بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس پرچمدار سامسونگ

زمانی که حرف از صفحات ۵ اینچی به میان می آید و شما می خواهید که ثابت کنید هنوز هم صفحات ۵ اینچی و بالاتر بهتر هستند، چه کاری را انجام می دهید؟ خب سامسونگ گلکسی S8 را معرفی می کنید! غیر از این نیست!
سامسونگ بار دیگر ثابت کرد که دنیای گوشی های هوشمند را به دست می گیرد و با عرضه دو گوشی گلکسی S8 و S8 پلاس این موضوع را به اثبات رساند. گلکسی S8 دارای صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی و S8 پلاس دارای صفحه نمایش ۶٫۲ اینچی است. چیزی که جلب توجه می کند این است که صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی گلکسی S8 به شکل یک صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی است. چرا؟ خب مشخص است. صفحه نمایش منحنی.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس
 
خب با نگاهی به گلکسی S8 پلاس به این نکته پی خواهید برد که نسبت صفحه نمایش آن بلند و با قدر نمایش ۱۸٫۵:۹ است که توانسته سامسونگ را از محدودیت اندازه رها کند.
گلکسی S8 کمی از نظر اندازه شبیه به آیفون ۷ است با این تفاوت که صفحه نمایش آن حدود ۴۰% بیشتر از صفحه را به خود اختصاص داده است. اگر این دو گوشی را در کنار هم قرار دهیم، حتی از نظر عرضی گلکسی S8 باریک تر از آیفون ۷ است اما نکته اصلی اینجاست که این گوشی رکورد ماکزیمم استفاده صفحه نمایش را از اندازه بدنه زده است.
سامسونگ دیگر از طراجی های فلت و صاف در سری S خود استفاده نمی کند. امسال هر دو گوشی S8 و S8 پلاس دارای صفحه نمایش منحنی هستند. این بدعت گذاری کاری بود از سامسونگ Note اج که صورت پیشرفته تر آن را در این دو گوشی مشاهده می کنیم.
با این صفحه نمایش ما کمی به بی نهایتی نزدیک می شویم! چرا؟ زیرا که احساسی که در کناره های این صفحه نمایش است باعث می شود که به دنبال اشیا در کناره ها و شاید در پشت گوشی بگردید! شاید کمی گیج شوید. اما احساسی شبیه به بی نهایت بودن را خواهید داشت. در این گوشی همه چیز به صورت ماهرانه در کنار هم قرار گرفته است. از حسگر اثر انگشت بگیرید تا دوربین و دیگر اجزا.
اگر صفحه نمایش را کنار بگذاریم در دو گوشی مورد بحث می توان به چیپست ۱۰ نانومتری اکسینوزی سامسونگ یا کوالکام اسنپدراگون اشاره کرد. رم مورد استفاده در این دو گوشی ۴ گیگابایتی است که البته در بعضی مناطق دنیا به ۶ گیگابایت نیز می رسد. و همچنین این که دوربین جلویی آن نیز ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار است که با دوربین های ۵ مگاپیکسلی سلفی عوض شده است.
مشخصات فنی این دو گوشی:

  • بدنه آلمینیومی براق، شیشه گوریلا گلس ۵ در جلو و پشت. ضد آب و خاک IP68. به رنگ های نقره ای، دودی، سیاه، طلایی و آبی
  • صفحه نمایش: گلکسی S8 دارای صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی و S8 پلاس دارای صفحه نمایش ۶٫۲ اینچی، وضوح تصویر ۲۹۶۰*۱۴۴۰ پیکسل Super AMOLED، قدر تصویر ۱۸٫۵:۹، تراکم پیکسلی ۵۷۰ppi و HDR 10
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسل با دهانه لنز f/1.7 ، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه. OIS، بارگزاری عکس های چندتایی، تصویربرداری ۲۱۶۰p/30fps
  • دوربین جلو: ۸ مگاپیکسل با دهانه لنز f/1.7 ، فوکوس خودکار، فیلمبرداری ۱۴۴۰P/30fps
  • سیستم عامل اندروید ۷٫۰ نوقا، دستیار صوتی bixby
  • چیپست پردازنده: کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ ۸ هسته ای (۴ عدد Kryo 280 به علاوه ۴ عدد Cortex-A53) ، پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۴۰، پردازنده اکسینوز ۸۸۹۵ هشت هسته ای (۴ عدد Mongoose نسل ۲ به علاوه ۴ عدد Cortex-A53) ، پردازنده گرافیکی Mali-G71
  • حافظه: ۴ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت، اسلات حافظه ۲۵۶ گیگابایتی که UFS کارت را هم پشتیبانی می نماید.
  • باتری:برای گلکسی S8 ظرفیت باتری ۳۰۰۰mAh و برای گلکسی S8 پلاس ۳۵۰۰mAh است. شارژ سریع تطابق داده شده همچون S7، کوئیک شارژ ۲٫۰، شارژ بیسیم WpC&PMA.
  • شبکه و اتصالات: تک سیم کارته،ورژن دو سیم کارت آن در بعضی کشور ها فقط موجود است. LTE-A با ۴ باند. Cat.16/13 با سرعت دانلود ۱Gbpsو آپلود ۱۵۰Mbps، یو اس بی تایپ سی، وای فای a/b/g/n/ac، پشتیبانی GPS، Beidou، Galileo، NFC، بلوتوث نسخه ۵
  • دیگر جزییات: تشخیص گر اثر انگشت. تشخیص گر عنبیه چشم. یک اسپیکر در پایین، محل جک ۳٫۵ میلیمتر، هدفون های AKG.

بسته بندی و جعبه

بسته گلکسی S8 به راحتی قابل بررسی است. شبیه به بسته بندی مشکی رنگ S7 و note 7 است. تنها موردی که خیلی به چشم می آید اسم گوشی است که روی بسته بندی حکاکی شده است.
در این بسته بندی اجزا خیلی شبیه به اجزا Note 7 است. با این حال Harman هدفون های مدل AKG را به این بسته بندی اضافه کرده است.
شارژ سریع تطابق داده شده یکی از موارد جدید در مورد شارژر این گوشی است ، هرچند که قطعات شبیه به گلکسی S7 و Note7 است. این شارژر به صورت ۹ولت ۱٫۶۷ آمپر و ۵ ولت ۲ آمپر می باشد و از سیستم کوئیک شارژ ۲٫۰ کوالکام استفاده می کند.همچنین در این جعبه  یک کابل تبدیل USB-A به USB-C و دو آداپتور مشاهده می کنید.
این موارد در گوشی گلکسی S8 پلاس نیز مشاهده می شود.
گلکسی S8

نگاه اجمالی به طراحی گوشی

ابعاد گوشی گلکسی S8 به اندازه ۱۴۸٫۹*۶۸٫۱*۸٫۰۰ میلیمتر است.در حالی که ابعاد گوشی S8 پلاس در حدود ۱۵۹٫۹*۷۳٫۴*۸٫۱ میلیمتر است. اگر نگاهی به پرچمدار سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی S7 بیندازیم متوجه می شویم که ابعاد آن خیلی نزدیکتر به S8 پلاس است. چرا؟ به خاطر این که گلکسی S7 دارای دو فاصله اضافی در بالا و پایین خود بود که در بالا نام سامسونگ و در پایین دکمه هوم جایگذاری شده بود. حال آن که در این گوشی دکمه هوم فیزیکی وجود ندارد و همه چیز معطوف به صفحه نمایش شده است. پس در نتیجه سامسونگ در این گوشی جدید حتی برای گلکسی S8 پلاس خود نیز زیاد از نظر ابعاد فراتر نرفته و فقط صفحه نمایش را گسترش داده است.
 

 
این گوشی از نظر عرضی تنها ۱ میلیمتر از آیفون ۷ پهن تر است و همچنین با دارا بودن وزن ۱۵۵ گرمی، ۱۷ گرم از همان آیفون ۷ سنگین تر  اما ۸ گرم از LG G6 سبکتر است

بدنه

گلکسی S8 و S8 پلاس پرچمداران نسل طراحی جدید سامسونگ هستند که از گلکسی S6 به ارث گرفته شده است. بدنه شیشه و آلومینیومی جایگزین بدنه پلاستیکی شد و همچنین دکمه هوم در این گوشی به صورت فیزیکی دیگر وجود ندارد. بله درست است. دیگر در این گوشی دکمه هوم را مشاهده نمی کنید بلکه به جای آن دکمه های نرم افزاری را درون صفحه در قسمت پایین مشاهده خواهید کرد.
دکمه هوم یک مورد مصرف دیگر داشت و آن هم جایگاه تشخیص اثر انگشت بود. که البته در گوشی گلکسی S8 و S8 پلاس با تدابیر اندیشیده شده در مورد جایگاه تشخیص گر اثر انگشت این سخت افزار در پشت گوشی در کنار دوربین قرار داده شده است. که البته برای بسیاری از کاربران، دسترسی به آن سخت خواهد بود. البته همانطور که می دانید با وجود صفحه بلند این گوشی، کمی باز هم دسترسی به این ابزار سخت خواهد شد.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس
 
به طور قطع گلکسی S8 و S8 پلاس دارای سیستم تشخیص عنبیه چشم است. که البته خیلی بهتر از اثر انگشت عمل کرده و جایگاه آن نیز به سختی آن نیست.
خب به نکات مثبت بازگردیم. لبه های این دو  گوشی دقیقا همچون پرچمدار سال گذشته منحنی است. همچنین این که طراحی این گوشی به گونه ایست که کمترین قسمت اضافی را در صفحه جلویی آن مشاهده می نماییم و همچنین قدر نسبت تصویر آن با عدد ۱۸٫۵:۹ بسیار استثایی است. البته در این یک مورد LG G6 با گوشی مورد بحث ما مشترک است، اما باید بگوییم با خود لبه های منحنی در گلکسی S8 و گلکسی S8 پلاس ، LG G6 فقط یک ماه در این زمینه پیشتاز بود.
صفحه محافظ شیشه گوریلا گلس ۵ در پشت و جلو گوشی، همان محافظت موجود در گلکسی نوت ۷ را به گلکسی S8 رسانده است. این نسل از محافظ در این گوشی ارتقاء یافته از نسل های قبلی است که از نظر محافظت و درزگیری گوشی بهتر عمل می کند و همچنین این که در برابر ضربه و خط و خش بسیار مقاوم شده است.
اگر این گوشی از دست شما می افتد بهتر است درون آب بیافتد. چرا که از نظر ضد آبی قوی تر عمل می کند و اگر به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک و نیم متری آب باشد مشکلی برای این گوشی پیش نخواهد آمد.
گلکسی S8 و S8 پلاس در ۵ رنگ موجود است که یکی از این رنگ ها بسیار جدید و جالب است که آن هم آبی ارکیده ای است. البته انتظار داریم که در نسل های بعدی با وجود تولید چنین رنگ هایی رنگ های جیغ و صورتی را نیز در این گوشی ها مشاهده کنیم.
 

 
یکی از طراحی های جدید و زیبا موجود در این گوشی قاب آلومینیومی است که در این نسل به کار برده شده است و همچنین اتصال جالبی بین پشت و جلو این گوشی به وجود آورده است. این قاب بر خلاف نسل قبل که مات بود، کمی براق تر و روشن تر شده است.
در جلوی این گوشی شما اتخاب رنگی نخواهید داشت. چرا که تنها رنگ موجود در جلو رنگ مشکی است. که البته این رنگ برای آن ۱۰% از قسمت هایی است که صفحه نمایش وجود دارد که صد البته زیاد در دید نخواهد بود. البته به نظر می آید وجود این رنگ مشکی در قسمت بالایی باعث کم رنگ شدن وجود سنسور ها در قسمت بالایی است. زیرا وجود این قسمت ها در بالا کمی ظاهر گوشی را نافرم می کند.
به علاوه این که قسمت بالا و پایین گوشی زمانی که صفحه نمایش خاموش است کاملا محو می شوند و به صورتی در می آیند که انگار گوشی یک دست مشکی است.
 

از جمله موارد دیگری که می توان خاطر نشان کرد وجود پورت USB-C در پایین گوشی است که در کنار آن جک ۳٫۵ میلیمتر نیز وجود دارد. در این قسمت نیز میکروفن اصلی گوشی موجود است. در قسمت بالایی میکروفن دوم را مشاهده می کنید.
 

 
آیا ما عادت کردیم که از گوشی های بزرگ استفاده کنیم یا این که گلکسی S8 و S8 پلاس باریک هستند؟ خب مطمئنا هردو! ورژن کوچکتر این گوشی به راحتی قابل استفاده با یک دست است و خیلی کار با آن راحت انجام می پذیرد. البته این تنها تا زمانی است که نخواهید به قسمت اعلان ها دسترسی پیدا کنید.
 

صفحه نمایش

لبه های گلکسی S7 دارای زاویه بود، G6 نیز در گوشه ها دارای زاویه بود، حال آن که S8 و S8 پلاس دارای هر دو مورد هستند. صفحه نمایش اینفینیتی گلکسی S8 به اندازه ۵٫۸ اینچ Super AMOLED با وضوح تصویر ۲۹۶۰*۱۴۴۰ است. برای گلکسی S8 پلاس نیز تنها چیزی که تفاوت دارد سایز صفحه است که ۶٫۲ اینچ است. همچنین نسبت تصویر این دو گوشی ۱۸٫۵:۹ هستند.
پیکسل های تصویری این دو گوشی بسیار جالب هستند. اندازه پیکسل های سبز نصف پیکسل های آبی و قرمز است. یعنی این که تعداد سبز ها دو برابر قرمز و آبی هاست. با این حرکت و بدون در نظر گرفتن این که وضوح تصویر به اندازه FullHD است، به طور عملی این کیفیت به QHD خواهد رسید.
 

 
بیشینه روشنایی صفحه نمایش این گوشی در حالت منوئال و دستی ۴۴۰ نیتز است در حالی که این مقدار در حالت اتوماتیک به ۶۲۰ نیتز خواهد رسید. این مقدار کمی از روشنایی S8 پلاس کمتر است. مینیمم روشنایی این صفحه نمایش ها ۱٫۸ نیتس است.
به دلیل طبیعت پنل AMOLED، وجود اعداد و ارقام بالاتر در روشنایی صفحه نمایش این گوشی قابل دسترسی است.
صفحه نمایش این گوشی در زیر نور آفتاب بهترین عملکرد را بین تمامی گوشی های دیگر داشته است. البته هر دو گوشی در ردیف اول و دوم قرار میگیرند و امتیاز کانتراست آن ها در نور آفتاب برابر ۴٫۷۶۸ و ۴٫۶۵۸ است.
مطمعنا با وجود نسبت تصویر ۱۸٫۵:۹، دیدن فیلم و تصاویر ویدئویی با این گوشی بسیار استثنایی خواهد بود. نسبت فضای اضافی استفاده شده در این گوشی از گلکسی S7 بیشتر است و تنها تفاوت موجود را وجود فضاهای بالایی و پایینی در گلکسی S7 به وجود آورده است.
از آنجایی که تصاویر HDR از آن چیزی که نشان می دهند پیچیده تر هستند، صفحه نمایش اینفینیتی این گوشی ها سیستم UHD Alliance’s Mobile HDR Premium را در خود جای داده اند. سیستمی که هیچ گوشی دیگری جز گلکسی S8 در اختیار ندارد. در این سیستم ترکیب ۱۱۳% از کاور DCI-P3 و ۱۴۲% از کاور فضای sRGB را در اختیار داریم، همچنین با این اوصاف می توان به ماکزیمم روشنایی و کانتراست نیز رسید. DisplayMate اخیرا به پنل تصویری استفاده شده در S8 و S8 پلاس نمره عالی +A داده که برای HDR بهترین پوشانندگی و نمایش را خواهد داشت.
پنل های AMOLED در سال های اخیر با رنگ های جذاب و گرم در آمیخته شده اند و گلکسی S8 و S8 پلاس این سطح از تصاویر را یک قدم جلوتر برده است. علاوه بر این، صفحه نمایش این دو گوشی از رنگ هایی با کیفیت تمایز بالاتر استفاده می کند.
 

شبکه و اتصالات

گوشی های گلکسی S8 و S8 پلاس از بهترین و جدیدترین چیپست های موجود در بازار امروز اسنپدراگون و اکسینوز استفاده کرده اند. این به آن معنی است که از بهترین و سریعترین مودم ها و شبکه های نیز استفاده می کنند. یکی از جالبترین خصوصیات این دو گوشی ، وجود LTE با قدرت دانلود ۱Gigabit است که باید ببینیم با وجود تراکم ۴ حامله در اسنپدراگون این سرعت تا کجا محدود می شود.
در بعضی از کشور ها مدل دو سیم کارته این محصول موجود است، اما در این بررسی ما ورژن تک سیم کارته را مورد بررسی قرار دادیم.
 

 
اتصالات شبکه ای این گوشی در نوع بی نظیر است. از وای فای شروع می کنیم، جایی که دارای وای فای دوبانده با پشتیبانی a/b/g/n/ac هستیم. نکته جالبتر این است که گلکسی S8 و S8 پلاس اولین گوشی است که از بلوتوث نسخه ۵ استفاده می کند که سرعت انتقال آن برابر با ۲Mbps است و محدوده پوشش آن نیز ۴ برابر بلوتوث نسخه ۴ است. در این گوشی شما می توانید همزمان به دو دستگاه با بلوتوث متصل شوید.
در این گوشی سیستم های GPS،GLONASS،BDS و Galileo وجود دارد.
آیا شما گوشی سامسونگ دارید و از سامسونگ پی استفاده نمی کنید؟ گلکسی S8 و S8 پلاس از سیستم MST یا  Magnetic Secure Transmission که برای شبیه سازی نوار مغناطیسی کارت های بانکی استفاده می شود استفاده می کند. برای استفاده از این قابلیت باید از طریق NFC به سیستم های دارای این قابلیت متصل شوید.
گلکسی S8 و S8 پلاس از درگاه USB-C استفاده می کند که در نوت ۷ نیز به کار گرفته شده بود. انتقال داده از طریق کابل می تواند تا ۱۰Gbit/s سرعت را پشتیبانی نماید. با استفاده از دو مبدل موجود در چعبه این گوشی شما می توانید به آن کیبورد و یا شارژر میکرو یو اس بی وصل نمایید.
 

عمر باطری

گلکسی S8 جایگزین مناسبی برای S7 است و از همان باتری گوشی نسل قبل خود استفاده می کند که ظرفیت آن نیز ۳۰۰۰mAh است. با این حال گوشی گلکسی S8 دارای صفحه نمایش بزرگتری نسبت به S7 است اما با وجود چیپست ۱۰ نانومتری موجود در برابر چیپست ۱۴ نانومتری S7 این مشکل نیز حل شده است.
گلکسی S8 پلاس نیز با وجود صفحه نمایش ۶٫۲ اینچی از یک باتری با ظرفیت بیشتر ۳۵۰۰mAh استفاده کرده که برای آن گوشی مناسب می باشد.
در تست عمر باتری این گوشی به امتیاز هایی برخوردیم که در ادامه برای شما شرح می دهیم:
عمر باتری گلکسی  S8 در طول پخش ویدئو ۲۰ دقیقه کاهش یافته است و به حدود ۱۴ ساعت رسیده. در مقایسه با گلکسی S7 سال گذشته این باتری تغییرات چندانی در تست خود نداشته و با حدود ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت کم و زیاد در مرور وب و تماس ها امتیاز کل عمر باتری این گوشی ۸۴ ساعت است. که البته ۴ ساعت بیشتر از گلکسی S7 سال گذشته است.

رابط کاربری

در این گوشی رابط کاربری سامسونگ با اندروید ۷٫۰ نوقا ترکیب شده است. این ترکیب تغییرات جالبی را نیز در اندروید نوقا برای گلکسی S8 به وجود آورده است.
در حالی که آپدیت اندروید نوقا گلکسی S7 و S7 پلاس مجددا طراحی رابط کاربری نوت ۷ را به این گوشی ها آورد اما در گلکسی S8 و S8 پلاس یک طرح جدید از رابط کاربری خود سامسونگ را در اختیار دارد.
 

 
رابط کاربری جدید استفاده شده در گلکسی S8 و S8 پلاس در طراحی پایه زیاد تغییراتی را به وجود نیاورده است و از پایه شباهت زیادی به آپدیت نوقا گلکسی S7 دارد.
در این رابط کاربری شما امکان استفاده از تعداد بسیار زیادی ساعت های دیجیتال و آنالوگ را در اختیار دارید، به علاوه این که تقویم و تنظیمات عکس های مختلف نیز در این رابط کاربری موجود می باشد. چیزی که در گلکسی S7 اج به عنوان ساعت شب استفاده می شد در حال حاضر در گلکسی S8 و S8 پلاس به عنوان مد جدید در AOD استفاده می شود. در این مد شما امکان دیدن اعلان ها و یا دیگر امکانات را ندارید اما می توانید هنوز هم در زمان فعال بودن AOD تنظیمات تقویم و دیگر جزییات را تغییر دهید.
در این گوشی یک لاک اسکرین یا قفل شخصی وجود دارد که سیستم اعلان اندروید نوقا استاندارد وجود دارد که در آن نیز سیستم های پاسخگویی در جا و بلادرنگ نیز جای داده شده است. همچنین در ای لاک اسکرین در دو گوشه وجود شماره گیر و دوربین است که به طور پیش فرض قرار گرفته اند که می توانید آن ها را تغییر دهید.
بر اساس نوع باز کردن صفحه،امکان دارد اصلا شما به لاک اسکرین برخورد نکنید. وجود یک سنسور تشخیص اثر انگشت در گوشی نیز دال بر عدم استفاده از این لاک اسکرین خواهد شد.
 

 
از طرف دیگر تشخیص عنبیه چشن به نظر سریعتر و امن تر می آید. چرا که مثلا با استفاده از اثر انگشت روی شیشه شما می توانید گوشی را باز کنید. این سیستم با دوربین همراه شده با مادون قرمز کار می کند.تا گوشی را نزدیک صورت خود بگیرید قفل گوشی باز می شود. البته امکان دارد در تابش مستقیم نور خورشید این قضیه متفاوت شود و اصلا کار نکند. اما مثلا در تاریکی نیز به خوبی کار می کند.
سیستم تشخیص چهره نیز مناسب است. اما باز هم مشکلات خود را دارد مثلا اگر پشت سر ما نو زیاد باشد نمی تواند صورت را تشخیص دهد. هر دوی این سیستم ها می تواند به طوری تنظیم شود که تا گوشی را برداشتید قفلش باز شود.
در رابط کاربری این گوشی در صفحه اصلی شما صفحه منو اپلیکیشن ندارید و به جای آن شما می توانید با سوایپ به سمت بالا یا پایین این منو را باز کنید. البته این پیاده سازی کمی عجیب است اما به هر حال در نوع خود جدید و جالب است.
در حال حاضر هنوز هم پیاده سازی سامسونگ از خیلی از گوشی ها به طور نرم افزاری بهتر است برای مثال گوگل پیکسل و LG G6. شما در این گوشی می توانید با تغییر سایز پنجره ها آن ها را در هر نسبتی کوچک و بزرگ کنید و یا آن ها را جابجا نمایید یا حتی در حالت چند پنجره ای از ۳ پنجره استفاده کنید به صورتی که یکی را در حالت پاپ آپ قرار داده و دوتای دیگر را فعال کنید.
دیگر چیزی که در مورد رابط کاربری این گوشی مطرح است شخصی سازی کردن برنامه هاست به طوری که نوار ها را می توانید جابجا کنید و یا این که به طور متفاوت هر پنجره را استایل دهی نمایید.
در این گوشی سیستمی وجود دارد که می توانید در هنگام بازی گوشی را به حالت های خاص خود ببرید مثلا اعلان ها را در زمان بازی ها قطع کنید و یا این که حساسیت تاچ صفحه نمایش را کم و زیاد کنید و یا باز هم این که تاچ لبه ها را قطع نمایید.
در این مد شما می توانید از بازی خود اسکرین شات بگیرید و از صفحه بازی حتی تصویربرداری نمایید. کیفیت تصویربرداری در زمان بازی نیز تا ۱۰۸۰p خواهد بود.
 

کارایی

سامسونگ تمامی جزییات را در گلکسی S8 و S8 پلاس به ماکزیمم خود رسانده است. در این گوشی ما درباره دو پردازنده استثنایی اسنپدراگون ۸۳۵ و اکسینوز ۸۸۹۵ اشاره می کنیم که هر دو پردازنده با پردازه ۱۰ نانومتری ساخته شده است.
در حقیقت، شرکت کره ای سامسونگ به دنبال رکورد شکنی های بسیاری در سال ۲۰۱۷ بوده و توانسته به این امر نیز دست یابد. همچنین در سال جدید هیچ گوشی دیگری قبل از سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس اجازه استفاده از پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ را نداشت. همانطور که می دانید LG G6 مجبور شد از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده کند و شیائومی نیز تولید MI6 را متوقف نماید.
سامسونگ اعلام کرد که تفاوت زیادی بین دو پردازنده اسنپدراگون و اکسینوزی خود وجود ندارد. هر دو دارای ۸ هسته مجزا هستند. کوالکام از Kryo 280 با فرکانس ۲٫۳۵ گیگاهرتز و برای اکسینوز ۸۸۹۵ هسته های Mongoose ورژن ۲ استفاده شده است که با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز کار میکنند.
در بخش پردازنده گرافیکی یا GPU برای پردازنده ها مشخصات متفاوتی وجود دارد. برای اسنپدراگون، آدرنو ۵۴۰ و برای اکسینوز  Mali-G71 MP20 استفاده شده است.
 

 
خب با تست Geekbench 4  شروع می کنیم. در دو گوشی S8 و S8 پلاس نتایج متفاوتی مشاهده شد که به آن می پردازیم.
در تست چند هسته ای GeekBench 4  گوشی گلکسی S8 پلاس عملکرد بهتری داشته و امتیاز ۶۷۰۷ در مقابل امتیاز ۶۱۷۵ گلکسی S8 را کسب کرده است. جالب اینجاست که در این تست ورژن اسنپدراگون ۸۳۵ گوشی گلکسی S8 پلاس از ورژن اکسینوز عملکرد ضعیف تری داشته و امتیاز ۶۳۰۶ را کسب کرد.
در تست تک هسته ای GeekBench 4 مساله ای جالب پیدا می شود و آن هم این است که قدرت تک هسته ای اپل آیفون دو گوشی گلکسی S8 و S8 پلاس را کنار می گذارد. امتیاز ۳۴۸۸ برای اپل آیفون ۷، امتیاز ۱۹۴۵ برای گلکسی S8 و امتیاز گلکسی S8 پلاس نیز برابر ۲۰۲۵ می باشد.
در تست Antutu Benchmark نیز گوشی گلکسی S8 پلاس توانست امتیاز ۱۷۴۰۳۹ کسب کند که در رتبه بندی این برنامه بالاتر از آیفون۷ قرار گرفت
 
 

تماس و اسپیکرها

سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس به طور کل در حالت تک سیم کارته در بازار جهانی موجود است.هر چند که در بعضی از کشور ها این دو گوشی به صورت ورژن دو سیم کارته نیز قابل دسترسی است.
صفحه تماس و دفترچه تماس در این گوشی یک طراحی ترکیبی در خود دارد که حالا با یک تب سوم به نام مکان تماس در آمیخته شده اند. در این صفحه شما می توانید مکان تماس گیرنده را با رنگ مجزا ببینید بدون این که از نقشه و یا اینترنت استفاده کرده باشید.
مد Do Not Disturb یز می تواند در این گوشی فعال شود. زمانی که فعال باشد تنها اعلان هایی نمایش داده می شود که در اولویت قرار گرفتند.
سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس یک اسپیکر خوب در خود دارد که البته به عنوان استفاده در یک پرچمدار زیاد مناسب نیست.

ورودی متن و کیبورد

گلکسی S8 و S8 پلاس از کیبورد سامسونگ استفاده می کنند چیزی که بسیاری از کاربران سامسونگ با آن اشنا هستند. این کیبورد بسیار کاربردی استیک سطر اعداد دارد و سطر بالای آن نیز دارای پیشنهاد های کلمات است همچنین با گرفتن طولانی دکمه ها می توانید گزینه ای اضافی هر دکمه را نیز استفاده کنید.
 

اگر اندازه کیبورد بلند بود می توانید با تغییر سایز کمی ارتفاع آن را کمتر نمایید.همه چیز دست شماست!
 

دوربین

سامسونگ برای دو گوشی گلکسی S8 و S8 پلاس از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. این دوربین بسیار ارزشمند است ولی هنوز هم در آن دو سنسور دوربین مجزا نمی بینیم و تنها یک لنز در آن موجود است. احتمالا اولین دوربین دو سنسوره سامسونگ نیز Note8 خواهد بود.
برای گوشی های گلکسی S8 و S8 پلاس آن طوری که از تست ها بر می آید، سامسونگ نیازی به تغییر دوربین استثنایی گلکسی S7 نداشته و مجددا از همان سیستم در گلکسی S8 و  S8 پلاس استفاده کرده است. در آن از همان دهانه لنز f/1.7 با لنز ۲۶میلیمتر و فوکوس خودکار تشخیص فاز به همراه OIS و فلش تک LED استفاده کرده است.
 

 
چیزی که تغییر کرده ساختار درونی این دوربین است. به طور مثال پردازش تصویر و پردازش نور در عکسبرداری این گوشی تقویت شده که بر اساس یک الگوریتم صف بندی تصاویر ساخته شده است که سامسونگ به آن نام Multi-Frame Image Processing را نهاده است. این سیستم توسط سامسونگ بارها و بارها در موقعیت های مختلف معرفی شده و به نمایش گذاشته شده است.
در این الگوریتم به جای گرفتن یک عکس مجزا، چندین عکس پشت سر هم گرفته می شود و با استفاده از الگوریتم پردازش تصویر یکی از عکس ها را به عنوان عکس بهتر استفاده می کند. در این سیستم مقایسه ای پیکسل به پیکسلی انجام می شود تا نویز به مینیمم اندازه ممکن برسد.
 

 
البته در زمان عکسبرداری شما متوجه این تاخیر کوچک در بین عکس های گرفته شده می شوید. اما رابط کاربری به گونه ای طراحی شده که این حرکت قابل تحمل باشد.
در تصویربرداری این گوشی ۴ دسته بندی مجزا مشاهده می شود، اولی دو فیلتر مجزا می باشند که برای تصویربرداری معمولی و سلفی کارگذاشته شده اند. البته فیلتر های بیشتری نیز موجود است که می توانید به راحتی آن ها را دانلود نمایید.
در عکسبرداری این گوشی استامپ نیز موجود است.همه این استامپ ها سیاه و سفید هتسند و می توانید به راحتی آن ها را در هرکجای تصویر گرفته شده قرار دهید. البته مشکل اینجاست که برای هر عکس فقط یک عدد استامپ می توانید استفاده کنید.
 

از طرف دیگر شما افکت های پویا یا داینامیک را نیز در اختیار دارید. این افکت ها از تشخیص چهره و مسیر یابی استفاده می کنند تا بتوانند خودشان را به راحتی روی صورت جای دهند. مثلا با این افکت ها می توانید روی صورت خود ماسک بگذارید یا ریش و سبیل قرار دهید.
همچنین در گوشه برنامه عکسبرداری این گوشی دکمه ای مشاهده می شود که با لمس آن می توانید افکت های بیشتری نیز دریافت کنید. در همین حال با سوایپ صفحه به سمت پایین یا بالا می توانید به بخش دوربین سلفی بروید و چند گزینه جدید اضافه تر در برنامه مشاهده خواهید کرد. از جمله این افکت ها می توان به چشم های بزرگ و صورت جمع شده و یا پوست صاف اشاره کرد. همچنین یکی از افکت های موجود در سلف این گوشی وجود Spotlight effect است که با استفاده از آن می توانید نوعی تابش نور به پس زمینه خود اضافه کنید.
 

 
دوربین گلکسی S8 و S8 پلاس با مد های جدید عکسبرداری به بازار آمد. هر کدام از آن ها به درستی شکل گرفته و توضیح داده شده اند. مثلا مد پرو موجود در این گوشی شامل چندین مورد تنظیمات حرفه ای دوربین می شود که به راحتی می توانید از هر کدام از آن ها در شرایط مختلف استفاده نمایید. ISO بالانس نور سفید، سرعت شاتر، اکسپوزر، و حتی امکاناتی برای تنظیم دقیق فوکوس و گرفتن پیک فوکوس موجود است.
این دو گوشی می توانند تصاویری برابر ۴۰۳۲*۳۰۲۴ پیکسل را با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی خود ذخیره کنند. این کیفیت به معنی نسبت تصویر ۴:۳ در عکسبرداری این گوشی است.
 

کیفیت عکس

در بسیاری از صحنه ها دو گوشی گلکسی S8 و S8 پلاس به همان خوبی دوربین گلکسی S7 هستند. در نور طبیعی محیط بیرون واقعا نمی توانیم تفاوتی در کیفیت دو دوربین نسل جدید و نسل سال گذشته این شرکت بگذاریم. تمامی تصاویر با بهترین کیفیت و نمایش بیشترین جزییات ممکن هستند. رنگ ها بسیارجذاب و طبیعی است و همچنین بسیاری از صحنه ها شفاف دیده می شوند.
 

 
HDR این گوشی نیز بسیار حرفه ای است و در سه حالت روشن، خاموش و حالت خودکار در این گوشی به چشم می خورد و تصاویری که با این مد گرفته می شوند به نوعی شناسنامه دار و پر محتوا خواهند بود.
تصاویر پانارومای گرفته شده توسط این گوشی بسیار با کیفیت و دارای بیشترین جزییات ممکن هستند. وضوح تصویر بالاست همچنین به نظر می رسد که در این گوشی نوعی تثبیت اکسپوزر خودکار در پاناروما قرار داده شده تا بتواند تصاویر را همسان کند اما هنوز هم مشکلات کوچکی در این همسان سازی وجود دارد که احتمالا در آپدیت های نرم افزاری گوشی حل شود.
 

دوربین سلفی

دوربین اصلی همانطور که توضیح داده شد از نسل قبل برگرفته شده است. اما دوربین سلفی این گوشی جدید است. این دوربین ۸ مگاپیکسلی است که با دهانه لنز f/1.7 با فوکوس متفاوت و HDR خودکار ساخته شده است.
 

 
تصاویر سلفی گرفته شده در محیط بیرون و نور زیاد بسیار زیباست. هیچگونه کسری جزییات وجود ندارد و وضوح تمامی تصاویر سلفی حفظ شده است. کیفیت تصاویر دوربین سلفی به اندازه کیفیت دوربین اصلی دوربین گلکسی S4 است.
 

تصویربرداری

دوربین این گوشی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۴k با ۳۰fps دارد که زیاد با نسل قبلی خود تفاوتی ندارد. تصاویر با کیفیت MPEG-4 AVC ذخیره می شوند که کیفیت صدای آن ۴۸Mbps با ۴۸KHz استریو است.
همچنین می توانید با کیفیت ۱۰۸۰p با ۶۰fps تصویربرداری کنید که بیت ریت آن به ۲۸Mbps خواهد رسید البته باید توجه کنید که هر دو نوع تصویربرداری فقط تا ۱۰ دقیقه امکان پذیر است. این مورد یکی از مشکلات دو گوشی S8 و S8 پلاس است.
اگر منصفانه بخواهیم صحبت کنیم، گلکسی S8 در تمامی تصاویر دارای EIS است که این مورد در گلکسی S7 فقط در رزولوشن ۱۰۸۰p موجود بود.
 

دستیار صوتی Bixby

دستیار صوتی جدید سامسونگ در حال حاضر به صورت بومی به این گوشی آمده است. سامسونگ به این نتیجه رسیده است که باید یک سیستم استثنایی و محصوص به خود طراحی کند و آن هم وجود این دستیار صوتی است.
این غول کره ای توانسته طوری این سیستم را طراحی کند که از هر UI ایی بتوان آن را فراخوانی کرد. حتی در هر صفحه ای یک دکمه مخصوص Bixby وجود دارد.
سوال بزرگ این است که Bixby چه کار بزرگری را می تواند انجام دهد؟ مشکل بزرگتری اینجاست که این سیستم فقط برای کاربران کره به صورت پیش فرض روی گوشی نصب است و برای بقیه کشور ها باید نصب مجزا انجام شود.
 
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس
 
Bixby هوم دقیقا کاری را انجام می دهد که رابط کاربری آن نشان می دهد و موجودیت مخفی در زیر آن زیاد مشاهده نمی شود. در این قسمت چند گزینه وجود دارد که یکی از آن ها یاد آور یا ریمایندر است. شما می توانید توسط Bixby صفحه وب ، عکس ، گفت و گو و یا حتی فایل ویدئویی به اشتراک بگذارید و سپس برای هر کدام یک ریمایندر بسازید.
Bixby Vision یکی دیگر از نقاط سرگرم کننده و جذاب این سیستم است که از جمله اهداف سامسونگ برای پیاده سازی واقعیت مجازی و بینایی ماشین است. اگر شما قبلا از گوگل Goggle استفاده کرده باشید این مفهوم جدید نیز می تواند به همان سبک باشد. جذابتر اینجاست که Bixby Vision می تواند دسته بندی های زیر را تشخیص دهد:
خرید، مکان ها، متن، کد های تصویری و QR.
نهایتا باید بگوییم که هر دستیار هوشمندی نیاز به صدا دارد. و سامسونگ برای سیستم خود یک صدای خوب طراحی کرده است.
امیدواریم که Bixby بتواند به سرعت حداقل زبان انگلیسی را یاد بگیرد.

جمع بندی

آیا کاربران از این پرچمدار سال ۲۰۱۷ سامسونگ راضی خواهند بود؟ آیا تمام شکست های نوت ۷ در این گوشی از یاد برده خواهد شد؟ باید صبر کرد و دید گوشی که کمترین میزان هدر دادن اندازه را به خاطر صفحه نمایش بزرگ با لبه را داراست، چقدر در برابر همزادان کامپکت خود مناسب است.
این گوشی بلند است و از قدر نسبت تصویر ۱۸٫۵:۹ استفاده میکند. چیزی که گوشی را برای استفاده تک دست سخت می کند عرض گوشی است نه ارتفاع آن.
در کل گلکسی S8 یه جز این که در جیب به راحتی جا می شود نسبت به گلکسی S8 پلاس همان جزییات پردازنده، دوربین و نرم افزار را دارد به علاوه این که باتری آن کوچکتر است.
شاید شما به دنبال دوربین قوی تر باشید و به جای گلکسی S8 به سمت LG G6 رفته و آن را خریداری کنید.اما آن گوشی به هیچ وجه از S8 قوی تر نخواهد بود و تنها دوربینی با کیفیت بیشتر دارد.حتی صفحه نمایش منحنی در اختیار ندارد و AMOLED هم نیست و در کل کامپکت و یا فشرده هم نیست!
در کل اگر به دنبال جمع و جور بودن گلکسی S8 هستید به دنبال آیفون ۷ نخواهید رفت.
همچنین در نهایت اگر شما از علاقمندان به گوشی های خود گوگل باشید نیز باز هم با وجود گلکسی S8 و S8 پلاس به دنبال گوگل پیکسل نخواهید رفت. چرا که حتی از نظر ظاهری هم به گرد گلکسی S8 نخواهد رسید!
خب در مقایسه با هواوی p10 چطور؟ خب باز هم میگوییم این گوشی نیز به دلیل عدم دارا بودن صفحه نمایش خمیده و نسبتت درصد خوب صفحه به بدنه نمی تواند با این سیستم گلکسی S8 رقابتی داشته باشد. اما خب هواوی در این گوشی دوربین دوگانه استفاده کرده و قیمت آن نیز کمتر است.
در دنیای تکنولوژی موبایلی امروز با دیدن این مساله که صفحات نمایش همگی بیش از ۵ اینچ هستند وجود گوشی کامپکتی که بتواند با صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی به اندازه یک گوشی ۵ اینچی جا بگیرد بسیار ارزشمند است. باز هم میگوییم اگر گلکسی S7 در اختیار دارید بسیاری از سخت افزار خود را به نسل جدید انتقال داده است و تنها پیشنهاد این است که به خاطر تغییر بزرگ به دنبال گلکسی S8 باشید. چرا که جزییات زیادی در این گوشی هست که در هیچ گوشی دیگری مشاهده نمی شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا