اخبار

بتسدا از ایده ساخت Xbox Scorpio و PS4 Neo استقبال کرد

یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد کنسول های نسل هفتم، میزان عمر آن ها بود که توانستند مدت زیادی در بازار گیم دوام بیاورند و نیاز گیمرها و همچنین سازندگان عناوین ویدیویی را برطرف سازند. امروزه به دلیل پیشرفت های روز افزون صنعت گیم و طراحی آن و ساخت موتورهای بازی ساز قوی، قطعا برای تجربه بازی های ویدیویی جدید به سخت افزارهای قدرتمندی نیاز خواهیم داشت.
 
از آن جا که بیش از دو سال از عرضه کنسول های نسل هشتم زمان گذشته و فناوری های جدیدی همچون واقعیت مجازی به بازار آمده اند، هنوز شاهد هیچ گونه ارتقایی در سخت افزار این دو کنسول یعنی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ نیستیم! اگرچه عمر کنسول های نسل هفتم در مقایسه با کنسول های نسل هشتم دو کمپانی مایکروسافت و سونی زیاد است، اما این دلیل بر آن نمی شود که هیچ گونه ارتقایی در سخت افزار کنسول ها ایجاد نشود.
 
خوشبختانه دو شرکت نامدار و صد البته رقیب مایکروسافت و سونی، به خوبی به این موضوع پی بردند و در مراسم بزرگ E3 سال میلادی جاری، خبر از عرضه کنسول های قدرتمند ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ دادند. البته هنوز اطلاعاتی در خصوص این دو کنسول در دسترس نیست و باید منتظر انتشار جزئیات بیشتری باشیم. در این میان، اخیرا کمپانی ناشر بتسدا، خالق مجموعه بی نظیر و پرطرفدار فالوت، از ایده ساخت کنسول های قدرتمند و ارتقا یافته استقبال کرد و این ایده را، مناسب دانست!
 
در حالی که بسیاری از تحلیل گران صنعت گیم از ارتقا سخت افزاری میان نسلی کنسول ها استقبال نمی کنند و این امر را منفی ارزیابی می کنند، با گذشت زمان شاهد حمایت کمپانی ها و توسعه دهندگان بازی های ویدیویی از کنسول های ارتقا یافته ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ هستیم! تا به امروز کمپانی های مختلف و متعددی این ایده را مورد بررسی قرار دادند که در اکثر این ارزیابی ها، از ساخت دو کنسول ایکس باکس اسکورپیو (نام رمزی ای که کمپانی مایکروسافت برای مدل ارتقا یافته کنسول Xbox One در نظر گرفته است) و پلی استیشن ۴ نئو (نامی که در بیشتر شایعه ها و پیام های محرمانه کمپانی ژاپنی سونی برای مدل ارتقا یافته کنسول PlayStation 4 مشاهده می شود) استقبال شده است. در جدیدترین این ارزیابی ها، کمپانی بتسدا به ایده ساخت این دو کنسول واکنش نشان داده و از این ایده، حمایت کرده است.
 
چندی پیش آقای پیت هاینز، رئیس بخش بازاریابی شرکت بتسدا، در گوشه کناری از مراسم QuakeCon سال میلادی جاری، به گزارشگران وب سایت معتبر گیم اسپات در خصوص این ایده گفته است:

به نظر من، این ایده [ساخت و عرضه مدل ارتقا یافته کنسول های نسل هشتم] بسیار عالی است. منظور من این است که سخت افزار قدرتمند بسیار خوب است…. ما از طرفداران پر و پا قرص آن هستیم!

همان که در بالا اشاره کردیم، کمپانی های مایکروسافت و سونی هنوز اطلاعات و جزئیات رسمی ای در خصوص کنسول های جدید ایکس باکس اسکورپیو و پلی استیشن ۴ نئو را منتشر نکردند و به همین خاطر، آقای پیت هاینز نتوانست به طور کامل و دقیق از تاثیر سخت افزارهای جدید بر روی کمپانی بتسدا صحبت نکرد. هنوز به طور کامل مشخص نیست که کنسول های قدرتمند جدید، چه تاثیری بر روی بازی سازان و کمپانی های ناشر خواهد گذاشت.

 

پیت هاینز در این زمینه توضیح داد:

اینکه [کنسول های جدید ایکس باکس اسکورپیو و پلی استیشن ۴ نئو] چه تاثیری بر روی ما خواهد گذاشت، فعلا در حد یک حرف است. درست است؟ در حال حاضر این کنسول ها عرضه نشدند و ما در حال سپری کردن روزهای اول و ابتدایی خود هستیم. برای یافتن پاسخ این سوال، باید منتظر ماند و مشاهده کرد که دقیقا چه تاثیری بر روی ما و کمپانی بتسدا خواهد گذاشت.

همچنین آقای پیت هاینز به این موضوع اشاره کرد که او “طرفدار پر و پا قرص چیزهایی است که به زیباتر نشان دادن بازی ها کمک می کند و باعث می شود که بازی ها، بهتر از گذشته به نظر برسند” و هر تغییری که “به توسعه دهندگان و بازی سازان این امکان را فراهم کند که بتوانند بازی های ویدیویی را دقیقا همان طور که مد نظر دارند، پیاده سازی و طراحی کنند” حمایت می کند.

 
 

PS4-Neo-and-Xbox-One-Scorpio
 
بسیاری از افراد و تحلیل گران از عرضه کنسول های جدید و ارتقاء سخت افزاری میان نسلی ناراضی هستند. این افراد معتقد هستند که با عرضه این کنسول ها، کمپانی ها و بازی سازان باید وقت بیشتری را صرف ساخت آن کنند و در نهایت، بازی ویدیویی آنان باید برای چند پلتفرم مختلف نظیر ایکس باکس وان، ایکس باکس اسکورپیو، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۴ نئو، رایانه های شخصی و… عرضه شود. اگرچه هنوز در روزهای ابتدایی به سر می بریم و از نحوه ساخت عناوین برای این دو کنسول جدید خبر نداریم، با این حال کمپانی های بزرگی نظیر الکترونیک آرتز و بتسدا از این اقدام حمایت کردند و گویا عرضه مدل های قدرتمند و ارتقا یافته کنسول های نسل هشتم، هم برای سازندگان و هم برای گیمرها مناسب خواهد بود. البته این ها ادعا می کنند که ساخت عناوین کنسول پلی استیشن ۴ مشابه ساخت بازی های پلی استیشن ۳ و یا ساخت بازی های ایکس باکس وان، مشابه ساخت بازی های ایکس باکس ۳۶۰ نیست و ممکن است این امر، برای کنسول های جدید نیز صدق کند و سازندگان به وقت بیشتری جهت طراحی بازی های ویدیویی خود نیاز داشته باشند.
 
آقای پیت هاینز به گزارشگر وب سایت معتبر گیم اسپات گفت:

ساخت چنین عناوین ویدیویی برای مثال شبیه به Wolfenstein [The New Order] و Evil Within نخواهد بود، درست است؟ ما می خواستیم این دو بازی را برای کنسول های نسل هفتم و هشتم یعنی ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۳ و پلی استیشن و همچنین رایانه های شخصی عرضه کنیم. به همین خاطر، در حین ساخت این دو بازی مجبور شدیم ر کدام از نسخه های بازی را، بازسازی کنیم. این کار قطعا و بدون شک کار بسیار سخت و دشواری است. من هرگز مایل نیستم که یک بازی ساز را به انجام چنین کاری اجبار کنم و این کار را هرگز تکرار نمی کنم. اما آن طور که به نظر می رسد، وضعیت بازی های کنسول های جدید [ایکس باکس اسکورپیو و پلی استیشن ۴] این گونه نخواهد بود. منظور من این است که مشابه پورت بازی پلی استیشن ۳ به پلی استیشن ۴ نخواهد بود.
آن طور که به نظر می رسد، ساخت بازی برای کنسول پلی استیشن ۴ نئو مشابه نسخه پلی استیشن ۴ آن خواهد بود اما قطعا با وجود سخت افزار قدرتمند و ابزارهای گوناگون جهت پیاده سازی دقیق ایده های یک بازی ساز، کار های دیگری نیز انجام خواهیم داد. حال اگر این کنسول ایکس باکس اسکورپیو باشد، دقیقا مشابه ایکس باکس وان خواهد بود. اگر شما یکی از دارندگان کنسول Xbox Scorpio باشید، حتما علاوه بر انجام کارهای عادی، کارهای زیاد دیگری نیز انجام می دهد.

در رابطه با عرضه این کنسول های جدید، کمپانی های بزرگی نظیر تیک-تو (Take-Two)، یوبی سافت و الکترونیک آرتز از این ایده استقبال کردند و با عرضه آن ها، موافق هستند. اگرچه ممکن است این دو کنسول ساخت یک بازی را برای بازی سازان دشوار کند اما گویا فراهم کردن امکانات جدید و افزایش قدرت جهت ساخت یک بازی با جزیئات بیشتر، هدف اصلی سازندگان و توسعه دهندگان بازی های ویدیویی است.
شایان به ذکر کمپانی مایکروسافت اخیرا در خصوص کنسول ایکس باکس اسکورپیو اعلام کرده است که در تعطیلات سال میلادی نو (۲۰۱۷)، به صورت رسمی از این کنسول خانگی رونمایی خواهد کرد. در طرف دیگر، کمپانی ژاپنی و نامدار سونی هنوز جزئیاتی را در زمینه تاریخ رونمایی از کنسول پلی استیشن ۴ نئو را اعلام نکرده است. رسانه بزرگ کلیک در صورت انتشار جزئیات و اطلاعات بیشتر، به صورت کامل تمامی خبرها را پوشش خواهد داد. همراه ما باشید…
در پایان این گزارش، دیدگاه شما در رابطه با کنسول های قدرتمند ایکس باکس اسکورپیو و پلی استیشن ۴ نئو چیست؟ به نظر شما، کمپانی های مایکروسافت و سونی در چه روزی این دو کنسول را روانه بازار خواهند کرد؟ آیا سخت افزار به کار گرفته شده در این دو کنسول، پیشرفت چشم گیری کرده و عملکرد آن ها با کنسول های استاندارد و معمولی نسل هشتم قابل مقایسه نخواهد بود?

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا