آموزش و ترفندلوازم خانگی

انتقال تصویر موبایل، تبلت و رایانه به تلویزیون

۶۳۵۵۴۱۷۴۱۲۵۴۴۰۷۳۶۱

انتقال تصویر موبایل، تبلت و رایانه به تلویزیون

 دور از انتظار نیست اگر تا چند وقت دیگر همین تلفن‌های‌همراه کوچک اما هوشمند بتوانند جای تلویزیون‌های غول پیکر را بگیرند. قدرت بالقوه‌ای در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ شما نهفته است که روزی می‌توانند به‌عنوان منبع اصلی سرگرمی، جایگزین تلویزیون‌های کیفیت بالا (HDTV) شوند، بخصوص آن‌که این روزها از برنامه‌های زنده تلویزیونی گرفته تا نمایش فیلم براساس تقاضای کاربر (on-demand movies)، روی خروجی‌های اینترنتی قرار می‌گیرند و دسترسی به آنها از طریق تلفن‌همراه بسیار راحت است.

تنها یک مشکل وجود دارد و آن هم صفحه‌نمایش کوچکشان نسبت به تلویزیون‌هاست. البته این مشکل راه‌حل دارد. گزینه‌های متعددی برای ارسال ویدئو از صفحه‌نمایش کوچک دستگاه‌های قابل‌حمل (موبایل و تبلت) به صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیون وجود دارد.

ممکن است اتصال دستگاه و تلویزیون به صورت بی‌سیم برای شما خیلی جذاب‌تر از اتصال باسیم به‌نظر بیاید، اما هزینه و دردسرهای زیادی دارد. در عوض براحتی می‌توانید با یک کابل ارزان‌قیمت یا یک آداپتور آن را به HDTV خود مرتبط کنید. شما با خواندن این راهنما می‌توانید بهترین راه اتصال و استریم محتوای رسانه‌ای از یک دستگاه تلفن‌همراه یا رایانه به تلویزیون را یاد بگیرید.

اتصال دستگاه‌های اندرویدی

شما می‌توانید ویدئو را با کیفیت بسیار بالا با استفاده از موبایل لینک (کابلMHL ) از دستگاه‌های اندرویدی به تلویزیون اچ.دی خود استریم کنید. اگر تلویزیون شما یک پورت MHL داشته باشد، در بیشتر موارد، تنها چیزی که به آن احتیاج دارید، یک کابل میکرو یو.اس.بی به اچ.دی.ام.آی (microUSB to HDMI) حدود ۳۰ هزار تومانی است تا پورت میکرو یو.اس.بی تلفن‌همراه شما به ورودی HDMI-MHL تلویزیونتان متصل ‌شود. (دستگاه‌های گلکسی سامسونگ برای این کار به یک کابل خاص نیاز دارند)

البته مسلما درگاه‌های اتصال اچ.دی.ام.ای تلویزیون‌های قدیمی‌تر از قابلیت اچ.ام.ال بی‌بهره‌اند. بنابراین در این نوع تلویزیون‌ها به یک آداپتور اچ.دی.ام.آی به ام.اچ.ال با قیمتی بین ۲۸ تا ۵۰ هزار تومان نیاز دارید که انرژی برق اضافی را نیز تامین کند. حتی گاهی ممکن است مجبور شوید برای تامین برق اضافی مورد نیاز، شارژر دستگاه خود را به این آداپتور متصل کنید.

اتصال آیفون یا آیپاد لمسی

شرکت اپل یک آداپتور صوت و تصویر به پورت لایتینگ دیجیتال (Lightning Digital AV Adapter) با قیمتی حدود ۱۸۰ هزار تومان دارد که کار اتصال به تلویزیون را برای دستگاه‌های اپل انجام می‌دهد. اگر هم یک دستگاه iOS قدیمی‌تر دارید، یک نوع ۳۰ پین از این آداپتور با قیمتی حدود ۸۰ هزار تومان برای این نوع گجت‌ها در بازار موجود است. این آداپتور که در اصل یک تطبیق‌دهنده اچ.دی.ام.آی برای دستگاه iOS است، یک سرش به اتصال لایتینگ و سر دیگرش به اچ.دی.ام.آی مجهز است. در این مورد تلویزیون شما به ام.اچ.ال نیازی نداشته و تنها چیزی که برای متصل کردن آن به تطبیق‌دهنده دستگاه iOS نیاز دارید، یک کابل اچ.دی.ام.آی است.

این تطبیق‌دهنده‌ها از طریق اتصال با پورت لایتینگ با همه آیفون‌ها، آیپدها و آیپاد‌های لمسی کار می‌کنند. این تطبیق‌دهنده ۳۰ پین اپل صوت و تصویر به لایتینگ با آیفون ۴، نسل دوم آیپد ۲، نسل چهارم آیپاد لمسی و نسل‌های بعدی آن سازگاری دارد.

اتصال رایانه دسکتاپ ویندوزی یا مک

کابلی که برای اتصال رایانه یا سیستم مک (اصطلاحا مکینتاش) به یک صفحه‌نمایش یا تلویزیون به‌کار می‌برید، به نوع درگاه خروجی صفحه‌نمایش رایانه شما بستگی دارد. بسیاری از رایانه‌های شخصی و مک‌های جدیدتر یک پورت اچ.دی.ام.آی روی خود دارند، بنابراین یک کابل اچ.دی.ام.آی معمولی مشکل شما را حل می‌کند. اگر خروجی صفحه‌نمایش رایانه شما غیر از این باشد و با ورودی‌های تصویری صفحه‌نمایش منطبق نباشد، در این صورت شما به یک آداپتور نیاز دارید. به‌عنوان مثال برای رایانه‌های شخصی با خروجی ویدئوی DVI می‌توانید با تهیه یک کابل یا آداپتور دی.وی.آی به اچ.دی.ام.آی
(DVI-to-HDMI) که قیمتش در بازار حدود ۲۰ هزار تومان است، مشکل اتصال رایانه به تلویزیون را حل کنید.

در این‌ حالت شما به یک کابل اتصال صوتی اضافی برای انتقال صدای رایانه به تلویزیونتان نیز نیاز دارید تا از طریق اتصال یک کابل از فیش هدفون رایانه‌تان به ورودی صوتی تلویزیون یا صفحه‌نمایش خود، با استفاده از بلندگوها یا هدفون به صدای رایانه گوش کنید.

در برخی مک‌ها و صفحه‌نمایش‌ها که فقط پورت‌مینی‌دیسپلی (Mini DisplayPort) دارند، استفاده از آداپتور مینی‌دیسپلی به اچ.دی ام.آی (HDMI-to- Mini DisplayPort) 110هزار تومانی، راه حل مشکل شماست.

در مک‌هایی که از اواخر سال ۲۰۰۹ به بعد ساخته شده‌اند، می‌توانید مانند همه رایانه‌ها و صفحه‌نمایش‌های امروزی، از کابل HDMI برای انتقال صوت و تصویر استفاده کنید. در مدل‌های قدیمی‌تر به استفاده از یک کابل جداگانه AUX نیاز دارید که خروجی صدای مک به ورودی صوتی تلویزیون یا بلندگوها وصل شود. اگر مک شما فقط پورت آنالوگ VGA آبی رنگ داشته باشد و چنین پورتی روی تلویزیون شما موجود نباشد، برای اتصال آن به تلویزیون به یک کابل مخصوص اتصال کنسول بازی ایکس باکس که یک سرش اتصال وی.جی.ای و اچ.دی.ام.آی و سر دیگرش اتصال صوتی‌/‌تصویری AV است یا سخت‌افزار مبدل که معمولا به صورت یک باکس است، نیاز دارید.

نوع سخت‌افزار مورد استفاده برای این کار باتوجه به تنوع ورودی تصویر شما می‌تواند متفاوت باشد. قیمت باکس آداپتور وی.جی.ای به اچ.دی.ام.آی در بازار بسته به نوع و کیفیت آن حدود ۴۹ تا ۱۳۰ هزار تومان و قیمت کابل اتصال ایکس باکس حدود ۳۵ هزار تومان است. به هر حال فرآیند این کار باتوجه به عمر دستگاه می‌تواند خیلی ساده در حد متصل کردن یک کابل اداپتور یا خیلی مشکل و وقت‌گیر در حد به‌روزرسانی سیستم باشد.

نکات کلیدی برای انتقال تصاویر باسیم

 در گذشته برای به اشتراک گذاشتن صفحه‌نمایش از طریق سیم، مراحل و تنظیمات پیچیده بود، ولی حالا همه چیز بسادگی انجام می‌شود و تنها مسأله در اختیار داشتن کابل تبدیل مناسب است. به همین دلیل بهتر است با انواع کابل‌ها آشنا شوید.

کابل HDMI

اچ.دی.ام.آی، مخفف High Definition Multimedia Interface به معنی واسط مالتی‌مدیای کیفیت بالاست. هدف از ابداع این واسط ویدئویی و صوتی این است که ویدئو و صدای دیجیتال، با کیفیت بالا بین محصولات الکترونیکی منتقل شود. بیشتر کاربران از این واسط برای اتصال پلیرهای بلو ـ ری یا کنسول‌های بازی به تلویزیون‌های اچ.دی خود استفاده می‌کنند.

کابل VGA

باتوجه به نیاز شما، ممکن است استفاده از کابل اچ.دی.ام.آی امکان‌پذیر نباشد. ورودی دیگری که در بیشتر تلویزیون‌های پیشرفته وجود دارد، وی.جی.ای است. این پورت قدیمی انتقال سیگنال صدا را پشتیبانی نمی‌کند، اما مسأله‌ انتقال سیگنال ویدئو را تا حدی حل می‌کند. برای انتقال صدا می‌توانید از یک کابل اضافی استفاده کنید و صدا را از خروجی‌ رایانه، لپ‌تاپ یا تبلت که ممکن است خروجی هدفون باشد، به ورودی تلویزیون منتقل کنید. بنابراین ممکن است به یک کابل RCA و آداپتور آن نیاز داشته باشید، اما به هر حال انتقال صدا امکان‌پذیر است.

کابل DVI

Digital Video Interface یا واسط ویدئوی دیجیتال در رایانه‌ها و تلویزیون‌های HDTV قدیمی‌تر متداول بوده و می‌توان برای اتصال وسایل مختلف از آن استفاده کرد. حتی اگر تلویزیون شما این ورودی را ندارد، باز هم می‌توانید از کابل تبدیلی استفاده کنید که یک سر آن دی.وی.آی است و انتهای دیگر به شکل اچ.دی.ام.آی باشد.

کابل S-Video

این پورت یا کانکتور گرد ممکن است بین چهار تا ۹ پین داشته باشد.
اس ـ ویدئو محدودیت‌های بیشتری دارد و یک پورت آنالوگ است که محتوای اچ.دی یا رزولوشن بالا را مورد پشتیبانی قرار نمی‌دهد و سیگنال صدا نیز از طریق آن منتقل نمی‌شود. به هر حال اگر کابل‌ها و مبدل‌های مناسب را تهیه کنید، باز هم قابل استفاده است.

منبع : نصیم صبا / جواد ودودزاده

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا