اخبار

آغاز تحریم جدید اپل علیه کاربران ایرانی

با وجود اینکه ایرانی‌ها در یک سال گذشته با وعده‌های گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌های اروپایی و آمریکایی مواجهند، شرکت آمریکایی اپل به تازگی با تحریم‌ جدید، دسترسی کاربران ایرانی را به برنامه‌هایش قطع کرد.

13940922000381_PhotoL

پس از مذاکره طولانی و چندساله ایران با کشورهای ۱+۵ بر سر موضوع هسته‌ای ایران و پس از چندبار موعد اعلام شده برای لغو تحریم‌ها، سرانجام ۲۶ مهرماه لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا اعلام شد.

پس از آن به دلیل اینکه برداشته شدن تحریم‌ها نیاز به سازوکار اجرایی دارد، ۶ دی به عنوان روز اجرای برداشته شدن تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا اعلام شد.

اما در انبوه وعده‌های برداشته شدن تحریم‌های اروپایی و به ویژه آمریکایی، شرکت آمریکایی اپل به تازگی تحریم‌های جدیدی را علیه کاربران ایرانی آغاز کرده است.

این در حالی است که ایرانی‌ها از جمله مشتریان کالاهای آمریکایی اپل از جمله گوشی‌‌های آیفون، آی‌پد و لپ‌تاپ‌ها و کیس‌ این شرکت هستند و به ویژه گوشی‌‌های آیفون بین ایرانی‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال‌های گذشته استفاده از محصولات اپل در حالی در ایران با استقبال کاربران مواجه بوده که به دلیل نبود رابطه سیاسی و اقتصادی بین ایران و آمریکا،  اساسا مرکز اصلی فروش یا خدمات اپل در ایران وجود ندارد و از این رو مشکلات طرفداران ایرانی این محصول نسبت به مردم دیگر کشورها دوچندان است.

13940922000379_PhotoL

با این حال حتی در شرایطی که طی یک سال گذشته مردم با اخبار حاکی از گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌های ظالمانه اروپایی و آمریکایی مواجه هستند، خبر می‌رسد که شرکت اپل رفتار تبعیض آمیز خود نسبت به کاربران ایرانی را از سر گرفته است.

در حال حاضر برای کاربران ایرانی نصب هر نوع نرم‌افزار از فروشگاه برنامه‌های اپل غیرممکن شده است و در حین استفاده از برخی نرم‌افزارها نیز با نمایش ارور تحریم، امکان استفاده مسدود می‌شود.

ارور ۱۰۰۹ اخطاری آشنا برای کاربران ایرانی است که به دلیل تحریم امکان استفاده از امکانات نرم‌افزار را از کاربران سلب می‌کند.

همواره اپل رفتار متناقضی درباره کاربران ایرانی از خود نشان داده است. به طوری که گاهی دسترسی به اپل استور اپل (فروشگاه برنامه‌های اپل) برای ایرانی‌ها باز و گاهی بدون هیچ دلیل، طبق رفتار سلیقه‌ای و بدون اطلاع مسدود است.

این در حالی است که اپل چندی پیش و پس از ارائه نسخه ۹ سیستم عامل IOS نیز با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره توسعه دهندگان (نویسندگان برنامه) فعالیت تمام همراه بانک‌های ایرانی که با واسطه به کاربران محصولات اپل در ایران سرویس‌دهی می‌کردند را غیرفعال کرد.

در نتیجه حذف برنامه‌های اینترنت بانک ایرانی روی اپ‌استور، هم‌اکنون دسترسی به خدمات موبایلی برای مشتریان بیش از ۳۰ بانک و موسسه مالی اعتباری ایران کاملا غیرممکن شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا