آموزش فلشآموزش و ترفند

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی (Xiaomi)

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی (Xiaomi) را در این مطلب داریم. گوشی های شیائومی از زمان ورود به بازار قابلیت بوت لودر را داشتند، حتی زمانی که دسترسی روت امکان پذیر نبود این گوشی ها به راحتی امکان آن را به کاربران خود می دادند تا این که گوگل نظارت شدید روی شیائومی اعمال کرد.
با این حال با بسته شدن بوت لودر روی شیائومی، دسترسی به edl هنوز هم پابرجا بود. edl روشی است که کوالکام برای زمانی که دسترسی به ریکاوری یا فست بوت نداریم، بتوان از آن در فلش کردن گوشی استفاده کرد. در نتیجه صاحبان دستگاه‌هایی مثل ردمی نوت ۳ و می ۵ همچنان می‌توانستند از edl فلش بشوند.
هرچند که الان ۲ سال است که دسترسی به edl نیز در همه گوشی های شیائومی از بین رفته، بنابراین هر گوشی این شرکت که نیاز به فلش کردن داشته باشید باید ابتا آنلاک شود. البته نرم‌افزاری به نام Updater در خود گوشی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید رام‌های ریکاوری با پسوند زیپ را فلش کنید. اما این تنها در مواقعی امکان‌پذیر است که بخواهید نسخه‌ی جدیدتری از رام در حال اجرا را نصب کنید.

فلش کردن گوشی های شیائومی با چند روش متفاوت

نسخه جدید با دو حالت developer و Stable عرضه می شود، از سوی دیگر، اگر از رام چین استفاده می‌کنید، نمی‌توانید با آپدیتر رام گلوبال روی آن نصب کنید و عکس این حالت نیز ممکن نیست.

  • رام stable : رام‌های stable عملکرد پایداری دارند و هفته به هفته یا ماه به ماه منتشر می شوند
  • developer یا توسعه دهندگان: به صورت هفتگی منتشر می‌شوند و ممکن است از ویژگی‌های بیشتری داشته باشند؛ اما حالت بتا و آزمایشی داشته و نسبت به رام‌های استیبل پایداری کمتری دارند.

رام چین

رام چین به صورت پیش فرض روی گوشی های شیائومی با پک چین قرار دارد و پر از برنامه های چینی است. باید بدانید که رام‌های چین فاقد هرگونه برنامه‌ی گوگل هستند و در صورت نیاز به آن‌ها باید از اینستالرهای موجود استفاده کنید.

رام جهانی با گلوبال

برای فلش کردن گوشی های شیائومی رام جهانی یا گلوبال مخصوص گوشی ها است که در اروپا عرضه می شوند، برنامه چینی ندارند و اکثرا روی آن ها برنامه خود گوگل نصب است، اما از طرفی روی اکثر گوشی های شیائومی که با پردازنده مدیاتک وارد بازار می شوند،وجود ندارند.
از هر کدام از رام های مختلف چین Stable، چین developer، جهانی Stable و جهانی Developer نوع zip فایل برای استفاده در ریکاوری و نوع tar یا tgz برای استفاده در فست بوت وجود دارد.
نوعی از رام stable نیز برای فلش کردن گوشی های شیائومی وجود دارد که تنها روی خود رام استیبل عرضه می شود و امکان دارد که سریعا برای چند دقیقه روی گوشی ظاهر شده و دیگر در دسترس نباشد.به این نوع رام استیبل بتا گفته می‌شود. شیائومی آن را به صورت رندوم برای تعدادی از کاربران منتشر می‌کند و در صورتی که بازخورد مثبتی دریافت کند آن را به طور رسمی منتشر می‌کند.

دلایل آنلاک گوشی شیائومی

خب باید بدانید که برای انتقال بین رام چین و رام گلوبال نیاز مستقیم به آنلاک بوتلودر دارید.
از جمله قابلیت های آنلاک می توان به فست بوت و همچنین نصب دیگر رام های دلخواه اشاره کرد. با نصب ریکاوری کاستوم قادر خواهید بود رام‌های کاستوم مانند lineage را روی گوشی خود نصب کنید. همچنین رفتن به edl نیز با باز شدن بوتلودر امکان پذیر خواهد بود. کافی است در حالت فست‌بوت دستور fastboot oem edl را در cmd وارد کنید.
توجه داشته باشید که چنانچه حافظه‌ی گوشی خود را encrypted کرده باشید، آنلاک کردن می‌تواند منجر به پاک شدن حافظه‌ی داخلی گوشی شما شود. بنابراین، قبل از هر اقدامی تهیه‌ی یک نسخه‌ی پشتیبان ضروری به نظر می‌رسد.

نحوه پشتیبان گیری

در ابتدا همیشه به یاد داشته باشید که باید قبل از فلش کردن گوشی های شیائومی ، از آن بکاپ یا نسخه پشتیبان بگیرید. این کار از طریق برنامه‌ی بکاپ موجود در رام‌های شیائومی به سادگی امکان‌پذیر است. گزینه‌ی مربوط به این برنامه در MIUI 9 در additional settings موجود در تنظیمات گوشی وجود دارد. پس از ورود به این قسمت طبق تصاویر عمل کنید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
زمانی که پشتیبان گیری تمام شد پوشه آن را در پوشه‌ی Miui/Backup حافظه‌ی گوشی پیدا کرده و آن را به فلش مموری یا رایانه منتقل کنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومیبرای ریستور کردن یا بازگردانی تغییرات می توانید این فولدر را در مسیر اصلی خود قرار دهید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومیآموزش فلش کردن گوشی های شیائومی

با آنلاک بوتلودر کردن دستگاه شیائومی یک سری قابلیت های امنیتی روی آن مختل می شود، به عنوان مثال گزینه ای برای عدم سرقت این گوشی وجود دارد که در زمان انجام آنلاک از بین خواهد رفت.
هرچند هر زمان که لازم باشد می‌توانید به سادگی وارد کردن یک دستور cmd بوتلودر را مجددا ببندید. فقط باید مراقب باشید در این زمان رام غیررسمی روی گوشی نصب نباشد؛ چرا که در این‌صورت گوشی بالا نخواهد آمد. به هرحال، برای کاربران حرفه‌ای، آنلاک برای فلش کردن گوشی های شیائومی از اقدامات واجب به حساب می‌آید. برای باز کردن بوتلودر گوشی شیائومی خود با آموزش زیر همراه باشید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
درخواست را ارسال کنید

ابتدا باید وارد این آدرس شوید و با اطلاعات شیائومی وارد شوید. با صفحه‌ی زیر مواجه خواهید شد. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده درخواست خود را برای باز کردن بوتلودر ارسال کنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومیدر آخر دلیل شما را برای آنلاک کردن گوشی می خواهد. می توانید این جمله را به انگلیسی بنویسید: Because I want to flash global ROM.
نصب می آنلاک

این مرحله چند روز طول می کشد، تا پیامی از سوی شیائومی برای شما ارسال شود. در این مرحله باید به این نشانی که در پیامک هم آمده مراجعه کرده و نرم‌افزار Mi Unlock را از اینجا دانلود و نصب کنید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی

اتصال گوشی و اکانت به هم

ابتدا باید روی گوشی قسمت developer options را فعال کنید. برای این منظور به قسمت about phone یا درباره‌ی گوشی در تنظیمات رفته و ۷ مرتبه روی miui version می‌زنیم. سپس به تنظیمات برگشته و وارد additional settings می‌شویم. developer options پایین‌ترین گزینه‌ی این فهرست خواهد بود. وارد این قسمت شده و مراحل را در تصویر دنبال کنید
اگر اتصال گوشی و اکانت موفقیت آمیز باشد با چنین پیامی روبرو می شوید: Added successfully. Mi account is associated with the device now
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
احتمال دارد در این مرحله به جای پیغام موفقیت آمیز بودن اتصال، پیامی به شما نشان داده شود مبنی بر این که تا ۲ روز دیگر دستگاه شما متصل خواهد شد. پس مجددا باید صبر کنید.
حالت دیگر این است که سرور خطا می‌دهد و عملا بایندینگ اتفاق نمی‌افتد. این موضوع ممکن است به دلیل وجود اختلالات در سرور شیائومی باشد. چاره‌ی کار تبدیل آی‌پی شما به آی‌پی چین است. برای این کار اپلیکیشن FlyVPN را از پلی‌استور دانلود و نصب کنید. طبق تصاویر زیر سرور را روی شانگهای تنظیم کنید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
آنلاک گوشی

گوشی خود را خاموش کرده و با نگه داشتن همزمان دکمه پاور و ولوم پایین وارد حالت فست‌بوت شوید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
ابتدا گوشی را با کابل یو اس بی به کامپیوتر وصل کرده و برنامه Mi Unlock را باز کنید.در این مرحله بررسی می شود که آیا اکانت شما اجازه‌ی آنلاک دارد یا نه. از آن‌جایی که شما قبلا پیامک مجوز را دریافت کرده‌اید مشکلی نخواهد بود.
در این مرحله‌ بعد از اینکه گوشی توسط نرم‌افزار تشخیص داده شد، می‌توانید ضمن پذیرفتن ریسک‌های توضیح داده شده روی دکمه‌ی آنلاک کلیک کنید. عملیات آنلاک طبق تصاویر انجام گرفته و عرض ۱۰ ثانیه به پایان خواهد رسید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
نکته: برای بستن مجدد بوتلودر نیازی به فلش رام از فست‌بوت نیست. کافی است در همین حالت که گوشی در فست‌بوت قرار دارد cmd را اجرا کرده و دستور زیر را وارد کنید:
fastboot oem lock
برای آنلاک کردن دستگاه طی روند فلش کردن گوشی های شیائومی با یک اکانت شیائومی محدودیتی در نظر گرفته نشده است اما برای بوتلودر بین هر بوتلودری که برای دستگاه و دستگاه دیگر شیائومی انجام می دهید، ۳۰ روز زمان لازم است. البته در عمل این فاصله کمتر بوده و معمولا بعد از ۱۰ روز می‌توان را آنلاک کرد.
زمانی که بوتلودر را آنلاک کردید به برنامه ای برای فلش گوشی نیاز دارید که این برنامه نیز mi Flash نام دارد. احتمال دارد به دلیل نصب درایور در هنگام نصب رام و unsigned بودن این درایور ها، ویندوز امکان نصب آن را به شما ندهد. بنابراین باید ابتدا لغو driver signature enforcement را آموزش ببینید.

لغو موقت driver signature enforcement

به دلیل این که گزینه driver signature enforcement یک گزینه امنیتی در ویندوز به شمار می رود بنابراین لغو دائمی آن پیشنهاد نمی شود. در ادامه به روش لغو موقت این سیستم می پردازیم.
در ویندوز ۷
۱. هنگام بوت رایانه کلید F8 را فشرده و وارد Advanced Boot Options شوید.
۲. با استفاده از کلید فلش پایین در کیبورد به گزینه‌ی Disable Driver Signature Enforcement بروید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
۳٫ کلید را Enter را بزنید تا این گزینه فعال شود. سیستم به صورت خودکار ریستارت خواهد شد.

در ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰

۱. برای رفتن به Advanced Boot Options در ویندوز ۸ و ۱۰ کافی است ضمن نگه داشتن دکمه‌ی Shift روی Restart کلیک کنید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
. در صفحه‌ی ظاهر شده روی کاشی Troubleshoot کلیک کنید.۳. حالا Advanced Options را انتخاب کنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی. در این مرحله روی Startup Settings کلیک کنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی. روی Restart کلیک کنید تا سیستم راه‌اندازی مجدد شده و وارد تنظیمات استارتاپ شود.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی. در تنظیمات استارتاپ کلید ۷ یا F7 را بزنید تا گزینه‌ی Disable driver signature enforcement انتخاب شود.
سیستم در حالتی که الزام مجوز درایور لغو شده است بالا خواهد آمد.
توجه داشته باشید از آنجایی که روش‌های فوق موقتی هستند، با ریستارت مجدد همه چیز به حالت قبل باز خواهد گشت. بنابراین ادامه روش را برای فلش کردن گوشی های شیائومی دنبال کنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی با پردازنده اسنپدراگون

برای فلش کردن گوشی های شیائومی ابتدا باید مطمئن شوید که گوشی شما حداقل ۵۰ درصد شارژ دارد.
۱.  Mi Flash را از طریق لینک گذاشته شده دانلود و نصب کنید.
۲. درایورهای یواس‌بی شیائومی را دانلود و از حالت فشرده خارج نمایید
۳. از اینجا وارد صفحه رام فست بوت شوید و رام مربوطه را دانلود کنید.
۴. گوشی را خاموش کرده و با نگه داشتن دکمه‌های پاور و ولوم پایین وارد فست‌بوت شوید.
۵. گوشی را به سیستم وصل کنید. درایورها معمولا به صورت خودکار نصب می‌شوند اما چنان‌چه در تشخیص گوشی توسط نرم‌افزار مشکلی بود مرحله‌ی بعد را انجام دهید. در غیر این صورت به مرحله‌ی ۷ بروید.
۶. اگر نیاز به نصب درایورهایی که پیش‌تر دانلود و آنزیپ کردید شد، به دیوایس منجر سیستم خود بروید. طبق تصویر روی مورد شناسایی‌نشده کلیک کنید و طبق تصاویر آدرس درایورهای شیائومی را بدهید تا نصب شوند.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
۷٫ در مرحله‌ی زیر روی گزینه‌ی دوم کلیک کنید تا آدرس فولدر درایورها را به سیستم بدهید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومیمی فلش را اجرا کنید و دکمه‌ی Refresh را بزنید تا اتصال گوشی مشخص شود.
۸٫ روی Browse کلیک کنید و آدرس رام فست‌بوت را به نرم‌افزار بدهید. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که رام فست‌بوت باید توسط winrar استخراج شود. گاهی لازم است دوبار این کار را انجام دهید. نهایتا آدرسی که به می فلش می‌دهید باید فولدر اصلی رام باشد نه فولدر images داخل آن.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
۹٫ چنانچه می‌خواهید با فلش گوشی بوتلودر نیز مجددا بسته شود روی اولین گزینه از سمت راست و اگر نمی‌خواهید روی اولین گزینه از سمت چپ در پایین نرم‌افزار کلیک کنید. گزینه‌ی وسط فقط پارتیشن‌های سیستمی را بازنویسی می‌کند و حافظه‌ی داخلی دست‌نخورده خواهد ماند؛ اما این گزینه در اکثر مواقع پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا ممکن است کش رام فعلی روی اجرای درست رام جدید تأثیر بگذارد و به علاوه برخی نرم‌افزارها ممکن است با نسخه‌ی به‌روزرسانی شده سازگار نباشند.
۱۰. روی دکمه‌ی flash کلیک کنید و ۳ تا ۵ دقیقه (بسته به سیستم و گوشی) منتظر بمانید. مراقب باشید تا پایان روند فلش و ریستارت خودکار گوشی دست به چیزی نزنید و گوشی را از سیستم جدا نکنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی با پردازنده مدیاتک

در گوشی های شیائومی که با پردازنده مدیاتک کار می کنند، نیازی به آنلاک بوتلودر نیست. موارد زیر را برای فلش گوشی شیائومی با پردازنده مدیاتک دنبال کنید.
۱. ابتدا از طریق لینک های داده شده موارد را دانلود کنید.

Windows 10 MTK VCOM USB Preloader Drivers

MediaTek USB VCOM drivers

SP Flash Tool v5.1712

۲. پس از دانلود درایور ها باید آن ها را نصب کنید برای این منظور درایورها را آنزیپ کنید و روی Install.bat دوبار کلیک کنید. موارد خواسته شده را تایید کنید تا دراور نصب شود
۳. حالا فایل‌های مربوط به SP FlashTool و رام فست‌بوت را استخراج کنید.
۴. وارد پوشه‌ی SP Flash شده و flash_tool.exe را با راست کلیک کردن و انتخاب Run as administrator اجرا کنید.
۵. بعد از ورود به SP Flash Tool روی دکمه‌ی Download Agent کلیک کنید و آدرس فایل MTK_AllInOne._DA.bin را از داخل فولدر فلش تول که قبلا استخراج کرده‌اید به آن بدهید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی۶٫ روی دکمه‌ی Scatter loading کلیک کرده و فایل MT6797_Android_scatter را از فولدر استخراج شده‌ی رام فست‌بوت لود کنید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی۷٫ گوشی را خاموش کنید، ولوم پایین را نگه داشته و به سیستم وصل کنید. ولوم پایین را بعد از مشاهده‌ی نوار زردرنگ رها کنید.
۸. حالا تیک تمام گزینه‌ها غیر از Boot و Systems را برداشته و روی Download کلیک کنید.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
۹. روند فلش آغاز خواهد شد و نوار پیش روی شما به رنگ‌های قرمز و بنفش و زرد تغییر رنگ می‌دهد و نهایتا عملیات فلش طبق تصاویر زیر پایان می‌یابد و گوشی ریستارت می‌شود.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومینحوه نصب رام در شیائومی از داخل گوشی به کمک Updater

حالت اول
اگر در این حالت به روز رسانی OTA به گوشی شما رسیده می بایست برنامه‌ی آپدیتر را اجرا کنید و اجازه‌ی دانلود و نصب را بدهید. گوشی ریستارت شده و رام را نصب خواهد کرد.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومیحالت دوم
اگر در حالت دیگر خواستید جداگانه رام را نصب کنید، ابتدا از اینجا فایل را دانلود کنید و سپس آن را به آپدیتر می‌دهید تا نصب کند.
برای این‌کار از اینجا به صفحه‌ی دانلود رام مخصوص گوشی خود رفته و رام ریکاوری با پسوند zip را دانلود کنید.
وارد Updater شوید و روی دکمه‌ی گزینه‌ها که به شکل سه نقطه‌ است بزنید و آدرس رام زیپ دانلود شده را به آن بدهید.
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
اگر رام شناسایی شود، گوشی ری استارت شده و به مرحله نصب رام می رود.

آموزش نصب ریکاوری از فست بوت

این روش راحت ترین روش در میان گوشی های اندرویدی است. تنها کافی است برای انجام کار مراحل زیر را دنبال کنید.
۱. طبق آموزش اولیه در ابتدای مقاله، گوشی را آنلاک کنید.
۲. گوشی را خاموش کرده و با نگه داشتن همزمان دکمه‌های پاور و ولوم پایین به مدت ۵ ثانیه وارد حالت فست‌بوت شوید.
‌۳. ریکاوری مخصوص گوشی خود را دانلود کنید. ریکاوری‌های TWRP از اینجا قابل دانلود هستند.
۴. فایل ریکاوری با پسوند img را داخل یک پوشه قرار دهید و آن را به twrp.img تغییر نام دهید.
۵. گوشی را با USB به سیستم وصل کنید.
۶. با نگه داشتن دکمه‌ی Shift روی فضای خالی پوشه راست‌کلیک کنید و Open command را بزنید.
۷. در ادامه CMD را باز کرده و دستور زیر را وارد کنید

fastboot flash recovery twrp.img

۸. اگر می خواهید از حالت فست بوت خارج شوید دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید تا گوشی ریستارت شود. می‌توانید همزمان دکمه‌ی ولوم بالا را نیز بگیرید تا پس از ریستارت مستقیما وارد ریکاوری شوید.
۹. برای ورود به ریکاوری همواره می‌توانید در حالتی که گوشی خاموش است، دکمه‌ی پاور و ولوم بالا را چند ثانیه نگه دارید و پس از ویبره رها کنید و منتظر بمانید تا گوشی وارد ریکاوری شود.
نکته: برای مطمئن شدن از باز بودن آنلاک بوتلودر با مراجعه به قسمت developer options در گوشی.

آموزش فلش کردن گوشی های شیائومیو دوم وارد فست‌بوت شوید و بعد از اتصال گوشی به سیستم برای اطمینان از برقرای ارتباط گوشی و سیستم دستور زیر را وارد کنید:
fastboot oem devices
در صورت اتصال موفق گوشی شما به صورت کدهای آلفانومریک نشان داده خواهد شد. حالا دستور زیر را در cmd وارد کنید:
fastboot oem device-info
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی
اگر در مقابل واژه Device unlocked  گزینه true بود به معنای باز بود آن و در غیر این صورت به معنای بسته بودن بوتلودر است.
نظر شما در مورد این آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی چیست؟


بیشتر بخوانید:

آموزش فلش کردن گوشی‌های Huawei با چند روش

آموزش دانلود رام های گوشی های لومیا با لینک مستقیم

نمایش بیشتر

‫۲ دیدگاه ها

  1. گوشی های مدیاتک رو میشه گلوبال کرد ؟
    اگه میشه چرا لینک اول رو که برای رام هست رو گذاشتین میره تو ی سایت چینی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا