اخبار

اندروید L در مقابل iOS 8 : اولین نگاه



یکی از جذابترین رقابت های تاریخ مدرن ، رقابت بین نیکولا تسلا و توماس ادیسون بوده است . هر دو آنها به خاطر اختراعات فروانشان جزو پیشگامان فن آوری شناخته میشوند ، .بسیاری از اختراعاتشان امروزه استفاده میشود . نقطه نظرات تسلا و ادیسون در برخی موارد به شدت اختلاف داشت ، که این تفاوت منجر به یک دهه جنگ بین دو مخترع شد .
امروزه در حدود ۱ قرن بعد ، ما رقابتی مشابه رقابت دو مخترع اشاره شده بین اندروید گوگل و iOS اپل داریم ، دو پلتفرمی که زمینه یک انقلاب هستند . iOS نقش کلیدی را در تعریف اینکه یک سیستم عامل مدرن برای اسمارت فون ها باید چگونه به نظر برسد و عمل کند ، بازی میکند ، در حالی که اندروید قلب بسیاری را با اپن سورس بودن و به ارمغان آوردن تجربه اسمات فون های با قیمت های متفاوت ربوده است. اندروید و iOS در بسیاری از سطوح متفاوت هستند به طوری که نظراتی که ممکن است باعث رشد یکی از آنها شود ممکن است در همان زمان باعث خواری دیگری شود و برعکس.
ریلیز های اندروید و iOS جدید در پاییز ، به نظر میرسد چیزی را تغییر نداده است ؛ و مسلما آتش جنگ این دو شعله ور خواهد ماند . به هر حال این ما را از اینکه این دو پلتفرم را با هم مقایسه کنیم و در مورد صفات و ویژگی های آنها نظر دهیم ، باز نمیدارد.برای اینکار ما iOS 8 بتا را بر روی iPhone 5s وپیش نمایش ریلیز شده اندرویدL را بر روی Nexus 5 داریم.
لاک و هوم اسکرین :
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: The-Android-L-and-iOS-8-lock-screens.jpg مشاهده: 47 حجم: 401.7 کیلو بایت
اولین ایست ما در اندروید L لاک اسکرین بود ، که دست خوش تغییرات قابل توجهی شده است . در نخست ، اطلاعیه ها (notifications ) در یک نگاه در لاک اسکرین مشخص هستند ، دقیقا در وسط صفحه ، برخلاف قبل که شما نوار اطلاعیه ها را پایین میکشیدید تا آنها را ببینید . البته لازم به ذکر است که این تغییر از لاک اسکرین iOS الهام گرفته شده است .در اندروید L اگر دو بار به یک اطلاعیه ضربه بزنید نرم افزار مربوطه باز میشود و سوایپ اطلاعیه را منقضی میکند . در iOS 8 یک سوایپ میتواند برای جواب دادن به یک ایمیل یا علامت زدن یک ایمل به عنوان خوانده شده به کار برده شود. هر دو راه حل به خوبی کار میکنند .
برخی دوس دارند که یک اطلاعیه باعث شود تا صفحه ی یک دستگاه با پلتفرم iOS برای چند ثانیه روشن شود پس بگذارید به این دسته از کاربران بگوییم که این اتفاق در اندروید l نمی افتد اما در عوض چراغ RGB گوشی یا تبلت اندرویدی (در صورت وجود) روشن خواهد شد.
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Lock-screen-notifications.jpg مشاهده: 50 حجم: 273.5 کیلو بایت
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Interacting-with-lock-screen-notifications.jpg مشاهده: 46 حجم: 252.0 کیلو بایت
یکی از مواردی که در لاک اسکرین اندروید L مشاهده میشود ولی iOS فاقد ان است ، یک میانبر (shortcut) نرم افزار فون روی لاک اسکرین است . این میانبر یه کاربر اجازه میدهد در کمترین زمان ممکن با مخاطب دلخواه خود تماس برقرار کند . در هردو پلت فرم یک میانبر نرم افزار دوربین روی لاک اسکرین به طور مشترک دیده میشود .
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Phone-app-shortcut-in-Android-L---swipe-to-the-right.jpg مشاهده: 25 حجم: 150.5 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Camera-shortcuts---swipe-left-in-Android-L-swipe-up-in-iOS-8.jpg مشاهده: 25 حجم: 338.8 کیلو بایت
اکنون زمان مناسبی است که بگویم که اندروید l از ویجت های لاک اسکریم پشتیبانی نمیکند . شاید این عمل گوگل برای کاهش در هم بر همی لاک اسکرین بوده است . اما iOS 8 از ویجت های شخص ثالت در نوار اطلاعیه ها پشتیبانی خواهد کرد.، و این با کشیدن نوار مذکور به پایین در دسترس خواهد بود .
در هوم اسکرین هر دو رقیب تقریبا تغییری نداشتند .

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: The-Android-L-and-iOS-8-home-screens.jpg مشاهده: 42 حجم: 625.8 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Android-app-drawer.jpg مشاهده: 28 حجم: 254.6 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Folders.jpg مشاهده: 25 حجم: 434.6 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Personalization.jpg مشاهده: 23 حجم: 385.6 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: The-Android-L-and-iOS-8-home-screens.jpg مشاهده: 42 حجم: 625.8 کیلو بایت
نوار اطلاعیه ، کنترل های سریع و مالتی تسکینگ :
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Notifications-in-Android-L-and-iOS-8.jpg مشاهده: 36 حجم: 338.6 کیلو بایت
 
 
نوار اطلاعیه جدید یکی از پیشرفت های قابل توجه در اندروید L است . اینکه چطور در نوار اطلاعیه جدید ، اطلاعیه های مهم در بالا و اطلاعیه های غیر مهم درپایین نمایش داده میشوند شدیدا مورد پسند ما واقع شد . به عنوان مثال ایمیل ها در بالای لیست نمایش داده میشوند و اطلاعیه یک نرم افزار که از اولویت کمی برخوردار است در پایین . رویکرد اپل کمی متفاوت است . زمانی که شما نوار بالای صفحه را پتایین میکشید دو تب مختلف مشاهده میکنید . تب امروز که شامل لیستی از برنامه روزانه کاربر و پیش بینی آب و هوا . و تب دیگر ، تب اطلاعیه هاست ، نرم افزار های پروه بندی شده ، و اینکه چگونه نمایش داده شوند را میتوان از منو تنظیمات سفارشی کرد .
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Androids-Google-Now-vs-the-Today-tab-in-iOS-8.jpg مشاهده: 31 حجم: 407.4 کیلو بایت
در اندروید L منو کنترل سریع دوباره طراحی شده است . که در همان مکان سابق خود واقع شده است . به هر حال گوگل تصمیم گرفته تا سوایپ دو انگشته رو باپیین برای دسترسی به کنترل آسان را رها کند که عجیب و غریب هم بود . به هر حال پنل جدید فقط خوبتر به نظر نمیرسد ، بلکه با اضافه شدن لغزنه ی روشنایی و کلید غعال کردن چرخش صفحه کاربردی تر شده است . مرکز کنترل iOS نیر دست کمی از رقیب خود ندارد و بسیار جذاب است. از هر صفحه ای شما میتوانید به آسانی به روشنایی صفحه ، دکمه روشن و خاموشی WiFi و کنترل موزیک درحال پخش دسترسی داشته باشید .
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Quick-controls-in-Android-vs-Control-Center-in-iOS-8.jpg مشاهده: 37 حجم: 328.2 کیلو بایت
قسمت نرم افزار های اخیر در اینترفیس اندروید L دوباره طراحی شده است .از یک نگاه این طراحی جدید قطعا بهتر از قبل است ، و اکنون قسمت نرم افزار های اخیر به صورت توده ای از کارت ها (stack of cards ) ( برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به عکس های خبر بندازید ) نمایش داده میشوند و نه اینکه در ردیف های خسته کننده ای مرتب شده باشند ! ولی از نگاه دیگر گشتن بین نرم افزارهای اخیر کمی سخت است وقتی که بدین صورت نمایش داده میشود که این بدین معناست که ما در نرم افزار های اخیر باید بیشتر اسکرول کنیم . نرم افزار های اخیر در iOS 8 بهتر از اندروید L است . این لیست در عین ساده بودن کاربردی نیز هست ، که نرم افزارهای اخیر به ترتیب زمانی با ایکون های مربوط خود در یک ردیف جدا گانه قرار گرفته اند . و در منو نیز لیستی از مخاطبانی که بیشترین ارتباط را با آن ها داشته اید اضا فه گردیده که میتواند بسیار سودمند باشد .
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Recent-apps-and-multitasking.jpg مشاهده: 30 حجم: 512.6 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Dismissing-a-recent-app.jpg مشاهده: 31 حجم: 494.8 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید نام: Configuring-widgets.jpg مشاهده: 29 حجم: 325.0 کیلو بایت
( در این عکس ها میتوانید حالت تودهی کارتها (stack of cards) را مشاهده کنید )

 
ادامه در تاپیک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا