اخبار

اسنپدراگون ۸۲۰ چند هسته ای است ؟؟!! کوالکام به استفاده از تعداد کمتر هسته ها روی آورد

چندی پیش کوالکام تراشه‌ی پرچمدار جدید خود را با نام اسنپدراگون ۸۲۰ معرفی کرد. این تراشه برای اولین بار از وجود چهار هسته‌‌ی ۶۴ بیتی اختصاصی کوالکام، با نام کایرو بهره می‌برد. علاوه بر بهره‌گیری از هسته‌ی اختصاصی کوالکام، اسنپدراگون ۸۲۰ با چهار هسته‌ی پردازشی همراه شده که نشان از تغییر سیاست‌های کوالکام پس از عرضه‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ به همراه ۸ هسته‌ی پردازشی دارد.
کوالکام چندی پیش اسنپدراگون ۸۲۰ را همراه با چهار هسته‌ی پردازشی کایرو معرفی کرد و استفاده از این تعداد هسته در پردازنده پس از معرفی اسنپدراگون ۸۱۰ با بهره‌گیری از ۸ هسته‌‌ی پردازشی نشان از تجدید نظر در مورد سیاست‌های کوالکام دارد. هسته‌ی اختصاصی توسعه یافته توسط کوالکام، کایرو،  اولین هسته‌ی اختصاصی این کمپانی با پشتیبانی از دستورات ۶۴ بیتی است. همچنین در این تراشه در کنار هسته‌های کایرو از وجود پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۲۰ بهره گرفته شده است. از سوی دیگر باید به پردازنٔده‌ی تصویر هگزاگون ۶۸۰ و ماژول دوربین اسپکترا اشاره کرد. برای ارتباط با شبکه‌های مخابراتی LTE نیز کوالکام از مودم X12 4G LTE بهره گرفته است.
کوالکام مدعی است که اسنپدراگون ۸۲۰ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۱۰ از نظر میزان مصرف انرژی تا ۳۰ درصد بهینه شده، هرچند عملکرد این تراشه با وجود کاهش مصرف انرژی بسیار بهبود یافته است. براساس اطلاعات ارائه شده هر یک از هسته‌های کایرو قادرند در حالت تک تردی، عملکردی دو برابر سریع‌تر از هسته‌های Cortex-A57 مورد استفاده در اسنپدراگون ۸۱۰ از خود نشان دهند.
اگر به خاطر داشته باشید، کوالکام در اسنپدراگون ۸۱۰ از وجود هشت هسته‌ی پردازشی استفاده کرده بود، حال آنکه تعداد هسته‌ها در تراشه‌ی جدید به عدد ۴ تقلیل پیدا کرده است. کوالکام در این تراشه نیز از معماری چینش هسته‌ها به شکل big.LITTLE استفاده کرده، با این تفاوت که دو تراشه با عملکرد بالا در این چینش قرار گرفته و دو هسته‌ی دیگر با تمرکز به منظور افزایش عمر باتری مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
تمام مواردی که در سطور بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اطلاعاتی است که کوالکام بصورت رسمی در جریان معرفی محصول جدید عنوان کرده است. کوالکام بصورت غیررسمی اعلام کرده که استفاده از هسته‌های قدرتمند در تعداد پایین را به بهره‌گیری از هسته‌هایی با قدرت کمتر اما به تعداد بیشتر ترجیح داده است. کوالکام معتقد است که استفاده از هسته‌های زیاد نشان دهنده‌ی قدرت بالای تراشه نیست و نمی‌توان با هسته‌های بیشتر، تراشه‌ای قدرتمند و بهینه را روانه‌ی بازار کرد. استفاده از معماری تراشه‌ها با تعداد هسته‌های بالا، روشی است که کمپانی‌هایی نظیر مدیاتک از آن استفاده می‌کنند. این کمپانی تایوانی به هشت هسته نیز بسنده نکرده و نمونه‌ای از هسته‌های خود را با ۱۰ هسته‌ی پردازشی معرفی کرده است.
هرچند کوالکام خود به عرضه‌ی تراشه‌های هشت هسته‌ای اعتقاد ندارد، اما چنین محصولاتی را نیز می‌توان در سبد محصولات این کمپانی مشاهده کرد. این محصولات به دلایل بازاریابی و رقابت با کمپانی‌های دیگری روانه‌ی بازار می‌شوند تا همچنان کوالکام به عنوان یک کمپانی که سهم بالایی از بازار را در اختیار دارد، به فعالیت خود ادامه دهد.
به اعتقاد کوالکام تعداد هسته‌ها فاکتوری نادرست برای سنجش قدرت یک تراشه است که این روزها شاهد استفاده از آن به عنوان یک المان برای بازاریابی هستیم. این کمپانی آمریکایی معتقد است امکان برقراری ارتباط همزمان LTE در عملکرد گوشی‌های هوشمند نتیجه‌ی بهتری را در تجربه‌ی استفاده از گجت‌های هوشمند به ارمفان می‌آورد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا