اخبار

با دستکش Manus VR ، واقعیت مجازی را با دستان خود حس خواهید کرد

دستکش Manus VR که به‌تازگی ویدیوی جدیدی از عملکرد آن منتشر شده است، قرار است در نقش یک رابط بین دستان بازی‌کننده و یا کاربر استفاده‌کننده از هدست‌های واقعیت مجازی عمل کند و حرکات دست و انگشتان فرد را به‌صورت کامل، در محیط بازی شبیه‌سازی کرده و اصطلاحا آن را رندر کند.
دستکش Manus VR یا بهتر است بگوییم سنسورهای دنبال‌کننده‌ی حرکات که بر روی دست کاربر نصب می‌شوند، قرار است به‌صورت اختصاصی از هدست واقعیت مجازی اچ تی سی وایو (HTC Vive) پشتیبانی کند. درواقع با اضافه شدن این دستکش‌ها، تجربه‌ی بازی با هدست واقعیت مجازی وایو از یک عینک سه بعدی متمایز می‌شود و کاربر می‌تواند علاوه بر اینکه به‌صورت بصری وارد دنیای بازی شده است، دستان خود را هم همراه با چشمان خود وارد محیط مجازی کند.
درواقع همین کنترل تعاملی با دنیای واقعیت مجازی است که این دسته از هدست‌ها را از عینک‌های معمولی مجزا می‌کند و بعد از کنترلرهای فیزیکی که چندی پیش برای اچ تی سی وایو عرضه شدند، دستکش Manus VR می‌تواند تجربه‌ی واقعی‌تری را در اختیار کاربر قرار دهد.
دستکش Manus VR پل ارتباطی دستان شما و دنیای واقعیت مجازی
همان‌طور که در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید، این دستکش‌ها که هنوز در مراحل ابتدایی آزمایش و توسعه قرار دارند، می‌توانند حرکات دست، بازوها و انگشتان کاربر را با دقت تقریبا بالا در محیط بازی شبیه‌سازی کنند و به‌طور مثال در یک بازی مبارزه‌ای، این سرعت دستان شما در دنیای واقعی است که باعث پیروزی‌تان خواهد شد، نه سرعت انگشتانتان در فشردن دکمه‌های متوالی!

موانع نرم افزاری استفاده از دستکش Manus VR

این دستکش فعلا قرار است که تنها برای استفاده به همراه هدست واقعیت مجازی اچ تی سی وایو عرضه شود و هنوز مشخص نیست که آیا گجت‌های دیگر دنیای واقعیت مجازی هم در آینده از آن پشتیبانی خواهند کرد یا خیر. کاربرانی که این روزها از کنترلرهای فیزیکی این هدست در بازی و نرم افزارهای مخصوص آن استفاده می‌کنند، یک جفت دست مجازی را به‌صورت شناور در جلوی خود مشاهده می‌کنند تا بدانند که موقعیت کنترلرهای آن‌ها کجاست و با حرکت آن دست‌های مجازی، المان‌های دنیای واقعیت مجازی نیز در برابر کاربر واکنش نشان می‌دهند.
دستکش Manus VR پل ارتباطی دستان شما و دنیای واقعیت مجازی
اما استفاده از دستکش Manus VR دیگر آن شرایط را ندارد و همین موضوع باعث دشواری‌هایی برای توسعه‌دهندگان می‌شود و مشکلاتی را در عملکرد بازی به وجود می‌آورد. فاتیح اوزبایرام (Fatih Özbayram) از شرکت کرایتک (Crytek) که از توسعه‌دهندگان بازی The Climb برای هدست واقعیت مجازی آکیولوس ریفت (Oculus Rift) بوده است، در این باره توضیح می‌دهد:

[هنگام استفاده از دستکش Manus VR] وقتی‌که دست‌های کاربر به‌طور کامل در محیط بازی رندر می‌شود، این کار باید با دقت بسیار بالا انجام بگیرد. طول دستان کاراکتر داخل بازی باید با طول دستان کاربر مطابقت داشته باشد وگرنه ممکن است مشکلاتی در مکانیزم فیزیکی بازی به وجود بیاید و مثلا بعضی از کاربران با داشتن دست‌هایی با طول غیرعادی، [در محیط بازی‌های چند نفره] ممکن است بر دیگر کاربران برتری داشته باشند. به همین دلیل است که ما برای توسعه‌ی بازی The Climb، از دوست دست شناور برای کنترل کاراکتر استفاده کرده‌ایم.

بنابراین اگر قرار است که دستکش Manus VR به یک گجت محبوب برای کنترل بازی‌های واقعیت مجازی تبدیل شود، نیاز است که توسعه‌دهندگان آن با دیگر کمپانی‌ها و تولیدکنندگان بازی‌های این حوزه، همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند. گفتنی است که کیت توسعه‌ی نرم افزاری (SDK) این دستکش قرار است هم‌زمان با شروع ماه ژوئن (دوازدهم خرداد ماه) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بگیرد.
دستکش Manus VR پل ارتباطی دستان شما و دنیای واقعیت مجازی
کاربران علاقه‌مند برای پیش‌خرید این دستکش می‌توانند به این لینک در سایت رسمی استارت آپ Manus VR مراجعه کنند و با پرداخت ۲۵۰ دلار، درخواست خود را ثبت کنند تا دو ماه قبل از آغاز ارسال پکیج، با آن‌ها تماس گرفته شود و هزینه‌ی خرید را به‌حساب این استارت آپ واریز کنند. پکیج اولیه‌ی این محصول شامل موارد زیر خواهد بود:

  • یک جفت دستکش Manus VR برای دست‌های راست و چپ
  • دو قسمت نگهدارنده‌ی مچی برای کنترلر اچ تی سی وایو
  • دو کابل میکرو یو اس بی
  • دانگل یو اس بی برای ارتباط سریع و بدون تاخیر
  • SDK مخصوص سیستم عامل اندروید، آی او اس ۹، لینوکس، ویندوز ۷ به بالا و OS X
  • پلاگین برای موتورهای بازی سازی Unity و Unreal
  • یک بازی دموی Manus VR برای هر کدام از پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده

جالب است که در کشورهای قسمت ورود آدرس، نام ایران هم به چشم می‌خورد اما مشخص نیست که آیا ارسال این محصول به کشور ما انجام می‌شود یا خیر. برای دریافت جزییات بیشتر درباره‌ی این دستکش می‌توانید به سایت رسمی آن‌که در قسمت منابع آمده است، مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا