اخبار

اکسینوس ۸۸۹۰ سامسونگ امتیاز ۷۴۰۰ را در بنچمارک چند هسته‌ای کسب کرد

اواخر هفته‌ی گذشته سامسونگ از اکسینوس ۸۸۹۰، نسل جدید تراشه‌های رده بالای خود رونمایی کرد.سامسونگ در این تراشه هسته‌های اختصاصی خود موسوم به Mongoose را به کار برده است و آن را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و فرآیند FinFET تولید خواهد کرد. اما این پردازنده در بنچمارک‌ها چگونه عمل کرده است
سامسونگ اکسینوس ۸۸۹۰ را به هشت هسته‌ی پردازشی ۶۴ بیتی مجهز کرده است. سامسونگ در این تراشه از چهار هسته‌ی اختصاصی خود موسوم به Mongoose یا M1 مبتنی بر معماری ۶۴ بیتی ARMv8 و چهار هسته‌ی پردازشی دیگر از نوع Cortex-A53 آرم استفاده کرده است.
هفته‌ی گذشته بنچمارکی از نحوه عملکرد این پردازنده در پردازش‌های تک هسته‌ای منتشر شد. در این بنچمارک عملکرد اکسینوس ۸۸۹۰ با رقبای خود یعنی اپل A9، اسنپدراگون ۸۲۰، کرین ۹۵۰ و Helio X20 مورد مقایسه قرار گرفت و در پایان مشخص شد که پردازنده‌ی A9 اپل همچنان در زمینه پردازش تک هسته‌ای پیشتاز است. پس از این پردازنده، اکسینوس ۸۸۹۰ و اسنپدراگون ۸۲۰ در رده های دوم و سوم و پردازنده های کرین ۹۵۰ و Helio X20 در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
اما اکنون نوبت به پردازش چند هسته‌ای می‌رسد، پردازنده‌ی جدید سامسونگ در بنچمارک‌های مربوط به پردازش چند هسته‌ای با اختلاف زیادی از رقبای خود پیشی گرفته است. شرکت کره‌ای سامسونگ مدتی است که در ساخت پردازنده‌های خود از معماری big.LITTLE استفاده می‌کند، بطور حتم این امر در کسب امتیاز ۷۴۰۰ توسط پردازنده اکسیسنوس ۸۸۹۰ نقش موثری داشته است. پس از این پردازنده، Helio X20 با کسب امتیاز ۶۵۰۰ در رده‌ی دوم قرار گرفته است. پردازنده‌ی مدیاتک از ده هسته‌ی پردازشی شامل دو هسته‌ی Cortex-A72 و هشت هسته‌ی Cortex-A53 بهره می‌برد. کرین ۹۵۰ نیز با کسب  امتیاز ۶۴۰۰ در رده‌ی سوم جای گرفته است. در این پردازنده از چهار هسته از نوع Cortex-A53 و چهار هسته‌ی دیگر از نوع Cortex-A72 به کار رفته است.
اسنپدراگون ۸۲۰، پردازنده‌ی جدید کوالکام در این بنچمارک به امتیاز ۵۳۰۰ دست یافته است؛ این پردازنده نیز بر اساس معماری big.LITTLE و با هسته‌های اختصاصی کوالکام موسوم به کرایو ساخته شده است. پردازنده A9 اپل نیز با کسب امتیاز ۴۴۰۰ در رده‌ی آخر قرار گرفته است، البته با در نظر گرفتن دو هسته‌ای بودن این پردازنده، کسب چنین امتیازی معقول به نظر می‌رسد.
با توجه به جدول زیر می‌توان بهبود عملکرد پردازنده‌های فعلی را نسبت به نسل‌های گذشته‌ی آن‌ها مشاهده کرد. اما با این وجود به دلیل آن که اکثر اپلیکیشن‌ها و عملکردهای سیستم‌های عامل مختلف تنها از یک یا دو هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کنند، نمی‌توان به طور قطع در مورد بنچمارک‌های چند هسته‌ای نظر داد.
در پردازنده‌هایی که شامل هشت هسته‌ی پردازشی هستند، در اکثر مواقع به جز چهار هسته‌ی کاربردی، باقی هسته‌ها در حالت غیرفعال به سر می‌برند. اگرچه امتیاز پرازنده‌های اپل و کوالکام در بنچمارک‌های چند هسته‌ای پایین به نظر می‌رسد، اما معماری دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای آن‌ها احتمالا در عمل بهترین عملکرد را با در نظر گرفتن مصرف انرژی بهینه، ارائه می‌دهد. با این حال به دلیل وجود تفاوت‌های فاحش بین دو سیستم‌عامل iOS و اندروید، مقایسه آیفون با دستگاه‌های اندرویدی دشوار است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا