اخبار

استارتاپ روسی NTechLab توانست تکنولوژی تشخیص چهره گوگل را شکست دهد

شرکت تحقیقاتی NTechLab با اینکه تنها یک سال عمر دارد، توانسته با دستاورهای بی نظیر خود در زمینه تکنولوژی تشخیص چهره به سرخط خبرهای جهان تبدیل شود. این استارتاپ روسی در رقابت های MegaFace شهر واشنگتن توانست سیستم تشخیص چهره ی گوگل، که یکی از بهترین فناوری های موجود است، را شکست دهد.
پس از کسب موفقیت های پی در پی، کمپانی فوق با انجام ۳۰ آزمایش پیروزمندانه و دریافت بیش از ۳۰۰ سفارش، آماده است تا سیستم تشخیص چهره خود را به سرتاسر جهان ارائه کند، سیستمی که از طریق بستر کلاود در اختیار سازمان ها و سیستم های دولتی و قانونی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است سرویس تحت شبکه NTechLab امکان بارگذاری و آپلود پایگاه داده ای از تصاویر را برای انجام فرایند تشخیص چهره در اختیار مشتری قرار می دهد. طبق اخبار موجود، کیت توسعه نرم افزاری این فناوری تا پایان سال جاری میلادی در اختیار توسعه دهندگان شخص ثالث قرار خواهد گرفت.
 

zastavka-w600

تکنولوژی این شرکت روسی با ارائه دقت بسیار بالا و توانایی جست و جو در میان طیف گسترده ای از تصاویر ذخیره شده، برای غول های تکنولوژی جهان خط و نشان کشیده؛ این سرویس در رقابت های MegaFace توانست در مجموعه ۱ میلیون تصویر به دقت تشخیص ۷۳ درصدی برسد، ضمن اینکه به کاهش اندازه پایگاه داده به ۱۰ هزار عکس، دقت فوق العاده ۹۵ درصد حاصل شد.
این مرکز تحقیقاتی ۲۰ نفره توانسته با استفاده از روش یادگیری عمیق و معماری مبتنی بر شبکه های عصبی به این مهم دست یابد. Artem Kukharenko موسس شرکت NTechLab، دشوارترین بخش این رویه را تشخیص چهره آغازین می داند که بار پردازشی سنگینی را روی سیستم اعمال می کند، اما اظهار داشت تیم محققین آنها با جدیت تمام در حال کار روی الگوریتم مورد نظر هستند تا سرعت و دقت بیشتر در کنار کاهش مصرف منابع سیستم حاصل گردد.
در فناوری فوق هنگامی که یک چهره اسکن می شود، سیستم اقدام به ساخت بردار مشخصه با ۸۰ مؤلفه مختلف می نماید که ویژگی های خاص صورت هر فرد را نشان می دهند. هر فرد دارای مجموعه ای منحصر به فرد از شماره هاست که او را از سایرین متامیز می سازد.

face-recognition-technology-w600

در این مرحله تمام اجزای صورت به قدری دقیق شناسایی و ذخیره می شوند که حتی با اعمال تغییراتی روی چهره، مثل پیر شدن یا استفاده از عینک دودی و ریش و سبیل، هیچ دخالتی در کیفیت و موفقیت مکانیزم تشخیصی ایجاد نمی شود. در مرحله نهایی تمام اطلاعات به کار گرفته شده و برای پایش پایگاه داده استفاده می گردد.
لازم به ذکر است شرکت روسی مورد بحث نرم افزار رایگانی به نام FindFace را برای استفاده در شبکه های اجتماعی روسیه منتشر کرده که از فوریه سال جاری نزدیک به یک میلیون بار دانلود شده است. این اپلیکیشن با عملکردی مشابه با Shazam امکان جست و جوی پروفایل کاربران را به کمک یک تصویر از آنها فراهم می کند.
با این تفاسیر، یقیناً سوالات و کنجکاوی های متعددی پیرامون سیستم های تشخیص چهره وجود دارد، اما نکته مهم جایی است که یک شرکت کوچک روسی و بدون سرمایه چند صد میلیون دلاری توانسته گوگل و فیسبوک و امثالهم را به چالش بکشد؛ بدون تردید این سیستم روز به روز دقیق تر و پیشرفته تر خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا