اخبار

آیا یو اس بی Type-C به رشد کافی رسیده است؟

یو اس بی Type-C یکی از آن تکنولوژی‌هایی است که همگی انتظار داریم هرچه زودتر استفاده از آن فراگیر شود. شاید برای شما این سؤال پیش‌آمده باشد که آیا این استاندارد همانند استاندارد micro-USB به بلوغ و رشد کافی رسیده است یا خیر؟ برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.
یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این استاندارد دوسویه‌ بودن سوکت آن است که به ما این امکان را می‌دهد که دیگر مانند گذشته مجبور نباشیم با دقت فراوان سوکت را در جهت درست به گوشی متصل کنیم. گاهی اوقات این مسئله با اشتباه واردکردن سوکت به گوشی موجب خرابی سوکت آن می‌شد که به دنبال آن دردسر زیادی را به همراه می‌آورد. البته کسانی که برای اولین بار از سوکت USB Type-C استفاده می‌کنند، مدتی طول می‌کشد تا به نحوه‌ی استفاده از آن عادت کنند. کسانی که آخرین‌مدل‌های گوشی آیفون استفاده کرده‌اند به‌خوبی با این مفهوم آشنا هستند، چراکه سوکت مدل‌های اخیر آیفون هم به‌صورت دوسویه بوده و شبیه به سوکت USB Type-C است.

مشکلات یو اس بی Type-C

یو اس بی Type-C
بزرگ‌ترین مشکل استفاده از یو اس بی Type-C، عدم سازگاری آن با سوکت‌های قبلی یعنی micro-USB است. کابل‌های micro-USB مدت نسبتاً زیادی است که مورداستفاده قرار می‌گیرند و در همین زمانی که شما در حال خواندن این مطلب هستید، بدون شک چند کابل اضافی از نوع micro-USB را به‌عنوان ذخیره دارید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. سوکت‌های نوع micro-USB تا حدود زیادی نیازهای ما را رفع می‌کند و این سؤال برای ما پیش می‌آید که آیا دنیا برای استفاده از یو اس بی Type-C آماده است یا خیر؟
یک مشکل دیگر در رابطه با سوکت USB Type-C این است که آن‌طور که ما انتظار داریم استاندارد یکپارچه‌ای در میان تولیدکنندگان آن وجود ندارد. این بدان معناست هر گوشی که از یو اس بی Type-C استفاده می‌کند را باید تنها با کابل مخصوص خود شارژ کرد. سال ۲۰۱۶ را می‌توان سال سوکت USB Type-C نامید، چراکه گوشی‌های زیادی در این سال با این استاندارد عرضه شدند. البته در این میان شرکت‌هایی بودند که ترجیح دادند هنوز از همان سوکت قبلی یعنی micro-USB در محصولات خود استفاده کنند. سامسونگ آخرین پرچم‌داران خود یعنی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را با این استاندارد راهی بازار کرد.
تا به امروز سامسونگ میلیون‌ها گوشی را با استفاده از استاندارد micro-USB به بازار عرضه کرده است. این کار خود از طرفی باعث کاهش نفوذ یو اس بی Type-C در بازار شده است، چراکه محصولات این شرکت طرفداران زیادی دارد و همین امر موجب می‌شود که تعداد زیادی از مردم هنوز از استاندارد قبلی یعنی micro-USB استفاده کنند.

این نکته را مدنظر داشته باشید که به دلیل پیاده‌سازی‌های مختلف از یو اس بی Type-C ممکن است اگر شما از یک سوکت ناسازگار برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید، به دستگاه خود آسیب وارد کنید

این نکته را مدنظر داشته باشید که به دلیل پیاده‌سازی‌های مختلف از یو اس بی Type-C ممکن است اگر شما از یک سوکت ناسازگار برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید، به دستگاه خود آسیب وارد کنید. شاید برای من و شما این مشکل پیش نیاید، اما اگر کسی از شارژرهای ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت استفاده کند، حتماً به دستگاه خود صدمه وارد خواهد کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم اگر شما صاحب یک گوشی مجهز به سوکت USB Type-C هستید، هرگز از یک کابل ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت استفاده نکنید، چراکه گزارش‌های زیادی مبنی بر خرابی کامل دستگاه به خاطر استفاده از این کابل‌های غیراستاندارد شنیده‌ایم.
یو اس بی Type-C در اول راه قرار دارد و متأسفانه به دلیل پیاده‌سازی جداگانه از این استاندارد، امکان خرابی دستگاه در زمان استفاده از کابل USB Type-C مربوط به یک گوشی دیگر وجود دارد. این استاندارد باید به کمک شرکت‌های تولیدکننده به بلوغ کافی برسد تا ما کاربران نهایی بتوانیم بهترین استفاده را از آن‌ها ببریم.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا