محیطی می‌توانست تا با فیلتر کردن صداهای محیطی زائد به بهبود کیفیت مکالمه کمک کند. با این حال بهترین کیفیت صوتی در هواوی Mate 10 وقتی به دست می‌آید که با استفاده از اینترنت همراه به مکالمه دست بزنید. در این وضعیت وضوح صدا به لطف تراشه موجود بر روی این دستگاه بسیار عالی بود و شاهد کمترین افت در حجم و کیفیت صدا بودیم. همچنین موقعیت قرارگیری بلندگوی این مدل نیز به نحوی بود که حس داغ شدن گوش به شما دست نمی‌داد.
ما این تست را در محیط بسیار شلوغ و در کنار یک بلندگو که با موسیقی با صدای بلند در حال پخش بود انجام دادیم، شخص شنونده پشت خط هیچ صدایی از موسیقی در حال پخش و شلوغی محیط متوجه نمیشد و صدای مارا به صورت کاملا واضح می شنید. این تست در حالتی بود که ما به هیچ عنوان تن صدای خود را بالا نبردیم و به صورت عادی صحبت میکردیم.
همین تست را در همین محیط شلوغ مجدد به صورت صحبت با صدای بسیار آرام انجام دادیم. شنونده پشت خط هیچ تغییری در صدای ما متوجه نشد و صدا به صورت کاملا عادی سمت شنونده پخش می شد و شنونده متوجه آرام صحبت کردن ما نسد.
این امکان به کمک هوش مصنوعی این تلفن انجام شده و توانسته انقلابی را در این موضوع بوجود آورد و پیش بینی می شود این تکنولوژی در نسل های آینده این برند و حتی برندهای دیگر نیز تکرار شود.

نتیجه‌گیری

درمجموع می‌توان گفت که سیستم صوتی نصب‌شده بر روی هواوی Mate 10، یکی از برترین سیستم‌های صوتی موجود در بازار تلفن‌های همراه است. این دستگاه نه‌تنها در تجربه شخصی و ساختار شنوایی عادی بسیار مناسب عمل کرد، بلکه در آزمایش‌های تخصصی نیز توانست نمره قبولی گرفته و صدایی با کیفیت بسیار بالا را به ما ارائه کرد. به این ترتیب باید گفت که سیستم صوتی و مکالمه این دستگاه از انتظارات اولیه ما در نقد این تلفن همراه به مراتب پیشی گرفته و توانست تا خود را به‌عنوان یک سیستم بی‌رقیب مطرح کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا